مهاجم (فوتبال)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کریستیانو رونالدو (سمت چپ) در پست مهاجم
یک مهاجم فوتبال زن (قرمز) در تلاش برای عبور از دفاع حریف

مهاجم (به انگلیسی: Forward) در فوتبال بازیکنانی هستند، که در نزدیک‌ترین ردیف به دروازه حریف بازی می‌کنند و برای گل زدن تلاش می‌کنند. در ترکیب‌های فوتبال مدرن، تیم‌ها معمولاً از ۱ تا ۳ مهاجم بهره می‌برند.

مهاجم دوم یا مهاجم سایه در فوتبال بازیکنانی هستند که پشت مهاجم نخست بازی می‌کنند و بیشتر وظیفه بازی‌سازی برای او را بر عهده دارند.

مهاجم نوک[ویرایش]

رونالدو مهاجم برزیلی (وسط، سفیدپوش) در حال شوت زدن به سمت دروازهٔ حریف. یک مهاجم چند منظوره که الگوی بسیاری از مهاجمان پس از خود می‌باشد و بر آنها تأثیر گذار بود.[۱]
بت مید مهاجم باشگاه فوتبال آرسنال

نقش سنتی یک مهاجم این است که بیشتر گل‌ها را برای تیم بزند. اگر آنها بازیکنانی قد بلند و با فیزیک بدنی مناسب باشند، با توانایی سر زنی خوب، ممکن است از این بازیکنان برای قرار گرفتن به عنوان هدف سانترها یا ارسال‌های بلند، نبردهای هوایی در هنگام ارسال توپ‌های بلند، یا دریافت پاس‌ها و حفظ مالکیت توپ با قرارگیری در موقعیت پشت به دروازه در حین پیشروی هم تیمی‌ها استفاده گردد. همچنین از این بازیکنان به منظور ایجاد فضا برای تیم یا کمک به هم تیمی‌های خود با ارسال یک پاس (از طریق «پاس در عمق» به داخل محوطه جریمه)، که دومی نیازمند به سریع بودن و حرکت بدنی خوب است، استفاده می‌گردد. علاوه بر آن مهاجم نوک نیازمند توانایی تمام کنندگی می‌باشد.

مهاجم میانی[ویرایش]

مهاجم‌های مرکزی پیشینه طولانی در بازی دارند، اما عنوان‌ها برای توصیف گونه بازی‌شان در طول سال‌ها متفاوت بوده‌است. نخست چنین بازیکنانی را مهاجمان داخلی، مهاجمان مرکزی خلاق یا عمق («ساب فوروارد») می‌نامیدند. در دوران کنونی، دو گونه دیگر از این نوع بازیکنان سنتی ایجاد گردیده‌است: مهاجم دوم، یا سایه، یا پشتیبان، یا مهاجم کمکی و، در چیزی که واقعاً برای خودش متمایز است، مهاجم شماره ۱۰.[۲][۳][۴]

وینگر[ویرایش]

وینگر بازیکنی هجومی است که در موقعیت عرضی در نزدیکی خطوط محوطه جریمه قرار دارد. با در نظر گرفتن منشأ آنها به عنوان «مهاجم بیرونی» که یک پست قدیمی است می‌توان آنها را به عنوان مهاجم طبقه‌بندی کرد؛ و همچنان در بیشتر نقاط جهان، به ویژه در فرهنگ‌های فوتبال لاتین و هلند، به عنوان مهاجم شناخته می‌شوند. با این حال، در بازی‌های کشورهای بریتانیایی (که در آن بیشتر از ترکیب ۴–۴–۲ و انواع آن استفاده می‌شود) معمولاً آنها را به‌عنوان بخشی از خط میانی در نظر گرفته می‌شود.

۹ کاذب[ویرایش]

۹ کاذب، تا اندازه‌ای همانند نقش پیشرفته‌تر هافبک هجومی/بازی‌ساز است، یک مهاجم تنها یا مهاجم مرکزی غیر متعارف است که در عمق خط میانی زمین جای می‌گیرد. هدف از این کار این است که برای مدافعان میانی حریف که می‌روند تا ۹ کاذب را دنبال کنند مشکل ایجاد کند، و در پشت سرشان فضایی برای هافبک‌ها، مهاجمان یا وینگرهای مهاجم برای استفاده آنها بگذارند، یا اینکه ۹ کاذب را رها کنند تا زمان و فضای کافی به او برای دریبل کردن یا پاس دادن بدهند. یک پاس را انتخاب کنید این اصطلاح از شمارهٔ سنتی برای مهاجمان میانی (۹) می‌آید و این واقعیت است که معمولاً یک مهاجم وسط به‌طور معمول در نزدیکی خط مدافعان می‌ماند تا زمانی که فرصتی برای عبور از آنها به سمت دروازه پیدا کند.[۵] ویژگی‌های کلیدی برای ۹ کاذب مشابه ویژگی‌های یک مهاجم نوک است: توانایی دریبل زدن برای استفاده از فضای بین خطوط، توانایی پاس کوتاه خوب برای ارتباط با خط هافبک و نگاهی باز برای بازی‌سازی از طریق هم تیمی‌هایی که از عمق به سوی دروازه می‌دوند.

مهاجم هدف[ویرایش]

اصطلاح «مهاجم هدف» یا «بازیکن هدف» اغلب برای توصیف نوع خاصی از مهاجم یا مهاجم مرکزی استفاده می‌شود که نقش اصلی آنها دریافت توپ‌های بلند در هوا، نگه داشتن توپ و ایجاد موقعیت برای سایر هم‌تیمی‌ها علاوه بر آن گلزنی برای تیم است.[۶]

منابع[ویرایش]

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Forward (association football)». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۲۹ اوت ۲۰۱۱.

  1. Smyth, Rob (17 September 2016). "Ronaldo at 40: Il Fennomen's legacy as greatest ever No 9, despite dodgy knees". The Guardian. Retrieved 9 September 2018.
  2. AFootballReport. "The Essence of the Number 10: A Beginner's Guide". afootballreport.com (به انگلیسی). Retrieved 2022-06-15.
  3. «The number 10». Roberto Mancini Official (به ایتالیایی). دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۶-۱۵.
  4. "The Question: What is a playmaker's role in the modern game? | Jonathan Wilson". the Guardian (به انگلیسی). 2010-08-18. Retrieved 2022-06-15.
  5. «Football Tactics for Beginners:The False 9». The False 9 (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۶-۱۵.
  6. «What Is A Target Man In Soccer? Definition & Meaning On SportsLingo». www.sportslingo.com (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۶-۱۵.