سپیددشت (خرم‌آباد)

مختصات: ۳۳°۱۳′۰۶″شمالی ۴۸°۵۳′۰۰″شرقی / ۳۳٫۲۱۸۳°شمالی ۴۸٫۸۸۳۳°شرقی / 33.2183; 48.8833
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از سپیددشت (لرستان))
سپید دشت
سه پیچ دشت
کشور ایران
استانلرستان
شهرستانخرم‌آباد
بخشپاپی
نام(های) پیشیناسپرزیل
مردم
جمعیت۳٬۹۱۷ نفر (۱۳۹۵)
آب‌وهوا
میانگین بارش سالانه۷۰۰میلیمتر
اطلاعات شهری
شهردارروح اله خورشیدوند
ره‌آوردعسل
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۶۶[۱]
شناسهٔ ملی خودرو ایران
کد آماری۲۴۷۴
سپید دشت بر ایران واقع شده‌است
سپید دشت
روی نقشه ایران
۳۳°۱۳′۰۶″شمالی ۴۸°۵۳′۰۰″شرقی / ۳۳٫۲۱۸۳°شمالی ۴۸٫۸۸۳۳°شرقی / 33.2183; 48.8833

سپیددشت شهری است در استان لرستان در غرب ایران. این شهر مرکز بخش پاپی از توابع شهرستان خرم‌آباد است.[۲] راه‌آهن تهران جنوب از این شهر می‌گذرد[۳][۴] و دارای طبیعت بکر و زیبا بوده و پیرامون آن را کوهستان فراگرفته با خرم‌آباد حدود ۸۰ کیلومتر و با دورود ۴۲ کیلومتر فاصله دارد. از نظر موقعیت جغرافیایی، سپیددشت دارای عرض جغرافیایی ۳۳٫۱۲ درجه و طول جغرافیایی ۴۸٫۵۸ درجه بوده و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۰۲۱ متر می‌باشد. این منطقه از نظر اقلیم آب و هوایی سرد دارد اما در روزهای گرم سال دمای هوای آن تا ۴۰ درجه سانتی گراد هم می‌رسد.

یکی از ویژگی‌های بارز شهر سپیددشت که حتی می‌توان گفت از دلایل عمده شکل‌گیری این شهر می‌باشد قرار گرفتن بر مسیر راه‌آهن تهران - جنوب می‌باشد.[۵] شهر سپیددشت در محدوده اداره کل راه‌آهن لرستان و کیلومتر ۹۸۱+۵۰۷ محور تهران ـ خرمشهر قرار گرفته‌است. سپیددشت سومین ایستگاه از دورود و در فاصله ۴۲ کیلومتری آن قرار گرفته‌است. این ایستگاه از نظر تقسیمات خط در محدوده حوزه ۱۱ و قطعه ۳۱ می‌باشد. ایستگاه‌های طرفین آن از سمت شمال: بیشه با فاصله ۱۳ کیلومتری و از سمت جنوب چمسنگر با فاصله ۱۷ کیلومتری می‌باشند.

فلسفه نامگذاری سپیددشت بخاطر وجود سه پیچ خط راه‌آهن که از این شهر می‌گذرد، می‌باشد؛ به عبارت دیگر چون در زبان لری به پیچ راه، پید می‌گویند و در زمان احداث راه‌آهن به دلیل کوهستانی بودن این منطقه و اختلاف ارتفاع ورودی و خروجی شهر، مهندسان وقت مجبور به استفاده از سه پیچ راه بودند، به همین خاطر آن منطقه به سپیددشت معروف شد یعنی دشتی که سه پیچ راه‌آهن از آن می‌گذرد.

رودخانه سزار و رودخانه زز دو رودخانه‌ای هستند که از سپیددشت می‌گذرند.[۶]

موقعیت جغرافیایی[ویرایش]

شهر سپیددشت به عنوان گلوگاهی بین شهرهای خرم‌آباد، دورود، منطقه شول‌آباد الیگودرز و اندیمشک قرار دارد.

جاذبه‌های گردشگری[ویرایش]

از آبشارهایی که به سپیددشت نزدیک هستند می‌توان به آبشار بیشه، آبشار تاف، آبشار گریت و آبشار شوی و آبشار تاف غضب (روستای 501)اشاره کرد. در اطراف سپیددشت مکان‌های تفریحی زیادی از جمله: دره اناران، کومو، رونه، بوتک، گازه، خشکی، آبسرده، کسمت، چلقادی، امارت، باکش و … وجود دارد.[۷]

زیستگاه سه گونه از ماهیان کور غار که فقط در این منطقه از دنیا یافت می‌شوند در یک غار آبی در زیر کوه چیلنگ روستای لون در دهستان تنگ هفت این بخش (پاپی) شهرستان خرم‌آباد می‌باشد[۸] همچنین این بخش یکی از زیستگاه‌های گونهٔ بومی و منحصر به فرد سمندر لرستانی می‌باشد که در دنیا فقط در جنوب استان لرستان و شمال استان خوزستان یافت می‌شود نیز می‌باشد.[۹]

زبان[ویرایش]

مردم این منطقه بیشتر به زبان لری سخن می گویند.[۱۰]

مردم این شهر اغلب کارمند و مغازه دار هستند که البته فعالیت‌هایی در زمینه زنبور داری، پرورش ماهی قزل آلا، کشاورزی و دامداری انجام می‌دهند.

جمعیت[ویرایش]

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر ۲٬۹۱۷ نفر (۸۰۹ خانوار) بوده‌است.[۱۱]

در سپیددشت جاذبه های گردشگری فراوانی وجود دارد این منطقه سرشار از چشمه و آبشار های طبیعی و رودخانه های فصلی و دائمی می باشد طبیعت سپیددشت در فصل بهار هر ساله پذیرای گردشگران داخلی و خاری می باشد

منابع[ویرایش]

  1. «پیش‌شماره شهرستان‌های استان لرستان» (PDF). وبگاه مخابرات استان لرستان. بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۴.
  2. «از الشتر تا سپیددشت». وبگاه استانداری لرستان. دریافت‌شده در ۱۹ آوریل ۲۰۲۰.[پیوند مرده]
  3. «پایان عملیات بازسازی راه‌آهن سراسری در محدوده بیشه - سپیددشت لرستان». وبگاه صدا و سیمای لرستان. دریافت‌شده در ۱۹ آوریل ۲۰۲۰.[پیوند مرده]
  4. «قطار گردشگری لرستان افتتاح شد». خبرگزاری جمهوری اسلامی. ۲۹ اسفند ۱۳۹۷. دریافت‌شده در ۱۹ آوریل ۲۰۲۰.
  5. علی امیدی. ««دور دور» روی ریل/دربارهٔ قطارهای گردشگری به بهانه سفر قطار گردشگری اراک به مقصد استان لرستان». پایگاه خبری ریل نیوز. دریافت‌شده در ۱۹ آوریل ۲۰۲۰.
  6. «رودخانه سزار سپیددشت قربانی گرفت». خبرگزاری ایلنا. ۱۹ بهمن ۱۳۹۴. دریافت‌شده در ۱۹ آوریل ۲۰۲۰.
  7. فرناز رهبران رنجبر (۲۲ بهمن ۱۳۹۶). «سپید دشت، شهر آبشارهای لرستان». وبگاه کجارو. دریافت‌شده در ۱۹ آوریل ۲۰۲۰.
  8. «شگفت‌انگیزترین ماهی در دل غار؛ لرستان تنها زیستگاه ماهی کور در جهان». خبرگزاری تسنیم. ۴ فروردین ۱۳۹۸. دریافت‌شده در ۱۹ آوریل ۲۰۲۰.
  9. «سمندر لرستانی». وبگاه سازمان حفاظت محیط زیست. دریافت‌شده در ۱۹ آوریل ۲۰۲۰.
  10. «رودخانه سزار سپیددشت قربانی گرفت». ایلنا.
  11. «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۹۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از اصلی (اکسل) در ۲۰ شهریور ۱۴۰۲.