فیلم جنایی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از فیلمِ جنایی)
فیلم های جنایی ژانری در سینمای جهان

فیلم‌های جنایی (به انگلیسی: crime film) ژانری سینمایی است که از ژانر ادبیِ جنایی الهام گرفته و مشابه آن است. فیلمی که در آن جستجوی شخصیت اصلی فیلم، که معمولاً کارآگاه یا مأمور پلیس یا روزنامه‌نگار یا وکیل است، به افشای اسرار یک جنایت منتهی می‌شود.[۱] این فیلم‌ها به تاریخچه‌های واقعی جنایت‌ها، یا اقتباس از داستان‌های جنایی تبهکاران و جنایتکاران مافیا و… می‌پردازند. اکثر این گونه فیلم‌ها درجهٔ سنیِ R (افراد زیر ۱۷ سال باید به همراه والدین یا یک بزرگتر از خود فیلم را تماشا کنند) گرفته‌اند.

زیرگونه‌ها[ویرایش]

جنایی دلهره‌آور[ویرایش]

این فیلم‌ها اکثراً با قالب اکشن آمیخته شده‌اند و جهت به هیجان آوردن تماشاگر مناسب تماشا هستند. مانند اکثر فیلم‌های دیوید فینچر (به‌طور مثال فیلم هفت)

جنایی ترسناک[ویرایش]

این فیلم‌ها فیلم‌هایی با داستان‌های جنایی هستند که با ژانر ترسناک (فراتر از دلهره آور) آمیخته شده‌اند. مانند سری فیلم‌های هانیبال که معروف‌ترین آنها سکوت بره‌ها ست و سری فیلم‌های اره.

نوآر[ویرایش]

فیلم‌های جنایی که در دهه‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۷۰ را شامل می‌شدند. نمونه امروزی آن‌ها قسمت اول و دوم شهرگناه است.

mob[ویرایش]

این گونه فیلم‌های گنگستری اصیل هستند که نوعی دستگاه مافیا را شامل می‌شوند. بسیاری از آنها جنبهٔ اقتباسی دارند. مانند آثار تحسین شده‌ای مثل: پدرخوانده، روزی روزگاری در آمریکا، جاده‌ای به سوی تباهی، داستان عامه پسند،رفتگان و دار و دسته‌های نیویورکی و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

جنایی حقیقی[ویرایش]

این فیلم‌های براساس حوادث واقعی ساخته شده‌اند. مانند فیلم‌های رفقای خوب، بانی و کلاید وپاپیون ١٩٧٣(با بازی استیو مک کویین)

دربارهٔ دزدی[ویرایش]

فیلم‌هایی هستند که بر اساس حوادث قبل و بعد از سرقت‌های جنایی، خواه چه حقیقی و چه خیالی مانند فیلم‌های بعد از ظهر سگی، سگ‌های انباری، مخمصه ونفوذی تحت تعقیب.

کارآگاهی[ویرایش]

این فیلم‌ها که شخصیت‌ نقش اول آن‌ها معمولاً کارآگاهان و پلیس‌هایی مشغول حل معما هستند. و اغلب اوقات تماشاگر با آن‌ها همراه می شوند. مثل فیلم محلهٔ چینی‌ها ساختهٔ رومن پولانسکی و مظنونین همیشگی ساختهٔ برایان سینگر.

منابع[ویرایش]

  1. «فیلم کارآگاهی» [سینما و تلویزیون] هم‌ارزِ «detective film, mystery film»؛ منبع: گروه واژه‌گزینی. جواد میرشکاری، ویراستار. دفتر پنجم. فرهنگ واژه‌های مصوب فرهنگستان. تهران: انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی. شابک ۹۷۸-۹۶۴-۷۵۳۱-۷۶-۴ (ذیل سرواژهٔ فیلم کارآگاهی)