کابوس پیش از کریسمس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از کابوس قبل از کریسمس)
کابوس پیش از کریسمس
پوستر اصلی اکران سینمایی
کارگردانهنری سیلیک
تهیه‌کنندهتیم برتون
نویسندهتیم برتون
موسیقیدنی الفمن
تدوین‌گراستن وب
شرکت
تولید
تاریخ‌های انتشار
۱۹۹۳ و ۲۰۰۶
مدت زمان
۷۵ دقیقه
کشورایالات متحده
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۱۸ میلیون دلار
فروش گیشه۱۰۱٫۴ میلیون دلار

کابوس پیش از کریسمس (به انگلیسی: The Nightmare Before Christmas) نام یک انیمیشن استاپ موشن فانتزی موزیکال به کارگردانی هنری سیلیک و تهیه‌کنندگی تیم برتون، محصول سال ۱۹۹۳ آمریکا است. این فیلم دو بار روی پرده‌های سینماهای آمریکا اکران شد و هر دو بار بنرهای تبلیغاتی؛ فیلم را بسیار تاریک و ترسناک برای کودکان معرفی کردند و تماشای آن را به همراه والدین ضروری دانستند.

داستان[ویرایش]

در شهر هالووین که کار تک تک شهروندان آن‌ها ساختن شوخی‌های ترسناک مخصوص شب هالووین است، جک که پادشاه کدوتنبل‌های ترسناک و شوخی ساز محبوب شهر است از یکنواختی هالووین احساس خستگی می‌کند و هنگامی که تصادفاً وارد شهر مخصوص عید خوش کریسمس می‌شود، با استفاده از ایده‌های عجیب، تصمیم می‌گیرد که کریسمس و هالووین را با هم پیوند بزند. او بابانوئل را می‌رباید و خودش را به جای او می‌گذارد و اشتباه بزرگی می‌کند…

اکران دوباره[ویرایش]

این فیلم در سال ۲۰۰۶ برای بار دوم اما این بار با کیفیت سه بعدی (۳-D) اکران شد و بعد از این اکران برای اولین بار روی دیسک دی وی دی و بلو-ری رفت.

کتاب صوتی[ویرایش]

کابوس پیش از کریسمس بیش از هرچیز یک موزیکال موفق است. (موسیقی این فیلم به همراه تمام سرودها نوشتهٔ دنی الفمن است) فیلم دو بار روی کتاب صوتی (ساند ترک) پخش شد. یکی همان سال ۱۹۹۳ بر روی ۲۰ قطعه و یکی هم در سال ۲۰۰۶ روی نسخهٔ جدید عرضه شد.

بازخوردها[ویرایش]

فیلم کابوس پیش از کریسمس نامزد جایزهٔ اسکار بهترین جلوه‌های ویژه در سال ۱۹۹۳ بود (که در مقابل فیلم پارک ژوراسیک شکست خورد). فیلم به مذاق منتقدین بسیار خوش آمد؛ چنانچه وبگاه راتن تومیتوز به فیلم ۹۷٪ مثبت داد و آن را بهترین فیلم تاریخ سینما در ژانر کریسمس خواند.

منابع[ویرایش]

  • بانک اطلاعاتی فیلم‌ها
  • صفحه در ویکی‌پدیای انگلیسی