شهر سبز: تفاوت میان نسخه‌ها

مختصات: ۳۹°۰۳′ شمالی ۶۶°۵۰′ شرقی / ۳۹٫۰۵۰°شمالی ۶۶٫۸۳۳°شرقی / 39.050; 66.833
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
Rezabot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات: تغییر ردهٔ تغییرمسیرداده‌شدهٔ استان قشقه‌دریا به ولایت قشقه‌دریا
خط ۴۰: خط ۴۰:
[[رده:آثار تاریخی ازبکستان]]
[[رده:آثار تاریخی ازبکستان]]
[[رده:ازبکستان]]
[[رده:ازبکستان]]
[[رده:استان قشقه‌دریا]]
[[رده:ولایت قشقه‌دریا]]
[[رده:شهرهای سغدی]]
[[رده:شهرهای سغدی]]
[[رده:مناطق مسکونی در ازبکستان]]
[[رده:مناطق مسکونی در ازبکستان]]

نسخهٔ ‏۲۵ ژوئیهٔ ۲۰۱۷، ساعت ۱۹:۳۰

شهرسبز ( کَش )
میراث جهانی یونسکو
مکانازبکستانازبکستان
معیار ثبتفرهنگی: iii, iv
شمارهٔ ثبت۸۸۵
تاریخ ثبت۲۰۰۰ (نشست ۲۴ ام)

شهرسبز (در ازبکی: Shahrisabz/Шахрисабз) یکی از شهرهای تاریخی ازبکستان است. نام شهر فارسی است و در گذشته بخشی از ایران بوده‌است. هسته مرکزی این شهر به دلیل اهمیت تاریخی و فرهنگی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌است.[۱] امیر تیمور گورکانی در ۷۳۶ ه‍. ق / ۱۳۳۵ م در شهرسبز که در آن روزگار کش یاکیش نامیده می‌شد دیده به جهان گشود.

تاریخچه

شهر سبز که قبلا به عنوان کش يا کيش نيز شناخته ميشده يکي از قديميترين شهرهاي آسياي مرکزيست که ۲۷۰۰ سال پيش پايه گذاري شده و در دوران مدرن به شهر سبز تغيير نام داده است. اين شهر از قرن شش تا چهار پيش از ميلاد جزيي از شاهنشاهی هخامنشيان بوده است.

بطلیموس یکم سردار اسکندر کبیر ساتراپ باختر را تصرف کرد و مدعی تاج و تخت پارسی شد. اگر چه قبل از او اردشیر پنجم  به حکومت هخامنشیان در این ناحیه پایان داده بود. اسکندر در سال ۳۲۸ و ۳۲۷ پیش از میلاد زمستانهای خود را در این ناحیه گذراند و با همسر خود روشنک  نیز در اینجا ملاقات کرد.

از قرن چهار تا هشت میلادی کش یکی از نواحی شهری سغد بود و بین سالهای ۵۶۷ تا ۶۵۸ میلادی مالیات خود را به خاقانات ترک غربی می پرداختند. در سال ۷۱۰ میلادی این شهر بوسیله اعراب فتح شد.

شهرسبز زادگاه تیمور بوده است که در ۹ آوریل ۱۳۳۶ میلادی در خانواده یکی از اربابان کوچک محلی بدنیا آمد. شهرسبز در سالهای اولیه سلسله تیموری از حمایت قابل توجهی بهره برد. تیمور از این شهر بعنوان زادگاه خود یاد میکرد و در نظر داشت تا مقبره خود را در این شهر بنا کند اگر چه در دوران حکومت خود مرکز فعالیتها را به شهر سمرقند منتقل کرده بود.

شهر در زمان سلطه بخارائیان برای خود مختاری جنگید و روسها در سال ۱۸۷۰ به امیر بخارا برای تسخیر شهر کمک کردند.

موقعیت

این شهر در هشتاد کیلومتری جنوب سمرقند و در ارتفاع ۶۲۲ متری از سطح دریا قرار دارد. جمعیت شهر سبز در سال ۱۹۹۲، ۵۳۰۰۰ نفر بوده‌است.

منابع

  1. «میراث جهانی یونسکو، شهرسبز». دریافت‌شده در ۱۳-۰۹-۲۰۱۱. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)