باشگاه فوتبال تاج تهران در فصل ۱۳۳۳

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
باشگاه فوتبال تاج تهران
فصل فصل ۱۳۳۳
مالکپرویز خسروانی
مدیرپرویز شیخان
مربیعلی دانایی‌فرد
ورزشگاهامجدیه
جام باشگاه‌های تهرانچهارم

باشگاه فوتبال تاج تهران در فصل ۱۳۳۳ این فصل، نهمین فصل حضور تیم تاج، که امروزه با نام استقلال شناخته می‌شود در فوتبال ایران بود. تاج در این فصل تنها در جام باشگاه‌های تهران و چند دیدار دوستانه شرکت کرد.

پیش زمینه[ویرایش]

در این سال برخی از بازیکنان سابق تاج تهران که به علت اختلافات داخلی سال قبل از این تیم جدا شده بودند، دوباره به تیم تاج تهران بازگشتند و برخی دیگر از نادر تهران به شعاع تهران پیوستند. در زمستان ۱۳۳۳، جام باشگاه‌های تهران این سال به صورت دوره‌ای و با حضور ۸ تیم برتر تهران در دسته اول، انجام شد. اطلاع چندانی از برگزاری جام حذفی تهران در این سال وجود ندارد و در برخی منابع شاهین تهران را قهرمان این مسابقات دانسته اند. در این سال تیم نوجوانان تاج تهران که در آن زمان با نام ایرج در مسابقات شرکت می‌کرد با درخشش کامبیز جمالی به قهرمانی مسابقات نوجوانان تهران (درآن زمان مسابقات خردسالان نامیده می‌شد) دست یافت. همچنین در این سال با تدبیر تیمسار خسروانی ، تیم دوم تاج تهران با نام تیم دیهیم تهران بنیان نهاده شد که به نوعی تیم جوانان تاج به شمار می‌آمد و بعدها بازیکنان بزرگی به عرصه ملی و باشگاهی کشور معرفی نمود. پایه‌های تیم دیهیم تهران را مددنوعی به کمک جوانان تیم راه‌آهن تهران نهاد. همچنین در این سال تیم تاج تهران دو سفر خارجی به ترکیه و عراق داشت؛ در تور اول، تیم تاج تهران راهی کشور ترکیه شد و در آن‌جا ۳ دیدار دوستانه برگزار کرد. بازی پرتماشاگر و جذاب برابر گنچلربیرلیغی در آنکارا یکی از بزرگترین مسابقات بین‌المللی تاریخ تاج به شمار می‌آید. تیم گنچلربیرلیغی که عنوان قهرمانی ۴ دوره پیاپی مسابقات قهرمانی آنکارا را یدک می‌کشید در حضور ۲۰۰۰۰ هوادار خود میزبان تیم تاج تهران بود. در ماه‌های پایانی سال نیز تیم تاج تهران به همراه ۳ یار کمکی از تیم منتخب آبادان به کشور عراق سفر کرد و در آن‌جا ۳ دیدار دوستانه برگزار کرد.

مرور فصل[ویرایش]

جام باشگاه‌های تهران[ویرایش]

این مسابقات از دی‌ماه ۱۳۳۳ با حضور ۸ تیم و به صورت دوره‌ای برگزار شد و در نهایت با قهرمانی تیم شعاع تهران که از برخی بازیکنان سابق تیم تاج تهران مانند بیوک جدیکار سود می‌برد به پایان رسید. تیم نیروهوایی تهران هم عنوان دومی را به دست آورد و تیم تاج تهران به عنوان چهارمی دست یافت. تیم تاج تهران به علت اختلاف با بازیکنان سابقش که در تیم شعاع تهران بازی می‌کردند برابر این تیم حاضر نشد و با رای مسئولان برگزاری مسابقات ۰-۵ بازنده اعلام شد. این در حالی بود که اگر تیم تاج تهران در این دیدار حاضر و موفق به برتری می‌شد، عنوان قهرمانی بازی‌ها را به دست می‌آورد.

فهرست بازیکنان[ویرایش]

بازیکنانی که در این سال برای تیم تاج به میدان رفتند عبارت بودند از: پیر کارلو، قربان‌علی تاری، مهدی اصغری، علی مدنی، محمد ساوجی، مهدی صفری، نمرود استواری، عارف قلی‌زاده، حسین مقیمی، حسین سرودی، خوشنام، قوی‌دست، علی سیادت، ایرج حاتم، ناصر کارفرسا، اصغر سیاهپوش، اصغر جدیکار، علی لشکری، منوچهر رضایی، فرید داوری، تقی خرمی، میکائیل قطبی، علی‌اصغر بیداریان، مصطفی رهنورد، محمود بیاتی، وازگن ماتیان‌زاده، نادر افشارعلوی، جعفر نامدار، واهان سیمونیان، عباس افشین، دهداری

بازی‌ها[ویرایش]

جام باشگاه‌های تهران[ویرایش]

منبع[۱]

۱ بهمن ۱۳۳۳ ۳ تاج تهران ۰ (۰) – (۰) ۵ شعاع تهران تهران
ورزشگاه: امجدیه تهران
یادداشت: تیم تاج در زمین بازی حاضر نشد و تیم شعاع ۵ بر۰ برنده اعلام شد

بازی‌های دوستانه[ویرایش]

منبع[۲] [۳]

۱۲ اسفند ۱۳۳۳
(تاریخ احتمالی)
دوستانه ۶
نادی الجنوب عراق ۳ – ۳ ایران تاج تهران بصره، عراق
حاتم
بیاتی
گل‌به‌خودی

سایر ورزشها[ویرایش]

  • تیم تنیس‌روی‌میز تاج عنوان قهرمانی رقابت‌های قهرمانی باشگاه‎های تهران را به دست آورد.
  • در مسابقات کشتی قهرمانی باشگاه‌های تهران تیم تاج به عنوان دومی دست یافت.

منبع[۴]

منابع[ویرایش]

  1. احمدی، علی‌اکبر (۱۳۸۸). تاریخچه کامل باشگاه از دوچرخه سواران و تاج تا استقلال. تهران: انتشارات پایگان. ص. ۳۱۱. شابک ۹۷۸-۶۰۰-۵۰۹۶-۵۷-۶.
  2. احمدی، علی‌اکبر (۱۳۸۸). تاریخچه کامل باشگاه از دوچرخه سواران و تاج تا استقلال. تهران: انتشارات پایگان. ص. ۲۲۷. شابک ۹۷۸-۶۰۰-۵۰۹۶-۵۷-۶.
  3. احمدی، علی‌اکبر (۱۳۸۸). تاریخچه کامل باشگاه از دوچرخه سواران و تاج تا استقلال. تهران: انتشارات پایگان. ص. ۳۰۹. شابک ۹۷۸-۶۰۰-۵۰۹۶-۵۷-۶.
  4. احمدی، علی‌اکبر (۱۳۸۸). تاریخچه کامل باشگاه از دوچرخه سواران و تاج تا استقلال. تهران: انتشارات پایگان. صص. ص ۳۱۰. شابک ۹۷۸-۶۰۰-۵۰۹۶-۵۷-۶.