هابیت: نبرد پنج سپاه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
هابیت: نبرد پنج ارتش
کارگردانپیتر جکسون
تهیه‌کنندهپیتر جکسون
فرن والش
کارولین کانینگهم
زین واین
نویسندهپیتر جکسون
فرن والش
فیلیپا بوینس
گی‌یرمو دل تورو
بر پایههابیت نوشتهٔ جان رونالد روئل تالکین
بازیگرانایان مک‌کلن
مارتین فریمن
ریچارد آرمیتاژ
کیت بلانشت
هوگو ویوینگ
کریستوفر لی
کن استات
اورلاندو بلوم
لی پیس
لوک ایوانز
بندیکت کامبربچ
اوانجلین لیلی
ایان هولم
موسیقیهاوارد شور
فیلم‌برداراندرو لزنی
تدوین‌گرجابز اولسن
شرکت
تولید
توزیع‌کنندهنیو لاین سینما
تاریخ‌های انتشار
آمریکا
۱۷ دسامبر ۲۰۱۴
مدت زمان
۱۴۴ دقیقه (سینمایی)
۱۶۴ دقیقه (نسخه اکستند)
کشور نیوزیلند
 ایالات متحده آمریکا
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۲۵۰ میلیون دلار
فروش گیشه۹۵۶ میلیون دلار

هابیت: نبرد پنج ارتش (به انگلیسی: The Hobbit: The Battle of the Five Armies) بخش سوم سه‌گانهٔ سینمایی هابیت است. تهیه کنندگی، نویسندگی و کارگردانی این اثر توسط پیتر جکسون انجام شده‌است. این فیلم بر اساس کتابی با همین نام اثر جی آر آر تالکین (۱۹۳۷) ساخته شده‌است. نام این فیلم در ابتدا هابیت: آنجا و بازگشت دوباره بود ولی پیتر جکسون در ۲۵ آوریل ۲۰۱۴ اعلام کرد نام فیلم به هابیت: نبرد پنج ارتش تغییر کرده‌است.

داستان این فیلم در سرزمین میانه و شصت سال قبل از داستان ارباب حلقه‌ها اتفاق می‌افتد. قسمتهایی از فیلم نیز از ضمیمه جلد سوم سه‌گانه ارباب حلقه‌ها برداشت شده‌است. داستان این فیلم مربوط به بیلبو بگینز و دوستش گندالف جادوگر و سیزده ارباب دورف، برای گذر از سرزمین میانه و رسیدن به تنها کوه، بیرون کردن اژدهای اسماگ از اره بور، بیرون راندن سائورون از دول گولدور و نهایتاً نبرد پنج سپاه در کوه اره بور است. تقریباً نیمی از فیلم به سکانس نبرد پنج سپاه اختصاص یافته‌است.

این فیلم به عنوان یکی از پر خرج‌ترین فیلم‌های جهان با بودجه۲۵۰ میلیون دلاری به حساب می‌آید. داستان این فیلم ادامه قسمت قبلی یعنی تباهی اسماگ می‌باشد بیلبو و گروه دورف‌ها شروع به گشتن به دنبال یاقوت فرمانروایی می‌کنند و در پی یافتن آن جواهر تورین هم دیوانه می‌شود پس از ماجراهای بسیار در نبرد با ارک‌ها تورین و دو خواهر زاده اش فیلی و کیلی کشته می‌شوند و این در حالی ایست که کیلی و یک زن الف سخت عاشق هم شده بودند در نهایت بیلبو به شایر بر می‌گردد و مشاهده می‌کند اموال و دارایی‌های خانه اش در حال فروخته شدن است بیلبو علت فروش را جویا می‌شود و مردم به او می‌گویند بیلبو بگینز ۱۳ ماه پیش رفته و دیگر برنگشته است و در این لحظه بیلبو متوجه می‌شود ۱۳ ماه ماجراجویی را پشت سر گذاشته و پس از اثبات هویتش وارد خانه اش می‌شود و فیلم به زمان حال بر می‌گردد و بیلبو که دیگر پیر شده‌است خاطراتش را مرور می‌کند و با دیدن گاندلف مشغول صحبت با او می‌شود و فیلم به پایان می‌رسد

بازیگران[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «John Tui». IMDb. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۶-۰۱.
  2. «Mark Mitchinson». IMDb. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۶-۰۱.
  3. «Peggy Nesbitt». IMDb. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۶-۰۱.
  4. «Mary Nesbitt». IMDb. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۶-۰۱.
  5. «Simon London». IMDb. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۶-۰۱.

پیوند به بیرون[ویرایش]