آندالوزیت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آندالوزیت
اطلاعات کلی
رده‌بندیسیلیکات
فرمول شیمیایی
(بخش تکراری)
Al[16]Al[5][O-SiO4]
ویژگی‌ها
رنگخاکستری - خاکستری تیره - قهوه‌ای - قرمز - صورتی
سختی موس۷٫۵
جلاشیشه‌ای - چرب - مات
رنگ خاکهسیاه
شفافیتشفاف - نیمه شفاف- غیر شفاف
وزن مخصوص۳٫۱-۳٫۲
ویژگی‌های ظاهریبلوری - آگرگات دانه‌ای - فشرده - رشته‌ای - شعاعی فراوان است و بیشتر در یافت شده درگنایس‌ها، کانی میکاشیست‌ها و پگماتیت‌ها در آلمان غربی، اطریش، اسپانیا، چک اسلواکی، آمریکا، روسیه و استرالیا
کنارزاییواکنش‌های شیمیایی - اشعه Xتورمالین- روتیل- کوارتز- تورمالین- گارنت
توضیح بیشتربه سختی در اسیدها حل می‌شود Al2O۳:۶۲٫۹۳٪ SiO۲:۳۷٫۰۷٪ وادخال هایMn (مشابه ویریدین)
دلیل‌نام‌گذاریلومینسانس قرمز و قرمز جواهری دارد. در منطقه اندلس اسپانیا کشف شده.
خاستگاهدگرگونی - پگماتیتی

آندالوزیت (به انگلیسی: Andalousite) با فرمول شیمیایی Al[16]Al[5][O-SiO4] از مجموعه کانی هاست و لومینسانس قرمز و قرمز جواهری دارد. در منطقه اندلس اسپانیا کشف شده. به سختی در اسیدها حل می‌شود Al2O۳:۶۲٫۹۳٪ SiO۲:۳۷٫۰۷٪ وادخال هایMn (مشابه ویریدین) برای اولین بار در استرالیا کشف شد و از نظر شکل بلور: منشوری، رنگ: خاکستری - خاکستری تیره - قهوه‌ای - قرمز - صورتی، شفافیت: شفاف - نیمه شفاف- غیر شفاف، جلا: شیشه‌ای - چرب - مات، سیستم تبلور: ارترومبیک و در رده‌بندی سیلیکات است همچنین خاصیت مغناطیسی ندارد و منشأ تشکیل آن دگرگونی - پگماتیتی است.

همایند کانی‌شناسی (پارانژ) آن واکنش‌های شیمیایی - اشعه Xتورمالین- روتیل- کوارتز- تورمالین- گارنت است ، از نظر ژیزمان بلوری - آگرگات دانه‌ای - فشرده - رشته‌ای - شعاعی فراوان است و بیشتر در یافت شده درگنایس‌ها، کانی میکاشیست‌ها و پگماتیت‌ها در آلمان غربی، اطریش، اسپانیا، چک اسلواکی، آمریکا، روسیه و استرالیا یافت می‌شود.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]