تقی ابتکار

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تقی ابتکار
مشاور رئیس‌جمهور در علوم، فنون و تکنولوژی
دوره مسئولیت
۱۳۷۶[۱] – ۲۹ اسفند ۱۳۷۹
همکار حسن غفوری‌فرد
رئیس‌جمهورسید محمد خاتمی
پیش ازانحلال جایگاه
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست
دوره مسئولیت
۱ شهریور ۱۳۵۸[۲] – اسفند ۱۳۵۹
نخست‌وزیرمهدی بازرگان
محمدعلی رجایی
پس ازعباس سمیعی
پیش ازرضاحسین میرزاطاهری
اطلاعات شخصی
زاده۱ مرداد ۱۳۱۱
مشهد
درگذشته۲۹ اسفند ۱۳۷۹
تهران
ملیتایرانی
فرزندانمعصومه ابتکار
محل تحصیلدانشگاه پنسیلوانیا
(دکتری مهندسی مکانیک)
پیشهسیاستمدار

تقی ابتکار (زاده ۱ مرداد ۱۳۱۱ مشهد – درگذشته ۲۹ اسفند ۱۳۷۹ تهران) سیاست‌مدار و مدرس دانشگاه ایرانی بود. وی از شهریور ۱۳۵۸ تا اسفند ۱۳۵۹ ریاست سازمان حفاظت محیط زیست را بر عهده داشت و در دولت هفتم هم مشاور رئیس‌جمهور بوده‌است.

زندگی‌نامه[ویرایش]

وی دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی الکترونیک از دانشکده فنی دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از دانشگاه ووستر و دکترای مهندسی مکانیک از دانشگاه پنسیلوانیا بود و فعالیت شغلی خود را از سال ۱۳۴۷ به عنوان استادیار دانشکده فنی دانشگاه تهران آغاز کرد.[۳][۴]

دختر او، معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران در دولت خاتمی و دولت یازدهم بود[۵] و در دولت دوازدهم نیز معاون رئیس‌جمهور در امور زنان بود.

منابع[ویرایش]

  1. «مشاور علوم، فنون و تکنولوژی رئیس‌جمهوری در گفت‌وگو با ایسنا: برای نجات از مشکلات محیط زیست باید اخلاق زیست محیطی رعایت شود». ایسنا. ۱۴ بهمن ۱۳۷۹.
  2. «سرپرست جدید سازمان حفاظت محیط زیست». اطلاعات (۱۵۹۵۶): ۲. ۲۸ شهریور ۱۳۵۸ – به واسطهٔ ویکی‌انبار.
  3. «هفت رئیس بعد از انقلاب در سازمان محیط زیست/ چه کسی در دولت روحانی بر صندلی ریاست می‌نشیند؟». تسنیم. ۱۱ مرداد ۱۳۹۲. دریافت‌شده در ۱۱ مرداد ۱۳۹۲.
  4. «هشتمین دوره جایزه دکتر تقی ابتکار». ۱ آذر ۱۳۹۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱۱ مرداد ۱۳۹۲.
  5. «معصومه ابتکار؛ از تسخیر لانه جاسوسی تا ریاست دوباره سازمان محیط زیست». قطره. ۱۹ شهریور ۱۳۹۲. دریافت‌شده در ۱۹ شهریور ۱۳۹۲.