گورخانه (قزوین)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
گورخانه (قزوین)
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانقزوین
شهرستانقزوین
بخشبخش طارم سفلی
دهستانخندان
نام محلیگرخانه
نام‌های قدیمیقورخانه(در فارسی به معنای زرادخانه)
سال بنیادمسکن اولیه ی ایل کلهر(قشلاق)
مردم
جمعیت۱۹۸ نفر (سرشماری ۹۵)
اطلاعات روستایی
کد آماری۲۳۸۳۸۴
ره‌آوردزیتون،انار،محصولات دامی

گورخانه (قزوین)، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین در استان قزوین ایران است.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان خندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۵ نفر (۹خانوار) بوده‌است. اما در سال 1395 جمعیت آن به 200 تن رسیده است. اهالی این روستا از ایل کلهر (طایفه تُرک تبار کَلهر و متفاوت از کلهرهای غرب کشور) بوده و با یکدیگر نسبت‌های فامیلی دارند. زبان مردم روستای گورخانه مانند دیگر روستاهای بخش طارم سفلی، زبان ترکی آذربایجانی است.[۱]

پیشینه تاریخی[ویرایش]

پس از مهاجرت افراد طایفه (کلهر) که دسته ای از ایل بزرگ کنگرلو[۲] هستند؛ به منطقه طارم، این روستا به عنوان اولین جایگاه زندگی آنان قرار گرفت که رفته رفته با گسترش جمعیت ایل،اغلب آنان به مناطق خریداری شدی خود که هم‌اکنون روستاهای قوشچی، مرتضانک و دلجک نام دارند، منزل گزیدند. این روستا دارای دو محله متروکه قدیمی در خود است که نشان دهنده تاریخ ایل کلهر می‌باشد . هم چنین قبرستان این روستا قدیمی‌ترین قبرستان ایل کلهر است.

مناظر طبیعی[ویرایش]

کوه قر ه داغ در بالای این روستا قرار گرفته و به عنوان نماد این روستا می‌باشد .از دیگر مناظر تفریحی این روستا, منطقه سنگور است که پایین این ناحیه باغ‌های گسترده زیتون اهالی ایل کلهر قرار گرفته و نواحی بالایی آن به صورت کوهستانی و دست نخورده باقی مانده است که جایگاه زندگی بزهای کوهی بسیاری می‌باشد که در فصل سرما به این ارتفاعات می آیند.دشت قمیشلر از جمله مناظر تفر یحی این روستا می‌باشد که دارای چشمهٔ بهاری است.در این دشت و تپه‌های متصل به آن قارچ دنبلان, در اوایل بهار به وفور یافت می گردد که سالانه مردمان ایل کلهر برای پیدا کردن این ماده مقوی به این ناحیه می آیند.از جمله دیگر طبیعت‌های سرسبز این روستا که می‌توان نام برد عبارتند از:چشمه آب معدنی کسمبعین در ارتفاعات نیمه ییلاقی, دربند سنگور, حاجتگاه در مناطق ییلاقی, طبیعت آشاقی بیبار در ییلاقات ایل کلهر, ییلاق ساختمان, ییلاق فردوس و سه قلعهٔ آن.

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.
  1. گذرنیوز
  2. Naxçıvanda yaşayan və unudulan tayfalar[پیوند مرده]