آرمان رضاخانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آرمان رضاخانی
زادهٔ۲۲ بهمن ۱۳۶۹
تهران، ایران
محل زندگیتگزاس، آمریکا
ملیتایرانی
والدینتهمینه ذوقی و محمدرضا رضاخانی
پیشینه علمی
شاخه(ها)مهندسی کامپیوتر

آرمان رضاخانی (زادهٔ ۲۲ بهمن ۱۳۶۹، تهران) دانشجوی بازداشت‌شده در جریان اعتراضات پس از انتخابات ۱۳۸۸ است.

زندگی‌نامه[ویرایش]

رضاخانی متولد ۲۲ بهمن ۱۳۶۹[۱] و دانشجوی رشته مهندسی آی‌تی است [نیازمند منبع]. او یکی از برگزیدگان دهمین جشنواره جوان خوارزمی است.[۲] او نخبه ریاضیات ممتاز کشوری در المپیاد ریاضی، کاشف دو نظریه در مثلثات و ریاضیات[۳] و مخترع جوان در زمینه‌هایی چون سازه‌های معماری و کمک آموزشی فرکتال است.[۴] وی پس از دریافت بورس چهار ساله از دانشگاهتگزاس اِی اَند اِم هم‌اکنون در رشته مهندسی کامپیوتر همین دانشگاه در حال ادامه تحصیل می‌باشد. پدرش محمدرضا رضاخانی، مترجم کتاب امپریالیسم ژاپن[۵] در مهرماه سال ۱۳۷۱ هنگام نزاع با جلال‌الدین فارسی که در طالقان مشغول شکار کبک بود، به ضرب گلوله کشته شد.[۶]

بازداشت[ویرایش]

او در تاریخ ۱۸ آذر ۱۳۸۸ در خیابان میرداماد تهران دستگیر شد و بعد از بازجویی در دی ماه ۸۸ به زندان اوین تحویل داده شد.

محمد نوری‌زاد در پنجمین نامه سرگشاده‌اش به علی خامنه‌ای مدعی شد با آرمان رضاخانی، در زندان اوین بوده‌است:

من این روزها، با جوان نوزده ساله‌ای[۷] هم‌نشین و هم‌بند هستم که مجموعه‌ای از خردمندی‌ها و درستی‌ها با اوست. المپیادی است. برنده جشنواره خوارزمی است. این جوان اما به اتهام متداول توهین به رئیس‌جمهور و تبلیغ علیه نظام، پنج ماه و نیم است که در زندان است. این جوان، شصت روز در زندان انفرادی بوده و توسط بازجوهای تند و بی‌ادب خود، کتک خورده و تهدید شده‌است. این جوان، همان است که آقای جلال‌الدین فارسی، پدرش را به ضرب گلوله تفنگ شکاری خود کشته‌است. این جوان، اکنون هفده سال است که چشم به راه تراوش حق وعدالت، از اسلام اختراعی ما است. اسلامی که آقای جلال‌الدین فارسی قاتل را به پرداخت یک ریال از پول خون پدر او ملزم نکرده‌است. اسلامی که آقای جلال‌الدین فارسی قاتل را آزاد گذارده، وخود او را که به ابراز نشاط سیاسی‌اش مشغول بوده، به زندان و انفرادی و تحمل ناسزا و ضرب و شتم درانداخته است.[۸]

تهمینه ذوقی، مادر آرمان رضاخانی که پس از شش ماه بعد از انتقال آرمان به بند ۳۵۰ موفق به دریافت اجازه ملاقات حضوری از دادستان تهران شده بود، صبح روز ۷ تیر ۱۳۸۹ پس از ملاقات با فرزندش به دلیل نامعلومی بازداشت شد.[۹]

در تیرماه ۱۳۸۹ دادگاه تجدیدنظر، رای شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران در مورد آرمان رضاخانی را تأیید کرد. رضاخانی به استناد مواد ۵۱۴، ۵۰۰ و ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی به سه سال حبس و پرداخت یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم شده بود.[۱۰]

واکنش‌ها[ویرایش]

  • دانشجویان عضو انجمن سبز دانشگاه آزاد «تهران شرق»، در نامه‌ای برای آرمان رضاخانی، دانشجوی نخبه و مخترع جوان کشور، که ماه‌هاست به دلیل اعتراضات پس از انتخابات ۱۳۸۸ در زندان به سر می‌برد، خود را «همواره در کنار آرمان و دیگر دانشجویان در بند» دانسته و خاطرنشان کرده‌اند «تا آخرین نفس، تا روز آزادی، که همه در کنار هم آن روز را جشن خواهیم گرفت، با شما خواهیم بود.»[۱۱]
  • یکی از اساتید تیم المپیاد ریاضی بعد از انتشار نامه پنجم محمد نوری زاد ابراز همدردی و امیدواری کرده تا هر چه سریع تر شاگردش آزاد شود.

این نامه می‌افزاید: «احساس غروری در درونم موج می‌زد از اینکه من پیروز شدم، من به هدفی که دنبال می‌کردم رسیدم، امید من پرورش دانش پژوهانی بود که ریاضیات را به عنوان دانش شهروندی بنگرند و افرادی پرسشگر ودارای تفکر انتقادی نسبت به پیرامون خود باشند؛ و من امروز اعتراف می‌کنم که شاگرد آرمانم و او معلم من است.»[۱۲]

منابع[ویرایش]

  1. «صفحهٔ آرمان رضاخانی در وبگاه گوگل پلاس». دریافت‌شده در ۸ مارس ۲۰۱۲.
  2. «اعلام اسامی برگزیدگان جشنواره جوان خوارزمی». پزوهش‌سرای دانش‌آموزی امیرکبیر منطقه ۳. ۱۸ فروردین ۱۳۸۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۵ خرداد ۱۳۸۹.
  3. "نامه دانشجویان ایرانی به پرزیدنت اوباما" (به انگلیسی). سی‌ان‌ان. ۹ نوامبر ۲۰۱۱. Archived from the original on 22 September 2018. Retrieved 22 September 2018.
  4. «گواهی ثبت اختراع». اداره کل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی. دریافت‌شده در ۱۵ مارس ۲۰۱۳.[پیوند مرده]
  5. «مشخصات کتاب امپریالیسم ژاپن». بوک‌لوژی. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۵ خرداد ۱۳۸۹.
  6. «شرح حال نخبه ۱۹ ساله دربند از زبان محمد نوری‌زاد». جرس. ۱۵ خرداد ۱۳۸۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ ژوئن ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۱۵ خرداد ۱۳۸۹.
  7. «آرمان رضاخانی، دانشجوی نخبه به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد». رهانا. ۱ فروردین ۱۳۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژوئن ۲۰۱۰. دریافت‌شده در دی ۱۳۸۶. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید=،|تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  8. «اگر که با خود صادق باشیم، صدای شکستن استخوان‌های اقتدارمان را خواهیم شنید». ندای سبز آزادی. ۶ خرداد ۱۳۸۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ ژوئن ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۱۳ خرداد ۱۳۸۹.
  9. «مادر نخبه ۱۹ ساله، آرمان رضاخانی بعد از ملاقات حضوری دستگیر شد». هرانا. ۷ تیر ۱۳۸۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۳ مارس ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۷ تیر ۱۳۸۹.
  10. رهانا » تأیید حکم کیوان صمیمی و آرمان رضاخانی در دادگاه تجدیدنظر » Print[پیوند مرده]
  11. «نامه دانشجویان دانشگاه آزاد تهران شرق برای آرمان رضاخانی: "اندکی صبر سحر نزدیک است"». جرس. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ مارس ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۱۵ مارس ۲۰۱۴. بیش از یک پارامتر |بازیابی= و |accessdate= داده‌شده است (کمک)
  12. «برای آرمان رضاخانی». جرس. ۱۶ خرداد ۱۳۸۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۸ مارس ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۱۵ مارس ۲۰۱۴. بیش از یک پارامتر |بازیابی= و |accessdate= داده‌شده است (کمک)