دانشگاه خاتم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دانشگاه خاتم
دانشگاه خاتم
نوعغیردولتی، غیرانتفاعی
بنیانگذاری شده۱۳۷۵
وابستگیبانک پاسارگاد
ارائه دهنده رشته‌هایهنر، معماری، مدیریت، اقتصاد، مهندسی، مالی و علوم انسانی
رئیسمجید قاسمی
موقعیتتهران، ونک، خیابان ملاصدرا- خ شیراز شمالی - خ حکیم اعظم - پلاک ۳۰
وبگاه

دانشگاه خاتم دانشگاهی غیردولتی، غیرانتفاعی در تهران است.

تاریخچه[ویرایش]

ایده‌‌ی تاسیس دانشگاه غیرانتفاعی با هدف پاسخ‌گویی به بخشی از نیازهای علمی جامعه و رفع آن‌ها، در جهت تحقق اهداف آموزش عالی كشور، با کمک جمعی از تحصیلکردگان و استادان حوزه و دانشگاه كه تجربه‌ای در تدريس و مديريت دانشگاه داشتند، در سال‌های آغازین انقلاب اسلامی شکل گرفت. پس از اخذ مجوزهای لازم از شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۷۴ و نیز كسب موافقت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اقدامات اجرایی آغاز شد و سرانجام پس از فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم، موسسه آموزش عالی خاتم در تاريخ 1375/11/20 با شماره ۹۳۳۴ در تهران به ثبت رسید. این موسسه آموزشی فعالیت آموزشی خود را به صورت رسمی از ۲۰ بهمن ماه ۱۳۷۵ و با پذيرش دانشجو در۴ مقطع كارشناسی‌ارشد آغاز کرد. از سال ۱۳۹۱ با تغییر مدیریت، فصل جدیدی در توسعه‌ی دانشگاه خاتم، آغاز شد. بر اساس طرح سطح‌بندی موسسه‌های غیردولتی که در سال 1394 از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام پذیرفت؛ دانشگاه خاتم با بهره از هیات‌ علمی، فضاهای آموزشی و آزمایشگاه‌هایش، موفق به احراز رتبه‌ی نخست در میان 269 موسسه آموزشی غیردولتی کشور شد. در همین سال، با موافقت اصولی شورای گسترش آموزش عالی «موسسه‌ی آموزش عالی خاتم» به «دانشگاه خاتم» تغییر کرد و در ابتدای سال 1395، دانشگاه خاتم به‌ عنوان برترین دانشگاه غیردولتی کشور، مجوز قطعی عنوان «دانشگاه» از وزارت علوم را کسب کرد. آغاز فعالیت دانشگاه با پذيرش دانشجو در مقطع كارشناسی‌ارشد رشته‌ی زيست شناسی (گرايش علوم سلولی و مولكولی) بود اما به تدریج رشته‌های زبان (گرايش آموزش زبان انگلیسی)، صنايع (گرايش مديريت سیستم و بهره‌وری) و مشاوره و راهنمايی نیز به رشته‌های آموزشی دانشگاه خاتم افزوده شد و با رویکرد جدید و تمهیدات در نظر گرفته شده، ضمن دریافت مجوزهای جديد، زمینه‌ی لازم برای تاسیس 3 دانشكده‌ی فنی و مهندسی، مديريت، علوم مالی و علوم انسانی فراهم آمد. در سال‌های اخیر و در راستای حرکت توسعه‌ی پایدار، دانشگاه با اخذ مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رشته‌های ديگری نیز در سطح كارشناسی و كارشناسی ارشد به رشته‌های موجود افزوده است. همچنین در سال تحصیلی 1395، با اخذ مجوز برای پذیرش دانشجو در مقطع دکتری فلسفه، نخستین دانشجویان دکتری در دانشگاه خاتم مشغول به تحصیل شدند. دانشگاه خاتم برنامه دارد بزودی میزبانی برای دانشجویان دکتری در سایر رشته‌ها باشد. دانشگاه خاتم هم اکنون با بهره‌مندی از حضور 95 استاد عضو هیات علمی، میزبان بیش از ۲۰۰۰ دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری است که در رشته‌های زیرمجموعه‌ی دانشکده‌های «فنی-مهندسی»، «علوم انسانی»، «علوم مالی»، «هنر و معماری» و «فناوری‌های همگرا» در حال تحصیل آخرین دستاوردهای دانش هستند.

دانشگاه خاتم با بهره‌مندی از امكانات و تجهیزات آموزشی، حفظ و ارتقای استانداردهای آموزشی به ویژه در ایجاد و نگاهداشت گروه‌های مجرب استادان و رعایت مقررات، موفق به ارائه دانشنامه‌ی تحصیلات تکمیلی به ۱۲۰۰ دانشجو شده است. همچنین بیش از ۱۱۰ سمینار و مقاله در مجله‌های معتبر داخلی و بین‌المللی، ارائه شده است.

دانشکده ها[۱][ویرایش]

دانشکده مدیریت و علوم مالی

اعضای هیئت امنا[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «دوره‌های آموزشی». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ اكتبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۴ اكتبر ۲۰۱۷. تاریخ وارد شده در |بازبینی=،|archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  2. PARHA-NP.V.5.1.1. "روزنامه اعتماد". روزنامه اعتماد (به پشتو). Retrieved 2018-03-11.
  3. «هیئت امنا». بایگانی‌شده از اصلی در ۷ اكتبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۴ اكتبر ۲۰۱۷. تاریخ وارد شده در |بازبینی=،|archive-date= را بررسی کنید (کمک)

پیوند به بیرون[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]