فرانکئیت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فرانکئیت
اطلاعات کلی
رده‌بندیسولفور
فرمول شیمیایی
(بخش تکراری)
Pb5Sn3Sb2S14
ویژگی‌ها
رنگخاکستری - سیاه گاهی قوس و قزحی
رَخکامل - مطابق با سطح
سختی موس۲
جلافلزی
رنگ خاکهخاکستری-سیاه
شفافیتکدر(اپاک)
ویژگی‌های ظاهریبلوری - توده‌ای با رشته‌های شعاعی - گلوله‌ای کوچک - فلسی کمیاب است و بیشتر در بولیوی، آمریکا و روسیه
کنارزاییته آلیت- بولانژریت- سیلندریت- ورتزیت
توضیح بیشترکمی محلول در اسید کلریدریک گرم و اسیدنیتریک - باآب تمیز می‌شود. Pb:۴۹٫۷۸٪ Sn:۱۷٫۱۰٪ Sb:۱۱٫۶۵٪ S:۲۱٫۴۷٪ با انکلوزیون‌های Ag,Ge,In
دلیل‌نام‌گذاریکمی محلول در اسید کلریدریک گرم و اسیدنیتریک - باآب تمیز می‌شود. از نام دومهندس معدن C.E.Francke گرفته شده‌است.
خاستگاههیدروترمال

فرانکئیت (به انگلیسی: Franckeite) با فرمول شیمیایی Pb5Sn3Sb2S14 از مجموعه کانی هاست و کمی محلول در اسید کلریدریک گرم و اسیدنیتریک - باآب تمیز می‌شود. از نام دومهندس معدن C.E.Francke گرفته شده‌است. کمی محلول در اسید کلریدریک گرم و اسیدنیتریک - باآب تمیز می‌شود. Pb:۴۹٫۷۸٪ Sn:۱۷٫۱۰٪ Sb:۱۱٫۶۵٪ S:۲۱٫۴۷٪ با انکلوزیون‌های Ag,Ge,In برای اولین بار در بولیوی کشف شد و از نظر شکل بلور: پهن - کوتاه - نازک، رنگ: خاکستری - سیاه گاهی قوس و قزحی، شفافیت: کدر(اپاک)، جلا: فلزی، رخ: کامل - مطابق با سطح، سیستم تبلور: مونوکلینیک و در رده‌بندی سولفور است و منشأ تشکیل آن هیدروترمال است.

همایند کانی‌شناسی (پارانژ) آن ته آلیت- بولانژریت- سیلندریت- ورتزیت است ، از نظر ژیزمان بلوری - توده‌ای با رشته‌های شعاعی - گلوله‌ای کوچک - فلسی کمیاب است و بیشتر در بولیوی، آمریکا و روسیه یافت می‌شود.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]