تاریخ یهودیان در کرواسی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
موقعیت کرواسی (سبز تیره) در اروپا
یهودیان کروات - יהדות קרואטיה
Židovi u Hrvatskoj
کل جمعیت
509[۱]–2,500[۲]
مناطق با جمعیت چشمگیر
زبان‌ها
عبری، لادینو، کرواتی، یدیش
دین
یهودیت
قومیت‌های وابسته
اشکنازی، سفاردی

تاریخ یهودیان در کرواسی دست کم به سده ۳ میلادی بازمی‌گردد، اگرچه از سده ۱۰ تا ۱۵ کمی از این جامعه بسیار کم می‌دانیم ] با وقوع جنگ جهانی دوم، جمعیت آنها تقریباً ۲۰٬۰۰۰[۴] تن بود که بیشتر آنها در زمان هولوکاست که در قلمرو دولت دست‌‎نشانده نازی بنام دولت مستقل کرواسی اتفاق افتاد، به قتل رسیدند. پس از جنگ جهانی دوم، نیمی از بازماندگان تصمیم به اسکان در اسرائیل گرفتند، در حالی که تخمین زده می‌شود ۲۵۰۰ تن همچنان در کرواسی زندگی می‌کنند. براساس سرشماری سال ۲۰۱۱، ۵۰۹ کلیمی در کرواسی زندگی می‌کردند، اما چنین پنداشته می‌شود که این تعداد کسانی که از ازدواج‌های مختلط یا باغیر یهودیان متولد شده‌اند، را در شمار نیاورده است. بیش از ۸۰ درصد جامعه یهودیان زاگرب در این دو دسته قرار می‌گیرند. [ کی؟ امروزه، کرواسی دارای هشت کنیسه و سازمان‌های وابسته است که در زاگرب، رییکا، اوسییک، اسپلیت، دوبرونیک، چاکوتس، دارورار، اسلاونسکی برود واقع شده‌است.[۵] از این میان، اجتماع زاگرب بزرگترین و فعال‌ترین آنهاست که درآن برنامه‌هایی مانند جشنواره سالانه فیلم یهودی زاگرب به منظور ترویج فرهنگ و هویت یهودیان برگزار می‌شود.

تاریخ جامعه[ویرایش]

اجتماع اولیه[ویرایش]

بازرگانان یهودی ابتدا به کرواسی در سده‌های نخست عصر حاضر وارد شدند، هنگامی که قانون روم اجازه حرکت آزاد در سراسر امپراتوری را صادر کرد.[۶][۷] کاوش‌های باستان‌شناسی در اوزسییک یک کنیسه را نشان می‌دهد که مربوط به قرن ۳ میلادی است،[۸] و یک کاوش در سولین ، قبرهای یهودی را از همان دوره کشف کرده‌است. جامعه یهودی در اسپلیت نیز کشف شد که در قرن ۳ نیز ظهور کرده‌است. در قرن هفتم، یهودیان پس از غلبه بر سالونت پایتخت دالماتی‌ها توسط آوارها، به کاخ دیوکلتیان پناه بردند. در قرن شانزدهم کنیسه ای به دیوار غربی کاخ ساخته شد و فرزندان پناهندگان سالونا هنوز در این منطقه سکونت دارند.

منابع[ویرایش]

  1. "Archived copy". Archived from the original on 13 July 2015. Retrieved 13 July 2015.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:عنوان آرشیو به جای عنوان (link)
  2. «European Jewish Congress -Croatia». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ اوت ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۱۴ اکتبر ۲۰۱۹.
  3. American Jewish Year Book. "The Jewish Population of the World (2010)". Jewish Virtual Library. Retrieved July 23, 2011.
  4. "Židovi u Zagrebu» Židovska vjerska zajednica "Bet Israel" u Zagrebu". Bet-israel.com. Archived from the original on 14 October 2019. Retrieved 2016-05-01.
  5. "The Jewish guide to Croatia". LikeCroatia. Retrieved 2016-05-01.
  6. Synagogues Without Jews - Serbia and Croatia بایگانی‌شده در ۲۹ آوریل ۲۰۰۶ توسط Wayback Machine
  7. Excerpts from Jews in Yugoslavia - Part III بایگانی‌شده در ۲۳ ژوئن ۲۰۰۶ توسط Wayback Machine
  8. Excerpts from Jews in Yugoslavia - Part III (Osijek) بایگانی‌شده در ۲۳ ژوئن ۲۰۰۶ توسط Wayback Machine
  • "گزیده‌ای از یهودیان در یوگسلاوی - بخش سوم"، Centropa گزارش [۱]
  • " تور تاریخ واقعی یهودیان - کرواسی "، استفانی پرسین، کتابخانه مجازی یهودیان [۲]
  • Yahil, Leni (1987). The Holocaust: the Fate of European Jewry, 1932-1945. Oxford University Press. Retrieved 6 April 2013.

پیوند به بیرون[ویرایش]