کلیسای کاتارینه

مختصات: ۳۲°۳۷′۵۶٫۲۵۰۰۰۰۱۰۱۲۰۴″ شمالی ۵۱°۳۹′۲٫۳۸۰۰۰۰۰۹۹۵۹۶۴″ شرقی / ۳۲٫۶۳۲۲۹۱۶۶۶۶۹۴۷۷۶۲۱°شمالی ۵۱٫۶۵۰۶۶۱۱۱۱۱۳۸۷۷۴۱۱۸°شرقی / 32.63229166669477621; 51.650661111138774118
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Map
کلیسای کاتارینه
در ورودی کلیسای کاتارینه
Map
دین
وابستگیکلیسای حواری ارمنی
استاناستان اصفهان
وضعیت سازمانی یا کلیساییفعال
رهبریخلیفه‌گری ارامنه اصفهان
مکان
مکانکوچه رامین، خیابان خاقانی، محله چهارسو، نو جلفا
شهرداریشهرستان اصفهان
کلیسای کاتارینه در ایران واقع شده
کلیسای کاتارینه
موقعیت در ایران
مختصات۳۲°۳۷′۵۶٫۲۵۰۰۰۰۱۰۱۲۰۴″ شمالی ۵۱°۳۹′۲٫۳۸۰۰۰۰۰۹۹۵۹۶۴″ شرقی / ۳۲٫۶۳۲۲۹۱۶۶۶۶۹۴۷۷۶۲۱°شمالی ۵۱٫۶۵۰۶۶۱۱۱۱۱۳۸۷۷۴۱۱۸°شرقی / 32.63229166669477621; 51.650661111138774118
معماری
گونهکلیسا
سبکمعماری ارمنی
آغاز ساختدوره صفوی
پایان ساخت۱۶۲۳
گنبد(ها)۱
اطلاعات اثر
کاربریمذهبی
دورهٔ ساخت اثردوره صفوی
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۹۰۹۰
تاریخ ثبت ملی۱۰ خرداد ۱۳۸۲

کلیسای کاتارینه مربوط به دوره صفوی است و در اصفهان، جلفا، محله چهارسو، خیابان خاقانی، کوچه رامین واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۰۹۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

تاریخ[ویرایش]

کلیسای کاتارینه مقدس در محلهی چهارسو و در همسایگی کلیسای هواننس مگردیچ مقدس واقع شده‌است. این کلیسا را «خواجه یقیازار لازاریان» از بازرگانان جلفای اصفهان در سال ۱۶۲۳ میلادی برای خواهران راهبه ساخت. این بنا اولین کلیسا مخصوص خواهران راهبه در ایران است که در زمان فعالیتش تعداد راهبه‌های آن به ۳۲ تن می‌رسید، اما پس از فوت آخرین راهبه در سال ۱۹۵۴ میلادی به فعالیت خود خاتمه داد.

معماری کلیسا[ویرایش]

پلان مستطیل شکل کلیسای دیر با ابعاد ۹ * ۵/۶ متر در جهت شرقی-غربی قرار گرفته و دارای یک گنبد کوچک قوسی شکل و یک گنبد بزرگتر با هشت نورگیر است گنبدها و سقف بنا با قوس‌هایی بر روی ستون‌های پهن متصل به دیوارهای داخلی ساختمان قرار گرفته‌اند.

فضای داخلی کلیسا از سه بخش مرتبط به یکدیگر تشکیل شده که بخش شرقی محراب کلیساست. ناقوس خانه کلیسا نیز در سمت غربی بنا و در بالای ورودی اصلی قرار گرفته است.

مصالح به کار رفته در ساختمان عبارت اند از آجر و خشت. دیوارهای داخلی بنا با گچ پوشانده شده‌اند و در قسمت محراب نقاشی‌هایی با موضاعات مذهبی ترسیم شده. در ایوان غربی کلیسا هنوز چوبی که به جای ناقوس استفاده می‌شده (کوچناک) آویزان است.

عکس[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • هوسپیان، شاهن (۱۳۸۶). «معماری کلیساهای اصفهان». فصلنامه فرهنگی پیمان. سال دهم - تابستان (۴۰).
  • «دیر کاتارینهٔ مقدس». پارامتر |پیوند= ناموجود یا خالی (کمک)
  • [۱]
  • کلیسای کاتارینیان (کاتارینه)، اصفهان
  • لوون میناسیان، کلیساهای ارامنهٔ جلفا. اصفهان، جلفا: چاپخانهٔ کلیسای وانک، ۱۹۹۲.