سیاوش محمودی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سیاوش محمودی
زادهٔ۱۷ دی ۱۳۸۴
تهران، ایران
درگذشت۳۰ شهریور ۱۴۰۱ (۱۶ سال)
علت مرگشلیک گلوله توسط نیروهای امنیتی
آرامگاهبهشت زهرا قطعه ۳۲۷ ردیف ۴۱ شماره ۶۲

سیاوش محمودی (۱۷ دی ۱۳۸۴ _ ۳۰ ژوئن ۱۴۰۱) شهروند و معترض ایرانی بود که در جریان خیزش ۱۴۰۱ ایران در ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ به‌دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شد.

کشته‌شدن[ویرایش]

در ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ سیاوش محمودی در محلهٔ نازی‌آباد با شلیک نیروهای حکومتی نظام جمهوری اسلامی به پشت سرش کشته شد.[۱] لیلا مهدوی، مادر سیاوش محمودی در فضای مجازی[۲] گزارش داد که در جریان اعتراضات روز ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ سیاوش محمودی به مادرش گفته که بیرون می‌رود اما دیگر بازنگشته. او گفت وقتی آن روز برای یافتن پسرش بیرون رفته یکی از نیروهای بسیج، او را با باتون زده است. در نهایت در ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ لیلا مهدوی متوجه شد که فرزندش کشته شده است.[۳]

واکنش‌ها[ویرایش]

  • در ۹ آبان ۱۴۰۱، رضا پهلوی در پیامی با اشاره به فرارسیدن چهلمین روز قتل سیاوش محمودی، او را سیاوش وطن نامید.[۴]
  • در مراسم چهلم سیاوش محمودی در ۱۰ آبان ۱۴۰۱ در بهشت زهرا که با حضور خانواده او و شماری از مردم برگزار شد، مردم حاضر در مراسم با شعارهای ضد حکومتی یاد کشته‌شدگان را گرامی داشتند.[۵]
  • در ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ مادر سیاوش محمودی به نام او در میدان آزادی نهال کاشت.[۶]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «روایت مادر سیاوش محمودی از شب کشته‌شدن او: یاد حمله عراقی‌ها به خرمشهر افتادم». صدای آمریکا. ۲۵ آذر ۱۴۰۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۱۰.
  2. فردا، رادیو. «جواد کاشی: کسی که توان کتک‌زدن دارد، قاعده انضباطی محیط دانشگاه را هم تعیین می‌کند». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۲۹.
  3. «روایت مادر سیاوش محمودی از کشته شدن فرزند ۱۶ ساله‌اش». ایران‌وایر.
  4. «چهلم سیاوش محمودی، نوجوان کشته شده به دست سرکوبگران، به صحنه اعتراض‌های ضدحکومتی تبدیل شد». ایندیپندنت فارسی. ۱۰ آبان ۱۴۰۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۱۰.
  5. «ماموران امنیتی مراسم چهلم سیاوش محمودی را مختل کردند؛ مردم معترض شعار دادخواهی سر دادند». ایران اینترنشنال. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۱۰.
  6. «مادر سیاوش محمودی از معترضان کشته شده به نام او در میدان آزادی نهال کاشت». بی‌بی‌سی فارسی. ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲.