ابومهدی (موشک)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ابومهدی
نوعموشک کروز ضدکشتی
تاریخچه خدمت
استفاده‌شده توسط ایران
تاریخچه تولید
طراحوزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
سازنده ایران[۱]
تاریخ تولید۳۰ مرداد ۱۳۹۹ (رونمایی گردید)
ویژگی‌ها
برد نهاییبیش از ۱۰۰۰ کیلومتر

سکوی
پرتاب
متحرک تاکتیکی

موشک ابومهدی،[۲] موشک کروز ضدکشتی ساخت وزارت دفاع ایران است که بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر برد دارد.[۳][۴] ابومهدی که همزمان با موشک حاج قاسم در ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ رونمایی شد، می‌تواند از سکوهای زمینی، هوایی و دریایی پرتاب شود.[۵][۶]

تاریخچه[ویرایش]

ابومهدی که همزمان با موشک حاج قاسم در ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ در مراسمی که وزارت دفاع ایران برگزار کرد، رونمایی شد، در این مراسم حسن روحانی، رئیس جمهور وقت به صورت مجازی نیز مشارکت داشت.[۷]

در اردیبهشت 1401، حزب الله لبنان، در مراسمی از موشک ابومهدی رونمایی کرد.[۸] در مردادماه 1402 این موشک توسط وزارت دفاع ایران به دو ارگان نظامی ایرانی یعنی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی تحویل داده شد.[۹]

مشخصات فنی[ویرایش]

تولید انبوه کروز ابومهدی

به‌گفتهٔ وزارت دفاع ایران، موشک ابومهدی حدود ۳ برابر موشک‌های کروز ضدکشتی پیشین ایران، مانند «موشک رعد» و «موشک قدیر»، بُرد دارد. موشک ابومهدی از لحاظ ظاهری، شباهت زیادی به موشک هویزه دارد. ابومهدی به موتور توربوجت از خانواده «طلوع» مجهز است و بالک‌های آن مستطیلی‌شکل و جمع‌شونده هستند.[۶] به گفته مقامات ایرانی، این موشک مجهز به سامانه ناوبری و هدایتی و همچنین یک رادار آشیانه‌یاب فعال در دماغه خود است.[۱۰] سر جنگی این موشک می‌تواند 410 کیلوگرم مواد منفجره را حمل کند. طول این موشک 6 متر و قطر آن 55 سانتی متر است. وزن مجموع این موشک 1650 کیلوگرم و ارتفاع پروازی آن را زیر 50 متر دانسته اند. دقت برخورد این موشک 3 متر و طول بال‌های آن 310 سانتی متر است.[۱۱]

نیروهای نظامی ایران، برد موشک ابومهدی را 1000 کیلومتر دانسته اند.[۹] حداکثر برد مفید این موشک که مورد آزمایش قرار گرفته است، 1200 کیلومتر بود.[۱۰] این موشک می‌تواند از سکوهای زمینی، هوایی و دریایی پرتاب شود.[۵][۶] از دیگر قابلیت‌های این موشک، پرواز در ارتفاع پایین و آماده به شلیک شدن در زمان کوتاه عنوان شده است.[۱۲]

این موشک می‌تواند بر شناورهای نظامی مستقر شود و ادعا شده‌است که در طراحی مسیرهای پرواز آن از «هوش مصنوعی» استفاده می‌شود.[۱۳][۱۴][۱۵]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «تحویل ده‌ها موشک کروز به ناوگان دریایی ایران؛ «موشک ابومهدی جزو موشک‌های تحریمی است»». BBC News فارسی. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۲۵.
  2. «اخبار و تازه‌های جهان بصورت زنده: رادیو بین‌المللی فرانسه - ار.اف. ای». ار. اف. ای - RFI. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۲۵.
  3. TABNAK، تابناک | (۲۰۲۰-۰۸-۲۰). «رونمایی ایران از موشک‌های حاج قاسم و شهید ابومهدی». fa. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۲۵.
  4. «رونمایی از موشک بالستیک حاج قاسم و موشک کروز ابومهدی». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۲۰-۰۸-۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۲۵.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ «برد ۱۰۰۰ کیلومتر موشک کروز دریایی «شهید ابومهدی» و ۱۴۰۰ کیلومتری موشک بالستیک «شهید حاج قاسم»». مشرق نیوز. ۲۰۲۰-۰۸-۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۲۵.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ ۶٫۲ «گزارش تسنیم از جدیدترین کروز ایرانی| آیا موشک «ابومهدی» همان موشک «هویزه» است؟ - اخبار نظامی | دفاعی | امنیتی - اخبار سیاسی تسنیم | Tasnim». خبرگزاری تسنیم | Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۲۵.
  7. «رونمایی ایران از موشک‌های بالستیک و کروز «حاج قاسم» و «ابومهدی»». euronews. ۲۰۲۰-۰۸-۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۱۳.
  8. «بابک تقوایی | موشک کروز ابومهدی در خدمت حزب‌الله، تهدیدی برای کشتی‌ها در غرب دریای مدیترانه». ایندیپندنت فارسی. ۲۰۲۲-۰۵-۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۱۳.
  9. ۹٫۰ ۹٫۱ «تحویل سامانه موشک کروز بُرد بلند به ناوگان دریایی ایران؛ «موشک ابومهدی جزو موشک‌های تحریمی است»». ار.اف.ای - RFI. ۲۰۲۳-۰۷-۲۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۱۳.
  10. ۱۰٫۰ ۱۰٫۱ «بابک تقوایی | موشک کروز ابومهدی در خدمت حزب‌الله، تهدیدی برای کشتی‌ها در غرب دریای مدیترانه». ایندیپندنت فارسی. ۲۰۲۲-۰۵-۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۱۳.
  11. «دانش نظامی: موشک کروز ابومهدی - تحولات جهان اسلام». ۱۴۰۲-۰۵-۱۱\۱۱:۱۲:۱۳. دریافت‌شده در 2024-01-13. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  12. kayhan.ir (۱۴۰۲/۰۵/۰۳ - ۲۱:۲۴). «موشک کروز دریایی «ابومهدی» به ارتش و سپاه تحویل داده شد». fa. دریافت‌شده در 2024-01-13. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  13. SNN.IR، خبرگزاری دانشجو | (۲۰۲۳-۰۷-۲۵). «الحاق موشک کروز ابومهدی به نیروی دریایی ارتش و سپاه / بکارگیری هوش مصنوعی + عکس». fa. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۲۵.
  14. «تحویل موشک‌های کروز "ابومهدی" به نیروهای دریایی سپاه و ارتش – DW – ۱۴۰۲/۵/۳». dw.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۲۵.
  15. ایران، عصر (۱۴۰۲/۰۵/۰۳ - ۱۳:۰۵). «وزیر دفاع : در موشک کروز دریایی « ابومهدی » از هوش مصنوعی بهره‌گیری کردیم». fa. دریافت‌شده در 2024-01-13. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)