ویکی‌پدیا:ماندن سریع

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ماندن سریع فرایند بستن بحث‌ها در ویکی‌پدیا:فرایند حذف پیش از پایان دوره معمول بحث ولی بدون حذف بحث یا فهرست نکردن آن است. این رهنمود تنها به بستنهای «ماندن سریع» قابل اعمال است؛ معیارهای حذف سریع شرایطی را پوشش می‌دهد که در آن صفحات ممکن است سریعاً حذف شوند.

قابلیت به کار بردن[ویرایش]

دلایل یک تصمیم ماندن سریع عبارت اند از:

۱ نامزد کننده نامزدی را پس می‌گیرد یا قادر نیست استدلالی برای حذف ارائه کند-شاید فقط پیشنهاد ادغام یا انتقال باشد و هیچ کس دیگری جز نامزد کننده پیشنهاد حذف صفحه را ندهد.
  • مثالی از این شامل ارسال یک نامزدی برای حذف ولی اختیار موضع ماندن باشد. (وقتی در خصوص حذف مقاله نامزد شده برای حذف مناقشه دارید، برچسب حذف را بردارید، گاهی هیچ کسی در هر صورت پیشنهاد حذف را پیگیری نخواهد کرد).
  • استثنا: اگر نامزد کننده نشان دهد که نامزدی ذاتاً، مطابق فرایند است، نامزدی واجد شرایط ماندن سریع نیست. این مورد شامل یک نتیجه «ری لیست» در ویکی‌پدیا:بررسی حذف، اصلاح اشتباهات در فرایند نامزدی، یا موردی که کاربر در صفحه بحث اظهار کند صفحه‌ای بدون نامزد کردن واقعی باید حذف شود می‌شود.
۲ نامزدی بی شک وندالیسم و اخلالگری بوده و (از آنجا که انگیزه‌های بد نامزدکننده ارتباط مستقیمی با اعتبار نامزدی ندارد) و هیچ کس نامرتبطی پیشنهاد حذف آن را نمی‌دهد. مثلاً:
آ نامزدی‌های به طرز آشکاری احمقانه و مضطرب (نظیر یک مقاله اخیراً برگزیده یا جوکهای احمقانه آوریل)
ب نامزدیهایی که تنها برای ایجاد فرومی برای اخلالگری (مثلاً صفحه کاربری یکی از رقبای درگیر یک جنگ ویرایشی توسط مخالفان‌شان تنها به منظور آزار) انجام می‌شوند.
پ نامزد کردن یک مقاله با استدلال مشابه فی الفور پس از رد شدن شدید در یک بحث برای حذف اخیراً بسته شده
ت نامزدیهایی که چنان پر از غلط اند نشان می‌دهند نامزد کننده مقاله مورد نظر را حتی یک بار نخوانده‌است، به مجوز فایل نگاه نکرده‌است (مثلاً نامزد کردن یک تصویر غیر آزاد درست برچسب گذاری شده به عنوان یک ناقض احتمالی حق تکثیر)
ث نامزدیهایی که آشکارا تلاشی اند برای خاتمه دادن یک اختلاف محتوایی از راه حذف که در این صورت حل اختلاف راه مناسب تری است
۳ نامزد کننده تحریم شده و نباید ویرایش کند. در این مورد، صفحه نامزد شده، سریعاً می‌ماند و نامزدی می‌تواند برچسب {{tl|db-banned}} بخورد و سریعاً به عنوان یک مشارکت تحریم شده حذف شود. به هر حال، اگر کاربران بعدی، نظرات بعدی حاوی حسن نیت پیش از تشخیص وضعیت تحریم شده کاربر نامزد کننده ابراز کنند، نامزدی شاید سریعاً بسته نشود (گرچه نظر نامزد کننده در جمعبندی نادیده گرفته می‌شود).
۴ صفحه سیاست یا رهنمود است. فرایند حذف فرومی برای الغای سیاست نیست.
۵ مقاله در حال حاضر به صفحه اصلی پیوند دارد. در چنین مواردی، لطفاً صبر کنید تا پیوند به آن پیش از نامزدی وجود نداشته باشد. اگر مساله فوری است، در Wikipedia:ERRORS باید بر سر حذف پیوند پیش از نامزدی برای حذف اجماع حاصل شود.

اگر صفحه‌ای در فوروم اشتباه نامزد حذف شده (مثلاً الگویی در وپ:نبح یا مقاله‌ای در وپ:حذف متفرقه) بحث جا به جا می‌تواند سریعاً بسته و صفحه در فوروم درست دوباره نامزد شود و همه نظرات بدان کپی شود.

لطفاً درک کنید برچسب حذف بر مقاله محبوب تان اثر اندکی دارد یا مقاله یا برچسب در کمتر از یک هفته خواهند رفت.

آن چه معیار ماندن سریع نیست[ویرایش]

بستن از نوع گلوله برفی معیار معتبری برای بستنی زودهنگام است و موضوع هیچ یک از دیگر معیارهای لازم برای ماندنی سریع نیست ولی به خودی خود معیاری برای ماندن سریع نیست. به طور مشخص، بحثها باید معیارهای مشخصی را برای این که سریعاً بمانند داشته باشند. ویکی‌پدیا:از همه قوانین چشم‌پوشی کنید و وپ:بوروکراسی نیست توجیه کننده بستنهای گلوله برفی در مقابل مجموعه مشخصی از رهنمودها هستند. به این دلیل، بستن‌های گلوله برفی ممکن است بحث برانگیز باشند و استفاده از آن‌ها گاهی نهی می‌شود. گرچه این دوم مشابه به نظر می‌رسند، بستنهای گلوله برفی هرگز نباید چون ماندن سریع انجام شوند.

هنگام بستن سریع نامزدی حذف[ویرایش]

  • بحث را به طور معمول ببندید
  • نامزدی را در صفحه بحث مقاله با استفاده {{oldafdfull|result=speedy keep|votepage=as appropriate|date=date of nomination}}. آگاه باشید که (آ) نام صفحه رای معمولاً با نام مقاله می‌خواند ولی همیشه این طور نیست. و (ب) پیشوند «ویکی‌پدیا:مقالات برای حذف» نباید بخشی از نام «صفحه رای» باشد.