علی ملیحی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
علی ملیحی
زادهٔ۱۳۶۱
ملیتایرانی
پیشهفعال دانشجویی
زندانی سیاسی
روزنامه‌نگار
مسئول روابط عمومی سازمان دانش‌آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت

علی ملیحی روزنامه‌نگار و فعال دانشجویی است. ملیحی متولد ۱۳۶۱ است. او در رشته مهندسی برق تحصیل کرده و مسئول روابط عمومی سازمان دانش‌آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت) است.

زندگی‌نامه[ویرایش]

او در سال‌های گذشته با روزنامه‌های اعتماد و اعتمادملی و همچنین با مجله‌های شهروند امروز و ایران دخت همکاری کرده‌است. آخرین فعالیت مطبوعاتی ملیحی قبل از بازداشت با ماهنامه مهرنامه بود. گفتگوهای تحلیلی وی با شخصیت‌های سیاسی و فعالان مدنی ایران در حوزه تاریخ، وی را به عنوان یکی از مطرح‌ترین روزنامه‌نگاران این حوزه تبدیل کرده‌است. ملیحی به همراه سازمان دانش آموختگان ایران از کاندیداتوری مهدی کروبی در انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۸۸) حمایت کرده‌است.

او مدتی را پس از سال ۱۳۹۷، عضو علی البدل شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در ایران بود.[۱] او در هفته نامه توقیف شده صدا هم مشغول بود.[۲]

بازداشت در سال ۱۳۸۸[ویرایش]

ملیحی صبح روز ۲۰ بهمن ۱۳۸۸ در منزل خود دستگیر شد. او روزهای آغاز مرداد ۱۳۸۹ به همراه دیگر زندانیان سیاسی در اعتراض به رفتار زندانبانان و ممانعت از ملاقات با خانواده‌هایشان به اعتصاب غذا دست زد.[۳] اتهامات او به هنگام دستگیری «اجتماع و تبانی علیه نظام، تبلیغ علیه نظام، شرکت در تجمعات غیرقانونی، نشر اکاذیب و توهین به رییس جمهور» عنوان شده بود.[۴]

به گفته وکیل ملیحی، او به چهارسال زندان محکوم شد[۵] اما بعدا دادگاه ملیحی را به ۲ سال حبس تعلیقی محکوم کرد. این حکم به مدت چهار سال تعلیق شده است. دادگاه همچنین او را به پرداخت ۴ میلیون تومان و رونویسی از کتاب‌های دا و پسرک فلافل فروش و ۵۰ سال در دربار پهلوی الزام کرد. در حکم دادگاه آمده است که خروج از کشور او تنها با تایید دادستان ممکن است.[۶] نام او در سال ۱۳۹۰ به عنوان یکی از کسانی که مورد عفو رهبری قرار گرفته اند آمده است.[۷]

بازداشت در سال ۱۳۹۸[ویرایش]

پس از توقیف هفته‌نامه صدا، ملیحی به این توقیف واکنش نشان داد و فردای آن روز در ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ ملیحی بازداشت شد. وکیل او در همان روز اعلام کرد که وی با قرار کفالت ۵۰ میلیون تومانی آزاد شده است و موضوع بازداشت نبوده و تنها احضار صورت گرفته بود.[۸][۹]

منابع[ویرایش]

  1. ایران، عصر (۱۳۹۷/۰۸/۲۶ - ۱۴:۴۰). «اعضای جدید شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات برگزیده شدند». fa. دریافت‌شده در 2023-08-19. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  2. «علی ملیحی، روزنامه‌نگار، صبح امروز بازداشت و «آزاد شد»». پایگاه خبری پرسش. ۲۰۱۹-۰۵-۱۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۸-۱۹.
  3. «اعتصاب غذای زندانیان سیاسی در زندان اوین». BBC News فارسی. ۲۰۱۰-۰۷-۲۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۸-۱۹.
  4. «علی ملیحی بازداشت شد».
  5. ««شربت شاه‏توت را مشروب تشخیص داده بودند» گفت‌وگو با محمدعلی دادخواه، وکیل دادگستری در تهران – DW – ۱۳۸۹/۷/۹». dw.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۸-۱۹.
  6. «محکومیت علی ملیحی، روزنامه‌نگار ایرانی به دو سال حبس تعلیقی». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۸-۱۹.
  7. ایران، عصر (۱۳۹۰/۰۶/۰۷ - ۱۹:۳۳). «اسامي تعدادي از آزادشدگان جرايم ‎‌امنيتي». fa. دریافت‌شده در 2023-08-19. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  8. نیوز، اخبار روز ایران و جهان | آفتاب (۱۳۹۸/۰۲/۲۲ - ۱۳:۲۷). «علی ملیحی، روزنامه‌نگار بازداشت شد». fa. دریافت‌شده در 2023-08-19. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  9. «علی ملیحی آزاد شد». خبرگزاری ایلنا. ۲۰۲۳-۰۸-۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۸-۱۹.