پل برنایز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پل برنایز
زادهٔ۱۷ اکتبر ۱۸۸۸
لندن, انگلیس
درگذشت۱۸ سپتامبر ۱۹۷۷ (۸۸ سال)
زوریخ, سوئیس
ملیتسوئیسی
محل تحصیلدانشگاه هومبولت برلین
شناخته‌شده برایمنطق ریاضی
نظریه مجموعه‌ها
فلسفه ریاضیات
پیشینه علمی
شاخه(ها)ریاضیات
پایان‌نامه
  • Über die Darstellung von positiven, ganzen Zahlen durch die primitiven, binären quadratischen Formen einer nicht-quadratischen Diskriminante (1912)
استاد راهنماادموند لانداو
دانشجویان دکتریکورادو بوهم
ژولیوس ریچارد بوچای
هسکل کاری
اروین انجلر
گرهارد گنتسن
ساندرز مک لین
تأثیر گرفته ازایسای شور, ادموند لانداو

پل برنایز (به آلمانی: Paul Bernays) (زاده ۱۷ اکتبر ۱۸۸۸ در لندن- درگذشته ۱۸ سپتامبر ۱۹۷۷ در زوریخ) ریاضیدان اهل سوییس بود.

زندگی و کارنامه[ویرایش]

پل برنایز در سن جوانی

او در یک خانواده با ریشه های یهودی آلمانی در لندن زاده شد ولی همچنان شهروندی زوریخ را نیز دارا بود. برنایز از لندن و از راه پاریس در هفت سالگی به برلین رفت. او که در آغاز دلبسته موسیقی بود، سرانجام به ریاضیات روی آورد و در دانشگاه فنی برلین و سپس در دانشگاه برلین و از ۱۹۰۹ در گوتینگن به آموختن ریاضیات پرداخت و در سال ۱۹۱۲ زیر سرپرستی ادموند لانداو دانش آموخته دوره دکتری شد. او در سال ۱۹۳۳ به دلیل نسب یهودیش از کار دانشگاهی برکنار شد و در پی این به سوییس رفت. وی در انستیتو تکنولوژی فدرال زوریخ به کار پرداخت و به همراه گاستون باشلار و فردیناند گونست مجله دیالکتیکا درباره فلسفه را بنیان نهاد.

برنایز به همراه داوید هیلبرت روی نظریه اثبات کار کرد و کتابی به نام بنیانهای ریاضیات را به همراه وی نوشت که البته بیشتر بخشهایش نوشته خود او بود.

منابع[ویرایش]