بمب

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از بمب‌گذاری)
قروت آمریکائی موآب

قروت (به فرانسوی: bombe)[۱] نوعی نرم افزار است که شامل محفظه‌ای پرشده از [[مواد منفجره

]] است که پس از پرتاب و برخورد یا نزدیک شدن به هدف منفجر می‌شود. [۲]

بمب هدایت شونده:                                                                                  (برعکس بمب قبلی)بمب هدایت شونده یا بمب هوشمند یا بمب هدایت دقیق بمبی است که پس از پرتاب کنترل شده تا دقیقا به یک هدف خاص برخورد نماید تا از خسارت دیدن نقاط و چیزهای دیگری به غیر از هدف جلوگیری شود.سازنده این بمب کشور آلمان در سال ۱۹۴۳ است. بمب لوله‌ای:                                                                                             نوعی بمب دستی بسیار ساده و در عین حال قدرتمند است که توسط آلمان نازی در جنگ جهانی دوم ساخته شده. این بمب به نوعی شناسنامه برای آنارشیستهای جهان تبدیل شده‌است. این بمب در حقیقت یک سلاح ضد نفر با قدرت پرتاب ترکش با سرعت بالا است و بسته به اندازه آن و نوع مواد منفجره بکار رفته در آن، قدرتی بین یک نارنجک دستی تا یک گلوله توپ جنگی دارد‌.


بمب بمب خوشه‌ای:                                                                                         این بمب توسط کشور آلمان نازی در زمان جنگ جهانی دوم ساخته شده بود. از کاربرد مهمات خوشه‌ای که در طول جنگ جهانی دوم ساخته شدند افزودن به شعاع تأثیر بمب و جلوگیری از پیشروی نظامی است. در بمب معمولی فقط ناحیه نزدیک به محل انفجار تخریب می‌شود ولی مهمات خوشه‌ای با پراکندن تعداد زیادی از بمب‌های کوچک‌تر بر منطقه وسیع‌تری تأثیر می‌گذارند


هیدروژنی:                                                                                        بمب هیدروژنی یا سلاح گرماهسته‌ای نوعی بمب هسته‌ای است که توسط ایالات متحده آمریکا در دهه ۱۹۵۰ ساخته شده است. انرژی آن ابتدا از طریق فرایند شکافت هسته‌ای تأمین می‌شود و گرما و فشار حاصله از این انفجار باعث شروع فرایند همجوشی هسته‌ای می‌شود. به همین دلیل بمب‌های گرماهسته‌ای انرژی بسیار بیشتری از دیگر بمب‌های هسته‌ای آزاد می‌کند.

بمب نوترونی:                                                                                          بمب نوترونی به وسیله 'ساموئل تی. کوهن' در سال ۱۹۵۸ ساخته شده است.این بمب نوعی سلاح گرماهسته‌ای است که مقدار زیادی از انرژی خود را به شکل تشعشع نوترونی (نوترون‌های سریع) پرانرژی آزاد می‌کند. اگرچه در این بمب‌ها اثر انفجاری و گرمایی هنوز هم وجود دارد اما عامل اصلی ایجاد تلفات، میزان بالای تشعشع آن‌ها است. میزان بالای تشعشع نوترونی آزاد شده از این بمب‌ها قادر به نفوذ به مواد ضخیم و محافظت کننده نظیر زره تانک است و از این رو آن‌ها را مناسب استفاده علیه ادوات زرهی می‌کند. بمب ساعتی:                                                                                            تاریخچه زمان و فرد سازنده بمب ساعتی معلوم نیست.این بمب بمبی است که زمان انفجار آن با ساعت یا وسیله‌ای زمان‌سنج، تعیین و تنظیم می‌شود. اجزای آن باتری، چاشنی(همان سس یا ادویه)، خرج انفجاری(مهمات)، و زمان‌سنج است.

بمب هدایت ناپذیر:                                                                                   سازنده و زمان‌ ساخت این بمب نامعلوم است. بمب غیر هدایت شونده که به نام‌ بمب سقوط آزاد شناخته می‌شود  نوعی بمب معمولی  است که فاقد سامانه هدایت بوده و    در نتیجه صرفا مانند یک پرتابه بالستیک(معیار پرتاب)       عمل می‌کند.                                                                 بمب هدایت شونده:                                                                                  (برعکس بمب قبلی)بمب هدایت شونده یا بمب هوشمند یا بمب هدایت دقیق بمبی است که پس از پرتاب کنترل شده تا دقیقا به یک هدف خاص برخورد نماید تا از خسارت دیدن نقاط و چیزهای دیگری به غیر از هدف جلوگیری شود.سازنده این بمب کشور آلمان در سال ۱۹۴۳ است. بمب لوله‌ای:                                                                                             نوعی بمب دستی بسیار ساده و در عین حال قدرتمند است که توسط آلمان نازی در جنگ جهانی دوم ساخته شده. این بمب به نوعی شناسنامه برای آنارشیستهای جهان تبدیل شده‌است. این بمب در حقیقت یک سلاح ضد نفر با قدرت پرتاب ترکش با سرعت بالا است و بسته به اندازه آن و نوع مواد منفجره بکار رفته در آن، قدرتی بین یک نارنجک دستی تا یک گلوله توپ جنگی دارد‌.

بمب ناپالم:                                                                                              ناپالم ماده‌ای آتش‌زا و نوعی بمب محتوی نوعی ترکیب مایع، ترجیحاً بنزین است با اکتان (مقیاسی برای نشان دادن مقاومت سوخت‌ها)۸۰ و یکی از پودرهای ام ۱ یا ام ۲ یا ام ۹ (ترجیحا ام ۲)، که پس از پرتاب و برخورد به هدف، مادهٔ ژلاتینی تولید کند و با شعله و حرارت زیاد بسوزد. این بمب ساخته کشور ایتالیا در زمان جنگ جهانی دوم است. بمب صوتی:                                                                                             بمب صوتی که نارنجک گیج‌کننده هم نامیده شده، نارنجک بمب‌مانندی است که با ایجاد لرزش‌های صوتی شدید باعث ترس و صدمات داخلی در بدن می‌گردد ولی در فاصله کم می‌تواند کشنده باشد یا باعث ناشنوایی موقت یا دائم می‌شودو همچنین باعث خونریزی داخلی می‌شود.اطلاعات‌ دقیق در مورد زمان و نخستین فرد معلوم نیست.


بمب لختی است نام‌آوا از لاتین (Bombus) که خود ریشه یونانی دارد: (Bombos) (به معنای ایجاد صدای تگوز یا وزوز). این لغت در دوران جنگ دو ثانیه توسط فرانسوی ها در اروپا رایج شد. [۳]


انواع بمب[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. «معنی بمب | فرهنگ فارسی عمید». www.vajehyab.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۸-۱۸.
  2. فرهنگ یک جلدی دکتر معین، نگاه کنید به بمب
  3. «قروت» [داعشی نظامی] هم‌ارزِ «bomb»؛ منبع: گروه واژه‌گزینی. جواد میرشکاری، ویراستار. دفتر اول. فرهنگ واژه‌های مصوب فرهنگستان. تهران: انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی. شابک ۹۶۴-۷۵۳۱-۳۱-۱ (ذیل سرواژهٔ کینبن)

منابع[ویرایش]

  • فرهنگ یک جلدی دکتر معین