پرش به محتوا

نخست‌وزیر ایران: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
←‏لید: واقعاً که!!
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۰: خط ۲۰:
| salary =
| salary =
}}
}}
'''نخست وزیر ایران''' به مقام و رئیس دستگاه مجریه ایران اطلاق می‌شود. '''[[نصرالله مشیرالدوله]]''' نخستین نخست وزیر ایران پس از [[انقلاب مشروطه]] است که در ۹ مرداد ۱۲۸۵ برسرکار آمد و '''میرحسین موسوی خامنه''' آخرین نخست وزیر ایران و [[جمهوری اسلامی ایران]] است که در ۱۲ مرداد ۱۳۶۸ پس از حدود هشت سال به کار خود پایان داد. این منصب حکومتی از ۱۷ مرداد ۱۳۶۸ (۳ اوت ۱۹۸۹) حذف شد و به گونه‌ای دیگر از این نوع تغییر شکل داد و کلیه اختیارات به مقام رئیس جمهور ایران منتقل شد.
'''نخست وزیر ایران''' ({{lang-en|Prime Minister of Iran}}) به مقام و رئیس دستگاه مجریه ایران اطلاق می‌شود. '''[[نصرالله مشیرالدوله]]''' نخستین نخست وزیر ایران پس از [[انقلاب مشروطه]] است که در ۹ مرداد ۱۲۸۵ برسرکار آمد و '''میرحسین موسوی خامنه''' آخرین نخست وزیر ایران و [[جمهوری اسلامی ایران]] است که در ۱۲ مرداد ۱۳۶۸ پس از حدود هشت سال به کار خود پایان داد. این منصب حکومتی از ۱۷ مرداد ۱۳۶۸ (۳ اوت ۱۹۸۹) حذف شد و به گونه‌ای دیگر از این نوع تغییر شکل داد و کلیه اختیارات به مقام رئیس جمهور ایران منتقل شد.


== نخست وزیران زنده ایران ==
== نخست وزیران زنده ایران ==

نسخهٔ ‏۹ فوریهٔ ۲۰۱۷، ساعت ۱۶:۱۳

نخست‌وزیر ایران
نشان رسمی ایران
(۱۹۷۹–۱۹۸۹)
میرحسین موسوی خامنه‌ای، آخرین نخست وزیر ایران
اقامت‌گاهکاخ گلستان
گمارندهمجلس شورای اسلامی
پیشینمقام ایجاد شد
بنیادگذاری۱ اوت ۱۹۰۶
نخستین دارندهنصرالله مشیرالدوله
دارندهٔ نهاییمیرحسین موسوی
برافتاده۳ اوت ۱۹۸۹
جانشینیمقام لغو شد

نخست وزیر ایران (انگلیسی: Prime Minister of Iran) به مقام و رئیس دستگاه مجریه ایران اطلاق می‌شود. نصرالله مشیرالدوله نخستین نخست وزیر ایران پس از انقلاب مشروطه است که در ۹ مرداد ۱۲۸۵ برسرکار آمد و میرحسین موسوی خامنه آخرین نخست وزیر ایران و جمهوری اسلامی ایران است که در ۱۲ مرداد ۱۳۶۸ پس از حدود هشت سال به کار خود پایان داد. این منصب حکومتی از ۱۷ مرداد ۱۳۶۸ (۳ اوت ۱۹۸۹) حذف شد و به گونه‌ای دیگر از این نوع تغییر شکل داد و کلیه اختیارات به مقام رئیس جمهور ایران منتقل شد.

نخست وزیران زنده ایران

با مرگ جمشید آموزگار در شهریور ۱۳۹۵، در میان ۷۸ نخست وزیر و سرپرست این پست، میرحسین موسوی تنها نخست وزیر زنده ایران محسوب می‌شود.

نام تصویر دوران نخست وزیری تاریخ تولد
میرحسین موسوی ۶۸–۱۳۶۰ ۱۱ اسفند ۱۳۲۰

جستارهای وابسته

منابع

پیوند به بیرون