ویکی‌پدیا:شیوه‌های امنیتی شخصی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

این صفحه به‌عنوان راهنمایی برای نگرانی‌ها و اقدامات امنیتی کاربر در ویکی‌پدیا در نظر گرفته شده‌است. برخی از اطلاعات از سیاست حفظ حریم خصوصی بنیاد ویکی‌مدیا را برای رسیدگی به برخی نگرانی‌های امنیتی شخصی (en) که ممکن است در جریان ویرایش ویکی‌پدیا ایجاد شود، تطبیق می‌دهد.

بسیاری از این نگرانی‌ها مربوط به در دسترس بودن اطلاعات شخصی (en) در یک فضای عمومی است. اگر فقط ویکی‌پدیا را بدون مشارکت می‌خوانید، اطلاعات شخصی بیشتر از آنچه معمولاً در گزارش‌های سرور توسط وب‌سایت‌ها جمع‌آوری می‌شود جمع‌آوری نمی‌شود.

با این حال، اگر در ویکی‌پدیا مشارکت داشته باشید، هر کلمه‌ای را که پست می‌کنید به صورت عمومی منتشر می‌کنید. اگر چیزی می‌نویسید، فرض کنید که برای همیشه حفظ خواهد شد. این شامل مقالات، صفحات کاربر و صفحات بحث می‌شود.

اگر در ویکی‌پدیا از طریق هر گونه اطلاعاتی که دربارهٔ شما در سایت پست می‌شود، مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرید، چه توسط شما یا هر شخص دیگری، توصیه می‌شود این موضوع را با احتیاط از طریق ابزارهای خارج از سایت، مانند ایمیل، به یک مدیر مورد اعتماد یا در ویکی‌پدیا:درخواست‌های نظارت (en) گزارش دهید، که یک سرویس ایمیل محرمانه را حفظ می‌کند که می‌توان از آن برای درخواست حذف چنین مواردی بدون جلب توجه بیشتر در محل استفاده کرد. ویرایش‌هایی که با نظارت حذف شده‌اند فقط توسط ویراستارانی که دسترسی نظارتی دارند، مهمانداران و برخی از کارکنان WMF قابل مشاهده هستند.

شناسایی به عنوان نویسنده[ویرایش]

وقتی هر صفحه ای را در ویکی ویرایش می‌کنید، در حال انتشار یک سند هستید. این یک عمل عمومی است و شما به‌عنوان نویسنده آن ویرایش به‌عنوان عمومی شناخته می‌شوید.

کوکی‌های HTTP[ویرایش]

هر زمان که از سایت بازدید کنید ویکی یک کوکی جلسه موقت تنظیم می‌کند. اگر قصد ندارید هرگز وارد شوید، ممکن است این کوکی را رد کنید، اما بدون آن نمی‌توانید وارد شوید. هنگامی که جلسه مرورگر خود را ببندید، حذف خواهد شد.

ممکن است هنگام ورود به سیستم، کوکی‌های بیشتری تنظیم شود تا از وارد کردن نام کاربری (یا رمز عبور اختیاری) در بازدید بعدی خود اجتناب کنید. اینها تا یک سال دوام دارند. اگر از یک ماشین عمومی استفاده می‌کنید و نمی‌خواهید نام کاربری خود را در معرض دید کاربران بعدی دستگاه قرار دهید، می‌توانید این کوکی‌ها را پس از استفاده پاک کنید. (اگر چنین است، کش مرورگر را نیز پاک کنید)

ورود به سیستم[ویرایش]

هنگامی که یک صفحه یا هر متنی را در ویکی منتشر می‌کنید، ممکن است با استفاده از یک حساب ویکی‌پدیا وارد سیستم شوید یا به سادگی از سیستم خارج شوید و از حساب کاربری استفاده نکنید.

اگر با حساب ویکی‌پدیا وارد شده باشید، با نام کاربری حسابتان شناسایی خواهید شد. اکثر ویراستاران یک نام کاربری را انتخاب می‌کنند که یک نام مستعار یا یک نام یا نام مستعار ساختگی باشد. اگرچه از نام واقعی خود به عنوان نام کاربری که می‌خواهید استفاده کنید، خوش آمدید، اما این کار به شدت توصیه نمی‌شود، زیرا شما را در معرض خطر جدی برای کشف و انتشار اطلاعات شخصی غیرعمومی شما در تلاش برای آزار و اذیت یا ارعاب قرار می‌دهد.

اگر با یک حساب ویکی‌پدیا وارد نشده‌اید و در عوض ویرایش بدون حساب را انتخاب کنید، با آدرس IP شبکه خود شناسایی خواهید شد. این یک سری از چهار تا هشت عدد است که آدرس اینترنتی را که از آن با ویکی تماس می‌گیرید را مشخص می‌کند. بسته به اتصال شما، این شماره ممکن است در خانه، محل کسب و کار یا مدرسه شما یا فقط برای ارائه دهنده خدمات اینترنت شما قابل ردیابی باشد.

این امکان وجود دارد که مبدأ آدرس IP شما در ارتباط با الگوی ویرایش‌ها در تاریخچه مشارکت شما برای شناسایی شما مورد استفاده قرار گیرد، حتی توسط افراد خصوصی که برای ویکی‌پدیا ناشناخته هستند. هر ویرایشی که با یک آدرس IP انجام می‌شود ثبت شده و برای عموم قابل دسترسی است.

نام مستعار[ویرایش]

ممکن است برای یک فرد با انگیزه سخت یا آسان باشد که آدرس IP شبکه شما را به هویت واقعی خود متصل کند؛ بنابراین، اگر نگران حفظ حریم خصوصی هستید، به شدت توصیه می‌شود که از حساب کاربری با نام کاربری با نام مستعار استفاده کنید. اگر از نام واقعی خود به عنوان نام کاربری خود استفاده می‌کنید و می‌خواهید آن را تغییر دهید، بهترین راه برای انجام این کار این است که استفاده از آن حساب را متوقف کنید، یک حساب کاربری جدید با نام کاربری مستعار ایجاد کنید و از آن حساب برای همه ویرایش‌های آینده استفاده کنید. در حالی که می‌توانید درخواست تغییر نام کاربری حساب فعلی خود را بدهید، این امر باعث نمی‌شود که سایر کاربران از جستجو در تاریخچه ویرایش شما و کشف نام کاربری قبلی شما در ویرایش‌های قدیمی که در آن نظر، پیام یا پاسخی را با نام کاربری قبلی امضا کرده‌اید، بیابند.

بیشتر ویکی‌پدیایی‌ها با نام مستعار ویرایش می‌کنند زیرا می‌خواهند ناشناس بمانند. با این حال، برخی از کاربرانی که با نام مستعار ثبت نام کرده‌اند، هیچ تلاش دیگری برای پنهان کردن هویت واقعی خود انجام نمی‌دهند (به عنوان مثال، با قرار دادن نام واقعی، عکس‌های خود یا سایر اطلاعات قابل شناسایی در صفحه کاربری خود). ناشناس بودن واقعی تنها در صورتی به دست می‌آید که مطلقاً هیچ‌کس توانایی پیوند دادن هویت واقعی کاربر را از هر اطلاعاتی که تحت نام مستعار پست می‌شود وجود نداشته باشد.[۱] با این حال، دستیابی به ناشناس بودن واقعی در ویکی‌پدیا، اگر نگوییم غیرممکن، دشوار است، زیرا گزارش‌های سرور ویکی‌پدیا همچنان مدیران سیستم را قادر می‌سازد تا آدرس IP و شاید حتی نام واقعی هر کاربر ثبت‌شده را تعیین کنند به ویکی‌پدیا:سیاست حفظ اسرار مراجعه کنید. برای فهرستی از شرایطی که تحت آن چنین پیوندی تلاش می‌شود؛ این کار انجام نمی‌شود مگر اینکه دلیل قانع کننده ای وجود داشته باشد (به عنوان مثال، خرابکاری قابل توجه یا احضاریه اجرای قانون).

از آنجایی که حوزه‌های مورد علاقه کاربر، سبک نوشتن و موقعیت‌های استدلالی ممکن است یک الگوی قابل شناسایی ایجاد کنند، نام مستعار واقعی ممکن است به‌طور واقع بینانه قابل دستیابی نباشد.[۲]

آی پی‌های پروکسی[ویرایش]

می‌توان آدرس IP واقعی کاربر را با استفاده از یک پروکسی باز یا ناشناس پنهان کرد، سروری که آدرس IP کاربر را با آدرس IP آن سرور پنهان می‌کند. با این حال، انجام این کار می‌تواند ناخوشایند باشد زیرا اغلب به دلیل سوء استفاده مکرر توسط خرابکاران مسدود می‌شوند (همچنین به ویکی‌پدیا:پراکسی‌های باز مراجعه کنید).

ویرایش از محل کار[ویرایش]

اگر از یک سرور پست الکترونیکی شرکتی از خانه یا از راه دور استفاده می‌کنید و از اتصال اینترنت DSL یا کابلی استفاده می‌کنید، احتمالاً برای کارفرمای شما بسیار آسان است که آدرس IP شما را شناسایی کند و همه مشارکت‌های پروژه Wikimedia مبتنی بر IP شما را بیابد. استفاده از نام کاربری راه بهتری برای حفظ حریم خصوصی شما در این شرایط است. با این حال، به یاد داشته باشید که پس از هر جلسه با استفاده از یک نام مستعار در یک رایانه مشترک، از سیستم خارج شوید یا ارتباط خود را قطع کنید تا اجازه ندهید دیگران از هویت شما استفاده کنند.

اطلاعات شخصی[ویرایش]

ویکی‌پدیا نیازی به ارائه اطلاعات شخصی در صفحات کاربری یا جاهای دیگر در طول ویرایش دانشنامه ندارد. در حالی که هیچ سیاستی وجود ندارد که این کار را منع کند، به یاد داشته باشید که اطلاعات افشا شده در میان دوستان و سردبیران در ویکی‌پدیا در یک پرونده دائمی نگهداری می‌شود که برای هر کسی در جهان با یک رایانه شبکه‌ای قابل دسترسی است. با این حال، ناظران این امکان را دارند که چنین محتوایی را از پایگاه داده حذف کنند.

توصیه می‌شود هنگام افشای اطلاعاتی که می‌تواند برای شناسایی شخصی شما استفاده شود، نهایت احتیاط و احتیاط را به کار ببرید.

تعامل با دیگران[ویرایش]

در حالی که از ویراستاران انتظار می‌رود سیاست‌های رفتاری ویکی‌پدیا، به‌ویژه فرض حسن نیت، را در رابطه با تضادهای ویرایشی رعایت کنند، از هیچ کاربری انتظار نمی‌رود که سیاست‌های ویرایشی را بالاتر از رفاه و امنیت شخصی خود قرار دهد. هنگام مواجهه با ویکی‌ستالک یا سایر آزار و اذیت‌ها، بهترین اقدام این است که موارد مشخصی از این مورد را به‌طور محرمانه و محرمانه از طریق ایمیل به یک مدیر مورد اعتماد گزارش کنید. توصیه نمی‌شود که این فعالیت را در جای دیگری از ویکی‌پدیا گزارش کنید، مانند WP:AN/I، زیرا ممکن است توجه عمومی را به اطلاعات احتمالی در معرض خطری که ممکن است در حمله شخصی استفاده شده‌است جلب کند.

رمزهای عبور[ویرایش]

بسیاری از جنبه‌های تعاملات اجتماعی پروژه‌های ویکی‌مدیا به شهرت و احترامی بستگی دارد که از طریق سابقه مشارکت‌های ارزشمند ایجاد می‌شود. رمزهای عبور کاربر تنها تضمین یکپارچگی تاریخچه ویرایش کاربر است. همه کاربران تشویق می‌شوند که رمزهای عبور قوی را انتخاب کنند و هرگز آنها را به اشتراک نگذارند. هیچ‌کس نباید آگاهانه رمز عبور کاربر دیگری را به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در معرض انتشار عمومی قرار دهد.

در اینجا نکاتی وجود دارد که سردبیران باید برای کاهش احتمال به خطر افتادن حساب‌هایشان در نظر بگیرند:

  1. هرگز رمز ویکی‌پدیا خود را به هیچ‌کس، حتی کارکنان ویکی‌مدیا ندهید.
  2. رمز عبور خود را فقط در یک سایت ویکی‌مدیا وارد کنید. توجه داشته باشید که سایت‌های دیگر ممکن است از مدیاویکی، نرم‌افزاری که ویکی‌پدیا استفاده می‌کند، استفاده کنند. کاربران باید بررسی کنند که مرورگر آنها در دامنه متعلق به ویکی‌مدیا است.
  3. حدس زدن رمز عبور شما باید سخت باشد. "Password" یک رمز عبور امن نیست، بلکه "CorrectHorseBatteryStaple34" است. است (اما، از این به عنوان رمز عبور استفاده نکنید، زیرا به عنوان نمونه فاش شده‌است). همچنین به کلیدهای یک رمز عبور قوی مراجعه کنید.
  4. از استفاده از رایانه‌های عمومی برای ویرایش در حین ورود به سیستم خودداری کنید، اما اگر تصمیم به ورود به یکی دارید، همیشه به یاد داشته باشید که پس از اتمام کار از سیستم خارج شوید و وقتی به رایانه شخصی خود بازگشتید، ممکن است ارزش تغییر رمز عبور خود را داشته باشد. همچنین ممکن است تصمیم بگیرید که یک حساب جایگزین قانونی را صرفاً به منظور ویرایش در رایانه‌های عمومی ایجاد کنید تا در صورت به خطر افتادن آن، همچنان به حساب اصلی خود دسترسی داشته باشید.

هویت‌های متعهد کاربر[ویرایش]

الگو: هویت متعهد کاربر راهی به ویراستاران می‌دهد تا بعداً ثابت کنند که در روز قرار دادن الگو، کنترل حساب خود را در دست داشتند. این کار با قرار دادن تعهد عمومی به یک رشته مخفی در صفحه کاربر انجام می‌شود تا در صورت بعید به خطر افتادن حساب آنها، آنها بتوانند شخص دیگری را متقاعد کنند که شخص واقعی پشت نام کاربری است، حتی اگر رمز عبور وارد شده باشد، توسط رباینده تغییر کرده‌است.

امنیت اطلاعات[ویرایش]

بنیاد ویکی‌مدیا هیچ تضمینی در برابر دسترسی غیرمجاز به اطلاعاتی که شما ارائه می‌کنید، نمی‌دهد. این اطلاعات ممکن است برای هر کسی که به سرورها دسترسی دارد در دسترس باشد. فهرست جزئی از آن افراد را می‌توان در لیست توسعه دهندگان یافت.

داده‌های کاربر[ویرایش]

داده‌های مربوط به کاربران، مانند زمان‌هایی که در آن ویرایش کرده‌اند و تعداد ویرایش‌هایی که انجام داده‌اند، از طریق فهرست‌های «مشارکت‌های کاربر» و به‌صورت انبوهی که توسط سایر کاربران منتشر می‌شود، در دسترس عموم است.

حذف حساب‌های کاربری[ویرایش]

پس از ایجاد، حساب‌های کاربری نمی‌توانند حذف شوند. با این حال، امکان تغییر نام کاربری وجود دارد (به ویکی‌پدیا:تغییر نام کاربری و ویکی‌پدیا:تغییر نام کاربری/غصب‌ها مراجعه کنید). بنیاد ویکی‌مدیا تضمین نمی‌کند که نامی در صورت درخواست تغییر کند.

حذف محتوا[ویرایش]

حذف متن از پروژه‌های ویکی‌مدیا آن را برای همیشه حذف نمی‌کند. در مقالات معمولی، هر کسی می‌تواند به نسخه قبلی نگاه کند و ببیند که چه چیزی در آن وجود دارد. اگر مقاله ای «حذف» شود، هر کاربری که دسترسی «مدیر» در ویکی داشته باشد، یعنی تقریباً هر کسی که اعتماد داشته باشد از قابلیت حذف سوء استفاده نکند، می‌تواند ببیند چه چیزی حذف شده‌است. اطلاعات می‌توانند برای همیشه توسط افرادی که به سرورها دسترسی دارند حذف شوند، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که هر بار که درخواست می‌شود این اتفاق بیفتد.

نظارت[ویرایش]

اگر اطلاعات قابل شناسایی شخصی یا افتراآمیز در مورد شما در هر نقطه از ویکی‌پدیا منتشر شده‌است، می‌توانید از طریق ویکی‌پدیا:درخواست‌های نظارت درخواست حذف آن را داشته باشید. این اطلاعات فقط برای افرادی که دسترسی مستقیم به پایگاه‌های اطلاعاتی ویکی‌پدیا، داوران، بازرسان و ناظران دارند قابل مشاهده خواهد بود.

جستارهای وابسته[ویرایش]

سیاست‌های

مقالات

مقاله‌ها و راهنماهای چگونگی

یادداشت[ویرایش]

  1. Post, David G. (1996). Pooling Intellectual Capital: Thoughts on Anonymity, Pseudoanonymity, and Limited Liability in Cyberspace. University of Chicago Legal Forum.
  2. Rao, J.R. , and P. Rohatgi (2000). "Can Pseudonyms Really Guarantee Privacy?" Proceedings of the 9th USENIX Security Symposium (Denver, Colorado, Aug. 14–17, 2000).