ماشین‌ها (فیلم)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ماشین‌ها
پوستر اکران سینمایی
کارگردانجان لستر
تهیه‌کنندهدارلا کی اندرسون
نویسندهجان لستر
جو رنفت
دن فولگمن
کیل موری
فیل لورین
یورگن کلوبین
داستانجان لستر
جو رنفت
یورگن کلوبین
بازیگراناوون ویلسون
پل نیومن
بانی هانت
لری د کیبل گای
مایکل کیتون
تونی شالهوب
موسیقیرندی نیومن
فیلم‌بردارجرمی لاسکی
تدوین‌گرکن اشرتزمن
شرکت
تولید
توزیع‌کنندهوالت دیزنی پیکچرز
تاریخ‌های انتشار
۹ ژوئن ۲۰۰۶ (ایالات متحده آمریکا)
مدت زمان
۱۱۷ دقیقه[۱]
کشورایالات متحده
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۱۲۰ میلیون دلار[۲]
فروش گیشه۴۶۲ میلیون دلار[۳]

ماشین‌ها (به انگلیسی: Cars) یک پویانمایی رایانه‌ای در ژانر کمدی ورزشی است که توسط استودیوی پویانمایی پیکسار ساخته شده و والت دیزنی آن را منتشر کرده‌است. جان لستر کارگردانی و نویسندگی این فیلم را برعهده دارد. از دیگر نویسندگان این فیلم می‌توان به جو رنفت، دن فوگلمن، کیل موری، فیل لورین و یورگن کلوبین اشاره کرد. اوون ویلسون، پل نیومن، بانی هانت، لری د کیبل گای، مایکل کیتون، جان راتزنبرگر، تونی شالهوب، چیچ مارین، جرج کارلین، جنیفر لوئیس و کاترین هلموند صداپیشگی شخصیت‌های انیمیشن را انجام می‌دهند. ماریو اندرتی، میشائیل شوماخر و جی لنو در نقش‌های خودشان صداپیشگی می‌کنند.

انیمیشن ماشین‌ها در سال ۲۰۰۶ منتشر شد و کاندید دریافت جایزه اسکار بهترین انیمیشن و برنده جایزه آنی و گلدن گلوب بهترین انیمیشن شد.[۴] در سال ۲۰۰۸، انستیتوی فیلم آمریکایی، این انیمیشن را در لیست ۱۰ فیلم پویانمایی برتر قرار داد.

دنباله این فیلم با عنوان ماشین‌ها ۲ در سال ۲۰۱۱ و قسمت سوم آن با عنوان ماشین‌ها ۳ در ۱۶ ژوئن ۲۰۱۷ در آمریکا منتشر شد.

داستان[ویرایش]

لایتنینگ مک کوئین ماشین مسابقه تازه‌کاری است که تنها هدفش برنده شدن است به‌طوری‌که برای برنده شدن اخلاق‌های خود را زیر پا می‌گذارد. در یک روز پس از چند برد متمادی رقیبش، چیک هیکس، از وی می‌برد و این کار باعث عصبانیت مک کوئین می‌شود. مک کوئین تصمیم می‌گیرد تلافی کند اما در یک جابجایی به‌طور غافلگیرکننده‌ای وارد یک شهر قدیمی به نام رادیاتور اسپرینگ می‌شود. به دلیل سرعت بالا، گروهبان آن منطقه وی را دستگیر می‌کند و رئیس دادگاه دکتر هادسن هورنت برای مجازات مک کوئین به وی دستور می‌دهد جادهٔ اصلی را تعمیر کند مک کوئین سعی می‌کند توضیح بدهد که او اشتباهی به این شهر وارد شده‌است و او باید برای مسابقه آماده شود اما به‌دلیل عدم دسترسی ساکنان به وسایل ارتباطی و سایر مردمان حرف او را باور نمی‌کنند.

مک کوئین در ادامه با ماتر یدک‌کش خوش قلب و سالی کاررا وکیل و هتل دار شهر آشنا می‌شود و سالی به او توضیح می‌دهد که زمانی رادیاتور اسپرینگ یک شهر شلوغ و پر رفت‌وآمد بوده‌است و بر اثر ساختن بزرگراه جدید به تدریج شهر فراموش شده‌است. مک کوئین به تدریج به شهر و مردمانش عادت می‌کند و با ماتر و تمام مردم دوست می‌شود و همین‌طور عاشق سالی می‌شود و مردم هم متقابلاً به وی اعتماد می‌کنند.

چند روز پس از این حوادث مک کوئین به هویت واقعی دکتر هادسن پی می‌برد و متوجه می‌شود که دکتر هاد روزگاری خود یک ماشین مسابقه بوده‌است و به‌دلیل یک تصادف وحشتناک از صحنه مسابقات خود را کنار کشیده‌است در ابتدا هادسن از برملا شدن این راز ابراز نارضایتی می‌کند اما پس از آن تصمیم می‌گیرد مک کوئین را برای مسابقات آماده کند او در نقش یک استاد ظاهر می‌شود و تجربیات خویش را به وی آموزش می‌دهد.

مک کوئین پس از آماده شدن توسط دکتر هادسن راهی مسابقات کاپ پیستون می‌شود در حالیکه از لحاظ اخلاقی به ماشین دیگری تبدیل شده‌است. پس از آن دکتر هادسن نیز راهی مسابقه می‌شود تا مک کوئین را در مسابقه هدایت کند و عده‌ای از مردم شهر نیز برای کمک به وی در آنجا حاضر می‌شوند.

در ادامه چیک هیکس که از بردن حریفش یعنی لایتنینگ مک‌کوئین واهمه دارد سعی می‌کند تا اخلاقیات را زیر پا بگذارد و این کار باعث می‌شود که یک حادثهٔ خطرناک برای سلطان داینوکو می‌افتد که آخرین حضورش را در زمین مسابقه می‌گذراند اتفاق بیفتد. مک‌کوئین با دیدن این صحنه و بیاد آوردن حادثه‌ای که برای دکتر هادسن اتفاق افتاده بود تصمیم می‌گیرد تا به سلطان کمک کند تا آخرین مسابقه اش را به اتمام برساند این کار اخلاقی وی باعث می‌شود که مک کوئین به قهرمان بزرگ اتومبیلرانی مبدل شود و رقیبش چیک هیکس طرد شود.

در پایان مک کوئین تصمیم می‌گیرد تا در رادیاتور اسپرینگ زندگی کند و این موجب می‌شود تا دوباره شهر رادیاتور اسپرینگ رونق دوباره‌ای بیابد.[۵]

صداپیشگان[ویرایش]

صداپیشگان نقش
اوون ویلسون لایتنینگ مک‌کوئین
لری د کیبل گای ماتر
بانی هانت سالی کاررا
پل نیومن دکتر هادسن هورنت
مایکل کیتون چیک هیکس
تونی شالهوب لوئیجی
چیچ مارین رامون
جرج کارلین فیلمور
جنیفر لوئیس فلو
کاترین هلموند لیزی
جان راتزنبرگر مک
جو رنفت قرمز
میشائیل شوماخر میشائیل شوماخر فراری
ماریو اندرتی ماریو اندرتی
جی لنو جی لایمو

صداپیشگان فارسی[ویرایش]

در سال ۱۳۸۵ یا ۱۳۸۶، این انیمیشن توسط انجمن گویندگان جوان دوبله شد و با استقبال بسیاری رو به رو شد. دوبلورهای فارسی آن عبارتند از:

جوایز[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «ماشین‌ها». باکس آفیس موجو. دریافت‌شده در ۲۰ اوت ۲۰۱۶.
  2. «ماشین‌ها». باکس آفیس موجو. دریافت‌شده در ۲۰ اوت ۲۰۱۶.
  3. «ماشین‌ها». باکس آفیس موجو. دریافت‌شده در ۲۰ اوت ۲۰۱۶.
  4. http://en.wikipedia.org/wiki/Cars_(film)
  5. مجله فیلم شماره ۳۶۰ صفحهٔ ۷۲

پیوند به بیرون[ویرایش]