باشگاه فوتبال استقلال تهران در فصل ۹۹–۱۳۹۸

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
باشگاه فوتبال استقلال تهران
فصل فصل ۹۹–۱۳۹۸
استقلال در هفته سیزدهم لیگ برتر در آذر ۱۳۹۸
مدیر عاملامیرحسین فتحی (از ابتدای فصل تا ۱۹ آذر ۱۳۹۸)
اسماعیل خلیل‌زاده (سرپرست) (۲۱ آذر ۱۳۹۸ تا ۶ اسفند ۱۳۹۸)
علی فتح‌الله‌زاده (سرپرست) (۷ اسفند ۱۳۹۸ تا ۱ فروردین ۱۳۹۹)
احمد سعادتمند (۱۰ فروردین ۱۳۹۹ تا پایان فصل)
سرمربیآندره‌آ استراماچونی (۲۳ خرداد ۱۳۹۸ تا ۱۷ آذر ۱۳۹۸)
وریا غفوری (از ۱۸ آذر ۱۳۹۸ تا ۱۲ دی ۱۳۹۸)
فرهاد مجیدی (از ۱۲ دی ۱۳۹۸ تا ۱۳ شهریور ۱۳۹۹)
مجید نامجومطلق (موقت) (از ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ تا پایان فصل)
ورزشگاه خانگیآزادی تهران
جام خلیج فارسنایب قهرمان
جام حذفینایب قهرمان
لیگ قهرمانان آسیاحذف در یک‌هشتم ‌نهایی
بهترین گلزنلیگ: شیخ دیاباته(۱۵)
کل: شیخ دیاباته(۱۹)

باشگاه فوتبال استقلال در فصل ۹۹–۱۳۹۸ هفتاد و چهارمین فصل فعالیت باشگاه فوتبال استقلال در فوتبال ایران و بیست و یکمین فصل حضور این تیم در رقابت‌های آسیایی است. استقلال در این فصل در نوزدهمین دوره لیگ برتر خلیج فارس، سی و سومین دوره جام حذفی ایران و سی و ششمین دوره لیگ قهرمانان آسیا شرکت کرد.

تیم استقلال در این فصل یکی از طولانی‌ترین و پرحاشیه‌ترین فصل‌های تاریخش را پشت سر گذاشت: در میانه‌های فصل برگزاری رقابت‌ها به دلیل دنیاگیری کروناویروس در ایران برای مدتی طولانی متوقف شد و حتی ادامه فصل در هاله‌ای از ابهام فرو رفت. استقلال در طول فصل ۲ بار مربی عوض کرد و در چند مسابقه بدون سرمربی بود، سمت مدیرعاملی باشگاه ۴ مرتبه دست به دست شد که ۲ مورد از این تغییرات تنها سرپرست موقت بودند و نتوانستند به سمت مدیرعاملی برسند. فیفا در هفته‌های پایانی فصل و به دلیل بدهی استقلال به وینفرد شفر، مربی پیشین استقلال پنجره نقل و انتقالاتی این تیم را بست و استقلال نتوانست از خریدهای تابستانی‌اش برای حضور در ادامه مسابقات لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ استفاده کند. مجموع این اتفاقات باعث شدند تا آرش برهانی بازیکن پیشکسوت استقلال این فصل را عجیب‌ترین فصل استقلال نام دهد.[۱]

استقلال در آغاز این فصل تغییرات بسیاری به خود دید؛ سرمربی و کادر مربی‌گری تیم به طور کامل عوض شدند، پانزده بازیکن فصل قبل استقلال از این تیم کنار رفتند، تعدادی از عوامل کادر اجرایی باشگاه نیز از سمت خود استعفا دادند تا پیش از آغاز فصل استقلال شاهد تغییرات فراوانی باشد. بعد از انتظارات فراوان آندره‌آ استراماچونی، مربی ایتالیایی که سابقه کار در تیم‌های سری آ ایتالیا را داشت به عنوان سرمربی استقلال برگزیده شد. استقلال در هفته‌های نخست لیگ برتر چندان خوب نتیجه نگرفت اما در هفته‌های بعدی با جبران نتایج ضعیف توانست به صدر جدول لیگ برسد. بعد از صدرنشینی در لیگ برتر استراماچونی که از نحوه پرداخت دستمزدش رضایت نداشت از سمت خود استعفا داد و ایران را ترک کرد. به دنبال این اتفاق استقلال وارد چند هفته پرتنش و پرحاشیه شد و برای نخستین بار در در تاریخ ۷۵ ساله‌اش، این باشگاه در ۳ بازی لیگ بدون حضور سرمربی به میدان رفت. حاشیه‌های جدایی استراماچونی آنقدر زیاد بودند که مدیرعامل وقت استقلال، امیرحسین فتحی نیز از سمت خود کنار رفت و در همان زمان که یم بدون مربی بود سمت مدیرعاملی خالی ماند تا استقلال همزمان بدون مربی و مدیر باشد. در نیمه دی ۱۳۹۸ فرهاد مجیدی بازیکن و دستیار مربی پیشین استقلال به عنوان مربی جدید استقلال برگزیده شد. استقلال با مجیدی در پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا خوب نتیجه گرفت و تیم توانست به راحتی به مرحله گروهی صعود کند اما ادامه رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا به دلیل دنیاگیری کرونا ویروس در آسیا به پایان فصل موکول شد. در رقابت‌های لیگ برتر استقلال امتیازهای فراوانی از دست داد و در نهایت نتوانست رتبه‌ای بهتر از دومی کسب کند. در جام حذفی نیز با وجود پیروزی برابر تیم‌های سپاهان و پرسپولیس در مرحله‌های یک چهارم نهایی و نیمه‌نهایی در نهایت در دیدار فینال و در یک مسابقه جنجالی با نتیجه ۳-۲ مغلوب تراکتور تبریز شد و علاوه بر از دست دادن عنوان قهرمانی شانس حضور مستقیم در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۱ و سوپر جام ایران ۱۳۹۹ را نیز از دست داد. مجیدی که حتی پیش از دیدار فینال از سمت خود استعفا داده بود بعد از این مسابقه استقلال را ترک کرد تا استقلال برای دومین بار در طول فصل بدون مربی بماند. مدتی بعد از جدایی مجیدی و بعد از چند روز پرحاشیه و پرتنش که به اعتراض هواداران استقلال در مقابل دفتر این باشگاه و فدراسیون فوتبال نیز انجامید مجید نامجو مطلق به عنوان مربی موقت استقلال برگزیده شد و به این ترتیب استقلال برای دومین فصل پیاپی با یک مربی موقت فصل را به پایان رساند. در روزهای پایانی فصل استقلال در ادامه مسابقات لیگ قهرمانان آسیا حاضر و با صعود از گروهش در مرحله یک هشتم نهایی حاضر شد.

پیش‌زمینه[ویرایش]

در ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ آندره‌آ استراماچونی با حضور پیشکسوتان باشگاه و اصحاب رسانه رسماً به عنوان سرمربی جدید تیم معرفی شد.

استقلال در حالی این فصل را آغاز کرد که فصل ۹۸–۱۳۹۷ را خوب به پایان نبرده بود و در اواخر فصل دست به تغییر مربی خود. وینفرد شفر سرمربی آلمانی استقلال در اواخر فصل به دلیل نتایج ضعیف در لیگ برتر ۹۸–۱۳۹۷ و لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۹ از کار خود بر کنار شد[۲] و فرهاد مجیدی دستیارش به شکل موقت و تا پایان فصل سرمربی استقلال شد[۳] تا استقلال برای دومین فصل متوالی دست به تغییر سرمربی‌اش بزند. در پایان فصل نیز جریان انتخاب سرمربی جدید بسیار طولانی شد تا استقلال همچون فصل‌های اخیر زمان پیش فصل را بدون برنامه‌ریزی خاصی از دست دهد.[۴]

نقل و انتقالات[ویرایش]

استقلال همچون فصل‌های پیشین در زمان نقل و انتقالات جابجایی‌های فراوانی را در ترکیب خود دید. با اتمام فصل ۹۸–۱۳۹۷ شش بازیکن این تیم به سرعت استقلال را ترک کردند و در حالی که تیم هنوز سرمربی جدید خود را نمی‌شناخت تعدادی بازیکن جدید جذب تیم شدند.

گسستگان[ویرایش]

با پایان فصل ۹۸–۱۳۹۷ گادوین منشا و اسماعیل گونسالوس به دلیل عملکرد ضعیف خود از استقلال جدا شدند. تحریم بین‌المللی ایران و مشکلات برای پرداخت حقوق بازیکنان خارجی و گرانی دلار نیز از دیگر دلایل جدایی بازیکنان خارجی استقلال برشمرده شد.[۵] اللهیار صیادمنش دیگر بازیکن استقلال بود که در زمان نقل و انتقالات پیش فصل ۹۹–۱۳۹۸ استقلال را به مقصد فنرباغچه ترکیه ترک کرد. مبلغ قرارداد وی ۱ میلیون دلار اعلام شد.[۶] خسرو حیدری مدافع کهنه‌کار استقلال دیگر بازیکنی بود که با پایان فصل ۹۸–۱۳۹۷ از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. همام طارق نیز در زمان مربی‌گری فرهاد مجیدی از فهرست استقلال کنار گذاشته شده بود[۷] با کنار رفتن مجیدی از سرمربی‌گری در استقلال اعلام کرد که خواهان ماندن در استقلال است[۸] اما در نهایت با اعلام رسمی باشگاه استقلال طارق نیز از ترکیب استقلال کنار گذاشته شد.[۹] مهدی رحمتی دروازه‌بان با سابقه استقلال دیگر بازیکنی بود که پیش از این فصل استقلال را به قصد تیم شهرخودرو مشهد ترک کرد.[۱۰] پژمان منتظری مدافع باتجربه استقلال نیز دیگر بازیکنی بود که از دنیای فوتبال خداحافظی کرد تا وی نیز استقلال را ترک کرده باشد.[۱۱] در ۴ تیر میثم تیموری و فرشاد محمدی‌مهر مدافعان استقلال که تنها یک فصل قبل به جمع بازیکنان این تیم پیوسته بودند نیز از این تیم جدا شدند.[۱۲] بعد از بازی دوستانه استقلال و نیروی زمینی و به دنبال درگیری و مشاجره سه بازیکن استقلال، آرمین سهرابیان، روح‌الله باقری و رضا کریمی، استراماچونی اعلام کرد که به حضور آنان دیگر نیازی ندارد و این بازیکنان باید به باشگاه دیگری بروند. آیاندا پاتوسی دیگر بازیکن استقلال بود که در تیر ماه از این تیم جدا شد. پاتوسی در حالی از این تیم جدا شد که در نیم فصل دوم ۹۸–۱۳۹۷ در استقلال حضور درخشانی داشت و استراماچونی مربی استقلال درخواست کرده بود که پاتوسی تحت هر شرایطی باید در تیم بماند.[۱۳] زکریا مرادی و امیرحسین پورمحمد دو بازیکن جوان استقلال که فصل پیش و در پنجره نقل و انتقالات زمستانی از تیم امیدهای استقلال به تیم اصلی پیوسته بودند در آخرین روزهای تمرینات پیش فصل از سوی استراماچونی از فهرست استقلال کنار گذاشته شدند.[۱۴] سید محسن کریمی و مرتضی آقاخان دیگر بازیکنانی بودند که به علت مصدومیت بلند مدت تمام فصل را از دست دادند و از لیست بازیکنان خارج شدند[۱۵] اما قرار داد آن ها برای فصل آینده تمدید نشد. مرتضی آقاخان در نیم فصل به سایپا پیوست.[۱۶] همچنین بازیکنانی مثل میلاد باقری و سجاد آقایی به علت اینکه کمتر فرصت حضور در میدان را پیدا میکردند با صلاح دید کادر فنی به ترتیب با قرار دادهایی دائمی[۱۷] و قرضی[۱۸] جدا شدند.

جداشدگان تابستانی استقلال در فصل ۹۹–۱۳۹۸
ش. پ. م. نام سن به تیم مبلغ یا نوع انتقال تاریخ منبع
۲ مدافع ایران خسرو حیدری ۳۵ خداحافظی از فوتبال [۱۹]
۹۰ مهاجم نیجریه گادوین منشا ۲۹ امارات متحده عربی عجمان دائم [۵]
۲۰ مهاجم گینه بیسائو اسماعیل گنسالوس ۲۸ ژاپن ماتسوموتو یاماگا دائم [۵]
۱۶ مهاجم ایران اللهیار صیادمنش ۱۷ ترکیه فنرباغچه دائم [۲۰]
۱ دروازه‌بان ایران سید مهدی رحمتی ۳۶ ایران شهرخودرو دائم [۲۱]
۳۳ مدافع ایران پژمان منتظری ۳۵ قطر الخریطیات دائم [۲۲]
۱۲ مدافع ایران میثم تیموری ۲۶ ایران تراکتور دائم [۲۳]
۴۴ مدافع ایران فرشاد محمدی‌مهر ۲۵ ایران شهرخودرو دائم [۲۴]
۱۰ مهاجم ایران روح‌الله باقری ۲۸ ایران شهرخودرو دائم [۲۵]
۱۳ مدافع ایران آرمین سهرابیان ۲۳ ایران سایپا دائم [۲۵]
۸۸ هافبک ایران رضا کریمی ۲۰ ایران ماشین سازی دائم [۲۵]
۱۷ هافبک عراق همام طارق ۲۳ مصر اسماعیلی دائم [۲۶]
۵ هافبک آفریقای جنوبی آیاندا پاتوسی ۲۷ امارات متحده عربی بنی‌یاس دائم [۲۷]
مهاجم ایران رضا مغانلو ۱۹ دائم [۲۸]
۲۲ دروازه‌بان ایران مهدی نوراللهی ۲۰ ایران سایپا دائم [۲۹]
۳۸ مهاجم ایران معراج پورتقی ۱۹ ایران داماش گیلان دائم [۳۰]
هافبک ایران امیرحسین پورمحمد ۱۹ دائم [۳۱]
۲۸ مهاجم ایران سید محسن کریمی ۲۵ دائم [۱۵]
۹۸ مهاجم ایران مرتضی آقاخان ۲۶ ایران سایپا دائم [۱۶]
۴۴ مدافع ایران میلاد باقری ۲۵ ایران پارس جنوبی جم دائم [۱۷]
۹۹ مهاجم ایران سجاد آقایی ۲۰ ایران ذوب آهن قرضی [۱۸]

تاریخ به‌ روز رسانی: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸

پیوستگان[ویرایش]

تابستان[ویرایش]

محمد بلبلی، علی دشتی، سیاوش یزدانی، میلاد باقری و مسعود ریگی نخستین خریدهای تابستانی استقلال بودند. این بازیکن‌ها که همگی از تیم‌های لیگ برتر و لیگ آزادگان ایران می‌آمدند بعد از پیوستن استراماچونی به استقلال به شکل رسمی با استقلال قرارداد بستند تا از همان روز نخست تمرین‌های پیش‌فصل در کنار تیم باشند. بعد از شروع تمرین‌های استقلال و در حالی که این تیم برای اردوی پیش‌فصل به ترکیه رفته بود آرش رضاوند و شیخ دیاباته نیز به استقلال پیوستند.

خریدهای تابستانی استقلال در فصل ۹۹–۱۳۹۸
ش. پ. م. نام سن از تیم نوع تاریخ پایان قرارداد منبع
۸۰ هافبک ایران محمد بلبلی ۲۱ ایران سپیدرود دائم ۲ تیر ۱۳۹۸ ۱۴۰۲ [۳۲]
۹ هافبک تهاجمی ایران علی دشتی ۲۵ ایران سایپا دائم ۲ تیر ۱۳۹۸ ۱۴۰۰ [۳۳]
۲۲ مدافع ایران سیاوش یزدانی ۲۷ ایران سپاهان دائم ۲ تیر ۱۳۹۸ ۱۴۰۰ [۳۴]
۴۴ مدافع ایران میلاد باقری ۲۴ ایران مس کرمان دائم ۲ تیر ۱۳۹۸ ۱۴۰۱ [۳۵]
۶۶ هافبک ایران مسعود ریگی ۲۸ ایران شهرخودرو دائم ۲ تیر ۱۳۹۸ ۱۴۰۰ [۳۶]
۸۸ هافبک ایران آرش رضاوند ۲۵ ایران سایپا دائم ۱۸ تیر ۱۳۹۸ ۱۴۰۰ [۳۷]
۷ مهاجم مالی شیخ دیاباته ۳۱ ترکیه عثمانلی اسپور دائم ۱۸ تیر ۱۳۹۸ ۱۴۰۰ [۳۸]
۵ مدافع ایران عارف غلامی ۲۲ ایران فولاد دائم ۳۱ تیر ۱۳۹۸ ۱۴۰۰ [۳۹]
۱۹ دروازه‌بان ایران حسین پورحمیدی ۲۱ ایران استقلال خوزستان دائم ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ ۱۴۰۱ [۴۰]
۳۳ مدافع کرواسی هروویه میلیچ ۳۰ ایتالیا کروتونه دائم ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ ۱۴۰۰ [۴۱]

زمستان[ویرایش]

امیرارسلان مطهری تنها خرید باشگاه استقلال در نقل و انتقالات نیم فصل بود. سپس این باشگاه برای پر کردن لیست خود با نیکولای بودوروف مدافع میانی با تجربه بلغاری به توافقی پنج ماه دست یافت. اکنون این باشگاه همچنان در لیست خود برای یک بازیکن آسیایی دیگر جای خالی دارد. و این بازیکن در صورت خرید، آخرین نقل و انتقال آبی ها خواهد بود.

خریدهای زمستانی استقلال در فصل ۹۹–۱۳۹۸
ش. پ. م. نام سن از تیم نوع تاریخ پایان قرارداد منبع
۷۲ مهاجم ایران امیرارسلان مطهری ۲۶ ایران ذوب آهن دائم ۱۸ دی ۱۳۹۸ ۱۴۰۰ [۴۲]
۲۰ مدافع بلغارستان نیکولای بودوروف ۳۲ بلغارستان زسکا صوفیه دائم ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ ۱۳۹۹ [۴۳]

تاریخ به‌ روز رسانی: ۱۱ بهمن ۱۳۹۸

بازگشت بازیکنان قرضی[ویرایش]

بازگشت بازیکنان قرضی به استقلال
ش. پ. م. نام سن از تیم مبلغ نوع تاریخ پایان قرارداد منبع
۳۰ مدافع ایران عظیم گوک ۲۳ ایران ملوان انزلی نامشخص دائم ۱۷ دی ۱۳۹۸ ۱۴۰۰ [۴۴]

تاریخ به‌ روز رسانی: ۱۱ بهمن ۱۳۹۸

تمدیدها[ویرایش]

وریا غفوری اولین تمدیدی این فصل بود که قراردادش را دو سال دیگر با استقلال تمدید کرد تا استقلال این بازیکن ملی‌پوشش را حفظ کند.[۴۵] حسینی نیز پس از غفوری با تمدید قراردادش با استقلال به گلر اول این فصل استقلال بدل گشت.[۴۶] علی کریمی هافبک ملی‌پوش فصل قبل استقلال نیز دیگر بازیکنی بود که بعد از مدت‌ها مذاکره و در حالی که تنها ۵ روز به تاریخ اعلام شده برای آغاز بازی‌های لیگ برتر باقی‌مانده بود قراردادش را با استقلال تمدید کرد.[۴۷] روزبه چشمی دیگر بازیکنی بود که قراردادش با استقلال را تمدید کرد. وی که در خرداد و با پایان فصل قبل لیگ برتر گفته بود که قصد دارد فوتبالش را در خارج از ایران ادامه دهد در نهایت بعد از کش و قوس‌های فراوان قراردادش را برای یک فصل دیگر با استقلال تمدید کرد.[۴۸]

اعضای باشگاه[ویرایش]

بازیکنان[ویرایش]

بازیکنان باشگاه فوتبال استقلال تهران در فصل ۹۹–۱۳۹۸
ش. نام م. پست(ها) تاریخ تولد (سن) آغاز قرارداد پایان قرارداد باشگاه قبلی یادداشت‌ها
دروازه‌بانان
۱ حسین حسینی ایران GK (1992-06-30)۳۰ ژوئن ۱۹۹۲ (۲۶ سال) ۱۳۹۱ ۱۴۰۰ ایران ملوان انزلی
۱۹ حسین پورحمیدی ایران GK (1998-03-24)۲۴ مارس ۱۹۹۸ (۲۱ سال) ۱۳۹۸ ۱۴۰۱ ایران استقلال خوزستان
مدافعان
۳ میلاد زکی‌پور ایران LB / LM (1995-11-23)۲۳ نوامبر ۱۹۹۵ (۲۳ سال) ۱۳۹۵ ۱۴۰۰ ایران نفت تهران
۵ عارف غلامی ایران CB (1997-04-19)۱۹ آوریل ۱۹۹۷ (۲۲ سال) ۱۳۹۸ ۱۴۰۰ ایران فولاد خوزستان
۵۷ شاهین طاهرخانی ایران CB (1997-01-07)۷ ژانویه ۱۹۹۷ (۲۲ سال) ۱۳۹۷ ۱۴۰۲ ایران پیکان تهران
۲۱ وریا غفوری ایران RB / RW (1987-09-20)۲۰ سپتامبر ۱۹۸۷ (۳۱ سال) ۱۳۹۵ ۱۴۰۰ ایران سپاهان اصفهان
۷۰ محمد دانشگر ایران CB (1994-01-20)۲۰ ژانویه ۱۹۹۴ (۲۵ سال) ۱۳۹۷ ۱۳۹۹ ایران سایپا
۲۲ سیاوش یزدانی ایران CB / LB (1992-03-02)۲ مارس ۱۹۹۲ (۲۷ سال) ۱۳۹۸ ۱۴۰۰ ایران سپاهان اصفهان
۳۳ هروویه میلیچ کرواسی LB / LM ۱۰ می ۱۹۸۹ (۳۰ سال) ۱۳۹۸ ۱۴۰۰ ایتالیا کروتونه
۳۰ عظیم گوک ایران CB (1996-01-25)۲۵ ژانویه ۱۹۹۶ (۲۳ سال) ۱۳۹۸ ۱۴۰۰ ایران ملوان انزلی
۲۰ نیکولای بودوروف بلغارستان CB (1986-05-30)۳۰ مه ۱۹۸۶ (۳۳ سال) ۱۳۹۸ ۱۳۹۹ بلغارستان زسکا صوفیه
هافبک‌ها
۴ روزبه چشمی ایران CB / DM (1993-07-24)۲۴ ژوئیه ۱۹۹۳ (۲۵ سال) ۱۳۹۴ ۱۳۹۹ ایران صبای قم
۶ علی کریمی ایران CM (1994-02-11)۱۱ فوریه ۱۹۹۴ (۲۵ سال) ۱۳۹۷ ۱۹۹ ایران سپاهان اصفهان
۸ فرشید اسماعیلی ایران LW / AM / RW (1994-02-23)۲۳ فوریه ۱۹۹۴ (۲۵ سال) ۱۳۹۴ ۱۳۹۹ ایران فجرسپاسی شیراز
۱۴ فرشید باقری ایران DM / CM (1992-06-05)۵ ژوئن ۱۹۹۲ (۲۷ سال) ۱۳۹۵ ۱۳۹۹ ایران صبای قم
۲۳ داریوش شجاعیان ایران LW / RW (1992-04-07)۷ آوریل ۱۹۹۲ (۲۷ سال) ۱۳۹۶ ۱۴۰۰ ایران گسترش‌فولاد
۱۰ مهدی قایدی زیر ۲۱ سال ایران LW / RW (1998-12-05)۵ دسامبر ۱۹۹۸ (۲۰ سال) ۱۳۹۶ ۱۴۰۲ ایران ایران‌جوان بوشهر
۲۸ محسن کریمی ایران LW / RW (1994-09-20)۲۰ سپتامبر ۱۹۹۴ (۲۴ سال) ۱۳۹۳ ایران جوانان استقلال
۶۶ مسعود ریگی ایران DM / CM (1991-02-22)۲۲ فوریه ۱۹۹۱ (۲۸ سال) ۱۳۹۸ ۱۴۰۰ ایران شهرخودرو
۷۷ رضا آذری زیر ۲۳ سال ایران AM (1998-02-10)۱۰ فوریه ۱۹۹۸ (۲۱ سال) ۱۳۹۷ ۱۴۰۲ ایران جوانان استقلال
۸۰ محمد بلبلی ایران LW (1998-01-11)۱۱ ژانویه ۱۹۹۸ (۲۱ سال) ۱۳۹۸ ۱۴۰۲ ایران سپیدرود رشت
۹ علی دشتی ایران DM / LW (1994-01-18)۱۸ ژانویه ۱۹۹۴ (۲۵ سال) ۱۳۹۸ ۱۴۰۰ ایران سایپا
۸۸ آرش رضاوند ایران CM (1993-10-05)۵ اکتبر ۱۹۹۳ (۲۵ سال) ۱۳۹۸ ۱۴۰۰ ایران سایپا
۱۵ سینا خادم‌پور ایران AM (1997-01-09)۹ ژانویه ۱۹۹۷ (۲۲ سال) ۱۳۹۸ ۱۴۰۰ ایران جوانان استقلال
مهاجمان
۱۱ مرتضی تبریزی ایران LW / CF (1991-01-06)۶ ژانویه ۱۹۹۱ (۲۸ سال) ۱۳۹۷ ۱۳۹۹ ایران ذوب‌آهن اصفهان
۷۲ امیرارسلان مطهری ایران LW / CF (1993-03-10)۱۰ مارس ۱۹۹۳ (۲۶ سال) ١٣٩٨ ۱٤٠٠ ایران ذوب‌آهن اصفهان
۷ شیخ دیاباته مالی CF (1988-04-25)۲۵ آوریل ۱۹۸۸ (۳۱ سال) ۱۳۹۸ ۱۴۰۰ ترکیه عثمانلی اسپور
۹۹ سجاد آقایی زیر ۲۱ سال ایران LW / RW / CF (1999-03-19)۱۹ مارس ۱۹۹۹ (۲۰ سال) ۱۳۹۶ ۱۴۰۰ ایران جوانان استقلال

پیش‌فصل و نیم‌فصل[ویرایش]

زنان هوادار استقلال پس از مدت‌ها محرومیت از حضور، در یکی از تمرین‌های این فصل، توانستند برای دقایقی از نزدیک شاهد تمرین‌های استقلال باشند.
هواداران استقلال در طول این فصل به دلیل شرایط نابه‌سامان این تیم بارها به نشانه اعتراض در مقابل دفتر این تیم دست به تجمع زدند.

استقلال در شرایطی به استقبال فصل جدید رفت که تعویض مربی در اواخر فصل قبل و جابه‌جایی‌های فراوان بازیکنان باعث شده بودند تا استقلال در روزهای پیش از فصل شرایط نامشخصی داشته باشد. در حالی که در روزهای پایانی فصل قبل بحث در مورد ماندن یا رفتن فرهاد مجیدی به عنوان سرمربی بود در نهایت با انتخاب وی به عنوان سرمربی تیم ملی امید استقلال پرونده حضور مجیدی در استقلال بسته شد. در همین روزها نام‌هایی همچون زوران مامیچ، الکساندر نوری، آندره‌آ استراماچونی و… مطرح بودند در نهایت استراماچونی که سابقه مربی‌گری در تیم‌هایی همچون اودینزه و اینترمیلان را داشت در پروسه‌ای که بیش از یک ماه به طول انجامید به عنوان سرمربی جدید این تیم انتخاب شد.[۵۰][۵۱] سپس در حالی که روز ۲۵ خرداد به عنوان آغاز تمرین‌های استقلال برای فصل بعد تعیین شده بود، سرمربی استقلال با تأخیر بسیار و در روز ۲۹ خرداد تازه‌وارد ایران شد.[۵۲] با حضور استراماچونی و دستیارهای آرژانتینی و ایتالیایی استراماچونی صحبت‌هایی نیز مبنی بر حضور پیروز قربانی بازیکن و کاپیتان پیشین استقلال به عنوان دستیار ایرانی این مربی ایتالیایی شنیده می‌شد اما وی به سرعت از حضور بر روی نیمکت استقلال انصراف داد و در توضیح این کار گفت که استراماچونی به حضور وی اعتقادی نداشت.[۵۳] در عین حال تعدادی از بازیکنان استقلال این تیم را ترک کردند اما باشگاه هیچ جایگزینی برایشان پیدا نکرده بود. بدین ترتیب نخستین تمرین استقلال برای فصل جدید در یکشنبه ۲ تیر در زمین فوتبال مجموعه ورزشی نفت تهرانسر با حضور تعدادی از بازیکنان استقلال در غرب تهران برگزار شد.[۵۴] تمرینات استقلال با حضور بازیکنان جدید و بازیکنان فصل قبل و با غیبت بازیکنانی همچون همام طارق و فرشید باقری ادامه پیدا کرد. از مهم‌ترین نکات تمرین‌های پیش‌فصل استقلال تمرینات سنگین بدن‌سازی بود، استراماچونی معتقد بود بازیکنان استقلال از لحاظ بدنی آماده نیستند و احتیاج به بدن‌سازی سنگینی دارند.[۵۵] بعد از بیش از یک هفته تمرین استقلال در ۹ تیر در نخستین دیدار دوستانه فصل با پنج گل از سد تیم امیدهای استقلال گذشت. در این بازی خریدهای تازه استقلال دشتی و بلبلی موفق به گلزنی شدند.[۵۶] بعد از مدتی که تمرین‌های استقلال پشت درهای بسته و بدون حضور هواداران و خبرنگاران برگزار شد، در روز ۱۱ تیر نخستین تمرین استقلال با حضور هواداران و خبرنگاران برگزار شد. این جلسه تمرین با استقبال فوق‌العاده هواداران روبه‌رو شد و حدود ۲٬۰۰۰ هوادار استقلال در زمین فوتبال نفت تهران‌سر حاضر شدند که در میان این‌ها دختران هوادار استقلال هم حاضر بودند.[۵۷] از مهم‌ترین اتفاقات این فصل استقلال استعفای اصغر حاجیلو از سرپرستی استقلال بود، حاجیلو در ۱۳ تیر از سمت خود استعفا کرد.[۵۸] مدیریت استقلال نیز در همان روز ضمن موافقت با استعفای حاجیلو جواد زرینچه را به عنوان سرپرست جدید استقلال معرفی کرد.[۵۹] در همان روز ۱۳ تیر استقلال دومین بازی تدارکاتی پیش فصل خود را انجام داد و برابر تیم نیروی زمینی تهران به نتیجه مساوی ۱–۱ رسید.[۶۰]

استقلال در ۱۶ تیر برای اردویی ده روزه در استانبول به ترکیه رفت.[۶۱] استقلال در حالی به این اردو رفت که در ابتدا گفته می‌شد این اردوی استقلال لغو شده و استقلال در ایران اردو می‌زند اما در هر صورت استقلال برای اردویی ده روزه به ترکیه رفت.[۶۲] استقلال در این اردو تمرینات فشرده‌ای را پشت سر گذاشت و در نخستین دیدار دوستانه‌اش برابر تیم هارتلند به پیروزی ۵–۰ رسید. بازی بعدی استقلال در ترکیه برابر تیم پترولول از رومانی بود. این تیم که در دسته دوم لیگ رومانی حاضر است در این بازی با نتیجه ۳–۱ مغلوب استقلال شد. این آخرین بازی استقلال در ترکیه بود و این در خالی بود که پیش از سفر استقلال به ترکیه صحبت از برگزاری سه دیدار دوستانه از جمله یک بازی در مقابل تیم فنرباغچه بود اما هیچ کدام از این موارد به وقوع نپیوستند.

پیش فصل پر تغییر و تحول استقلال همچنان ادامه داشت؛ علی خطیر معاون ورزشی باشگاه در ۳۱ تیر استعفا کرد.[۶۳] در ادامه روند پر تغییر استقلال مدیریت باشگاه وحید ایمانی را به عنوان مدیر رسانه‌ای منصوب کرد اما وی تنها بعد از سه روز با نوشتن نامه‌ای از این سمت استعفا کرد[۶۴] و محمد نوری‌فر که پیش از این نیز سابقه حضور در تیم استقلال را داشت جانشینش شد.[۶۵]

استقلال بعد از بازگشت از ترکیه پنج دیدار دوستانه دیگر انجام داد، دیدار نخست در برابر بادران تهران بود و در حالی که استقلال در دوازده دقیقه نخست بازی دو گل خورده بود در نهایت توانست چهار گل بزند تا بازی با پیروزی پر گل ۴–۲ استقلال خاتمه یافت. تمرینات استقلال در تهران ادامه یافت و استقلال در چهارده مرداد یک دیدار با تیم جوانان باشگاه به مربی‌گری هادی شکوری برگزار کرد. این دیدار که در دو وقت ۳۵ دقیقه‌ای برگزار شد با برتری ۴–۰ استقلال پایان یافت. گل‌های استقلال را علی دشتی، محسن کریمی، علی کریمی و میلاد زکی‌پور به ثمر رساندند.[۶۶] بعد از این بازی و در ۲۱ مرداد استقلال در ورزشگاه پیکان‌شهر به دیدار پیکان رفت. این دیدار به درخواست سرمربی استقلال در زمینی خارج از زمین تمرین استقلال برگزار شد و با پیروزی ۰–۲ پیکان خاتمه یافت تا استقلال در دیارهای دوستانه نخستین شکست را پذیرا شود. این نتیجه در حالی به دست آمد که همان روز اخباری مبنی بر استعفای سرمربی استقلال از سمتش به دلیل شرایط بد استقلال شنیده می‌شد.[۶۷] اما در نهایت این اتفاق رخ نداد و مربی استقلال به کارش در این تیم ادامه داد. آخرین بازی دوستانه استقال پیش از شروع فصل در ۲۵ مرداد و در ورزشگاه تهرانسر برگزار شد و استقلال توانست با ۵ گل عقاب را شکست دهد تا با این بازی پرونده بازی‌های پیش‌فصل استقلال بسته شود.

لیگ برتر بعد از دو هفته و به دلیل حضور تیم ملی ایران در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ تعطیل شد و تیم استقلال در زمان این تعطیلی برای حفظ آمادگی دیدار دوستانه‌ای برابر تیم گل ریحان کرج برگزار کرد و با نتیجه ۳–۱ به پیروزی رسید.[۶۸]

بازی‌های دوستانه[ویرایش]

پیش فصل[ویرایش]

      برد       مساوی       باخت       انجام نشده

تاریخ رقابت میزبان نتیجه مهمان محل برگزاری
۳ مرداد ۱۳۹۸ دوستانه ۵ استقلال تهران ۴ – ۲ بادران تهران تهران
۱۸:۳۰ دشتی بعد از ۳۱ دقیقه ثبت شد '۳۱
دیاباته ۳۴'
اسماعیلی ۴۰'
تبریزی ۶۶'
باقری ۷۰'
ایسنا فارس یاسر وکیلی ۱۰'
ابوالفضل ابراهیمی ۱۲'
؟ Yellow card '۶۷ Yellow-red card
ورزشگاه: نفت تهرانسر
یادداشت: پس از اخراج بازیکن تیم بادران با توافق مربیان دو تیم، یک بازیکن دیگر وارد زمین شد.
۲۱ مرداد ۱۳۹۸ دوستانه ۷ پیکان تهران ۲ – ۰ استقلال تهران تهران
۱۸:۰۵ دشتی Red card '۴۰ فارس ایسنا امامعلی ۲۰'
مغانلو ۲+۹۰'
ورزشگاه: پیکان شهر
یادداشت: پس از اخراج علی دشتی با توافق مربیان دو تیم، مرتضی تبریزی به جای دشتی وارد زمین شد.

میان فصل و نیم‌فصل[ویرایش]

۴ آبان ۱۳۹۸ دوستانه ۱۱ جوانان ایران ۱ – ۰ استقلال تهران تهران
۱۸:۰۵ فردین رابط ۵۵' فارس ایسنا ورزشگاه: زمین شماره سه کمپ تیم‌های ملی
یادداشت: در این بازی بیشتر از بازیکنان جوان استفاده شد
۲۶ آبان ۱۳۹۸ دوستانه ۱۲ استقلال تهران ۳ – ۱ سرخپوشان پاکدشت تهران
۱۱:۴۵ خادم‌پور ۳۵'
اسماعیلی ۶۵'، ۲+۹۰'
ایسنا فارس کاظمی از دست دادن پنالتی ۱۵ از دست دادن پنالتی ۲۵
فشنگچی ۸۲' (پنالتی)
شعبانی ۹۰'
ورزشگاه: غدیر تهران
یادداشت: در این بازی سه پنالتی برای تیم سرخپوشان اعلام شد که پنالتی اول به بیرون زده شد و پنالتی دوم توسط پورحمیدی دروازه‌بان استقلال مهار شد. و پنالتی سوم توسط فشنگچی به گل تبدیل شد.

مرور فصل[ویرایش]

لیگ برتر[ویرایش]

بازیکنان استقلال در عکس تیمی در بازی با نفت مسجدسلیمان با پیراهن مشکی و نوشته دختر آبی

قرعه‌کشی رقابت‌های لیگ برتر ۹۹–۱۳۹۸ در پانزده مرداد و در مشهد برگزار شد. جواد زرینچه سرپرست و محمد نوری‌فر مدیر رسانه‌ای باشگاه نمایندگان استقلال در این مراسم بودند.[۶۹] این قرعه‌کشی در حالی برگزار شد که هنوز تاریخ دقیقی برای شروع این رقابت‌ها تعیین نشده بود. بر اساس این قرعه‌کشی استقلال در نخستین هفته بازی‌ها به تبریز سفر کرد تا با ماشین‌سازی روبرو شود. نخستین بازی استقلال در خانه نیز در هفته دوم و برابر فولاد اهواز بود. استقلال در تبریز در برابر ماشین‌سازی بازی را با نتیجه ۰–۱ واگذار کرد. گل تیم ماشین‌سازی در ثانیه‌های پایانی بازی و از روی ضربه آزاد به دست آمد. محمد دانشگر مدافع استقلال در صحنه‌ای که منجر به اعلام ضربه آزاد ماشین‌سازی شد از زمین مسابقه اخراج شد تا نخستین اخراجی فصل استقلال لقب بگیرد. استراماچونی مربی استقلال در کنفراس خبری بعد از بازی اعلام کرد که مترجمش در زمان برگزاری بازی در کنار وی بر روی نیمکت حاضر نبوده.[۷۰] بعد از بازی و در ۵ شهریور اعلام شد محمد بلبلی یکی از خریدهای جدید استقلال به دلیل تخلف در امضای قرارداد با دو تیم به مدت شش ماه محروم شده. اما استقلال اعلام کرد در این زمینه محرومیتی به باشگاه ابلاغ نشده.[۷۱] این محرومیت در حالی ابلاغ شد که برای تعدادی از بازیکنان استقلال هنوز کارت بازی صادر نشده بود استقلال بدون خریدهای جدیدش به تبریز سفر کرده بود.[۷۲] استقلال در دومین هفته لیگ برتر در ورزشگاه آزادی میزبان فولاد بود و در حالی که تا آخرین ثانیه‌های بازی با یک گل از حریف پیش بود باز هم همچون هفته نخست با دریافت گل در وقت‌های تلف شده به نتیجه ۱–۱ تن داد تا برای دومین هفته پیاپی امتیازها را از دست بدهد. فرشید اسماعیلی تنها گل استقلال در این بازی را به ثمر رساند تا نخستین گل‌زن این فصل استقلال لقب بگیرد. استقلال در شرایطی در این دو بازی نتوانست پیروز میدان شود که بر اساس آمار منتشر شده در هر دو بازی درصد مالکیت توپ و موقعیت‌های گل بیشتر نسبت به حریفان داشت.

استقلال در هفته سوم بازی‌های لیگ برتر به مسجدسلیمان سفر کرد تا با نفت مسجدسلیمان روبرو شود. این بازی در نهایت ۱–۱ مساوی شد تا استقلال همچنان در کسب نخستین پیروزی فصل ناکام باشد.[۷۳] بازیکنان استقلال در ابتدای این بازی پیراهن‌های سیاه رنگ با نوشته دختر آبی به تن کردند. سحر خدایاری یا دختر آبی از طرفداران تیم استقلال بود که در اسفند ۱۳۹۷ قصد داشت به وارد ورزشگاه آزادی شود تا بازی استقلال ایران و العین امارات را ببیند اما توسط ماموران نیروی انتظامی دستگیر شد و در اعتراض به احتمال زندانی شدندش دست به خودسوزی زد و در اثر جراحات حاصل از خودسوزی درگذشت. هفته بعد و در ۳۱ شهریور استقلال در ورزشگاه آزادی میزبان پرسپولیس بود تا دو رقیب دیرینه در شهرآورد تهران یک بار دیگر به مصاف یکدیگر بروند. این دیدار در نهایت با گل به خودی حسین حسینی دروازه‌بان استقلال با حساب ۰–۱ به سود پرسپولیس به پایان رسید. این نتیجه در حالی حاصل شد که علی کریمی هافبک استقلال در نیمه نخست بازی یک پنالتی برای تیم استقلال را از دست داد. ناکامی‌های استقلال در هفته‌های نخستین ادامه یافت و استقلال در دیدار هفته پنجم در اصفهان در برابر ذوب‌آهن تن به تساوی ۲–۲ داد. گل تساوی ذوب‌آهن را ارسلان مطهری در وقت‌های تلف شده بازی به ثمر رساند. در این بازی استراماچونی مربی استقلال در دقیقه ۸۳ از نیمکت استقلال اخراج شد. در هفته ششم استقلال در برابر تیم تازه به لیگ برتر راه‌یافته گل‌گهر سیرجان قرار گرفت. این بازی به میزبانی استقلال و در ورزشگاه آزادی برگزار شد اما تیم استقلال از حضور تماشاگرانش در این بازی محروم بود ولی در نهایت استقلال در ورزشگاهی خالی از تماشاگر توانست گل گهر را با نتیجه ۲–۱ شکست دهد تا نخستین پیروزی فصل استقلال به دست آید. گل تیم گل‌گهر را بهنام برازی بازیکن پیشین استقلال به ثمر رساند. این برد مقدمه‌ای بر پیروزی‌های متوالی استقلال شد و استقلال بازی‌های هفته‌های هفتم تا یازدهم را نیز با پیروزی پشت سر گذاشت. استقلال در این بازی‌ها به ترتیب سایپا، پارس‌جنوبی، تراکتور تبریز، صنعت نفت آبادان و نساجی مازندران را از پیش روی برداشت. پیروزی پر گل ۲–۴ برابر تراکتور تبریز در ورزشگاه یادگار امام شهر تبریز و در حضور نزدیک به هفتاد هزار هوادار این تیم تبریزی از پیروزی‌های مهم استقلال در این دور از بازی‌های لیگ برتر بود. شیخ دیاباته مهاجم تیم استقلال که تا این بازی موفق به گل‌زنی برای استقلال نشده بود توانست در این بازی هت‌تریک کند تا جدول گلزنان لیگ برتر نیز خود را در رتبه‌های بالایی ببیند. بدین ترتیب استقلال در پایان بازی‌های هفته یازدهم با کسب شش پیروزی پیاپی و ۲۳ گل زده به عنوان سومی جدول رسید.

کیروس استنلی بازیکن سپاهان توپ را با دست لمس می‌کند اما داور بازی این صحنه را خطا تشخیص نمی‌دهد، استقلال سپاهان هفته دوازدهم لیگ برتر

در هفته دوازدهم استقلال باز هم به شهر اصفهان سفر کرد و در دیداری جنجالی و پرحاشیه برابر تیم سپاهان اصفهان صف‌آرایی کرد. تیم سپاهان در دقیقه سیزدهم بازی به گل رسید. در پنجاهمین دقیقه این بازی کیروس استنلی بازیکن سپاهان با دست توپ را در محوطه جریمه تیم سپاهان لمس کرد اما محمدحسین زاهدی‌فر، داور بازی، این صحنه را که آشکارا خطای پنالتی بود ندید و بازی ادامه یافت. استقلال در نیمه دوم توسط دو مهاجم گلزنش، مهدی قایدی و شیخ دیاباته دو گل در دقایق ۵۷ و ۷۹ به ثمر رساند اما امید نورافکن بازیکن پیشین استقلال در وقت‌های تلف شده و در موقعیت آفساید گل دوم و تساوی‌بخش تیم سپاهان را به ثمررساند. زاهدی‌فر در دقیقه ۵۳ سباستین لتو مربی استقلال را از روی نیمکت این تیم اخراج کرد. عدم اعلام پنالتی واضح و پذیرفتن گل آفساید تیم سپاهان باعث شدند تا تیم استقلال در بازی‌ای که تصمیمات داور بیش از همیشه در نتیجه بازی تاثیرگذار بود دو امتیاز حساس را از دست بدهد. این نتیجه در حالی حاصل شد که انتخاب این داور برای این دیدار با اعتراض رسمی باشگاه استقلال همراه بود[۷۴] و بعد از بازی نیز مدیران استقلال اعلام کردند که از داور این بازی شکایت خواهند کرد.[۷۵] زاهدی‌فر بعدها در رسانه‌ها اشتباهات خود را پذیرفت و از هوادران استقلال عذرخواهی کرد.[۷۶] بدین ترتیب این سومین دیدار پیاپی استقلال و سپاهان بود که تصمیمات داور آشکارا به سود تیم سپاهان رقم خورد. هفته سیزدهم و در ۱۴ آذر استقلال در ورزشگاه آزادی میزبان تیم شهر خودرو بود و توانست در حضور بیش از شصت هزار هوادارش تیم شهر خودرو را با نتیجه ۱–۰ شکست دهد تا بعد از ۱۲۸ هفته فوتبالی به صدر جدول لیگ برتر برسد. شیخ دیاباته مهاجم استقلال تک گل بازی را به ثمر رساند تا در کنار مهدی قایدی دیگر مهاجم استقلال با شش گل زده در صدر جدول گلزنان قرار بگیرد.

تنها چند روز بعد از پیروزی برابر شهرخودرو، استراماچونی مربی استقلال، به دلیل آنچه که پرداخت نشدن به موقع حقوقش نامیده بود از سمت خود استعفا و ایران را به سرعت ترک کرد.

استقلال در مصاف با تیم گل‌گهر سیرجان در ورزشگاه امام علی این شهر یک بر صفر مغلوب شد تا به این ترتیب اولین شکست لیگ برتری فرهاد مجیدی رقم بخورد. این بازی بدون حضور تماشاگر برگزار شد. بعد از برگزاری این هفته از لیگ برتر برگزاری بازیها به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد. و تا تاریخ چهارم تیم هیچ بازی برگزار نشد.

چهار ماه بعد از تعویق بازیها به دلیل شیوع ویروس کرونا استقلال برای انجام بازی معوقه هفته ۱۷ در برابر فولاد به اهواز رفت و در حالی که یک بر صفر پیش بود بعد از اخراج دو بازیکنش بازی را دو بر یک به شاگردان جواد نکونام واگذار کرد. در ورزشگاه آزادی و از هفته ۲۲ بازیها استقلال در برابر سایپا متوقف شد در این بازی گل تیم سایپا توسط فرشید باقری به اشتباه وارد دروازه استقلال شد. استقلال قرار بود برای بازی هفته ۲۳ لیگ به شهر جم برود که به علت اینکه تعداد ۱۱ بازیکن این تیم درگیر ویروس کرونا بود به شهر جم نرفت و از سازمان لیگ درخواست تعویق این بازی را کرد.[۷۷] در آن طرف تیم بوشهری در روز بازی در ورزشگاه حاضر شد و بعد از عدم حضور تیم استقلال بازی از سوی داور پایان یافته اعلام شد. پرونده این بازی به کمیته انضباطی فرستاده شد و این کمیته بعد از بررسی مدارک استقلال رای به تکرار بازی داد و استیناف نیز این رای را تایید کرد.[۷۸] بازی استقلال و تراکتور در ورزشگاه آزادی بدون گل به پایان رسید. حاصل دیدار این دو تیم بعد از ۹ بازی متوالی در تهران مساوی بود.[۷۹] در هفته ۲۵ بازیها استقلال در آبادان تیم نفت این شهر را با حساب دو بر صفر شکست داد. در هفته ۲۶ لیگ برتر استقلال در ورزشگاه آزادی با نتیجه یک بر یک برابر نساجی مازندران متوقف شد. در این بازی هدایت تیم مازندرانی بر عهده کاپیتان سالهای گذشته استقلال یعنی محمو فکری بود. در این بازی گل تیم نساجی از روی یک شوت از فاصله بسیار دوری به ثمر رسید. در بازی معوقه هفته بیست و سوم لیگ برتر استقلال توانست در تختی جم بوشهر تیم پارس جنوبی را شکست دهد و برای اولین بار در این شهر موفق به گلزنی و کسب امتیاز شود. استقلال در ادوار گذشته لیگ هر دو بازی خود در این شهر را بدون زدن حتی یک گل واگذار کرده بود. استقلال در هفته ۲۷ لیگ برتر تیم اصفهانی سپاهان را ۲ بر ۱ شکست داد. این بازی که در تهران انجام شد امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم سپاهان غایب بود و به دلیل شرایط نامساعد جسمانی تیمش را همراهی نمی‌کرد.[۸۰] در این بازی رضاوند در نیمه اول بازی اخراج شد ولی آبی‌پوشان در نیمه دوم با گلهای دیاباته و گل به خودی مصلح از سپاهان پیش افتادند و در نهایت بازی را با حساب دو بر یک به سود خود به پایان بردند. کارشناسان داوری معتقد بودند خطای پنالتی اعلام شده بر روی دیاباته اشتباه بوده است. در هفته ۲۹ بازیها تساوی دیگر نصیب استقلال شد. آبی‌پوشان با حساب ۲ بر ۲ در ورزشگاه امام رضا در برابر شهرخودرو متوقف شدند. دیاباته در این بازی با زدن سیزدهمین گلش به صدر جدول گلزنان صعود کرد. در هفته پایانی لیگ استقلال با گلی که در نیمه اول خورد یک بر صفر از شاهین شهرداری بوشهر عقب افتاد. استقلال در نیمه دوم متفاوت از نیمه اول بود و با زدن چهار گل بازی پایانی لیگ نوزدهم را چهار بر یک برنده شد. همچنین دیاباته با زدن دو گل در این بازی عنوان آقای گلی خود را تثبیت کرد. قایدی هم در این بازی گل دهمش در لیگ برتر را زد و هم با پاس گلی که به وریا داد بهترین پاسور این فصل از بازیها شد. استقلال نیز با ۵۳ امتیاز بازیها را با عنوان دومی به پایان رساند.

جام حذفی[ویرایش]

شادی محمد دانشگر مدافع استقلال پس از گلزنی در وقت‌های تلف‌شده دیدار نیمه‌نهایی جام حذفی.

استقلال در مرحله اول جام حذفی به مصاف تیم گل ریحان رفت. این تیم کرجی که در ورزشگاه انقلاب میزبان استقلال بود ابتدا یک بر صفر از استقلال پیش افتاد ولی در ادامه استقلال با زدن سه گل با نتیجه سه بر یک از سد گل ریحان گذشت و به مرحله بعدی راه یافت. نکته بارز این بازی قطع شدن برق ورزشگاه و وقفه ۴۰ دقیقه‌ای در بازی بود. برق ورزشگاه در دقیقه ۵۰ بازی دچار مشکل شد و حدود بعد از ۳۰ دقیقه مشکل حل شد و بازی از دقیقه ۵۰ به بعد پیگیری شد.[۸۱] در مرحله بعدی جام حذفی استقلال توانست تیم فجرسپاسی از شیراز را با نتیجه ۳–۰ از پیش روی بردارد. هر سه گل استقلال در وقت‌های اضافه به ثمر رسید. بدین ترتیب استقلال توانست به جمع هشت تیم پایانی جام حذفی ایران راه یابد و بر اساس قرعه‌کشی انجام شده به مصاف تیم سپاهان اصفهان برود.

تاریخ برگزاری این بازی چند باری جابجا شد و در نهایت قرار شد این بازی در ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ انجام شود. در این بازی استقلال در لحظات پایانی نیمه اول صاحب ضربه پنالتی شد که غفوری استقلال را یک بر صفر پیش انداخت. در نیمه دوم باز هم استقلال به گل رسید و این بار علی کریمی دروازه اصفهانی‌ها را گشود تا همانند بازی برگشت لیگ که ده روز قبل از این بازی انجام شده بود استقلال دو بار دروازه تیم سپاهان را باز کند. بازی با حساب دو بر صفر تمام شد و استقلال به مرحله نیمه‌نهایی رسید. در مرحله نیمه نهایی استقلال در یک بازی حساس مقابلپرسپولیس قرار گرفت و با گل دقیقه ۳ قایدی پیش افتاد. در آغاز نیمه دوم استقلال گل تساوی را دریافت کرد و درست یک دقیقه قبل از پایات بازی علیپور گل دوم رقیب دیرینه آبی‌پوشان را به ثمر رساند. ولی بعد از این گل بازیکنان استقلال دست از تلاش برنداشتند و در حالی که سه دقیقه از وقتهای اضافی گذشته بود توسط دانشگر بازی را به تساوی کشاندند. تلاش دو تیم در دو وقت اضافه پانزده دقیقه‌ای نتیجه خاصی نداشت و بازی به ضربات پنالتی کشید که استقلال با گل کردن هر چهار ضربه اول خود موفق شد تیم پرسپولیس را به حساب ۴ بر ۱ در پنالتی‌ها و با حساب شش بر سه در مجموع شکست داده و به فینال برسد. حریف استقلال در فینال تیم تراکتور تبریز بود. استقلال که هفته قبل از فینال جام حذفی را با حواشی بسیاری طی کرده بود در ورزشگاه امام رضا به مصاف تیم تراکتور رفت. استقلال در نیمه اول این بازی شرایط خوبی نداشت و با اشتباهات عجیب دروازه‌بانش سه بر صفر عقب افتاد. استقلال نیمه دوم را با گل شروع کرد و قایدی در دقیقه ۵۰ گل اول استقلال را به ثمر رساند تلاش آبی‌پوشان برای گل دوم در دقیقه ۷۹ با ضربه سر مطهری به نتیجه رسید. بعد از این گل حملات استقلال دیگر جواب نداد و بازی با حساب سه بر دو به سود قرمزپوشان تبریزی به پایان رسید. نکته قابل تامل بازی فینال وقت‌کشی شدید تیم تراکتور در نیمه دوم بازی بود که طبق نظر بعضی از سایتها حدودا ۲۴ دقیقه از زمان نیمه دوم بازی متوقف بوده[۸۲] [۸۳] [۸۴]و داور فقط ۹ دقیقه وقت اضافه برای این نیمه اعلام کرد. با همه این اتفاقات دومین نایب قهرمانی فصل نیز برای استقلال ثبت شد.

لیگ قهرمانان آسیا[ویرایش]

این فصل از بازیهای لیگ قهرمانان آسیا با حواشی خاصی برای نمایندگان ایران همراه بود. کنفدارسیون فوتبال آسیا در نامه‌ای اعلام کرد که تیمهای ایرانی به خاطر اتفاقات سیاسی که طی ماههای آبان و آذر و دی رخ داده بود حق میزبانی در خاک ایران را ندارند و باید تمام بازیها در کشوری ثالث برگزار شود. هر چهار نماینده ایران در واکنش به این تصمیم، ای اف سی را تهدید به انصراف از بازیها کردند.[۸۵][۸۶] پس از چند بار نامه نگاری بین نمایندگان تیمهای ایرانی و ای اف سی سرانجام مدیران چهار تیم ایرانی با دبیرکل ای اف سی در مالزی جلسه‌‌ای برگزار کردند و پس از این نشست تصمیم بر این شد که بازیهای مرحله اول پلی‌آف در کشور امارات برگزار شود. در مرحله گروهی نیز تیمهای ایرانی سه بازی اول را مهمان باشند و سه بازی دوم را از تیمها میزبانی کنند.[۸۷][۸۸] استقلال در تاریخ پنجم بهمن به در ورزشگاه مکتوم بن راشد به مصاف تیم الکویت رفت و با درخشش دیاباته این تیم را سه بر صفر شکست داد و به مرحله دوم پلی‌آف راه یافت. استقلال در مرحله دوم پلی‌آف توانست در ورزشگاه جاسم بن حمد دوحه تیم الریان قطر را با نتیجه عجیب ۵ بر ۰ شکست دهد و راهی مرحله گروهی بازیها شود. استقلال در بازی اول مرحله گروهی در شهر اربیل با تساوی در برابر تیم الشرطه دو امتیاز حساس این بازی را از داد. بازی دوم به میزبانی تیم الاهلی در ورزشگاه جابر الاحمد کویت برگزار شد که تیم عربستانی با نتیجه ۲ بر ۱ به پیروزی رسید و اولین شکست استقلال در این بازیها ثبت شد. داور اهل کره جنوبی این بازی در دقایق پایانی گل صحیح مطهری را آفساید اعلام کرد. بعد از برگزاری هفته دوم بازیها به علت شیوع بیماری کرونا بازیها به مدت شش ماه به تعویق افتاد. ای اف سی تصمیم گرفت ادامه بازیهای مرحله گروهی لیگ قهرمانان از اواخر شهریور در کشور قطر و به صورت متمرکز در بازه زمانی ۱۲ روز انجام شود. شروع دوباره بازیها با انصراف تیم الوحده امارات به علت درگیری تعداد زیادی از بازیکنانش به ویروس کرونا همراه بود.[۸۹] با این اتفاق استقلال در هفته سوم و چهارم بازیها استراحت کرد. در هفته پنجم استقلال در برابر تیم الشرطه قرار گرفت که این بازی هم همانند بازی رفت با حساب یک بر یک به پایان رسید. گل استقلال توسط مطهری به ثمر رسید.[۹۰] استقلال که برای صعود باید بازی پایانی دور مقدمانی را حتما با برد پشت سر می‌گذاشت به مصاف تیم الاهلی رفت که با نتیجه پرگل سه بر صفر این تیم را شکست داد و به عنوان تیم دوم به مرحله بعدی صعود کرد. گلهای استقلال توسط قایدی، کریمی و دیاباته به ثمر رسید.[۹۱] در تاریخ پنجم مهر استقلال در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان به مصاف تیم پاختاکور رفت و در حالی که با گل زیبای کریمی از روی ضربه ایستگاهی یک بر صفر پیش افتاده بود با گلهایی که در دقایق ۴۲ و ۴۷ دریافت کرد دو بر یک عقب افتاد و در پایان با همین نتیجه شکست خورد و از ادامه بازیهای لیگ قهرمانان جا ماند.[۹۲] دو بازی در برابر تیمهای الاهلی و پاختاکور در ورزشگاه الجنوب انجام شد. و بازی در برابر الشرطه هم در ورزشگاه بین‌المللی خلیفه برگزار شد

بازی‌ها[ویرایش]

لیگ برتر[ویرایش]

      برد       مساوی       باخت       انجام نشده

تاریخ هفته میزبان نتیجه مهمان محل برگزاری
٧ شهریور ١٣٩٨ ۲ استقلال تهران ۱ – ۱ فولاد خوزستان تهران
۱۹:۰۰ اسماعیلی ۵۰'
دیاباته بعد از ۷۷ دقیقه ثبت شد '۷۷
دشتی بعد از ۹۰ دقیقه ثبت شد '۹۰
حسینی بعد از ۴+۹۰ دقیقه ثبت شد '۴+۹۰
lineups
ورزش سه
فارس
گردان بعد از ۱۹ دقیقه ثبت شد '۱۹
باقرپور ۶+۹۰'
ورزشگاه: آزادی
داور: علیرضا فغانی
یادداشت: استراماچونی سرمربی استقلال نیز در دقیقه ۶+۹۰ از داور کارت زرد گرفت
۴ مهر ۱۳۹۸ ۵ ذوب‌آهن اصفهان ۲ – ۲ استقلال تهران اصفهان
۱۸:۳۰ نژادمهدی بعد از ۳۲ دقیقه ثبت شد '۳۲
اسماعیلی‌فر ۷۳'
مطهری ۱+۹۰'
lineups
ورزش سه
فارس
دانشگر بعد از ۴۵ دقیقه ثبت شد '۴۵
شجاعیان ۶۷'
اسماعیلی ۸۹'
ورزشگاه: فولادشهر
داور: بیژن حیدری
یادداشت: استراماچونی سرمربی استقلال در دقیقه ۸۳ با دریافت کارت قرمز از کنار زمین اخراج شد
۱۲ مهر ۱۳۹۸ ۶ استقلال تهران ۲ – ۱ گل‌گهر سیرجان تهران
۱۶:۰۰ میلیچ ۶'
قایدی ۴۹'
رضاوند بعد از ۷۲ دقیقه ثبت شد '۷۲
دانشگر بعد از ۸۹ دقیقه ثبت شد '۸۹
چشمی بعد از ۱+۹۰ دقیقه ثبت شد '۱+۹۰
lineups
ورزش سه
فارس
برزای از دست دادن پنالتی '۱۱
برزای ۱۱'
فراهانی بعد از ۴۲ دقیقه ثبت شد '۴۲
ورزشگاه: آزادی
داور: حسن اکرمی
یادداشت: تیم استقلال به دلایل انضباطی از حضور تماشاگر محروم بود.
حسین حسینی در دقیقه ۱۱ ضربه پنالتی برزای را مهار کرد ولی در برگشت این توپ گل شد.
وینکو بگوویچ سرمربی تیم گل‌گهر سیرجان از داور کارت زرد گرفت.
۹ آذر ۱۳۹۸ ۱۲ سپاهان اصفهان ۲ – ۲ استقلال تهران اصفهان
۱۵:۰۰ ولسیانی ۱۴'
شهباززاده بعد از ۶۱ دقیقه ثبت شد '۶۱
نورافکن ۵+۹۰'
lineups
ورزش سه
فارس
قایدی ۵۷'
دیاباته ۷۹'
ورزشگاه: نقش جهان
داور: محمدحسین زاهدی‌فرد
یادداشت: سباستین لتو مربی استقلال در دقیقه ۵۲ از روی نیمکت اخراج شد
۱۲ بهمن ۱۳۹۸ ۱۸ استقلال تهران ۲ – ۱ نفت مسجدسلیمان تهران
۱۷:۰۰ مطهری ۳۵'
قایدی ۵۱'
lineups
ورزش سه
فارس
قاسمی ۲۰'
صادقی بعد از ۳۲ دقیقه ثبت شد '۳۲
نورمحمدی بعد از ۶۷ دقیقه ثبت شد '۶۷
عیدی بعد از ۸۵ دقیقه ثبت شد '۸۵
ورزشگاه: آزادی
داور: حمید حاج‌ملک
یادداشت: حسین پاشایی از کادر فنی تیم نفت مسجدسلیمان در دقیقه ۲۱ بازی اخراج شد
۱۷ بهمن ۱۳۹۸ ۱۹ (دربی ۹۲) پرسپولیس تهران ۲ – ۲ استقلال تهران تهران
۱۵:۳۰ علیپور ۲۹' بعد از ۳۰ دقیقه ثبت شد '۳۰
اوساگونا بعد از ۵۵ دقیقه ثبت شد '۵۵
بشار ۸۹'
lineups
ورزش سه
تسنیم
مطهری ۲۴'، ۵۲' ورزشگاه: آزادی
داور: بیژن حیدری
یادداشت: فرهاد مجیدی مربی استقلال در دقیقه ۶۸ کارت زرد گرفت
۴ اسفند ۱۳۹۸ ۲۰ استقلال تهران ۲ – ۱ ذوب آهن اصفهان تهران
۱۸:۳۰ دشتی بعد از ۸ دقیقه ثبت شد
دانشگر ۲۹'
غفوری ۵۲' (پنالتی)
lineups
ورزش سه
فارس
بیدوف ۴۸'
پهلوان بعد از ۶۳ دقیقه ثبت شد '۶۳
حدادی‌فر بعد از ۱+۹۰ دقیقه ثبت شد '۱+۹۰
حقدوست بعد از ۲+۹۰ دقیقه ثبت شد '۲+۹۰
ورزشگاه: آزادی
داور: پیام حیدری
یادداشت: این بازی به دلیل شیوع ویروس کرونا بدون حضور تماشاگر برگزار شد
۸ اسفند ۱۳۹۸ ۲۱ گل‌گهر سیرجان ۱ – ۰ استقلال تهران سیرجان
۱۶:۰۰ ابراهیمی ۶۱' lineups
ورزش سه
فارس
ورزشگاه: امام علی
داور: محمدرضا اکبریان
یادداشت: این بازی به دلیل شیوع ویروس کرونا بدون حضور تماشاگر برگزار شد
داور سه تن از اعضای کادر فنی تیم گل گهر را از روی نیمکت اخراج کرد
۴ تیر ۱۳۹۹ ۱۷ فولاد خوزستان ۲ – ۱ استقلال تهران اهواز
۲۱:۰۰ کولیبالی ۲۷'
احمدزاده بعد از ۴۸ دقیقه ثبت شد '۴۸
نجاریان ۸۰'
لوسیانو بعد از ۸۶ دقیقه ثبت شد '۸۶
نیک‌نفس بعد از ۸۸ دقیقه ثبت شد '۸۸
lineups
ورزش سه
فارس
چشمی ۱۲'
کریمی Red card '۴۵
دانشگر بعد از ۳+۴۵ دقیقه ثبت شد '۳+۴۵
غلامی Yellow card '۵۴ Yellow-red card '۶۵
قایدی بعد از ۷۱ دقیقه ثبت شد '۷۱
ورزشگاه: فولاد آرنا
داور: مهدی سیدعلی
یادداشت: این بازی به دلیل شیوع ویروس کرونا بعد از چهار ماه تعطیلی بازیها در تیر ماه انجام شد
فرهاد مجیدی در دقیقه ۲+۴۵ توسط داور از نیمکت مربیگری استقلال اخراج شد
۲ مرداد ۱۱۳۹۹ ۲۶ استقلال تهران ۱ – ۱ نساجی مازندران تهران
۲۱:۰۰ ریگی بعد از ۱۱ دقیقه ثبت شد '۱۱
دیاباته ۴۰' (پنالتی)
باقری بعد از ۶۴ دقیقه ثبت شد '۶۴
lineups
ورزش سه
فارس
میری ۴۲'
ماهینی بعد از ۲+۴۵ دقیقه ثبت شد '۲+۴۵
جعفری بعد از ۴+۹۰ دقیقه ثبت شد '۴+۹۰
ورزشگاه: آزادی
داور: رضا کرمانشاهی
یادداشت: صالح مصطفوی از کادر فنی استقلال در دقیقه ۹۰ از داور کارت زرد گرفت
۱۱ مرداد ۱۱۳۹۹ ۲۷ استقلال تهران ۲ – ۱ سپاهان اصفهان تهران
۲۱:۳۰ رضاوند Yellow card '۳۹ Yellow-red card '۴۴
غفوری بعد از ۴۲ دقیقه ثبت شد '۴۲
دیاباته ۵۲' (پنالتی)
مصلح در دقیقه ۶۶'۶۶ (گل‌به‌خودی)
lineups
ورزش سه
فارس
نورافکن بعد از ۴۲ دقیقه ثبت شد '۴۲
مصلح بعد از ۵۱ دقیقه ثبت شد '۵۱
محبی ۸۲'
ورزشگاه: آزادی
داور: بیژن حیدری
یادداشت: بهزاد غلامپور از اعضای کادر فنی استقلال از داور کارت زرد گرفت
۱۶ مرداد ۱۳۹۹ ۲۸ شهرخودرو مشهد ۲ – ۲ استقلال تهران مشهد
۲۰:۰۰ مهربان ۳۵'
صادقی بعد از ۳۶ دقیقه ثبت شد '۳۶
نعمتی بعد از ۶۷ دقیقه ثبت شد '۶۷
خلعتبری ۷۴' بعد از ۸۱ دقیقه ثبت شد '۸۱
مرادمند بعد از ۴+۹۰ دقیقه ثبت شد '۴+۹۰
lineups
ورزش سه
فارس
مطهری ۵۵'
دیاباته ۷۱' (پنالتی)
کریمی بعد از ۷۹ دقیقه ثبت شد '۷۹
قایدی بعد از ۸۳ دقیقه ثبت شد '۸۳
ورزشگاه: امام رضا
داور: وحید کاظمی
یادداشت: در این بازی سهراب بختیاری‌زاده (سرمربی شهرخودرو)، داوود سیدعباسی (مربی شهرخودرو)، و بهزاد غلامپور (مربی استقلال) از داور کارت زرد گرفتند

جایگاه در جدول[ویرایش]

رتبه تیم بازی برد مساوی باخت گل زده گل خورده گل تفاضل امتیاز صعود یا سقوط
۱ پرسپولیس (ق) ۳۰ ۲۱ ۴ ۵ ۴۶ ۱۷ ۲۹+ ۶۷ صعود به مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۱
۲ استقلال ۳۰ ۱۴ ۱۱ ۵ ۵۵ ۳۱ ۲۴+ ۵۳ صعود به مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۱
۳ فولاد ۳۰ ۱۴ ۹ ۷ ۲۸ ۱۹ ۹+ ۵۱
۴ تراکتور ۳۰ ۱۴ ۸ ۸ ۳۱ ۲۳ ۸+ ۵۰ صعود به مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۱
۵ سپاهان ۳۰ ۱۲ ۱۳ ۵ ۳۹ ۲۲ ۱۷+ ۴۹
آخرین به روز رسانی مسابقه(ها)ی برگزار شده در ۲۵ مرداد ۱۳۹۹. منبع: ورزش سه goalzz "IPLstats".
قوانین رتبه‌بندی: ۱) امتیاز؛ ۲) تفاضل گل؛ ۳) گل‌زده


دست‌آوردها در خانه و بیرون[ویرایش]

مجموع خانه مهمان
بازی امتیاز پ ت ش گ‌ز گ‌خ ت‌گ پ ت ش گ‌ز گ‌خ ت‌گ پ ت ش گ‌ز گ‌خ ت‌گ
۲۹ ۴۸ ۱۲ ۱۲ ۵ ۵۱ ۳۰ ۲۱+ ۸ ۶ ۲ ۲۷ ۱۲ ۱۵+ ۴ ۶ ۳ ۲۴ ۱۸ ۶+

آخرین بروزرسانی: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
منبع: IPLstats Home IPLstats Away
پ = پیروزی؛ ت = تساوی؛ ش = شکست؛ گ‌ز = گل زده؛ گ‌خ = گل خورده؛ ت‌گ = تفاضل گل

مکان برگزاری بازی برد مساوی شکست زده خورده تفاضل امتیاز
در ورزشگاه آزادی ۱۷ ۸ ۷ ۲ ۲۹ ۱۶ ۱۳+ ۳۱
در ورزشگاه‌های دیگر ۱۳ ۶ ۴ ۳ ۲۶ ۱۵ ۱۱+ ۲۲

روند هفته به هفته[ویرایش]

هفته ۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶ ۷ ۸ ۹ ۱۰ ۱۱ ۱۲ ۱۳ ۱۴ ۱۵ ۱۶ ۱۷ ۱۸ ۱۹ ۲۰ ۲۱ ۲۲ ۲۳ ۲۴ ۲۵ ۲۶ ۲۷ ۲۸ ۲۹ ۳۰
زمین م خ م خ م خ م خ م خ م م خ م خ خ خ م خ م م خ خ م خ م خ م خ م
نتیجه ش ت ت ش ت پ پ پ پ پ پ ت پ ت پ ش پ ت پ ش ش ت ت پ ت پ پ ت ت پ
وضعیت ۱۲ ۱۲ ۱۱ ۱۵ ۱۴ ۱۱ ۸ ۷ ۷ ۴ ۳ ۳ ۱ ۱ ۳ ۳ ۴ ۳ ۴ ۴ ۴ ۵ ۶ ۵ ۵ ۲ ۲ ۲ ۲ ۲

آخرین بروزرسانی: ۳۱ مرداد ۱۳۹۹.
منبع: worldfootball IPLstats
زمین: م = مهمان، خ = خانه. نتیجه: ت = تساوی، ش = شکست، پ = پیروزی.

  • بازیها براساس ترتیب برگزاری مرتب شده است.

جام حذفی[ویرایش]

      برد       مساوی       باخت       انجام نشده

تاریخ هفته میزبان نتیجه مهمان محل برگزاری
۸ مهر ۱۳۹۸ ۱/۱۶ نهایی گل ریحان البرز ۱ – ۳
(وقت اضافه)
استقلال تهران کرج
۱۸:۱۵ م. پاپی بعد از ۲۳ دقیقه ثبت شد '۲۳ ۳۸'
میرزایی بعد از ۳۰ دقیقه ثبت شد '۳۰
مهرآزما بعد از ۷۵ دقیقه ثبت شد '۷۵
م. پاپی Yellow card '۱۱۲ Yellow-red card
lineups
ورزش سه
فارس
دشتی بعد از ۲۵ دقیقه ثبت شد '۲۵
دیوسالار در دقیقه ۴۳'۴۳ (گل‌به‌خودی)
تبریزی از دست دادن پنالتی '۵۶
اقایی ۹۳'
دانشگر بعد از ۹۸ دقیقه ثبت شد '۹۸
کریمی بعد از ۱۱۰ دقیقه ثبت شد '۱۱۰
اسماعیلی ۱۱۳'
ورزشگاه: انقلاب کرج
داور: مهدی سیدعلی
یادداشت: در دقیقه ۵۰ بازی برق ورزشگاه انقلاب قطع شد و حدودا پس از چهل دقیقه وقفه، بازی از سر گرفته شد
پس از گل دوم استقلال چند تن از کادر فنی تیم گل ریحان البرز به علت اعتراض از زمین بازی اخراج شدند
۵ شهریور ۱۳۹۹ ۱/۲ نهایی پرسپولیس تهران ۲ – ۲
(۱ – ۴ پنالتی)
استقلال تهران تهران
۱۹:۰۰ نعمتی بعد از ۱+۴۵ دقیقه ثبت شد '۱+۴۵
رسن ۴۸'
علیپور ۸۹'
خلیل‌زاده بعد از ۱۱۷ دقیقه ثبت شد '۱۱۷
ترابی بعد از ۱۲۰ دقیقه ثبت شد '۱۲۰
lineups
ورزش سه
مهر
قایدی ۴'
دانشگر ۳+۹۰'
غلامی بعد از ۱۱۷ دقیقه ثبت شد '۱۱۷
ورزشگاه: آزادی تهران
داور: پیام حیدری
ضربات پنالتی
نوراللهی از دست دادن پنالتی
عالیشاه Penalty scored
اوساگونا از دست دادن پنالتی
Penalty scored دیاباته
Penalty scored غفوری
Penalty scored میلیچ
Penalty scored مطهری
یادداشت: در این بازی چند تن از اعضای کادر فنی دو تیم نیز اخطار گرفتند که عبارتند از : فرهاد مجیدی، بهزاد غلامپور، یحیی گل‌محمدی، حمید مطهری

لیگ قهرمانان آسیا[ویرایش]

مرحله پلی‌آف[ویرایش]

      برد       مساوی       باخت       انجام نشده

تاریخ هفته میزبان نتیجه مهمان محل برگزاری
۵ بهمن ١٣٩٨ پلی‌آف ۱ استقلال ایران ۳ – ۰ کویت الکویت دبی، امارات
۱۷:۵۰ ریگی بعد از ۱۸ دقیقه ثبت شد '۱۸
دیاباته ۲۷'، ۵۳'
غفوری ۵۹'
کریمی بعد از ۷۷ دقیقه ثبت شد '۷۷
طاهرخانی بعد از ۷۷ دقیقه ثبت شد '۷۷
lineups
ورزش سه
فارس
الرشیدی بعد از ۳۹ دقیقه ثبت شد '۳۹
عباس بعد از ۴۴ دقیقه ثبت شد '۴۴
بیسمارک بعد از ۵۲ دقیقه ثبت شد '۵۲
الخبیزی بعد از ۶۳ دقیقه ثبت شد '۶۳
ورزشگاه: مکتوم بن راشد
تماشاگران: ۳۴۲۰
داور: مالزی محمد بن نصرالدین
یادداشت: طبق اعلام قبلی قرار بود نمایندگان ایران در بازی اول پلی‌آف میزبان باشند ولی با توجه به بعضی از اتفاقات رخ داده در ایران، کمیته اجرایی AFC حکم به برگزاری بازی اول پلی‌آف دو نماینده ایران در کشور سوم داد.
۸ بهمن ١٣٩٨ پلی‌آف ۲ الریان قطر ۰ – ۵ ایران استقلال دوحه، قطر
۱۸:۴۵ مفتاح بعد از ۵۶ دقیقه ثبت شد '۵۶
عبدالمقصود بعد از ۵۷ دقیقه ثبت شد '۵۷
جاییک بعد از ۶۳ دقیقه ثبت شد '۶۳
یونس بعد از ۸۲ دقیقه ثبت شد '۸۲
عبدالعزیز بعد از ۸۶ دقیقه ثبت شد '۸۶
AFC
ورزش سه
فارس
دیاباته ۸'
قایدی ۴۰'، ۴۷'
دانشگر بعد از ۸۲ دقیقه ثبت شد '۸۲
مطهری ۸۳'، ۱+۹۰'
رضاوند بعد از ۸۶ دقیقه ثبت شد '۸۶
ورزشگاه: جاسم بن حمد
داور: ژاپن مینورو توجو

مرحله گروهی[ویرایش]

      برد       مساوی       باخت       انجام نشده

تاریخ هفته میزبان نتیجه مهمان محل برگزاری
۲۸ بهمن ۱۳۹۸ ۲ الاهلی عربستان سعودی ۲ – ۱ ایران استقلال کویت، کویت
۱۹:۰۰ المؤشر ۱۷'، ۲۹' (پنالتی)بعد از ۱+۹۰ دقیقه ثبت شد '۱+۹۰
المجحد بعد از ۲۷ دقیقه ثبت شد '۲۷
اسماری بعد از ۳۴ دقیقه ثبت شد '۳۴
هندی بعد از ۵۲ دقیقه ثبت شد '۵۲
AFC
ورزش سه
فارس
چشمی بعد از ۱ دقیقه ثبت شد
مطهری ۲۲'
غفوری از دست دادن پنالتی '۴۱
ورزشگاه: جابر الاحمد
داور: کره جنوبی کو هیونگ-جین

جایگاه در جدول و نتایج گروه[ویرایش]

مرحله یک هشتم نهایی[ویرایش]

آمار[ویرایش]

عملکرد کلی تیم در فصل[ویرایش]

رقابت اولین بازی آخرین بازی شروع دور جایگاه نهایی آمار
بازی ب ت ش گ‌ز گ‌خ ت‌گ % برد
لیگ برتر ۱ شهریور ۱۳۹۸ ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ هفته ۱ دوم ۳۰ ۱۴ ۱۱ ۵ ۵۵ ۳۱ ۲۴+ ۰۴۷
جام حذفی ۸ مهر ۱۳۹۸ ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ یک‌شانزدهم نهایی شکست در فینال ۵ ۳ ۱ ۱ ۱۲ ۶ ۶+ ۰۶۰
پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا ۵ بهمن ۱۳۹۸ ۸ بهمن ۱۳۹۸ دور دوم مقدماتی صعود به دور گروهی ۲ ۲ ۰ ۰ ۸ ۰ ۸+ ۱۰۰
لیگ قهرمانان آسیا ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ ۵ مهر ۱۳۹۹ دور گروهی حذف در یک‌هشتم نهایی ۵ ۱ ۲ ۲ ۷ ۶ ۱+ ۰۲۰
مجموع ۴۲ ۲۰ ۱۴ ۸ ۸۲ ۴۳ ۳۹+ ۰۴۸

منبع: رقابت‌ها

تاریخ به‌ روز رسانی: پایان فصل

نمایش بازیکنان[ویرایش]

نمایش کلی بازیکنان استقلال در فصل ۹۹–۱۳۹۸
شماره پُست بازیکنان لیگ حذفی آسیا مجموع کارت
بازی زمان کارت زرد بازی زمان کارت زرد بازی زمان کارت زرد بازی زمان کارت زرد کارت زرد دوم و اخراج کارت قرمز مستقیم
۱ دروازه‌بان ایران حسین حسینی ۳۰ ۲۷۰۰ ۲ ۵ ۵۴۰ ۱ ۷ ۶۳۰ ۰ ۴۲ (۴۲) ۳۸۷۰ ۳ ۰ ۰
۳ مدافع ایران میلاد زکی‌پور ۱۷ ۱۲۰۶ ۲ ۵ ۲۲۹ ۰ ۵ ۳۶۳ ۱ ۲۷ (۱۹) ۱۷۹۸ ۳ ۰ ۰
۴ مدافع ایران روزبه چشمی ۲۲ ۱۹۸۰ ۳ ۳ ۳۳۰ ۰ ۶ ۵۱۵ ۱ ۳۱ (۳۱) ۲۸۲۵ ۴ ۰ ۰
۵ مدافع ایران عارف غلامی ۲۱ ۱۶۰۳ ۴ ۵ ۵۴۰ ۱ ۳ ۲۷۰ ۰ ۲۹ (۲۶) ۲۴۱۳ ۵ ۱ ۰
۶ هافبک ایران علی کریمی ۲۷ ۲۳۸۴ ۴ ۴ ۳۹۰ ۱ ۶ ۴۷۷ ۱ ۳۷ (۳۶) ۳۲۵۱ ۶ ۱ ۱
۷ مهاجم مالی شیخ دیاباته ۲۱ ۱۴۹۸ ۵ ۲ ۲۱۰ ۰ ۵ ۴۱۶ ۰ ۲۸ (۲۵) ۲۱۲۴ ۵ ۰ ۰
۸ هافبک ایران فرشید اسماعیلی ۲۲ ۱۶۰۴ ۴ ۴ ۳۸۰ ۲ ۳ ۲۴۷ ۰ ۲۹ (۲۶) ۲۲۳۱ ۶ ۱ ۰
۹ هافبک ایران علی دشتی ۱۴ ۴۱۰ ۵ ۱ ۷۱ ۱ ۲ ۸۴ ۰ ۱۷ (۷) ۵۶۵ ۶ ۰ ۰
۱۰ هافبک ایران مهدی قایدی ۳۰ ۲۰۸۴ ۲ ۵ ۴۸۶ ۰ ۶ ۴۵۶ ۱ ۴۱ (۳۵) ۳۰۲۶ ۳ ۰ ۰
۱۱ مهاجم ایران مرتضی تبریزی ۱۱ ۴۱۳ ۲ ۲ ۱۲۲ ۰ ۳ ۷۲ ۰ ۱۶ (۴) ۶۰۷ ۲ ۰ ۰
۱۴ هافبک ایران فرشید باقری ۱۵ ۶۸۴ ۱ ۱ ۷۰ ۰ ۵ ۲۱۶ ۰ ۲۱ (۸) ۹۷۰ ۱ ۰ ۰
۱۵ مدافع ایران سینا خادم‌پور ۵ ۴۳ ۰ ۱ ۲ ۰ ۰ ۰ ۰ ۶ (۰) ۴۵ ۰ ۰ ۰
۱۷ مدافع ایران زکریا مرادی ۲ ۴۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۳ ۵۹ ۰ ۵ (۰) ۹۹ ۰ ۰ ۰
۲۰ مدافع بلغارستان نیکولای بودوروف ۱ ۸۱ ۰ ۰ ۰ ۰ ۲ ۱۸۰ ۰ ۳ (۳) ۲۶۱ ۰ ۰ ۰
۲۱ مدافع ایران وریا غفوری ۲۹ ۲۴۷۲ ۲ ۴ ۴۲۰ ۰ ۶ ۴۹۵ ۱ ۳۹ (۳۷) ۳۳۸۷ ۳ ۰ ۰
۲۲ مدافع ایران سیاوش یزدانی ۱۲ ۱۰۵۳ ۰ ۲ ۱۰۸ ۱ ۰ ۰ ۰ ۱۴ (۱۳) ۱۱۶۱ ۱ ۰ ۰
۲۳ هافبک ایران داریوش شجاعیان ۷ ۵۶۵ ۲ ۲ ۲۲۱ ۰ ۰ ۰ ۰ ۹ (۹) ۷۸۶ ۲ ۰ ۰
۲۸ مهاجم ایران محسن کریمی ۴ ۱۱۴ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۴ (۲) ۱۱۴ ۰ ۰ ۰
۳۲ مدافع ایران امیرحسین کارگر ۱ ۱۲ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۱ (۰) ۱۲ ۰ ۰ ۰
۳۳ مدافع کرواسی هروویه میلیچ ۲۲ ۱۶۷۰ ۳ ۴ ۳۴۲ ۰ ۴ ۲۸۵ ۲ ۳۰ (۲۷) ۲۲۹۷ ۵ ۰ ۰
۴۰ مدافع ایران امیرحسین خدامرادی ۵ ۷۲ ۰ ۱ ۱ ۰ ۰ ۰ ۰ ۶ (۰) ۷۳ ۰ ۰ ۰
۴۱ مدافع ایران آرش داجلیری ۲ ۱۰۱ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۲ (۲) ۱۰۱ ۰ ۰ ۰
۴۲ مهاجم ایران فردین رابط ۱ ۱ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۱ (۰) ۱ ۰ ۰ ۰
۵۷ مدافع ایران شاهین طاهرخانی ۶ ۳۷۹ ۰ ۰ ۰ ۰ ۵ ۳۳۱ ۱ ۱۱ (۸) ۷۱۰ ۱ ۰ ۰
۶۶ هافبک ایران مسعود ریگی ۲۶ ۲۱۱۴ ۵ ۵ ۴۳۹ ۲ ۷ ۶۰۸ ۱ ۳۸ (۳۵) ۳۱۶۱ ۸ ۰ ۰
۷۰ مدافع ایران محمد دانشگر ۲۳ ۱۸۸۹ ۶ ۵ ۵۴۰ ۱ ۷ ۴۹۸ ۲ ۳۵ (۳۰) ۲۹۲۷ ۹ ۰ ۱
۷۲ مهاجم ایران امیرارسلان مطهری ۱۱ ۵۷۱ ۰ ۲ ۸۰ ۰ ۷ ۳۹۵ ۱ ۲۰ (۱۰) ۱۰۴۶ ۱ ۰ ۰
۷۷ هافبک ایران رضا آذری ۱ ۱۱ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۱ (۰) ۱۱ ۰ ۰ ۰
۸۰ هافبک ایران محمد بلبلی ۴ ۲۸ ۰ ۱ ۱ ۰ ۰ ۰ ۰ ۵ (۰) ۲۹ ۰ ۰ ۰
۸۸ هافبک ایران آرش رضاوند ۲۷ ۱۶۴۶ ۷ ۵ ۳۲۵ ۰ ۶ ۳۳۰ ۴ ۳۸ (۲۶) ۲۳۰۱ ۱۱ ۱ ۰
۹۹ مهاجم ایران سجاد آقایی ۵ ۱۲۹ ۰ ۲ ۹۴ ۰ ۰ ۰ ۰ ۷ (۱) ۲۲۳ ۰ ۰ ۰

اعداد آبی رنگ : تعداد حضور در ترکیب اصلی استقلال

منبع: IPLstats Esteghlal TEH - IPLstats Matches played

تاریخ به‌ روز رسانی: پایان فصل

گل‌زن‌ها[ویرایش]

مهدی قایدی، یکی از بهترین گلزنان فصل استقلال
شیخ دیاباته، گلزن اهل مالی استقلال با شادی گل منحصر به فردش
بهترین گلزن خارجی تاریخ باشگاه استقلال
گل‌زن‌های استقلال در فصل ۹۹–۱۳۹۸
# پُست بازیکنان لیگ برتر جام حذفی لیگ قهرمانان جمع
۱ مهاجم مالی شیخ دیاباته ۱۵ (۳) ۰ ۴ ۱۹
۲ مهاجم ایران مهدی قایدی ۱۰ ۲ ۳ ۱۵
۳ مهاجم ایران امیرارسلان مطهری ۵ ۱ ۴ ۱۰
۴ مدافع ایران علی کریمی ۵ ۱ ۲ ۸
۵ مدافع ایران وریا غفوری ۵ (۲) ۲ (۱) ۱ ۸
۶ مدافع ایران محمد دانشگر ۴ ۱ ۰ ۵
۷ هافبک ایران فرشید اسماعیلی ۲ ۱ ۰ ۳
۸ مهاجم ایران سجاد آقایی ۱ ۲ ۰ ۳
۹ هافبک ایران داریوش شجاعیان ۱ ۱ ۰ ۲
۱۰ مدافع کرواسی هروویه میلیچ ۲ ۰ ۰ ۲
۱۱ مدافع ایران عارف غلامی ۱ ۰ ۰ ۱
۱۲ هافبک ایران آرش رضاوند ۱ ۰ ۰ ۱
۱۳ هافبک ایران روزبه چشمی ۱ ۰ ۰ ۱
۱۴ هافبک ایران مسعود ریگی ۱ ۰ ۰ ۱
گل‌به‌خودی ** ۱ ۱ ۱ ۳
جمع ۵۵ (۵) ۱۲ (۱) ۱۵ ۸۲

اعداد آبی رنگ : تعداد گلهای زده شده از نقطه پنالتی

** گل به خودی بازیکنان حریف :

۱- حمیدرضا دیوسالار بازیکن گل‌ ریحان البرز در بازی اول جام حذفی

۲- حسام کاظم بازیکن الشرطه عراق در بازی هفته اول لیگ قهرمانان

۳- شایان مصلح بازیکن سپاهان در بازی هفته ۲۷ لیگ برتر

تاریخ به‌ روز رسانی: پایان فصل

منبع: گزارش بازی‌ها

پاس گل[ویرایش]

پاس گل‌های استقلال در فصل ۹۹–۱۳۹۸
# پُست بازیکنان لیگ برتر جام حذفی لیگ قهرمانان جمع گرفتن پنالتی
۱ مهاجم ایران مهدی قایدی ۸ ۰ ۱ ۹ ۴
۲ مدافع ایران وریا غفوری ۴ ۲ ۲ ۸ ۰
۳ هافبک ایران علی کریمی ۴ ۰ ۱ ۵ ۰
۴ مدافع ایران محمد دانشگر ۳ ۰ ۱ ۴ ۰
۵ هافبک ایران آرش رضاوند ۴ ۰ ۱ ۵ ۱
۶ هافبک ایران فرشید اسماعیلی ۳ ۱ ۱ ۵ ۰
۷ هافبک ایران داریوش شجاعیان ۲ ۰ ۰ ۲ ۱
۸ مهاجم مالی شیخ دیاباته ۳ ۰ ۱ ۴ ۰
۹ مدافع ایران عارف غلامی ۱ ۰ ۰ ۱ ۰
۱۰ مهاجم ایران سجاد آقایی ۰ ۱ ۰ ۱ ۰
۱۱ مدافع ایران میلاد زکی‌پور ۱ ۰ ۰ ۱ ۱
۱۲ هافبک ایران فرشید باقری ۱ ۰ ۰ ۱ ۰
۱۳ هافبک ایران مسعود ریگی ۱ ۰ ۰ ۱ ۰
۱۴ هافبک ایران علی دشتی ۰ ۰ ۰ ۰ ۱
۱۵ مهاجم ایران امیرارسلان مطهری ۱ ۰ ۰ ۱ ۰
۱۶ مدافع کرواسی هروویه میلیچ ۰ ۳ ۰ ۳ ۰
جمع ۳۶ ۷ ۸ ۵۱ ۸
  • از مجموع هشت پنالتی اعلام شده در این فصل سه ضربه پنالتی گل نشده‌است.

تاریخ به‌ روز رسانی: پایان فصل

منبع: گزارش بازی‌ها

عملکرد مربیان[ویرایش]

عنوان بازیها بازی برد مساوی باخت گل‌زده گل‌خورده تفاضل درصد برد
آندره‌آ استراماچونی
لیگ برتر ۱۳ ۷ ۴ ۲ ۲۶ ۱۲ ۱۴ ۵۴٪
جام حذفی ۲ ۲ ۰ ۰ ۶ ۱ ۵ ۱۰۰٪
فرهاد مجیدی
لیگ برتر ۱۴ ۶ ۶ ۲ ۲۲ ۱۴ ۸ ۴۳٪
لیگ قهرمانان ۴ ۲ ۱ ۱ ۱۰ ۳ ۷ ۵۰٪
جام حذفی ۳ ۱ ۱ ۱ ۶ ۵ ۱ ۳۳٪
مجید نامجومطلق
لیگ قهرمانان ۳ ۱ ۱ ۱ ۵ ۳ ۲ ۳۳٪
جمع عملکرد مربیان
آندره‌آ استراماچونی ۱۵ ۹ ۴ ۲ ۳۲ ۱۳ ۱۹ ۶۰٪
فرهاد مجیدی ۲۱ ۹ ۸ ۴ ۳۸ ۲۲ ۱۶ ۴۳٪
مجید نامجومطلق ۳ ۱ ۱ ۱ ۵ ۳ ۲ ۳۳٪

*استقلال در سه دیدار از بازیهای این فصل بدون سرمربی به میدان رفت.

گل‌های لیگ برتر بر حسب شش بازه زمانی[ویرایش]

بازه زمانی گل زده بازه زمانی گل خورده
۱۵ دقیقه اول ۵ ۱۵ دقیقه اول ۲
۱۵ دقیقه دوم ۱۱ ۱۵ دقیقه دوم ۶
۱۵ دقیقه سوم ۶ ۱۵ دقیقه سوم ۵
اضافی نیمه اول ۱ اضافی نیمه اول ۰
جمع نیمه اول ۲۳ جمع نیمه اول ۱۳
۱۵ دقیقه چهارم ۱۴ ۱۵ دقیقه چهارم ۲
۱۵ دقیقه پنجم ۱۲ ۱۵ دقیقه پنجم ۵
۱۵ دقیقه ششم ۵ ۱۵ دقیقه ششم ۶
اضافی نیمه دوم ۱ اضافی نیمه دوم ۵
جمع نیمه دوم ۳۲ جمع نیمه دوم ۱۸

تاریخ به‌ روز رسانی: پایان فصل

منبع : IPLstats Goals for/against

عملکرد دروازه‌بان‌ها[ویرایش]

لیگ برتر جام حذفی لیگ قهرمانان مجموع
رتبه نام بازی گل‌خورده ک‌ش بازی گل‌خورده ک‌ش بازی گل‌خورده ک‌ش بازی گل‌خورده ک‌ش
۱ حسین حسینی ۳۰ ۳۱ ۷ ۵ ۶ ۲ ۷ ۶ ۳ ۴۲ ۴۳ ۱۲
۲ حسین پورحمیدی ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰
مجموع ۳۰ ۳۱ ۷ ۳ ۱ ۲ ۷ ۶ ۲ ۴۲ ۴۳ ۱۲

تاریخ به‌ روز رسانی: پایان فصل

کاپیتان‌های فصل[ویرایش]

کاپیتان‌های استقلال در فصل ۹۹–۱۳۹۸
رده نام لیگ برتر جام حذفی لیگ قهرمانان جمع
۱ وریا غفوری ۲۷ (۲) ۴ ۶ ۳۷
۲ حسین حسینی ۲ (۲) ۱ ۱ (۱) ۴
۳ روزبه چشمی ۱ ۰ ۰ ۱

* عددهای آبی رنگ : نشان دهنده دفعاتی است که آن بازیکن پس از تعویض کاپیتان اول، کاپیتان شده‌است و این کاپیتانی‌ها در ستون جمع محاسبه نشده‌است.

تاریخ به‌ روز رسانی: پایان فصل

گزارش تصویری[ویرایش]

مصدومان فصل[ویرایش]

مصدومان استقلال در فصل ۹۹–۱۳۹۸
رده نام بازی تاریخ مصدومیت تاریخ پایان مصدومیت نوع مصدومیت
۱ شیخ دیاباته [۹۳] نفت مسجدسلیمان ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ ۲۹ مهر ۱۳۹۸ قفسه سینه
۲ محسن کریمی [۹۴] ذوب‌آهن ۴ مهر ۱۳۹۸ ۱ خرداد ۱۳۹۹ رباط صلیبی
۳ داریوش شجاعیان [۹۵] سایپا ۲۹ مهر ۱۳۹۸ ۱ خرداد ۱۳۹۹ رباط صلیبی
۴ سیاوش یزدانی [۹۶] سپاهان ۹ آذر ۱۳۹۸ ۱ خرداد ۱۳۹۹ همسترینگ پا
۵ عارف غلامی [۹۷] داماش تهران (دوستانه) ۲۸ دی ۱۳۹۸ ۸ اسفند ۱۳۹۸ همسترینگ پا
۶ شیخ دیاباته [۹۸] نفت مسجدسلیمان ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ ۱ خرداد ۱۳۹۹ عضله چهار سر ران
۷ مهدی قایدی [۹۹] الشرطه عراق ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ ۴ اسفند ۱۳۹۸ همسترینگ پا
۸ رضا آذری [۱۰۰] هوادار (دوستانه) ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ ۳ آذر ۱۳۹۹ رباط صلیبی
۹ مرتضی تبریزی [۱۰۱] رایکا بابل (دوستانه) ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ پایان فصل رباط صلیبی
۱۰ میلاد زکی‌پور [۱۰۲] رایکا بابل (دوستانه) ۲ تیر ۱۳۹۹ ۸ تیر ۱۳۹۹ ؟
۱۱ امیرارسلان مطهری [۱۰۳] فولاد خوزستان ۴ تیر ۱۳۹۹ ۲۷ تیر ۱۳۹۹ همسترینگ پا
۱۲ سیاوش یزدانی [۱۰۴] سایپا ۹ تیر ۱۳۹۹ ؟ همسترینگ پا
۱۳ علی دشتی [۱۰۵] تمرین تیم ۱ مرداد ۱۳۹۹ ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ ؟
۱۴ علی کریمی [۱۰۶] پیکان ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
۱۵ روزبه چشمی [۱۰۶] پیکان ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
۱۶ وریا غفوری [۱۰۷] الاهلی عربستان ۲ مهر ۱۳۹۹ همسترینگ پای چپ

تاریخ به‌ روز رسانی: ۵ مهر ۱۳۹۹

جستارهای وابسته[ویرایش]

یادداشت‌ها[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. «آرش برهانی: سالی که گذشت عجیب ترین فصل تاریخ باشگاه استقلال بود». فوتبالی. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۹-۲۶.
  2. «نخستین واکنش شفر به اخراج از استقلال». ۲۰۱۹-۰۴-۲۸. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۶-۱۱.
  3. «فرهاد مجیدی رسماً سرمربی استقلال شد». ایسنا. ۲۰۱۹-۰۴-۲۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۶-۱۱.
  4. «جلسه ویژه استقلال برای انتخاب سرمربی جدید». دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۶-۱۱.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ ۵٫۲ «بعد از طارق، ایسما و منشا هم برای جدایی توافق کردند/ از 9 خارجی استقلال فقط پاتوسی می‌ماند». fa. ۲ خرداد ۱۳۹۸. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۶-۱۱.
  6. «رقم انتقال ستاره جوان استقلال به فنرباغچه ترکیه». ۲۰۱۹-۰۴-۲۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۶-۱۱.
  7. «مجیدی: تا وقتی من هستم، طارق جایی ندارد/ پیراهن استقلال برای برخی بازیکنان گشاد است». ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸.
  8. «طارق همام: در استقلال می‌مانم|قراردادم به زودی تمدید می‌شود». دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۶-۱۹.
  9. «طارق همام از استقلال جدا شد». مشرق نیوز. ۲۰۱۹-۰۷-۰۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۷-۱۳.
  10. «سید مهدی رحمتی تیم جدیدش را انتخاب کرد +عکس». مشرق نیوز. ۲۰۱۹-۰۶-۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۶-۱۹.
  11. «خداحافظی پژمان منتظری با استقلال و تیم ملی». مشرق نیوز. ۲۰۱۹-۰۶-۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۶-۱۹.
  12. «تیموری و محمدی‌مهر از استقلال جدا شدند». خبرگزاری ایلنا. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۶-۲۵.
  13. «استراماچونی: پاتوسی تحت هر شرایطی باید بماند». www.asriran.com. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۷-۱۳.
  14. «استراماچونی زکریا مرادی و پور محمد دو بازیکن جوان استقلال را کنار گذاشت». ۲۰۱۹-۰۷-۲۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۷-۲۹.
  15. ۱۵٫۰ ۱۵٫۱ «سید محسن کریمی مهاجم استقلال به علت مصدومیت طولانی مدت از لیست کنار گذاشته می شود».
  16. ۱۶٫۰ ۱۶٫۱ «مرتضی آقاخان به سایپا پیوست».
  17. ۱۷٫۰ ۱۷٫۱ «میلاد باقری و همتی به پارس جنوبی جم پیوستند».
  18. ۱۸٫۰ ۱۸٫۱ «انتقال سجاد آقایی به ذوب آهن نهایی شد».
  19. «خداحافظی راست طلایی استقلال برابر سپیدرود:». ورزش سه. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۶-۲۹.
  20. «بمب تابستانی فنرباغچه؛ اللهیار صیادمنش!». ورزش سه. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۶-۰۸.
  21. «قرارداد مهدی رحمتی با پدیده رسمی شد:». ورزش سه. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۶-۲۹.
  22. «پژمان منتظری تیم جدیدش را انتخاب کرد». مشرق نیوز. ۲۰۱۹-۰۸-۰۴. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۸-۱۲.
  23. «مدافع استقلال به تراکتور پیوست:». ورزش سه. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۶-۲۹.
  24. «رسمی: محمدی مهر به پدیده پیوست :». ورزش سه. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۶-۲۹.
  25. ۲۵٫۰ ۲۵٫۱ ۲۵٫۲ «استراماچونی عذر ۳ بازیکن استقلال را خواست!». خبرآنلاین. ۲۰۱۹-۰۷-۰۶. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۷-۰۹.
  26. «طارق همام از استقلال جدا شد».
  27. «دور زدن استقلال به سبک هافبک آفریقایی».
  28. «رضا مغانلو بازیکن جوان استقلال از این تیم جدا شد + جام نیوز». بایگانی‌شده از اصلی در ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۰۱.
  29. «دروازه‌بان استقلال به سایپا پیوست + عکس- اخبار ورزشی - اخبار تسنیم - Tasnim». خبرگزاری تسنیم - Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۰۱.
  30. «مهاجم استقلال راهی داماش شد». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ ژانویه ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۷ اكتبر ۲۰۱۹. تاریخ وارد شده در |بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  31. «امیرحسین پورمحمد از لیست استقلال خط خورد + باشگاه خبرنگاران جوان». دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۰۱.
  32. «محمد بلبلی به استقلال پیوست».
  33. «رونمایی استقلال از یک مهاجم». fcesteghlal.ir. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۶-۲۳.
  34. «توافق نهایی سیاوش یزدانی با استقلال». ورزش ۳. ۲۴ خرداد ۱۳۹۸. دریافت‌شده در ۲۴ خرداد ۱۳۹۸.
  35. «سومین خرید استقلال از کرمان آمد».
  36. «مسعود ریگی به استقلال پیوست».
  37. «رضاوند: خوشحالم به تیمی آمدم که از کودکی طرفدارش بودم/ می‌خواهم از فرصت حضور در تیم ملی نهایت استفاده را ببرم- اخبار ورزشی - اخبار تسنیم - Tasnim». خبرگزاری تسنیم - Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۷-۰۹.
  38. «خبرگزاری فارس - دیاباته با استقلال قرارداد 2 ساله بست». خبرگزاری فارس. ۲۰۱۹-۰۷-۰۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۷-۰۹.
  39. «غلامی با قرارداد 2 ساله به استقلال پیوست».
  40. «عکس/ پورحمیدی به استقلال پیوست». مشرق نیوز. ۲۰۱۹-۰۸-۱۴. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۸-۱۷.
  41. «میلیچ به استقلال پیوست».
  42. «امیرارسلان مطهری به باشگاه استقلال پیوست».
  43. «نیکولای بودوروف به استقلال پیوست».
  44. «عظیم گوک به استقلال بازگشت».
  45. «رسمی/ وریا غفوری با استقلال تمدید کرد». فوتبالی. ۲۰۱۹-۰۶-۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۶-۲۳.
  46. «حسینی سرانجام قراردادش با استقلال را امضا کرد».
  47. «علی کریمی: استقلال پارسال بدشانس بود/ امسال می‌خواهیم نتایج بهتری بگیریم». خبرآنلاین. ۲۰۱۹-۰۷-۲۸. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۷-۲۹.
  48. «حکایت بازیکنی که دورهایش را زد و به استقلال برگشت». مشرق نیوز. ۲۰۱۹-۰۹-۰۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۱۰.
  49. ۴۹٫۰ ۴۹٫۱ «رسمی : عبدالرضا موسوی و مهدی شریفی به هیئت مدیره استقلال اضافه شدند». دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۶-۱۹.
  50. «گزینه احتمالی سرمربیگری استقلال را بشناسید». دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۶-۱۹.
  51. "Dall'Inter all'Iran: la lunga parabola di Andrea Stramaccioni". Fox Sports (به ایتالیایی). 2019-06-13. Archived from the original on 18 June 2019. Retrieved 2019-06-19.
  52. «استراماچونی به تهران رسید». خبرآنلاین. ۲۰۱۹-۰۶-۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۶-۱۹.
  53. «پیروز قربانی: روز معارفه فهمیدم استراماچونی مرا نمی‌خواهد». www.tabnak.ir. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۶-۲۳.
  54. Kouzehgaran، Hamidreza Bayat, Azad Karimyan, Iman Jahani, Nadia Taghipour, Saleh. «استقلال ایران». fcesteghlal.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۳ ژوئن ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۶-۲۳.
  55. «فشار سنگین استراماچونی به بازیکنان استقلال». همشهری آنلاین. ۲۰۱۹-۰۶-۲۷. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۷-۰۱.
  56. Kouzehgaran، Hamidreza Bayat, Azad Karimyan, Iman Jahani, Nadia Taghipour, Saleh. «استقلال ایران». fcesteghlal.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژوئیه ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۷-۰۱.
  57. باقری، سعید. «گزارش تمرین سه شنبه عصر استقلال/ حضور 2هزار هوادار مشتاق و پر از حاشیه!». استقلال نیوز. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۷-۰۵.
  58. «مدیرعامل استقلال با استعفای حاجیلو موافقت کرد». ایسنا. ۲۰۱۹-۰۷-۰۴. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۷-۰۵.
  59. «جواد زرینچه سرپرست استقلال شد». مشرق نیوز. ۲۰۱۹-۰۷-۰۴. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۷-۰۵.
  60. «توقف استقلال مقابل نیروی زمینی در دیداری دوستانه». مشرق نیوز. ۲۰۱۹-۰۷-۰۴. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۷-۰۵.
  61. «استقلال در ترکیه 2 دیدار تدارکاتی برگزار خواهد کرد». طرفداری. ۲۰۱۹-۰۷-۰۵. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۷-۰۹.
  62. «معاون باشگاه استقلال: فرصت اردوی ترکیه را از دست دادیم».
  63. «دلیل استعفای خطیر مشخص شد/ بازگشت قریب الوقوع معاون استقلال». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۱۹-۰۷-۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۷-۲۹.
  64. رهبر، جواد. «وحید ایمانی نیامده استعفاء کرد؛ پای دخالت دولت در میان است!». استقلال نیوز. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۷-۲۹.
  65. «نوری‌فر مدیر رسانه‌ای استقلال شد- اخبار ورزشی - اخبار تسنیم - Tasnim». خبرگزاری تسنیم - Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۷-۲۹.
  66. Kouzehgaran، Hamidreza Bayat, Azad Karimyan, Iman Jahani, Nadia Taghipour, Saleh. «استقلال ایران». fcesteghlal.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ اوت ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۸-۰۷.
  67. «فوری؛ آندره آ استراماچونی در آستانه ترک استقلال قرار گرفته است». طرفداری. ۲۰۱۹-۰۸-۱۲. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۰۱.
  68. Kouzehgaran، Hamidreza Bayat, Azad Karimyan, Iman Jahani, Nadia Taghipour, Saleh. «استقلال ایران». fcesteghlal.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۹ سپتامبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۱۰.
  69. Kouzehgaran، Hamidreza Bayat, Azad Karimyan, Iman Jahani, Nadia Taghipour, Saleh. «استقلال ایران». fcesteghlal.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ اوت ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۸-۰۷.
  70. «ماجرای مترجم استراماچونی چیست؟». ایسنا. ۲۰۱۹-۰۸-۲۴. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۰۱.
  71. «واکنش باشگاه استقلال به محرومیت بلبلی». مشرق نیوز. ۲۰۱۹-۰۸-۲۷. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۰۱.
  72. Kouzehgaran، Hamidreza Bayat, Azad Karimyan, Iman Jahani, Nadia Taghipour, Saleh. «استقلال ایران». fcesteghlal.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ سپتامبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۰۱.
  73. Kouzehgaran، Hamidreza Bayat, Azad Karimyan, Iman Jahani, Nadia Taghipour, Saleh. «استقلال ایران». fcesteghlal.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۲۱.
  74. باقری، سعید. «واکنش محمد نوری فر به انتخاب داور دیدار با سپاهان/ قضاوت‌های زاهدی فر یادآور اشتباهات سریالی است». استقلال نیوز. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۱۲-۱۱.
  75. «اتهام سنگین و رسمی مدیرعامل استقلال به زاهدی فر». www.tabnak.ir. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۱۲-۱۱.
  76. «زاهدی‌فر: از هواداران استقلال عذرخواهی می‌کنم». ایسنا. ۲۰۲۰-۰۱-۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۹-۰۶.
  77. «استقلال به جم نرفت».
  78. «رسمی؛ دیدار استقلال و پارس جنوبی تکرار می‌شود».
  79. «استقلال- تراکتور؛ اولین تساوی بدون گل در آزادی».
  80. «غایب بزرگ سپاهان در مصاف حساس با استقلال؟!».
  81. «برق استادیوم انقلاب کرج قطع شد».
  82. «به جا مانده از حواشی نیمه دوم جام حذفی؛ ۲۴ دقیقه وقت تلف شده!».
  83. «اتفاق باورنکردنی در فینال جام حذفی / نیمه دوم 24 دقیقه وقت تلف شد».
  84. «۲۴ دقیقه وقت های تلف شده درنیمه دوم بازی استقلال وتراکتور درفینال جام حذفی».
  85. «انصراف تیم‌های ایرانی از لیگ قهرمانان آسیا قطعی است».
  86. «نامه چهار باشگاه ایرانی به AFC و انصراف از لیگ قهرمانان آسیا».
  87. «نگاهی به نتایج جلسه تیم‌های ایرانی با AFC؛ بالاخره ميزبان هستيم يا نه؟».
  88. «لیگ قهرمانان آسیا| مذاکرات نتیجه داد؛ بازگشت میزبانی به نمایندگان ایران».
  89. «تیم الوحده امارات از حضور در ادامه لیگ قهرمانان انصراف داد». ایرنا.
  90. «تساوی استقلال برابر الشرطه عراق/ تکلیف صعود به دیدار آخر کشیده شد».
  91. «آتش‌بازی آبی‌ها در قطر/ استقلال به مرحله حذفی لیگ قهرمانان صعود کرد». ایسنا.
  92. «استقلال یک - پاختاکور ۲/ داور منجی ازبک‌ها شد».
  93. «مصدومیت دیاباته در آستانه دربی».
  94. «مصدومیت محسن کریمی مشکوک به پارگی رباط».
  95. «شجاعیان فصل را از دست داد».
  96. «یزدانی تا نیم فصل دور از میادین».
  97. «مصدومیت عارف غلامی در بازی دوستانه».
  98. «دیاباته دربی را از دست داد».
  99. «مصدومیت قایدی در بازی با الشرطه».
  100. «آذری فصل را از دست داد/ بازیکن جوان استقلال زیر تیغ جراحان».
  101. «رباط صلیبی تبریزی پاره شد!».
  102. «مدافع استقلال به دیدار با فولاد نمی‌رسد».
  103. «مطهری ۵ بازی استقلال را از دست داد».
  104. «توضیح مصدومیت سیاوش یزدانی از زبان پزشک استقلال».
  105. «مصدومیت علی دشتی در آستانه دیدار با نساجی».
  106. ۱۰۶٫۰ ۱۰۶٫۱ «شوک به استقلال قبل از دربی؛ مصدومیت دو ستاره».
  107. «غیبت قطعی کاپیتان استقلال مقابل پاختاکور».