درگاه:فوتبال/نوشتار برگزیده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ویرایش نوشتار برگزیده ۱

درگاه:فوتبال/نوشتار برگزیده/۱

باشگاه فوتبال بارسلونا (به اسپانیایی: Fútbol Club Barcelona) که بیشتر بارسلونا یا به صورت مخفف بارسا شناخته می‌شود، یک باشگاه فوتبال حرفه‌ای اسپانیایی است که در شهر بارسلون در منطقهٔ کاتالونیای اسپانیا قرار دارد. باشگاه فوتبال بارسلونا باشگاهی ورزشی-اجتماعی با هزاران عضو بوده که تیم فوتبال بارسلونا بخشی از آن می‌باشد. تیم این باشگاه در لا لیگا بازی می‌کند و جزو سه تیمی است که هرگز به دسته پایین‌تر سقوط نکرده‌است. شهرت تاریخی تیم اين باشگاه به‌دلیل شیوه حمله‌ای ماهرانه و جذابش بوده که تأکیدش را بر بازی باز قرار می‌دهد.

این باشگاه با نام باشگاه فوتبال بارسلونا در سال ۱۸۹۹ توسط عده‌ای سوئیسی، انگلیسی و اسپانیایی و به رهبری خوان گمپر تأسیس شد. بارسا به نوعی، نهادی برای ترویج فرهنگ کاتالان و کاتالانیسم است و از این رو عبارت «فراتر از یک باشگاه» (به اسپانیایی: Més que un club) را به عنوان شعار خود انتخاب کرده‌است. سرود رسمی باشگاه، اثر جوزپ ماریا اسپیناس است که El Cant del Barça نام دارد. برخلاف بسیاری از تیم‌های جهان این باشگاه توسط هوادارانش اداره می‌شود. باشگاه بارسلونا با درآمد ۳۶۶ میلیون یورو، دومین باشگاه ثروتمند جهان است. این باشگاه رقابت دیرینه‌ای با رئال مادرید دارد و به مسابقه‌ای که بین این دو تیم برگزار می‌شود اصطلاحاً ال کلاسیکو گفته می‌شود. نوکمپ با گنجایش ۹۹.۳۵۴ تماشاگر، ورزشگاه خانگی بارسلونا و بزرگترین استادیوم اروپا است. حدود ۲۵،۷% مردم اسپانیا طرفدار بارسلونا هستند، این در حالیست که بارسلونا با دارا بودن ۴۴،۲ میلیون هوادار در اروپا، پرطرفدارترین تیم حاضر در اروپا نیز می‌باشد.

(مقاله کامل...)

ویرایش نوشتار برگزیده ۲

درگاه:فوتبال/نوشتار برگزیده/۲

جام تیم قهرمان جام جهانی فوتبال به جامی می‌گویند که به قهرمان جام جهانی فوتبال به عنوان پاداش و یک غنیمت اهدا می‌گردد و کنفدارسیون آن کشور وظیفهٔ نگهداری و محافظت از آن را برعهده‌دارد. دوسال پیش از افتتاحیهٔ جام جهانی فوتبال ۱۹۳۰ در اروگوئه، کنفدارسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) قانونی را تصویب‌کرد که قهرمان جام جهانی فوتبال جامی را به عنوان هدیه، پاداش بگیرد. مجسمه‌سازی فرانسوی به‌نام آبل لافلئور طرح خود را ارائه‌کرد و فیفا آن را پذیرفت. اما در سال ۱۹۴۶، این جام به ژول ریمه که رئیس فیفا و ایده‌پرداز برگزاری جام جهانی فوتبال بود، تغییرنام یافت. پس از سومین قهرمانی تیم ملی فوتبال برزیل در جام جهانی فوتبال ۱۹۷۰ مکزیکو سیتی، جام ژول ریمه به‌طور دائم به کنفدارسیون فوتبال برزیل سپرده‌شد. این جام دوبار ربوده‌شد و در واپسین سرقت، جام ذوب شده‌بود و کنفدارسیون فوتبال برزیل ماکتی از آن را ساخت و نگهداری‌کرد.

طرح دیگری از سوی هنرمندی ایتالیایی به‌نام سیلویو گاتزانیگا برای جام جهانی فوتبال ۱۹۷۴ آلمان غربی ارائه‌شد و توسط فیفا پذیرفته‌شد. تیم ملی فوتبال اسپانیا با قهرمانی در جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی، جام جدید سیلویو گاتزانیگا را به‌مدت چهارسال به پایتخت خود، مادرید برد. تاکنون تیم‌های ملی برزیل (۵ بار)، ایتالیا (۴ بار)، آلمان (۳ بار)، اروگوئه (۲ بار)، آرژانتین (۲ بار)، انگلستان (۱ بار)، فرانسه (۱ بار) و اسپانیا (۱ بار) این جام‌ها را بالای سرخود برده‌اند و قهرمان جام جهانی فوتبال شده‌اند.

(مقاله کامل...)

ویرایش نوشتار برگزیده ۳

درگاه:فوتبال/نوشتار برگزیده/۳

باشگاه فوتبال پاس تهران که تا سال ۱۳۴۲ شهربانی نام داشت یک باشگاه فوتبال ایرانی بود که در سال ۱۳۳۲ سنگِ‌بنای بنیانگذاری‌اش در تهران گذاشته‌ شد و در سال ۱۳۸۶ به همدان انتقال یافت.

این باشگاه در طول تاریخ خود، همواره از تیم‌های مطرح فوتبال ایران و آسیا بود. پاس در تمامی دوره‌های بالاترین سطح لیگ فوتبال ایران از نخستین دوره در سال ۱۳۴۹ تا فصل ۸۶–۱۳۸۵ جام خلیج فارس –جز یک دوره جام سراسری قدس در سال ۱۳۶۸– حاضر بود.

باشگاه پاس یکی از قدیمی‌ترین باشگاه‌های فوتبال در ایران بود. این باشگاه موفق به کسب ۵ قهرمانی در بالاترین دسته لیگ فوتبال ایران و یک قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا شده‌است. پاس به‌همراه استقلال، پرسپولیس، سپاهان و ذوب آهن پرافتخارترین باشگاه‌های تاریخ فوتبال ایران هستند. پاس ۴ بار نیز تا نیمه‌نهایی جام حذفی پیش رفت، اما هر بار در این مرحله شکست خورد و هرگز نتوانست به دیدار پایانی برسد؛ به همین دلیل ناکام جام حذفی لقب گرفت.

این باشگاه از آغاز تا فروپاشی، تحت نظر پلیس ایران (در ابتدا شهربانی و بعدها نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران) بود و به عنوان «نماد ورزش پلیس» به‌شمار می‌رفت.

ورزشگاه خانگی پاس ورزشگاه شهید دستگردی بود که در شهرک اکباتان تهران قرار داشت. پاس پیش از سال ۱۳۴۲ شهربانی نام داشت. تیم فوتبال بزرگسالان این باشگاه رسماً در تاریخ ۱۹ خرداد ۱۳۸۶ فروپاشید و به شهر همدان منتقل شد. هم‌اکنون باشگاه فوتبال پاس همدان، پس از این انتقال به لیگ دسته سوم سقوط کرد؛ ولی اکنون در لیگ دسته دوم بازی می‌کند. باشگاه پاس تهران همچنان در رده تیم‌های پایه فعال است و در لیگ فوتبال امیدهای تهران تیم دارد.

(مقاله کامل...)

ویرایش نوشتار برگزیده ۴

درگاه:فوتبال/نوشتار برگزیده/۴

باشگاه فوتبال پرسپولیس تهران یک باشگاه فوتبال ایرانی است که در سال ۱۳۴۲ در شهر تهران، پایتخت ایران بنیانگذاری شده‌است. پرسپولیس در جام خلیج فارس بازی می‌کند و پس از سال ۱۳۴۷، در تمامی ادوار برگزارشده در بالاترین سطح لیگ فوتبال ایران حضور داشته‌است. و پرهوادارترین باشگاه فوتبال در ایران است و شهرآورد این تیم با استقلال، مهمترین بازی باشگاهی در ایران است.همچنین طبق گزارش کنفدراسیون فوتبال آسیا، پرسپولیس به عنوان پرهوادارترین تیم فوتبال آسیا شناخته شده‌است و پس از آن دالیان چین و الهلال عربستان در رتبه‌های بعدی قرار دارند. پرسپولیس از آغاز تاریخ خود، ۹ بار در بالاترین دسته لیگ فوتبال ایران به قهرمانی رسیده (یک جام منطقه‌ای، ۲ جام تخت جمشید، ۴ جام آزادگان و ۲ جام خلیج فارس) و از این جهت رکورددار است. ۵ بار قهرمانی در جام حذفی ایران و یک قهرمانی در جام برندگان جام آسیا از دیگر قهرمانی‌های مهم پرسپولیس‌اند.

فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال این باشگاه را در رده چهارم برترین باشگاه‌های فوتبال آسیا در قرن بیستم اعلام کرده‌است. همچنین طبق رده‌بندی برترین تیم‌های باشگاهی جهان در سال ۲۰۱۲ میلادی، تیم فوتبال پرسپولیس تهران با ۷۵ امتیاز و کسب رتبه ۲۹۵ جهان، سومین تیم ایرانی و در بین تیم‌های قاره آسیا در مکان سی و سوم قرار گرفت.

(مقاله کامل...)

ویرایش نوشتار برگزیده ۵

درگاه:فوتبال/نوشتار برگزیده/۵

باشگاه فوتبال رئال مادرید (به اسپانیایی: Real Madrid Club de Fútbol) یک باشگاه حرفه‌ای فوتبال است که در مادرید، پایتخت اسپانیا قرار دارد. رئال مادرید، موفق‌ترین تیم تاریخ فوتبال اسپانیا و موفق‌ترین تیم تاریخ فوتبال اروپا و موفق‌ترین تیم فوتبال سدهٔ ۲۰ میلادی به انتخاب فیفا است. آن‌ها دارای رکورد ۳۴ بار قهرمانی در لا لیگا، ۱۹ قهرمانی در کوپا دل ری (جام حذفی)، ۱۱ سوپرکاپ اسپانیا، ۱۳ قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، ۲ جام یوفا، ۴ سوپرکاپ اروپا و ۴ قهرمانی در جام باشگاه‌های جهان هستند. رئال مادرید رکورددار قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا با ۱۳ قهرمانی و جام باشگاه‌های جهان با ۴ قهرمانی است. همچنین رئال مادرید برنده بهترین باشگاه قرن از سوی فیفا شده‌است. همچنین کلمهٔ رئال در زبان اسپانیایی، به معنی «سلطنتی» است، این لقب را شاه آلفونسو سیزدهم در سال ۱۹۲۰ بر این تیم نهاد. همچنین در همان سال، شکل یک تاج نیز بر روی آرم این باشگاه قرار گرفت. Real Madrid Club de Fútbol عبارتی است به زبان اسپانیایی که به معنای باشگاه فوتبال مادرید پادشاهی می‌باشد.

رئالی‌ها در طی تاریخ خود، حتی یک بار هم از لیگ اول اسپانیا (لالیگا) خارج نشدند و همیشه در این لیگ حضور داشتند. آن‌ها از دهه ۵۰ بود که خود را به عنوان یکی از قدرت‌های فوتبال اسپانیا و اروپا به همگان معرفی کردند. در دهه ۸۰ یکی از بهترین دوران‌های خود را داشتند و یکی از بهترین تیم‌ها بودند (معروف به «تیم کرکس‌ها») که موفق به کسب دو جام یوفا، ۵ قهرمانی متوالی اسپانیا، ۱ قهرمانی جام اسپانیا و ۳ قهرمانی سوپرکاپ اسپانیا شدند.

(مقاله کامل...)

ویرایش نوشتار برگزیده ۶

درگاه:فوتبال/نوشتار برگزیده/۶

باشگاه فوتبال سپاهان با نام رسمی باشگاه فوتبال فولاد مبارکه سپاهان اصفهان یک باشگاه فوتبال ایرانی است که در سال ۱۳۳۲ در شهر اصفهان پایه‌گذاری شده‌است. این باشگاه هم‌اکنون در لیگ برتر خلیج فارس حضور دارد. مالک این باشگاه، شرکت فولاد مبارکه اصفهان است.

سپاهان با کسب پنج مقام قهرمانی در دوره‌های دوم، نهم، دهم، یازدهم و چهاردهم لیگ برتر، دومین تیم پرافتخار در مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران به حساب می‌آید و اولین تیم ایرانی است که به فینال لیگ قهرمانان آسیا (فرمت جدید) رسیده و تنها تیمی از ایران است که به جام باشگاه‌های جهان در سال ۲۰۰۷ میلادی راه یافت. سپاهان پرافتخارترین تیم دههٔ ۱۳۸۰ فوتبال ایران و اولین باشگاهی در تاریخ لیگ فوتبال ایران است که توانست در فصل ۹۱–۱۳۹۰ برای سومین دورهٔ پی‌درپی قهرمان لیگ برتر شود. سپاهان همچنین با چهار قهرمانی در جام حذفی، یکی از تیم‌های پرافتخار این جام به حساب می‌آید. سپاهان در ایران به عنوان باشگاهی با ثبات، ساختار حرفه‌ای، سازماندهی مناسب، منظم و اصولی شناخته می‌شود.

(مقاله کامل...)

ویرایش نوشتار برگزیده ۷

درگاه:فوتبال/نوشتار برگزیده/۷

باشگاه فوتبال منچستر یونایتد (به انگلیسی: Manchester United Football Club) یکی از باشگاه‌های حرفه‌ای فوتبال در لیگ برتر انگلستان است. این باشگاه در سال ۱۸۷۸، با نام باشگاه فوتبال نیوتون هیث (به انگلیسی: Newton Heath LYR Football Club) تأسیس شد. در سال ۱۹۰۲، نام این باشگاه به منچستر یونایتد تغییر یافت و در سال ۱۹۱۰، ورزشگاه الدترافورد به عنوان ورزشگاه خانگی این تیم انتخاب شد.

منچستر یونایتد بیش از هر تیم دیگری در فوتبال انگلستان جام کسب کرده‌است. منچستر یونایتد با داشتن ۲۰ عنوان قهرمانی در لیگ برتر بیشتر از هر تیم دیگری، ۵ قهرمانی در جام اتحادیه، ۱۲ قهرمانی در جام حذفی، ۲۱ قهرمانی در سوپر جام انگلستان، ۳ عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا یکی از پرافتخارترین باشگاه‌های فوتبال جهان به‌شمار می‌آید. آن‌ها تنها تیم انگلیسی هستند که توانستند هر سه جام اصلی یعنی لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان اروپا (سه‌گانه) را در فصل ۹۹–۱۹۹۸ به دست آورند. در فصل ۱۷–۲۰۱۶، با قهرمانی در لیگ اروپا، آن‌ها جزو پنج تیمی در اروپا شدند که در تمامی رقابت‌های یوفا به مقام قهرمانی رسیده‌است. هم‌چنین آن‌ها به تنها باشگاه انگلیسی تبدیل شدند که توانسته‌اند در تمامی رقابت‌هایی که در آن شرکت کرده‌اند، به مقام قهرمانی برسند.

در سال ۱۹۶۸، منچستریونایتد با سرمربیگری سر مت بازبی به عنوان اولین تیم انگلیسی در لیگ قهرمانان اروپا به قهرمانی رسید. این اتفاق ۱۰ سال پس از حادثه مونیخ رخ داد. در این حادثه ۸ تن از بازیکنان تیم فوتبال منچستریونایتد جان خود را از دست دادند. سر الکس فرگوسن که از نوامبر ۱۹۸۶ تا مهٔ ۲۰۱۳ سرمربیگری این تیم را بر عهده داشت، توانست ۳۸ جام مختلف برای باشگاه به دست آورد و پرافتخارترین سرمربی تاریخ فوتبال شود. رقبای سنتی منچستر یونایتد باشگاه‌های منچستر سیتی، لیورپول، آرسنال و لیدز یونایتد می‌باشند.

منچستر یونایتد یکی از پرطرفدارترین باشگاه‌های فوتبال جهان محسوب می‌شود. این باشگاه در فصل ۱۷–۲۰۱۶ با درآمد ۶۷۶٫۳ میلیون یورویی، پردرآمدترین باشگاه فوتبال در دنیا و در سال ۲۰۱۷ با ارزشی معادل ۲٫۸۶ میلیارد پوند، باارزش‌ترین باشگاه فوتبال جهان شد. تا اکتبر ۲۰۱۸، برند منچستر یونایتد با ۱٫۵۵ بیلیون یورو ارزش، باارزش‌ترین برند فوتبالی است. بعد از عرضهٔ سهام این تیم در بورس لندن در سال ۱۹۹۱، مالکوم گلیزر در مهٔ ۲۰۰۵ با مبلغی بالغ بر ۸۰۰ میلیون پوند باشگاه را خرید. در اوت ۲۰۱۲، عرضه اولیه سهام باشگاه در بازار بورس نیویورک انجام گرفت.

(مقاله کامل...)

ویرایش نوشتار برگزیده ۸

درگاه:فوتبال/نوشتار برگزیده/۸

باشگاه فوتبال چلسی (به انگلیسی: .Chelsea F.C) یک باشگاه فوتبال انگلیسی در غرب لندن است که در سال ۱۹۰۵ بنا نهاده شد. این باشگاه در لیگ برتر انگلستان بازی می‌کند و همواره در رده‌های بالای فوتبال انگلیس قرار داشته‌است. چلسی شش دوره قهرمان لیگ برتر انگلستان شده‌است و همچنین هشت قهرمانی در جام حذفی فوتبال انگلستان و پنج قهرمانی در جام اتحادیه فوتبال انگلستان را در کارنامهٔ خود دارد. این تیم در مسابقات اروپایی نیز توانسته‌است دو قهرمانی در جام در جام اروپا، دو قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا و دو قهرمانی در لیگ اروپا به دست آورد.

چلسی نخستین مقام قهرمانی خود را در سال ۱۹۵۵ میلادی و در لیگ دسته اول انگلستان به دست آورد. این باشگاه چند جام نیز در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ به دست آورد، اما تا سال ۱۹۹۷ نتوانست جام مهم دیگری را کسب کند. دهه ابتدایی قرن بیست و یکم درخشان‌ترین و موفقیت‌آمیزترین دوره تاریخ باشگاه چلسی به واسطهٔ قهرمانی در لیگ برتر جزیره در سال‌های ۲۰۰۵، ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ و رسیدن به فینال لیگ قهرمانان اروپا در ۲۰۰۸ بوده‌است. بخش عمده‌ای از این افتخارات توسط ژوزه مورینیو کسب شده‌است. این باشگاه به‌همراه ورزشگاه استمفورد بریج که با ظرفیت ۴۱٬۸۴۱ نفر در منطقه فولام (SW6 1HS لندن) قرار دارد، در سال ۲۰۰۳ توسط رومن آبراموویچ تاجر، به مبلغ ۱۴۰ میلیون پوند خریداری شد.

(مقاله کامل...)

ویرایش نوشتار برگزیده ۹

درگاه:فوتبال/نوشتار برگزیده/۹

تیم ملی فوتبال زنان آلمان

تیم ملی فوتبال زنان آلمان (به آلمانی: Deutsche Fußballnationalmannschaft der Frauen) نمایندهٔ زنان کشور آلمان در ردهٔ ملی است. این تیم زیر نظر فدراسیون فوتبال آلمان (مخفف: DFB) قرار دارد و پیشتر با نام آلمان غربی شناخته می‌شد. این تیم اولین بازی بین‌المللی خود را در سال ۱۹۸۲ انجام داد. پس از اتحاد دو آلمان در سال ۱۹۹۰، اعضای این تیم به عنوان «تیم ملی جمهوری فدرال آلمان» باقی ماند. تیم فوتبال زنان آلمان یکی از موفق‌ترین تیم‌های فوتبال زنان به شمار می‌آید. این تیم دارای دو قهرمانی جهان در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۷ است. کشور آلمان تنها کشوری است که در هر دو ردهٔ مردان و زنان قهرمان جهان شده است. تیم آلمان در هشت دوره از یازده دورهٔ مسابقات فوتبال زنان اروپا از جمله شش دورهٔ پیاپی اخیر این رقابت‌ها قهرمان شده است. همچنین این کشور تنها کشوری است که در هر دو ردهٔ مردان و زنان در جام ملت‌های اروپا به مقام قهرمانی رسیده است. تیم زنان آلمان دارای سه مدال برنز و یک طلا در المپیک است که به ترتیب در سال‌های ۲۰۰۰، ۲۰۰۴، ۲۰۰۸ و ۲۰۱۶ بدست آمده‌اند. بیرگیت پرینتس رکورد بیشترین حضور و بیشترین گل زده در این تیم را در اختیار دارد. وی همچنین سه بار برندهٔ جایزهٔ بازیکن سال فوتبال جهان شده و دومین گلزن برتر جام جهانی فوتبال زنان در عرصهٔ بین‌الملل است. فوتبال زنان در آلمان غربی با شک و تردیدهای زیادی همراه بوده‌است و مسابقات رسمی بین‌المللی توسط فدراسیون این کشور تا سال ۱۹۷۰ ممنوع بود. در آلمان شرقی تیم ملی زنان عملاً وجود نداشت و تنها یک بازی در سال ۱۹۹۰ انجام داد. تیم ملی فوتبال زنان آلمان پس از قهرمانی در سال ۲۰۰۳ محبوبیت بسیاری پیدا کرد. این تیم در همین سال به عنوان تیم ورزشی سال آلمان شناخته شد. زیلویا ناید پس از پنج سال دستیاری تینا توینه سرمربیگری این تیم را از سال ۲۰۰۵ بر عهده گرفت. پس از ناید و در اوت ۲۰۱۶ اشتفی جونز این سمت را عهده‌دار شد. از ژوئن ۲۰۱۵ آلمان در ردهٔ دوم رده‌بندی جهانی فیفا قرار گرفته است.

(مقاله کامل...)

ویرایش نوشتار برگزیده ۱۰

درگاه:فوتبال/نوشتار برگزیده/۱۰

باشگاه فوتبال آرسنال (به انگلیسی: Arsenal Football Club) یک باشگاه فوتبال انگلیسی در شمال شهر لندن است که موفق به کسب ۱۳ عنوان قهرمانی در لیگ برتر انگلستان، ۱۴ قهرمانی در جام حذفی فوتبال انگلستان ، ۱۶ قهرمانی در جام خیریه انگلستان، دو قهرمانی در جام اتحادیه فوتبال انگلستان و یک قهرمانی در جام در جام اروپا شده ‌است. آن‌ها رکورددار طولانی‌ترین مدت صدرنشینی بدون وقفه در لیگ فوتبال انگلیس، بیشترین بازی بدون باختِ پیاپی (۴۹ بازی) و همچنین قهرمانی بدون شکست در یک فصل (۰۴–۲۰۰۳) می‌باشند و توانستند اولین و تنها تیمی در تاریخ لیگ برتر باشند که جام طلایی را بدست می‌آورند.

باشگاه فوتبال آرسنال در سال ۱۸۸۶ در محله وول‌ویچ واقع در جنوب‌شرقی لندن شکل گرفت و در سال ۱۸۹۳ میلادی برای اولین بار از جنوب انگلستان به فوتبال لیگ پیوست. در سال ۱۹۱۳ میلادی آن‌ها به شمال شهر لندن در منطقه هایبری و ورزشگاه آرسنال نقل مکان کردند. در دهه ۱۹۳۰ میلادی آرسنال موفق به کسب پنج عنوان قهرمانی در چمپیونشیپ و دو قهرمانی در جام حذفی شدند. پس از یک دوره رکود در سال‌های پس از جنگ آن‌ها موفق به کسب قهرمانی در لیگ و جام حذفی (موسوم به دبل) در فصل‌های ۷۱−۱۹۷۰، ۹۸–۱۹۹۷ و ۰۲–۲۰۰۱ شدند، همچنین در سال ۲۰۰۶ به فینال لیگ قهرمانان اروپا رسیدند.

آرسنال رقابتی دیرینه با همسایه‌اش تاتنهام دارد که آن‌ها به‌طور منظم شهرآورد شمال لندن را برگزار می‌کنند. همچنین باشگاه آرسنال در رده هفتم باارزش‌ترین باشگاه‌های فوتبال جهان در سال ۲۰۱۹ با ارزش تقریبی ۲٬۳ میلیارد دلار قرار گرفته‌است. در ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۸، استن کرونکی توانست با خرید کل سهام باشگاه، مالکیت اصلی باشگاه فوتبال آرسنال را تحت زیرمجموعه هولدینگ شرکت تفریحی و ورزشی کرونکی درآورد.

(مقاله کامل...)

ویرایش نوشتار برگزیده ۱۱

درگاه:فوتبال/نوشتار برگزیده/۱۱

باشگاه فوتبال یوونتوس (انگلیسی: Juventus Football Club / لاتین: iuventūs به معنی جوانان / تلفظ ایتالیایی: [juˈvɛntus]) که با نام‌های یوونتوس یا یووه نیز شناخته می‌شود، نام یک باشگاه فوتبال حرفه‌ای است که در شهر تورین، در کشور ایتالیا قرار دارد. یوونتوس سومین باشگاه قدیمی فوتبال ایتالیا بعد از جنوا و اودینزه محسوب می‌شود. این باشگاه به جز فصل ۰۷–۲۰۰۶ که بخاطر مسائل کالچو پولی به سری بی تبعید شد، همواره در تاریخ خود در سری آ که بالاترین سطح فوتبال ایتالیا به‌شمار می‌رود، حضور داشته‌است.

این باشگاه در سال ۱۸۹۷ توسط چند دانشجوی تورینی و با نام باشگاه ورزشی یوونتوس بنیان‌گذاری شد. یوونتوس از سال ۱۹۲۳ توسط خانواده آنیلی اداره می‌شود و یکی از پرافتخارترین باشگاه‌های فوتبال در ایتالیا و جهان است.

باشگاه یوونتوس در ایتالیا موفق شده است ۳۶ مرتبه سری آ را بالای سر ببرد، ۱۴ بار فاتح جام حذفی ایتالیا و ۸ بار فاتح سوپر جام ایتالیا شود. باشگاه یوونتوس در رقابت‌های اروپایی تاکنون ۹ مرتبه فینالیست لیگ قهرمانان اروپا شده‌است که تنها توانسته‌است ۲ مرتبه در فینال به پیروز برسد، اولین قهرمانی آن‌ها مربوط است به فصل ۱۹۸۴–۸۵ که با مربیگری جووانی تراپاتونی توانستند با نتیجه ۱ بر ۰ از سد لیورپول بگذرند و دومین آن نیز فصل ۱۹۹۵–۹۶ است که تحت هدایت مارچلو لیپی توانستند در فینال لیگ قهرمانان اروپا در ضربات پنالتی آژاکس آمستردام را شکست دهند، یوونتوس با کسب ۱۱ جام اروپایی-بین‌المللی و در مجموع با کسب ۶۹ جام معتبر (سری آ ۳۶، جام حذفی ایتالیا ۱۳، سوپرجام ایتالیا ۸، سری بی ایتالیا ۱، لیگ قهرمانان اروپا ۲، لیگ اروپا ۳، جام در جام اروپا ۱، سوپرجام اروپا ۲، جام اینترتوتو ۱، جام بین قاره‌ای ۲) جزء پرافتخارترین باشگاه‌های جهان محسوب می‌شود. باشگاه یوونتوس اولین باشگاه تاریخ فوتبال اروپا است که توانسته هر سه جام معتبر اروپایی را فتح کند، یوونتوس به انتخاب فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال به عنوان دومین تیم برتر قرن ۲۰ اروپا شناخته شده‌است. این باشگاه همچنین به عنوان هفتمین باشگاه برتر جهان در سال ۲۰۱۷ از سوی فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال معرفی شد.


(مقاله کامل...)

ویرایش نوشتار برگزیده ۱۲

درگاه:فوتبال/نوشتار برگزیده/۱۲


باشگاه فوتبال استقلال ایران که به‌طور خلاصه استقلال ایران، استقلال تهران و استقلال نیز نامیده می‌شود، یک باشگاه فوتبال حرفه‌ای در ایران است که در چهارم مهر ۱۳۲۴ در شهر تهران بنیان‌گذاری شد. استقلال تا پیش از انقلاب ۱۳۵۷ در ابتدا دوچرخه‌سواران و سپس تاج نام داشت. این باشگاه با کسب دو عنوان قهرمانی در مسابقات آسیایی پرافتخارترین باشگاه ایران در آسیا محسوب می‌شود.

استقلال در حال حاضر در لیگ برتر ایران و جام حذفی ایران شرکت می‌کند . رقبای اصلی استقلال در این دو جام، تیم‌های پرسپولیس، تراکتور، سپاهان و فولاد هستند. استقلال با هشت قهرمانی، پس از پرسپولیس دومین تیم پرافتخار لیگ‌های فوتبال ایران، و با هفت قهرمانی پرافتخارترین تیم جام حذفی ایران است.

این باشگاه تا پیش از برگزاری رقابت‌های سراسری فوتبال در ایران در دهه ۱۳۵۰ خورشیدی و پس از آن در زمان جنگ ایران و عراق در دهه ۱۳۶۰، در جام‌های استان تهران (جام باشگاه‌های تهران و جام حذفی تهران) بازی می‌کرد. این باشگاه با سیزده قهرمانی در جام باشگاه‌های تهران پرافتخارترین تیم این جام و با چهار قهرمانی در جام حذفی تهران دومین تیم پرافتخار این جام محسوب می‌شود. یک قهرمانی در سوپرجام تهران ۱۳۷۳ دیگر قهرمانی استانی این باشگاه است؛ استقلال در مجموع با هجده قهرمانی، پرافتخارترین تیم جام‌های استان تهران است.

استقلال در ده فصل اخیر هشت بار جواز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را کسب کرده‌است. این باشگاه با دو قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا (مسابقات باشگاهی قهرمانی آسیا ۱۹۷۰ تهران که با حضور ۸ تیم برگزار شد و جام باشگاه‌های آسیا ۹۱–۱۹۹۰ که پس از انصراف برخی از تیمهای اصلی با حضور ۱۷ تیم در داکا برگزار شد) و دو نایب‌قهرمانی (جام باشگاه‌های آسیا ۹۲–۱۹۹۱ و جام باشگاه‌های آسیا ۹۹–۱۹۹۸) و دو مقام سومی (مسابقات باشگاهی قهرمانی آسیا ۱۹۷۱ و جام باشگاه‌های آسیا ۰۲–۲۰۰۱) پرافتخارترین باشگاه فوتبال ایران در رقابت‌های آسیایی است. فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال این باشگاه را پس از الهلال عربستان و یوکوهاما مارینوس ژاپن، سومین باشگاه برتر فوتبال آسیا در قرن بیستم اعلام کرده‌است.


(مقاله کامل...)

ویرایش نوشتار برگزیده ۱۳

درگاه:فوتبال/نوشتار برگزیده/۱۳

فینال مسابقات باشگاهی قهرمانی آسیا ۱۹۷۰ میلادی یک مسابقهٔ فوتبال میان دو تیم تاج تهران از ایران و هاپوئل تل‌آویو از اسرائیل بود که برای تعیین قهرمان مسابقات باشگاهی قهرمانی آسیا ۱۹۷۰ م. در ۱۰ آوریل ۱۹۷۰ م. (۲۱ فروردین ۱۳۴۹ ه‍.خ) در ورزشگاه امجدیه در تهران برگزار شد. تیم تاج در پی قهرمانی در مسابقات جام باشگاه‌های تهران ۴۸–۱۳۴۷ ه‍.خ به عنوان نمایندهٔ ایران در این مسابقات برگزیده شده بود. این نخستین حضور این تیم در مسابقات باشگاهی قهرمانی آسیا بود و در همین نخستین دورهٔ حضورش نیز به فینال بازی‌ها رسید. هاپوئل نیز در پی قهرمانی در لیگ اسرائیل در فصل ۶۹–۱۹۶۸ م. به عنوان نمایندهٔ این کشور راهی مسابقات باشگاهی قهرمانی آسیا شد. این تیم پیش از آن یک بار سابقهٔ حضور و قهرمانی در نخستین دورهٔ مسابقات باشگاهی قهرمانی آسیا در سال ۱۹۶۷ م. را داشت و در سال ۱۹۷۰ م. برای دومین بار در فینال این مسابقات حضور می‌یافت.


(مقاله کامل...)

ویرایش نوشتار برگزیده ۱۴
ویرایش نوشتار برگزیده ۱۵
ویرایش نوشتار برگزیده ۱۶
ویرایش نوشتار برگزیده ۱۷
ویرایش نوشتار برگزیده ۱۸
ویرایش نوشتار برگزیده ۱۹
ویرایش نوشتار برگزیده ۲۰
ویرایش نوشتار برگزیده ۲۱
ویرایش نوشتار برگزیده ۲۲
ویرایش نوشتار برگزیده ۲۳
ویرایش نوشتار برگزیده ۲۴
ویرایش نوشتار برگزیده ۲۵
ویرایش نوشتار برگزیده ۲۶
ویرایش نوشتار برگزیده ۲۷
ویرایش نوشتار برگزیده ۲۸
ویرایش نوشتار برگزیده ۲۹
ویرایش نوشتار برگزیده ۳۰
ویرایش نوشتار برگزیده ۳۱
ویرایش نوشتار برگزیده ۳۲
ویرایش نوشتار برگزیده ۳۳
ویرایش نوشتار برگزیده ۳۴
ویرایش نوشتار برگزیده ۳۵
ویرایش نوشتار برگزیده ۳۶
ویرایش نوشتار برگزیده ۳۷
ویرایش نوشتار برگزیده ۳۸
ویرایش نوشتار برگزیده ۳۹
ویرایش نوشتار برگزیده ۴۰
ویرایش نوشتار برگزیده ۴۱
ویرایش نوشتار برگزیده ۴۲
ویرایش نوشتار برگزیده ۴۳
ویرایش نوشتار برگزیده ۴۴
ویرایش نوشتار برگزیده ۴۵
ویرایش نوشتار برگزیده ۴۶
ویرایش نوشتار برگزیده ۴۷
ویرایش نوشتار برگزیده ۴۸
ویرایش نوشتار برگزیده ۴۹
ویرایش نوشتار برگزیده ۵۰
ویرایش نوشتار برگزیده ۵۱
ویرایش نوشتار برگزیده ۵۲
ویرایش نوشتار برگزیده ۵۳
ویرایش نوشتار برگزیده ۵۴
ویرایش نوشتار برگزیده ۵۵
ویرایش نوشتار برگزیده ۵۶
ویرایش نوشتار برگزیده ۵۷
ویرایش نوشتار برگزیده ۵۸
ویرایش نوشتار برگزیده ۵۹
ویرایش نوشتار برگزیده ۶۰
ویرایش نوشتار برگزیده ۶۱
ویرایش نوشتار برگزیده ۶۲
ویرایش نوشتار برگزیده ۶۳
ویرایش نوشتار برگزیده ۶۴
ویرایش نوشتار برگزیده ۶۵
ویرایش نوشتار برگزیده ۶۶
ویرایش نوشتار برگزیده ۶۷
ویرایش نوشتار برگزیده ۶۸
ویرایش نوشتار برگزیده ۶۹
ویرایش نوشتار برگزیده ۷۰
ویرایش نوشتار برگزیده ۷۱
ویرایش نوشتار برگزیده ۷۲
ویرایش نوشتار برگزیده ۷۳
ویرایش نوشتار برگزیده ۷۴
ویرایش نوشتار برگزیده ۷۵
ویرایش نوشتار برگزیده ۷۶
ویرایش نوشتار برگزیده ۷۷
ویرایش نوشتار برگزیده ۷۸
ویرایش نوشتار برگزیده ۷۹
ویرایش نوشتار برگزیده ۸۰
ویرایش نوشتار برگزیده ۸۱
ویرایش نوشتار برگزیده ۸۲
ویرایش نوشتار برگزیده ۸۳
ویرایش نوشتار برگزیده ۸۴
ویرایش نوشتار برگزیده ۸۵
ویرایش نوشتار برگزیده ۸۶
ویرایش نوشتار برگزیده ۸۷
ویرایش نوشتار برگزیده ۸۸
ویرایش نوشتار برگزیده ۸۹
ویرایش نوشتار برگزیده ۹۰
ویرایش نوشتار برگزیده ۹۱
ویرایش نوشتار برگزیده ۹۲
ویرایش نوشتار برگزیده ۹۳
ویرایش نوشتار برگزیده ۹۴
ویرایش نوشتار برگزیده ۹۵
ویرایش نوشتار برگزیده ۹۶
ویرایش نوشتار برگزیده ۹۷
ویرایش نوشتار برگزیده ۹۸
ویرایش نوشتار برگزیده ۹۹