مهدی محمودیان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مهدی محمودیان
عضو کمیته اطلاع‌رسانی حزب
اطلاعات شخصی
زاده۱۳۵۷
۱۹۷۸ (۴۵–۴۶ سال)[۱]
ایران
حزب سیاسیجبهه مشارکت ایران اسلامی
حزب اتحاد ملت
همسر(ان)الهام ذوالفقاری
فرزندانزینب محمودیان
والدینهوشنگ محمودیان
فاطمه الوندی

مهدی محمودیان (زاده ۱۳۵۷)، زندانی سیاسی و فعال اصلاح طلب، عضو کمیته اطلاع‌رسانی جبهه مشارکت و انجمن دفاع از حقوق زندانیان این حزب اصلاح طلب است.

زندگی‌نامه[ویرایش]

مهدی محمودیان به مدت ۱۵ سال در حزب مشارکت و حزب اتحاد فعال بود که سرانجام در ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ از این دو حزب جدا شد.[۲] او از فعالان حقوق بشر در ایران و عضو کمیته انجمن دفاع از حقوق زندانی‌ها است.[۳]

در سال ۱۳۸۸[ویرایش]

با وجود تمامی فشارها بر مهدی محمودیان و دیگر زندانیان سیاسی در دی ۱۳۸۹ مهدی محمودیان خطاب به سید محمد خاتمی و میر حسین موسوی و مهدی کروبی نامه‌ای نوشت و از این سه رهبر جنبش در خواست نمود تا از مواضع به حق خویش کوتاه نیایند. در بخشی از این نامه آمده‌است: «از شما تقاضا دارم به حرمت خون شهدای انقلاب از آغاز تا امروز و به حرمت گریه‌ها و دلتنگی‌های مادران، پدران، همسران و فرزندان شهدا و اسرای جنبش سبز و به حرمت شکنجه دیدگان کهریزک، بند ۲۰۹ و ۲-الف و سایر زندانها و بازداشتگاه‌های پیدا و پنهان دیگر همان‌طور که تاکنون از اهداف و آرمان‌های آزادی خواهانه و عدالت جویانه مردم خداجوی ایران پاسداری کرده‌اید کماکان ادامه داده و به هیچ قیمتی از مواضع به حق و اصولی خود دست برندارید.»[۴]

اولین جلسه دادگاه مهدی محمودیان روز چهارشنبه ۱۱ اسفندماه برگزار گردید.[۵] در تاریخ ۲۶ اردیبهشت در غیاب وکیلش در دادگاه بدوی به جرم تبانی علیه نظام به ۵ سال حبس تعزیری محکوم گردید.[۶][۷][۸]

بازداشت دوم در سال ۱۳۹۸[ویرایش]

مهدی محمودیان در ۱۹ آذر ۱۳۹۸ در دادسرای فرهنگ و رسانه حاضر و به خاطر عدم تأمین وثیفه ۵۰۰ میلیونی، بازداشت[۹] و سپس به بند دو الف سپاه انتقال یافت.[۱۰] وی در ۹ دی همان سال آزاد شد.[۱۱] وی در پی دادگاهش در تاریخ ۱ شهریور ۱۳۹۹ به مجموع ۵ سال حبس محکوم شد. مهدی محمودیان به یک سال حبس بابت امضا بیانیه ۷۷ نفر و به اتهام اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور به چهار سال حبس تعزیری محکوم شده‌است.[۱۲] وکیل او در پیامی نوشت: «چهار سال حکم به دلیل فراخوان روشن کردن شمع به یاد جانباختگان هواپیمای اکراینی و یک سال حبس به خاطر امضای بیانیه موسوم به ۷۷ نفر»[۱۳] او در شهریور ۱۳۹۹ به زندان معرفی شد و سرانجام در ۲۰ آذر ۱۳۹۹ با قید کفالت آزاد شد.[۱۴]

بازداشت سوم در سال ۱۴۰۰[ویرایش]

در ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ او به همراه جمعی دیگر که قصد به جریان انداختن شکوائیه‌ای دربارهٔ قصور در جلوگیری از کرونا در ایران داشتند، بازداشت شدند.[۱۵] این پیگیری‌ها بعدتر به پرونده دادخواهان سلامت[۱۶] یا مدافعان سلامت مشهور شد. به گزارش وکیل او، در کیفرخواست او و همراهانش عناوین «تشکیل و اداره گروه معاند نظام، فعالیت تبلیغی علیه نظام و اخلال در نظم عمومی» آمده‌است.[۱۷] پس از این بازداشت، حکم قبلی محمودیان به اجرا گذاشته شد و وی ملزم به تحمل ۵ سال حبس شد.[۱۳]

او در تاریخ ۱۳ دی ۱۴۰۲ پس از سی ماه حبس از زندان اوین آزاد شد.[۱۸]

در نظرگاه دیگران[ویرایش]

عبدالرضا داوری، فعال سیاسی ایرانی درباره محمودیان چنین توئیت زد که: «متأسفانه مهدی محمودیان فرصت مرخصی درمانی از زندان را به گعده گذار از ج ا فروکاست تا با میزبانی مشاوران و دختران میرحسین در منزلش، مقدمات برگزاری کنفرانس عبور از ج ا را با هدایت امیرارجمند و سرویس فرانسه و محوریت بیانیه‌های موسوی در پاریس کلید بزنند.» او بعداً در مصاحبه با انصاف نیوز دربارهٔ توئیتش گفت، این توئیت خیرخواهانه بوده و گفت: «آقای محمودیان قبل از عید که در زندان بودند در بازرسی که در اتاقشان در اوین انجام شده موبایل پیدا کرده‌اند.»[۱۹] محمد توکلی، از خبرنگاران انصاف نیوز اما ادعاهای داوری را بدون سند و اتهام زنی می‌داند.[۲۰]

پانویس[ویرایش]

  1. «مهدی محمودیان، جرم: خبرنگاری (55)». دریافت‌شده در ۷ فوریه ۲۰۲۰.
  2. «جدایی مهدی محمودیان از حزب مشارکت و اتحاد | پایگاه خبری تحلیلی انصاف نیوز». انصاف نیوز. ۲۰۲۰-۰۴-۳۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۲۰.
  3. «مهدی محمودیان: زندانی‌های سیاسی آزاد شده، انگشت شمارند | پایگاه خبری تحلیلی انصاف نیوز». انصاف نیوز. ۲۰۲۰-۰۳-۱۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۲۰.
  4. «مهدی محمودیان در نامه‌ای به خاتمی، موسوی و کروبی: به هیچ قیمت از مواضع به حق و اصولی خود دست برندارید». free-journalists.net. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ مارس ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۴ مارس ۲۰۱۱.
  5. دادگاه مهدی محمودیان بالاخره برگزار شد بایگانی‌شده در ۳۰ ژوئیه ۲۰۱۰ توسط Wayback Machine، پایگاه اطلاع‌رسانی نوروز
  6. صدور حکم مهدی محمودیان در غیاب وکیلش بایگانی‌شده در ۵ ژوئن ۲۰۱۰ توسط Wayback Machine، جرس
  7. محکومیت مهدی محمودیان و محمد داوری، به پنج سال حبس تعزیری بایگانی‌شده در ۲۲ ژانویه ۲۰۱۱ توسط Wayback Machine، رهانا
  8. پنج سال زندان برای محمد داوری و مهدی محمودیان, BBC
  9. «مهدی محمودیان در بازداشت | پایگاه خبری تحلیلی انصاف نیوز». انصاف نیوز. ۲۰۱۹-۱۲-۱۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۲۰.
  10. «مهدی محمودیان پس از انتقال به بند سپاه اعتصاب غذا کرد». رادیوفردا.
  11. «مهدی محمودیان آزاد شد | پایگاه خبری تحلیلی انصاف نیوز». انصاف نیوز. ۲۰۱۹-۱۲-۳۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۲۰.
  12. «برخی امضاکنندگان "بیانیه ۷۷ نفر" به حبس محکوم شدند». دویچه وله.
  13. ۱۳٫۰ ۱۳٫۱ «انتقاد مهدی نصیری به حکم دادگاه مهدی محمودیان | پایگاه خبری تحلیلی انصاف نیوز». انصاف نیوز. ۲۰۲۱-۰۹-۲۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۲۰.
  14. «مهدی محمودیان آزاد شد | پایگاه خبری تحلیلی انصاف نیوز». انصاف نیوز. ۲۰۲۰-۱۲-۱۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۲۰.
  15. گفت، جزایری (۲۰۲۲-۰۲-۰۴). «مریم افرافراز: دادخواهی طبق قانون به رسمیت شناخته شود | پایگاه خبری تحلیلی انصاف نیوز». انصاف نیوز. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۲۰.
  16. «توضیحات وکیل یکی از متهمان پرونده موسوم به دادخوهان سلامت | پایگاه خبری تحلیلی انصاف نیوز». انصاف نیوز. ۲۰۲۱-۱۲-۰۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۲۰.
  17. «دادگاه مهدی محمودیان بدون حضور او و خبرنگاران برگزار شد | پایگاه خبری تحلیلی انصاف نیوز». انصاف نیوز. ۲۰۲۲-۰۱-۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۲۰.
  18. «مهدی محمودیان آزاد شد | پایگاه خبری تحلیلی انصاف نیوز». انصاف نیوز. ۲۰۲۴-۰۱-۰۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۰۳.
  19. «عبدالرضا داوری: توییت دربارهٔ محمودیان و میرحسین از روی خیرخواهی بود | پایگاه خبری تحلیلی انصاف نیوز». انصاف نیوز. ۲۰۲۳-۰۴-۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۲۰.
  20. «داوریِ غیرمنصفانهٔ داوری! | پایگاه خبری تحلیلی انصاف نیوز». انصاف نیوز. ۲۰۲۳-۰۴-۲۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۲۰.

پیوند به بیرون[ویرایش]