یلدا آقافضلی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
یلدا آقافضلی
زادهٔ۱ دی ۱۳۸۱[۱]
درگذشت۲۰ آبان ۱۴۰۱ (۱۹ سال)
تهران، ایران
علت مرگنامشخص
آرامگاهبهشت زهرا، قطعه ۳۶، ردیف ۲۲ شماره ۱
پیشهنقاش، هنرمند

یلدا آقافضلی (۱ دی ۱۳۸۱ – ۲۰ آبان ۱۴۰۱) هنرمند و معترض ۱۹ سالهٔ ایرانی بود که در جریان خیزش ۱۴۰۱ در ۴ آبان در حوالی خیابان انقلاب تهران بازداشت و در ۱۵ آبان آزاد شده بود. او در ۲۰ آبان درگذشت.[۲]

مرگ[ویرایش]

وی روز ۲۰ آبان ماه در خانه فوت کرد. برخی رسانه‌ها و کاربران علت مرگ مشکوک یلدا را «خودکشی» عنوان کرده‌اند. او به دوستانش گفته بود که روی برگه پرونده‌اش، نیروهای امنیتی و قضایی نوشته بودند: «متهم اظهار پشیمانی نکرد». بر اساس فایل صوتی که در شبکه‌های اجتماعی بازتاب داشته، او از این که اظهار پشیمانی نکرده، ابراز خوشحالی می‌کند. همچنین در فایل صوتی گفته بود که در زندان فراوان او را به‌قصد اعتراف‌گیری، کتک زدند. مرکز رسانه قوه قضاییه به نقل از سرپرست دادسرای جنایی استان تهران ادعا کرد که آقافضلی «به علت مصرف بیش از حد مواد مخدر از نوع شیشه» درگذشته است.[۳][۴] مراسم خاکسپاری وی، روز شنبه ۲۱ آبان تحت تدابیر شدید امنیتی در بهشت زهرا برگزار شد.[۵]

در آستانه فرا رسیدن شب یلدای ۱۴۰۱، نام یلدا آقافضلی نمادی از مبارزه و جنبش اعتراضی علیه حکومت شد. اول دی‌ماه سالروز تولد و ۳۰ آذر چهلم درگذشت او بود.[۶][۷]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «در آستانه شب یلدا، تصویری از سنگ مزار یلدا آقافضلی؛ «زنجیر را باور نکرد»». پیک ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ ژانویه ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۱۴.
  2. «برگزاری یلدای اعتراضی در ایران و نقاط مختلف جهان؛ پیام همدردی آمریکا به خانواده قربانیان». ایران اینترنشنال. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۲۳.
  3. «مرگ مشکوک یک معترض پس از آزادی؛ قوه قضاییه: او بر اثر «مصرف شیشه» جان باخت». صدای آمریکا. ۲۴ آبان ۱۴۰۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۱۵.
  4. «مراسم خاکسپاری یلدا آقافضلی تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد». ایران اینترنشنال. ۲۳ آبان ۱۴۰۱. دریافت‌شده در ۱۴ نوامبر ۲۰۲۲.
  5. «یلدا آقافضلی از زندان آزاد و به زندگی خود پایان داد». ایران وایر. ۲۳ آبان ۱۴۰۱. دریافت‌شده در ۱۴ نوامبر ۲۰۲۲.
  6. ««یلدا» و فال حافظ؛ رودررویی معترضان با حکومت در طولانی‌ترین شب سال». بی‌بی‌سی فارسی. ۳۰ آذر ۱۴۰۱. دریافت‌شده در ۲۳ دسامبر ۲۰۲۲.
  7. «یلدا به یاد جانباختگان». www.google.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۲۶.

پیوند به بیرون[ویرایش]