ویکی‌پدیا:امضا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

امضا در صفحه‌های بحث ویکی‌پدیا، نام مستعاری است که برای خود انتخاب کرده‌اید. این نام با هر بار قرار دادن ۴ علامت مدک (این‌گونه: ~~~~) به همراه تاریخ و ساعت همان لحظه، به نمایش درمی‌آید.

به‌طور مثال، کاربری که نام مستعارش «ورزشکار» است و در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۲۴ میلادی و ساعت ۱۱ و ۵ دقیقه صبح از ۴ علامت مدک استفاده کند، چیزی شبیهِ خط زیر به عنوان امضایش به نمایش درمی‌آید:

ورزشکار ۲۴ مارس ۲۰۲۴، ساعت ۱۱:۰۵ (UTC)

در ویکی‌پدیا، امضای شما نشان‌دهندهٔ هویت شماست.

تغییر شکل امضا

محل وارد کردن متن امضا در صفحهٔ ترجیحات
نمایی از صفحهٔ «ترجیحات من»

برای تغییر شکل امضای خود می‌توانید از متن ساده، کدهای اچ‌تی‌ام‌ال و الگوهای ویکی‌پدیا استفاده کنید. برای این کار باید به بخش ترجیحات خود بروید و متنی را که می‌خواهید جایگزین امضای شما شود در فیلد «امضای تازه» وارد کنید و سپس روی دکمهٔ ذخیرهٔ ترجیحات کلیک کنید.

هر متنی که در این فیلد قرار داده شود به جای نام کاربری شما قرار می‌گیرد و به صورت خودکار به صفحه کاربری‌تان پیوند داده می‌شود. در صورتی که مایل نیستید متن‌های داخل این فیلد به صورت خودکار به صفحهٔ کاربری شما پیوند داده شوند، باید گزینهٔ «امضا به صورت ویکی‌متن در نظر گرفته شود (بدون درج خودکار پیوند)» را علامت بزنید و توجه داشته باشید اگر قصد دارید از کدهای اچ‌تی‌ام‌ال در امضای خود استفاده کنید حتماً باید این گزینه را علامت بزنید.

نمونه تفاوت امضا با درج خودکار پیوند و بدون آن:

استفاده از ۴ علامت مدک با درج خودکار پیوند:

فلانی ۲۷ اوت ۲۰۰۹، ساعت ۱۱:۰۵ (UTC)

استفاده از ۴ علامت مدک بدون درج خودکار پیوند:

فلانی ۲۷ اوت ۲۰۰۹، ساعت ۱۱:۰۵ (UTC)

زمانی که امضای خود را تغییر می‌دهید به این نکته توجه کنید: امضاهای گیج‌کننده یا مبهم تأثیر منفی روی دیگر کاربران می‌گذارند. امضاهای خیلی طولانی خواندن بحث‌ها را مشکل می‌کنند و ویرایش در صفحه‌های بحث را دشوار می‌سازند. امضاهایی که قالب‌بندی زیادی دارند، فضای مفید زیادی را اشغال می‌کنند و خواندن و ویرایش صفحه‌ها را سخت می‌کنند.

جعل امضا

هرگز از امضای دیگر کاربران استفاده نکنید. جعل هویت کاربران دیگر با استفاده از نام کاربری یا امضای او ممنوع است. تغییر کدهای امضا به گونه‌ای که آن را در حد قابل ملاحظه‌ای شبیه به امضای کاربر دیگری کند نیز ممکن است نوعی جعل هویت تلقی شود. تغییر کدهای امضایتان به گونه‌ای که به صفحهٔ بحث کاربر دیگری پیوند دهد مجاز نیست. معمول این است که امضاها تا حدی نمایانگر نام کاربر باشند، هرچند این مورد به صورت مطلق لازم نیست.

اگر کاربری را دیدید که امضای دردسرسازی دارد یا هویت حساب دیگری را جعل می‌کند، مناسب است که از آن کاربر بخواهید به فکر تغییر امضای خود باشد تا با ملزومات این رهنمود همخوانی پیدا کند. هنگام دادن چنین درخواست‌هایی، همیشه مؤدب باشید، و با فرض حسن نیت پیش روید. از همان ابتدا فرض نکنید که کاربر عمداً امضای دردسرساز یا نامناسبی برگزیده‌است. اگر از شما خواسته شد که امضای خود را تغییر دهید، خواهشمندیم درخواست‌های مؤدبانه را به حمله تفسیر نکنید. از آنجایی که پیروزی ویکی‌پدیا در کار گروهی مؤثر است، هر دو طرف باید با همکاری کنند تا به یک راه حل مورد پذیرش یکدیگر دست یابند.

قالب‌بندی امضا می‌تواند موضوع وپ:درخواست برای نظر باشد که گاهی منجر به بحث‌های بسیار داغی شده‌است. در یک مورد از ویکی‌پدیای انگلیسی، کاربری که از تغییر امضای نامناسب خود خودداری می‌کرد، در نهایت توسط هیئت داوری موظف به انجام این کار شد.[۱] این یک راه حل نهایی برای کاربرانی است که از همکاری با درخواست‌های معقول خودداری می‌کنند. هنگام برخورد با امضاهایی که پتانسیل مشکل ساز بودن دارند، اغلب رعایت نزاکت کافی‌ست و مانع تبدیل شدن وضع به یک اختلاف می‌شود.

نما و رنگ امضا

امضای شما نباید چشمک‌زن یا دارای نوار نوردش باشد یا به هر شکل دیگری اسباب زحمت یا رنجاندن دیگر ویرایشگران را فراهم آورد

  • از استفاده از نشانه‌گذاری‌هایی مانند <big> و <font size="3"> و برچسب‌هایی که متن درشت می‌سازند، یا خط‌شکن‌ها (برچسب‌های <br />و الگوی {{سرخط}}) بپرهیزید. این برچسب‌ها دیدن متن‌های کناری را دشوار می‌کنند. استفاده محدود از فاصله‌های نشکن برای اطمینان از اینکه امضا در یک خط نمایش می‌یابد مجاز است.
  • در استفاده از بالانویس و پایین‌نویس صرفه‌جو باشید. در برخی موارد، این‌گونه نوشته‌ها نیز می‌توانند بر نمایش متن‌های کناریشان تأثیر بگذارند.
  • امضایتان را آن‌قدر کوچک نکنید که خواندنش سخت شود.
  • از آنجایی که برخی کاربران مشکل بینایی دارند، زیاد از رنگ‌ها استفاده نکنید. اگر اصرار دارید که از رنگ‌های مختلف در امضایتان استفاده کنید، خواهشمندیم مطمئن شوید که نتیجه به‌وسیلهٔ افراد دچار کوررنگی، دید رنگی معیوب و دیگر مشکلات بینایی، قابل خواندن است.
  • از خط‌های افقی در امضای خود استفاده نکنید (----)

اگر می‌خواهید امضایتان تنها برای خودتان با یک رنگ دیگر نمایش یابد، می‌توانید از کد زیر در ویژه:صفحه من/common.css استفاده کنید. کافیست به جای Username نام کاربری خودتان را بنویسید.

: #bodyContent a[title="کاربر:Username"] { background-color: #ff7700; color: #ffffff;}

طول امضا

امضای خود را هم در نمایش و هم در نشانه‌گذاری کوتاه نگاه دارید.

امضاهای بسیار بلند که دارای نشانه‌گذاری‌های زیاد اچ‌تی‌ام‌ال/ویکی باشند، ویرایش صفحه‌ها و گفتگو را به دلایل زیر دشوارتر می‌کنند:

  • امضاهایی که بیش از دو یا سه خط در صفحهٔ ویرایش جا بگیرند موجب درهم‌ریختگی صفحه می‌شوند و تشخیص نوشته‌ها از امضاها را دشوارتر می‌کنند.
  • امضاهای طولانی به مشارکت کاربر برجستگی بی‌موردی می‌دهند.
  • امضاهایی که نشانه‌گذاری‌های بلند اچ‌تی‌ام‌ال/ویکی داشته باشند و فاصله هم نداشته باشند، موجب می‌شوند جعبه‌های ویرایش ویرایشگران بی‌جهت دارای نوار نَوَرد افقی شود (هر کاربری می‌تواند به اینگونه امضاها فاصله اضافه کند)
  • امضاهایی که فضای زیادی در جعبهٔ ویرایش اشغال می‌کنند موجب جابجایی دیدگاه‌های معنی‌دار می‌شوند و ویرایش‌گر را هنگام نوشتن پاسخ مجبور به نوردش می‌کند.
  • وجود چنین امضاهای بلندی در گفتگوها، خواندن دیدگاه‌ها را هنگامی که ویرایش‌گر پاسخش را برنامه‌ریزی می‌کند مشکل می‌کنند.

نرم‌افزار به صورت خودکار امضاهای خام یا سادهٔ بلندتر از ۲۵۵ نویسه در کد را بُرش می‌زند. اما اگر از جانشینی الگوها یا صفحهٔ دیگری استفاده می‌کنید، خواهشمندیم مطمئن شوید که محدودیت طول را نمی‌شکنید، چراکه نرم‌افزار اینکار را به صورت خودکار انجام نمی‌دهد.

پیوندها

پیوندهای درونی

امضاها باید دست کم یک پیوند درونی به صفحهٔ کاربری شما، صفحهٔ بحثتان یا صفحهٔ مشارکت‌هایتان داشته باشند؛ اینکار به دیگر ویرایشگران اجازه می‌دهد به سادگی به صفحهٔ بحث شما و سیاههٔ مشارکت‌هایتان دسترسی داشته باشند. نداشتن چنین پیوندی اغلب نوعی مانع تلقی می‌شود.

اگر هنگام ایجاد تغییرات به صورت تصادفی پیوندها را از بین بردید، راهنما:چگونه امضایتان را تعمیر کنید را ببینید. هنگامی که امضای خود را در صفحهٔ کاربری یا بحثتان می‌گذارید، پیوندی که به همان صفحه وجود دارد، غیرفعال شده و به رنگ مشکی و پررنگ نمایان می‌گردد، بنابراین برای تمرین امضا کردن از جاهای دیگر مانند وپ:صفحه تمرین استفاده کنید.

پیوندهای دردسرساز

بهتر است اطلاعات را به جای امضا در صفحهٔ کاربری‌تان بگذارید. دیگر پیوندهای درونی مختصرِ، اگر برای آسان کردن ارتباط‌ها یا فراهم‌آوردن اطلاعات عمومی باشد معمولاً تحمل می‌شوند، اما اگر از آن‌ها نوعی جارزنی برای برخی اهداف برداشت شود ناخوشایند خواهند بود.

از آوردن پیوندهای درونی‌ای مانند اینجا را امضا کنید!!! که به یک صفحهٔ امضا پیوند می‌خورند بپرهیزید.

پیوند به بیرون

در امضای خود به وب‌گاه‌های بیرونی پیوند مزنید. فرستادن توده‌ای از پیوندها به یک وب‌گاه مشخص در ویکی‌پدیا به شدت نامطلوب شمرده می‌شود. اینکه در هر امضای خود به یک وب‌گاه خارجی پیوند دهید ممکن است هرزنگاری یا تلاشی برای بالابردن رتبهٔ وبگاه‌تان در جستجوگرها (که در عمل نتیجه‌ای هم نخواهد داشت) تلقی شود. اگر می‌خواهید ویکی‌نویسان دیگر را از وجود یک وبگاه که در آن مشارکت دارید آگاه کنید، می‌توانید این کار را در صفحهٔ کاربری‌تان انجام دهید.

تراگنجانش الگوها (یا صفحه‌های دیگر)

تراگنجانش الگوها و تابع‌های تجزیه‌گر در امضا (مانند ان‌هایی که به صورت {{کاربر:نام/امضا}} به کار می‌روند) ممنوع است؛ و چندین دلیل برای اینکار وجود دارد:

  • الگوهای به‌کاررفته در امضاها، حتی اگر کاربر پروژه را ترک کند، هدف خرابکاری‌ها هستند.
  • برخی اسکریپت‌های خودکار (ربات‌ها) به منظور بایگانی کردن صفحهٔ‌های بحث فعال وجود دارند. این ربات‌ها متن صفحهٔ بحث را می‌خوانند اما محتوای الگوهای تراگنجانیده را نمی‌خوانند و بنابراین آن‌ها را به عنوان امضا نخواهند شناخت.
  • امضاهای الگویی کوچکند اما بار بی جهتی روی کارسازها می‌گذارند. امضاهای تراگنجانیده نیازمند پردازش بیشتری هستند—هرگاه شما متن امضایتان را تغییر دهید، همهٔ صفحه‌های بحثی که در آن‌ها امضا کرده‌اید باید از نو حافظهٔ نهانشان نوشته شود.
  • جانشین کردن الگوها روا است اما به سختی نهی می‌شود، چراکه بسیاری از این الگوها معمولاً یا طول مناسب امضا (۲۵۵ نویسه) را زیر پا می‌گذارند یا یک روش زائد برای ایجاد همان امضا از راه امضای خام خواهند بود.

امضاهای ساده متنی، که همراه محتوای صفحه ذخیره می‌شوند و منابع بیشتری نسبت به خود دیدگاه‌ها مصرف نمی‌کنند، چنین مشکلاتی ندارند.

رده‌ها

امضاها نباید شامل رده باشند. رده‌بندی صفحه‌ها بر پایهٔ کسانی که آن‌ها را ویرایش کرده‌اند بی‌فایده‌است و چنین اطلاعاتی را می‌توان با استفاده از فهرست مشارکت‌ها بدست آورد. بسیاری از ابزارهای شمارش ویرایش هم این اطلاعات را فراهم می‌آورند.

امضا با تاریخ خورشیدی

برای استفاده از تاریخ خورشیدی در امضای خود باید الگوهای مربوطه را در فیلد امضا در صفحه ترجیحات خود وارد کنید:

فرض کنیم که نام کاربری شما «ورزشکار» باشد. در این صورت باید از کدی شبیه به این استفاده کنید:

[[کاربر:ورزشکار|ورزشکار]] {{subst:#time:xij xiF xiY}}، ساعت {{subst:CURRENTTIME}} (UTC)

و در قسمت پایین تیک امضا به صورت ویکی‌متن در نظر گرفته شود (بدون درج خودکار پیوند) را حتماً بزنید. که نتیجه می‌دهد:

ورزشکار ۱۴ مرداد ۱۳۸۸، ساعت ۱۱:۰۵ (UTC)

اگر بخواهید در امضای خود پیوندی به صفحه بحث خود هم داشته باشید، کد امضا چیزی شبیه کد زیر خواهد شد:

[[کاربر:ورزشکار|ورزشکار]]؛ [[بحث کاربر:ورزشکار|گفتگو]] {{subst:#time:xij xiF xiY}}، ساعت {{subst:CURRENTTIME}} (UTC)

و اگر در قسمت پایین تیک امضا به صورت ویکی‌متن در نظر گرفته شود (بدون درج خودکار پیوند) را بزنید. نتیجه می‌دهد:

ورزشکار-گفتگو ۱۴ مرداد ۱۳۸۸، ساعت ۱۱:۰۵ (UTC)

نکات مهم

  • از آن‌جایی که در دو مثال بالا داخل امضا به یک یا چند صفحه پیوند داده شده‌است، پس حتماً باید گزینه «امضا به صورت ویکی‌متن در نظر گرفته شود (بدون درج خودکار پیوند)» را علامت بزنید تا ویکی‌پدیا روی پیوندهای شما کاری انجام ندهد و آن‌ها را به همان‌گونه که هستند نمایش دهد.
  • از آن‌جایی که تاریخ خورشیدی به صورت دستی به بخش امضای خام اضافه شده‌است، می‌توانید از فقط ۳ علامت مدک (~~~) برای امضا استفاده کنید تا تاریخ میلادی خودبه‌خود به انتهای امضای شما اضافه نشود. اما توجه داشته باشید که ویژگی‌هایی در نرم‌افزار که به امضای اصلی (چهار مدکی) وابسته‌اند در این حالت کار نخواهند کرد (از جمله ویژگی آگاه‌سازی کاربران وقتی نامشان را با الگوهایی نظیر الگو:پاسخ به ذکر می‌کنید، و نیز بعضی ربات‌ها که ساختار بحث را با کمک امضا شناسایی می‌کنند).

امضا به وقت محلی

به وقت ایران

در ویکی‌پدیای فارسی به‌طور پیش‌فرض زمان امضا، زمان هماهنگ جهانی با علامت اختصاری لاتین (UTC) است. برای استفاده از وقت ایران در امضا می‌توانید از {{جا:به وقت ایران}} استفاده کنید.

می‌توانید کد زیر را به انتهای امضای خود اضافه کنید.
{{جا:#time:xij xiF xiY، ساعت H:i (ایران)|{{جا:به وقت/تهران}}}}

و در قسمت پایین تیک امضا به صورت ویکی‌متن در نظر گرفته شود (بدون درج خودکار پیوند) را بزنید. برای پیوند دار بودن وقت ایران کد مقابل رو به انتهای امضای خود اضافه کنید و در قسمت پایین تیک امضا به صورت ویکی‌متن در نظر گرفته شود (بدون درج خودکار پیوند) را بزنید.

{{جا:#time:xij xiF xiY، ساعت H:i ([[ساعت رسمی ایران|ایران]])|{{جا:به وقت/تهران}}}}
نتیجه افزودن کد فوق به امضا: ورزشکار ۱۴ آبان ۱۳۹۰، ساعت ۱۸:۰۶ (ایران)

و برای پروژه‌های خواهر ویکی فارسی (ویکی‌نسک، ویکی‌واژه، ویکی‌گفتاورد، ویکی‌خبر، ویکی‌نبشته) از کد زیر را به انتهای امضای خود اضافه کنید استفاده کنید:

{{جا:#time:xij xiF xiY، ساعت H:i ([[\w:ساعت رسمی ایران|ایران]])|{{جا:به وقت/تهران}}}}

و در قسمت پایین تیک امضا به صورت ویکی‌متن در نظر گرفته شود (بدون درج خودکار پیوند) را بزنید.

موارد ممنوع

استفاده از کدهای پیچیده و طولانی، محتوای توهین‌آمیز، تبلیغاتی و تهاجمی در امضا ممنوع می‌باشد. همچنین استفاده از تصویر در امضا ممنوع است، چون به سِرورهای ویکی‌پدیا فشار می‌آورَد.

نمونه امضا

برای الگوگیری و ساخت امضای مختص خود، گالری امضای کاربران ویکی‌پدیا را مشاهده کنید.

پانویس