ملان تریت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ملانتریت
اطلاعات کلی
رده‌بندیسولفات
فرمول شیمیایی
(بخش تکراری)
FeSO4.7H2O
ویژگی‌ها
رنگسبززرد - متمایل به سبز - ندرتاْ قهوه‌ای تیره
رَخکامل - مطابق با
سختی موس۲
جلاشیشه ای
رنگ خاکهسفید
شفافیتشفاف - نیمه شفاف
وزن مخصوص۱٫۹
ویژگی‌های ظاهریبلوری - آگرگاتهای دانه‌ای و اسفنجی (کف مانند) - استالاگتیتی فراوان است و بیشتر در آلمان، اسپانیا، سوئد، چک اسلواکی، یوگسلاوی و مجارستان
کنارزایی- آلونوژن- هالوتریکیت- پیرروتیت- پیریت
توضیح بیشتربه آسانی در آب حل می‌شود. FeO:۲۵٫۹٪ SO۳:۲۸٫۸٪ H2O:۴۵٫۳٪
دلیل‌نام‌گذاریبه آسانی در آب حل می‌شود. از کلمه یونانی melas به مفهوم سیاه گرفته شده‌است.
خاستگاهثانوی

ملان تریت (به انگلیسی: Melanterite) با فرمول شیمیایی FeSO4.7H2O از مجموعه کانی هاست و به آسانی در آب حل می‌شود. از کلمه یونانی melas به مفهوم سیاه گرفته شده‌است. به آسانی در آب حل می‌شود. FeO:۲۵٫۹٪ SO۳:۲۸٫۸٪ H2O:۴۵٫۳٪ برای اولین بار در آلمان غربی کشف شد و از نظر شکل بلور: منشوری کوتاه - پهن و کوتاه - پسودورومبوئدری، رنگ: سبززرد - متمایل به سبز - ندرتاْ قهوه‌ای تیره، شفافیت: شفاف - نیمه شفاف، جلا: شیشه ای، رخ: کامل - مطابق با، سیستم تبلور: مونوکلینیک و در رده‌بندی سولفات است و منشأ تشکیل آن ثانوی است.

همایند کانی‌شناسی (پارانژ) آن - آلونوژن- هالوتریکیت- پیرروتیت- پیریت است ، از نظر ژیزمان بلوری - آگرگاتهای دانه‌ای و اسفنجی (کف مانند) - استالاگتیتی فراوان است و بیشتر در آلمان، اسپانیا، سوئد، چک اسلواکی، یوگسلاوی و مجارستان یافت می‌شود.

جستارهای وابسته[ویرایش]

این کانی در بخش زیرزمین معدن سرب و روی کوشک (بافق-یزد) به صورت استالاگتیتی و استالاگمیتی نیز یافت شده‌است.بزرگترین نمونه این کانی با ارتفاع حدود 50 سانتیمتر و به رنگ سفید از زیرزمین معدن به دفتر زمین‌شناسی معدن کوشک آورده شده‌است.(توسط شریعتی و امیدی)

منبع[ویرایش]