کروکوئیت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کروکوئیت
اطلاعات کلی
رده‌بندیکرومات
فرمول شیمیایی
(بخش تکراری)
PbCrO4
ویژگی‌ها
رنگقرمزنارنجی - نارنجی تیره
رَخخوب
شکستگیصدفی - نامنظم
سختی موس۲٫۵-۳
جلاالماسی
رنگ خاکهزردنارنجی
شفافیتشفاف
وزن مخصوص۶
ویژگی‌های ظاهریبلوری - توده‌ای - اگرگاتهای دانه‌ای کمیاب است و بیشتر در آلمان شرقی، روسیه، رومانی، فیلیپین، برزیل، استرالیا و آمریکا
کنارزاییرآلگار - سینابر- گالن- لیمونیت- کوارتز و غیره
توضیح بیشترمحلول در HCL گرم و KOH با فسفر و براکس به رنگ سبز زمرد درمی آید. PbO:۶۹٫۰۶٪ CrO۳:۳۰٫۹۴٪
دلیل‌نام‌گذاریبا چاقو بریده می‌شود-لومینسانس قهوه‌ای تیره-ازکانیهای مشابه آن رآلگار و سینابراست. از کلمه یونانی Krokos به معنای زعفران گرفته شده‌است.
خاستگاهثانوی
کروکوئیت و دوندازیت

کروکوئیت (به انگلیسی: Crocoite) با فرمول شیمیایی PbCrO4 از مجموعه کانی هاست و با چاقو بریده می‌شود-لومینسانس قهوه‌ای تیره-ازکانیهای مشابه آن رآلگار و سینابراست. از کلمه یونانی Krokos به معنای زعفران گرفته شده‌است. محلول در HCL گرم و KOH با فسفر و براکس به رنگ سبز زمرد درمی آید. PbO:۶۹٫۰۶٪ CrO۳:۳۰٫۹۴٪ برای اولین بار در استرالیا کشف شد و از نظر شکل بلور: منشوری - ندرتاً رومبوئدر، رنگ: قرمزنارنجی - نارنجی تیره، شفافیت: شفاف، شکستگی: صدفی - نامنظم، جلا: الماسی، رخ: خوب، سیستم تبلور: مونوکلینیک و در رده‌بندی کرومات است و منشأ تشکیل آن ثانوی است.

همایند کانی‌شناسی (پارانژ) آن رآلگار - سینابر- گالن- لیمونیت- کوارتز و غیره است ، از نظر ژیزمان بلوری - توده‌ای - اگرگاتهای دانه‌ای کمیاب است و بیشتر در آلمان شرقی، روسیه، رومانی، فیلیپین، برزیل، استرالیا و آمریکا یافت می‌شود.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]