کریزوتیل

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کریزوتیل
اطلاعات کلی
رده‌بندیسیلیکات
فرمول شیمیایی
(بخش تکراری)
Mg6[(OH)8 - Si4O10]
ویژگی‌ها
رنگخاکستری - آبی خاکستری - زرد - زرد سبز
سختی موس۳-۴
جلاابریشمی
رنگ خاکهسفید - خاکستری
شفافیتنیمه شفاف
وزن مخصوص۲٫۵
ویژگی‌های ظاهریاگرگات - الیافی فراوان است و بیشتر در ایتالیا، چک اسلواکی، روسیه، کانادا، زیمبابوه، آفریقای جنوبی
کنارزایی- سرپانتین- ترمولیت- الیوین
توضیح بیشترحل شونده در HCl , H2SO۴ - در اسید HCl حل می‌شود و یک اسکلت رشته‌ای از SiO۲ بجا می‌گذارد.
دلیل‌نام‌گذاریدارای لومینسانس کرم رنگ در امواج بلند است-در اسید HCl حل می‌شود و یک اسکلت رشته‌ای از SiO۲ بجا می‌گذارد. از کلمات یونانی Khrusos به معنای طلا و tilos به معنای الیاف و رشته گرفته شده‌است.
خاستگاههیدروترمال- اولترابازیک

کریزوتیل (به انگلیسی: Chrysotile) یا آزبست سفید با فرمول شیمیایی Mg6[(OH)8 - Si4O10] از مجموعه کانی هاست و دارای لومینسانس کرم رنگ در امواج بلند است-در اسید HCl حل می‌شود و یک اسکلت رشته‌ای از SiO۲ بجا می‌گذارد. از کلمات یونانی Khrusos به معنای طلا و tilos به معنای الیاف و رشته گرفته شده‌است. حل شونده در HCl , H2SO۴ - در اسید HCl حل می‌شود و یک اسکلت رشته‌ای از SiO۲ بجا می‌گذارد. برای اولین بار در چک اسلواکی کشف شد و از نظر شکل بلور: الیافی یا رشته ای، رنگ: خاکستری - آبی خاکستری - زرد - زرد سبز، شفافیت: نیمه شفاف، جلا: ابریشمی، سیستم تبلور: مونوکلینیک و در رده‌بندی سیلیکات است و منشأ تشکیل آن هیدروترمال- اولترابازیک است.

همایند کانی‌شناسی (پارانژ) آن - سرپانتین- ترمولیت- الیوین است ، از نظر ژیزمان اگرگات - الیافی فراوان است و بیشتر در ایتالیا، چک اسلواکی، روسیه، کانادا، زیمبابوه، آفریقای جنوبی یافت می‌شود.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]