پرچم افغانستان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


امارت اسلامی افغانستان

پرچم امارت اسلامی افغانستان با طرح‌های مختلف شهادتین.
کاربردپرچم زمینی و دریایی ملی سمت رویی پرچم بایست به گونه‌ای به میله نصب شود که میله در سمت راست نظاره‌گران قرار گیرد پشت و روی پرچم همنهشت هستند پرچم زمینی و دریایی ملی
تناسب۱:۲[۱][۲]
پذیرفته‌شده
  • ۲۷ اکتبر ۱۹۹۷؛ ۲۶ سال پیش (۱۹۹۷-27}}) (در اصل)
  • ۱۵ اوت ۲۰۲۱؛ ۲ سال پیش (۲۰۲۱-15}}) (سقوط کابل (۱۴۰۰))
طرحشهادتین به رنگ سیاه بر روی میدانی سفید به خط خوشنویسی ثلث
گونه دیگر از پرچم افغانستان
کاربردپرچم زمینی و دریایی ملی گونهٔ دیگر پرچم سمت رویی پرچم بایست به گونه‌ای به میله نصب شود که میله در سمت راست نظاره‌گران قرار گیرد پشت و روی پرچم همنهشت هستند پرچم زمینی و دریایی ملی
تناسب۱:۲
طرحشهادتین به رنگ سیاه روی یک میدان سفید، که در زیر آن «امارت اسلامی افغانستان» به پشتو نوشته شده‌است که هر دو به خط خوشنویسی نوشته شده‌است.

پرچم ملی امارت اسلامی افغانستان (به پشتو: د افغانستان بیرغ؛ به دری: پرچم افغانستان[۳])، که در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ پس از پیروزی طالبان در جنگ (۲۰۲۱–۲۰۰۱) به تصویب رسید، دارای یک میدان سفید است که بر روی آن یک شهادتین سیاه نوشته شده‌است.[۴][۵][۶][۷][۸][۹] از سده بیستم، افغانستان چندین بار پرچم ملی خود را تغییر داده‌است.[۱۰][۱۱] پرچم ملی بیشتر اوقات در طول دوره دارای رنگ‌های سیاه، قرمز و سبز بود.

در مقابل، پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی افغانستان که در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته شده‌است، هنوز در سطح بین‌المللی و توسط گروه‌های مقاومت داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از سه نوار عمودی به رنگ‌های سیاه، قرمز و سبز تشکیل شده‌است که نشان ملی در مرکز آن به رنگ سفید است. این نشان با گرده‌های گندم احاطه شده‌است و عناصر متعددی را در بر می‌گیرد: شهادتین، تکبیر، پرتوهای خورشید، مسجدی با محراب و منبر، دو پرچم مینیاتوری افغانستان، سال ۱۲۹۸ در گاه‌شماری هجری خورشیدی (مطابق با ۱۹۱۹ میلادی). تقویم میلادی) و نام ملیت. نسخه‌ای از این پرچم سه رنگ که توسط شاه امان‌الله خان در ژوئیه ۱۹۲۸ معرفی شد، به‌طور مشابه دارای سه نوار عمودی و یک نشان در داخل قفسه‌های گندم بود.

در جریان تظاهرات روز استقلال افغانستان در جلال‌آباد و دیگر شهرها در ۱۸ و ۱۹ اوت ۲۰۲۱، طالبان سه نفر را به دلیل برداشتن پرچم‌های طالبان و نمایش پرچم‌های سه رنگ افغانستان کشتند و بیش از ده‌ها نفر دیگر را زخمی کردند.[۱۲][۱۳] طالبان با صدور فرمانی استفاده از پرچم امارت اسلامی را در تمام مکان‌های رسمی الزامی کرده‌است.[۱۴]

نمادگرایی فعلی[ویرایش]

بیرق کنونی امارت اسلامی افغانستان یک پرچم سفید ساده است که در وسط آن عبارت سیاه شهادتین وجود دارد. رنگ سفید مخفف «حکومت و پاکی دین (جنبش اسلامی طالبان)» است. این پرچم پس از سال ۱۹۹۷ شامل شهادت، اعلامیه دین اسلامی بود.[۱۵][۱۶]

پرچم ملی کنونی با پرچم‌های دیگر گروه‌های جهادی، از جمله پرچم‌های القاعده و داعش، تفاوت دارد، زیرا رنگ اصلی آن سفید است و شهادتین در سیاه، وارونه‌ای از طرح رنگ‌آمیزی اکثر گروه‌های جهادی است. بنرها این پرچم کنونی افغانستان احتمالاً از خلافت تاریخی امویان الهام گرفته شده‌است، که آغاز تسخیر مسلمانان شبه قاره هند، غزوه هند بود: اسلام با حمله امویان به افغانستان وارد شد، که در سال‌های ۶۶۳–۶۶۵ پس از میلاد آغاز شد، به عنوان مقدمه‌ای برای فتح فرارود توسط مسلمانان از سال ۶۷۳ تا ۷۵۱ پس از میلاد.

سه‌رنگ جمهوری اسلامی[ویرایش]

جمهوری اسلامی افغانستان
کاربردپرچم زمینی و دریایی ملی نسخهٔ عادی یا دوژور پرچم، یا سمت رویی پرچم پرچم زمینی و دریایی ملی اشکال پرچم‌شناسی
تناسب۲:۳
پذیرفته‌شده۱۹ اوت ۲۰۱۳؛ ۱۰ سال پیش (۲۰۱۳-19}})
طرحسه نوار عمودی سیاه، قرمز و سبز با نشان ملی به رنگ سفید که در مرکز نوار قرمز قرار دارد و سپس کمی روی نوارهای سیاه و سبز همپوشانی دارد.
گونه دیگر از پرچم افغانستان

پرچم ملی جمهوری اسلامی افغانستان که در قانون اساسی ۲۰۰۴ تعیین شده‌است از یک سه رنگ عمودی تشکیل شده‌است که نشان ملی کلاسیک در مرکز آن قرار دارد. آخرین نسخه در ۱۹ اوت ۲۰۱۳ به تصویب رسید، اما بسیاری از طرح‌های سه رنگ مشابه در بیشتر سده بیستم، از سال ۱۹۲۸، استفاده می‌شد. نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان، علیرغم سرنگونی جمهوری اسلامی در سال ۲۰۲۱. همچنین مورد استفاده مهاجران افغان و شورشیان جمهوری‌خواه است و نماد مقاومت در داخل کشور به‌شمار می‌رود.[۱۷][۱۸][۱۹][۲۰][۲۱][۲۲][۲۳]

تاریخچه پرچم سه‌رنگی افغانستان[ویرایش]

الهام از سه رنگ افغانستان در سال ۱۹۲۸
پرچم آلمان، در ۱۹۱۹—۱۹۳۳
پرچم افغانستان از سال ۱۹۲۸

رنگ سیاه نشان‌دهندهٔ مشکلات تاریخی سدهٔ نوزدهم میلادی به عنوان یک دولت تحت‌الحمایه بریتانیا است، رنگ سرخ نشان‌دهندهٔ خون کسانی است که برای استقلال مبارزه کردند (به‌طور خاص پیمان صلح افغانستان و انگلستان در ۱۹۱۹) و رنگ سبز نشان‌دهندهٔ امید و رفاه برای آینده است.[۲۴][۲۵] برخی به‌طور متناوب رنگ سیاه را برای نشان دادن تاریخ، سرخ را برای نشان دادن پیشرفت و سبز را برای نشان دادن رفاه کشاورزی یا اسلام تفسیر کرده‌اند.[۲۶][۲۷]

این سه رنگ ظاهراً توسط پادشاه افغانستان امان‌الله شاه هنگام بازدید از اروپا با همسرش در ۱۹۲۸ الهام گرفته شده بود. سه رنگ افقی اصلی بر اساس پرچم آلمان طراحی شده‌است.[۲۸]

تقریباً تمام پرچم‌های سه رنگ افغانستان از سال ۱۹۲۸ تا به حال نشان افغانستان را در مرکز داشتند و تقریباً تمام آنها یک مسجد را نشان می‌دادند، که برای اولین بار در ۱۹۰۱ ظاهر شد؛ گندم برای اولین بار در ۱۹۲۸ ظاهر شد.

آخرین پرچم سه رنگ، شکل خود را در ۲۰۰۲ با تغییراتی در ۲۰۰۴ و ۲۰۱۳ حفظ کرد. برخی گونه‌های دیگر حاوی نمادهایی با رنگ متفاوت هستند.[۲۹]

پس از سقوط کابل و بازسازی امارت اسلامی افغانستان در ۲۰۲۱، تظاهراتی در جلال‌آباد صورت گرفت که در آن معترضانی دیده می‌شد که برای اعتراض به تغییر پرچم افغانستان از سوی دولت طالبان، پرچم سه‌رنگی جمهوری اسلامی افغانستان را به اهتزاز درآوردند.[۳۰]

تقریب‌های ویدئویی این رنگ‌ها (معتبر برای پرچم‌های ۱۹۲۸–۱۹۷۸ و ۱۹۸۰–۲۰۲۱) به شرح زیر هستند:

سیاه سرخ سرخ سبز سبز سفید
RGB 0/0/0 211/32/17 190/0/0 0/122/54 0/153/0 255/255/255
Hex #000000 #d32011 #be0000 #007a36 #009900 #FFFFFF
CMYK 0/0/0/100 0/85/92/17 0/100/100/25 100/0/56/52 100/0/100/40 0/0/0/0

سایر پرچم‌ها[ویرایش]

پرچم‌های تاریخی افغانستان[ویرایش]

افغانستان در گذشته از پرچم‌های دیگری نیز استفاده کرده‌است. در زیر پرچم‌های به‌کاررفته برای افغانستان از حدود سال ۱۸۸۰ میلادی تا کنون آورده شده‌است:

سال‌های استفاده پرچم تناسب اندازه حکومت توضیح
۱۸۸۰-۱۹۰۱ نامعلوم امارت افغانستان پرچم حکومت عبدالرحمن‌خان.
۱۹۰۱-۱۹۱۹ ۳:۵ امارت افغانستان پرچم حبیب‌الله خان؛ او نشانی را که شکل آغازین نشان ملی کنونی افغانستان است را بر پرچم پدر افزود.
۱۹۱۹-۱۹۲۸ ۲:۳ امارت/پادشاهی افغانستان پرچم امان‌الله خان؛ او به نشان پرچم پرتوهایی هشت‌ضلعی را افزود که پیشتر نزد عثمانییان رواج داشت. افغانستان در ۱۹۲۶ به پادشاهی تبدیل‌شد.
۱۹۲۸ نامعلوم پادشاهی افغانستان پرچم دوم امان‌الله خان؛ او پرتو گرداگرد نشان را برداشت و نشان را بزرگ‌تر نمود.
۱۹۲۸-۱۹۲۹ ۲:۳ پادشاهی افغانستان سومین پرچم امان‌الله خان؛ پرچم با سه رنگ عمودی و نشانی که خورشیدی را برآمده از میان دو چکاد برف‌گرفته نشان می‌دهد، به معنای آغاز پادشاهی افغانستان است.
۱۹۲۹ نامعلوم پادشاهی افغانستان پرچم سه‌رنگ سفید، سیاه و سرخ حبیب‌الله کلکانی، این پرچم در سدهٔ سیزدهم میلادی زمانی که مغولها منطقه‌ای را که افغانستان کنونی را می‌سازد در اشغال داشتند استفاده می‌شد.
۱۹۲۹-۱۹۳۰ ۲:۳ پادشاهی افغانستان نخستین پرچم محمد نادر شاه، دوباره از همان پرچم پیشین سه‌رنگ سیاه، سرخ و سبز استفاده شد و نشان پیشین با پرتوهای هشت‌ضلعی هم به پرچم بازگشت.
۱۹۳۰-۱۹۷۳ ۲:۳ پادشاهی افغانستان دومین پرچم محمد نادرشاه؛ این پرچم را محمد ظاهر شاه نیز استفاده کرد. پرتوهای دور نشان برداشته و نشان بزرگ‌تر شد. رقم ۱۳۴۸ سال قمری به پادشاهی رسیدن محمد نادر شاه را نشان می‌داد.
۱۹۷۳-۱۹۷۴ ۲:۳ جمهوری افغانستان نخستین پرچم جمهوری افغانستان همان پرچم پیشین بود، جز آنکه رقم ۱۳۴۸ را از روی آن برداشتند.
۱۹۷۴-۱۹۷۸ ۲:۳ جمهوری افغانستان همان پرچم پیشین بود، با این تفاوت که تعابیر از رنگ‌ها تغییر کرد، سیاه گذشتهٔ تاریک، سرخ خونی که در راه استقلال ریخته شده و سبز پیشرفت کشاورزی قلمداد شد.
۱۹۷۸ ۲:۳ جمهوری دموکراتیک افغانستان پرچم دولت کمونیست افغانستان، رنگ‌ها نگه داشته شد ولی نشان را برداشتند.
۱۹۷۸-۱۹۸۰ ۱:۲ جمهوری دموکراتیک افغانستان پرچم با زمینهٔ سرخ (آنگونه که نزد دولت‌های کمونیست معمول بوده‌است) با نشانی زردرنگ در گوشه، در بالای نشان ستاره‌ای پنج‌پر به نشان پنج گروه قومی افغانستان قرارداشت و در میان نشان واژهٔ خلق نوشته شده‌بود. این پرچم همچنین پرچم حزب دموکراتیک خلق افغانستان بود.
۱۹۸۰-۱۹۸۷ ۱:۲ جمهوری دموکراتیک افغانستان با روی کار آمدن ببرک کارمل پرچم سه رنگی جایگزین پرچم پیشین شد و نشانی برای آن طراحی گردید، شامل یک خورشید، منبر، قرآن، چرخ‌دنده و ستاره‌ای سرخ به نشان کمونیسم بود.
۱۹۸۷-۱۹۹۲ ۱:۲ جمهوری افغانستان همان پرچم پیشین با تفاوت‌هایی در نشان، چرخ‌دنده به پایین رانده شد و ستارهٔ سرخ و قرآن حذف شد.
۱۹۹۲ ۱:۲ جمهوری افغانستان عبارات الله اکبر و شهادتین به پرچم افزوده‌شد.
۱۹۹۲-۱۹۹۶ ۱:۲ دولت اسلامی افغانستان پرچم سه‌رنگ، به جای شهادتین یک نشان به پرچم افزوده شد.
۱۹۹۶-۱۹۹۷ نامعلوم امارت اسلامی افغانستان پرچم سفید یک‌دست طالبان.
۱۹۹۷-۲۰۰۱ ۲:۳ امارت اسلامی افغانستان بر روی پرچم سفید شهادتین نوشته شد.
۲۰۰۱ نامعلوم جنگ چندی از سوی حزب‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گرفت.
۲۰۰۲-۲۰۱۳ ۱:۲ جمهوری اسلامی افغانستان این پرچم در دو نسخه موجود است، یکی با نشان سفید و دیگری با نشان زرد.
۲۰۲۱-۲۰۱۳ ۲:۳ جمهوری اسلامی افغانستان نشان کمی بزرگتر شده و درون رنگ‌های سبز و سرخ درج شده‌است.
تاکنون-۲۰۲۱ ۲:۳ امارت اسلامی بر روی پرچم سفید شهادتین نوشته شد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

یادداشت‌ها[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Smith, Whitney (1997). "New flags: Islamic Emirate of Afghanistan". The Flag Bulletin. XXXVI-5 (177).
  2. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام acku وارد نشده‌است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  3. "Afghanistan Flag". Flags Corner. 9 ژوئن 2016. Archived from the original on 17 November 2016. Retrieved 28 August 2019.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:پیوند نامناسب (link)
  4. "Taliban hoist giant flag in Afghan capital, eight months after return". Agence France-Presse. Kabul. France 24. 31 مارس 2022. Retrieved 4 April 2022.
  5. Chughtai, Alia; Moslih, Hashmat (19 اوت 2021). "Infographic: Afghanistan's flags over the years". Al Jazeera. Retrieved 4 April 2022.
  6. Dawi, Akmal (14 مارس 2022). "Afghan Diplomatic Missions in US Close, Remain Open Elsewhere". Voice of America.
  7. Gannon, Kathy (11 سپتامبر 2021). "Taliban flag rises over seat of power on fateful anniversary". Associated Press. Kabul. Retrieved 4 April 2022.
  8. Bell, Stewart; Semple, Jeff (2 نوامبر 2021). "The Taliban is rebranding Kabul with its white flags, but what comes next has Afghans on edge". Global News. Retrieved 4 April 2022.
  9. "Taliban flags proliferate as Afghan tricolour becomes resistance symbol". Agence France-Presse. Kabul. France 24. 23 اوت 2021. Retrieved 4 April 2022.
  10. "Afghanistan". The World Factbook. Central Intelligence Agency. 11 اوت 2021. Retrieved 16 August 2021.
  11. Artimovich, Nick; McMillan, Joe; Macdonald, Ian (21 سپتامبر 2016). "Historical Flags (Afghanistan)". Flags of the World. Archived from the original on 4 July 2017. Retrieved 11 February 2020.
  12. Latifi, Ali M. "Shots fired at Afghan protest against Taliban, 2 reported dead". Al Jazeera.
  13. "Several reported killed as Taliban shoot at crowds waving Afghan flag". The Guardian. 19 اوت 2021.
  14. "Taliban hoist giant flag in Afghan capital, eight months after return". Agence France-Presse. Kabul. France 24. 31 مارس 2022. Retrieved 4 April 2022.
  15. "The meaning and history of the Taliban flag amid protests in Afghanistan". inews.co.uk (به انگلیسی). 19 اوت 2021. Retrieved 30 May 2022.
  16. "Black text on white background — the history and significance of the Taliban flag". ThePrint (به انگلیسی). 10 سپتامبر 2021. Retrieved 30 May 2022.
  17. Stancati, Margherita (18 ژانویه 2022). "Taliban Intensify Efforts to Take Control of Afghanistan's Overseas Embassies". The Wall Street Journal. Retrieved 26 November 2022.
  18. Jakes, Lara; Gall, Carlotta (13 فوریه 2022). "Unpaid and Potentially Stateless, Afghan Diplomats Seek Permission to Remain in U.S." The New York Times. Retrieved 26 November 2022.
  19. "Flag of Afghanistan". CIA World Factbook. Retrieved 26 November 2022.
  20. Chabria, Anita; Parvini, Sarah (21 اوت 2021). "For many Afghan refugees, the struggles don't end when they reach U.S. soil". Los Angeles Times. Retrieved 26 November 2022.
  21. Wintour, Patrick (17 مه 2022). "Plight of Afghan judges in spotlight as court hears UK asylum challenge". The Guardian. Retrieved 26 November 2022.
  22. Robertson, Nic; Kohzad, Nilly; Lister, Tim; Regan, Helen (6 سپتامبر 2021). "Taliban claim victory in Panjshir, but resistance forces say they still control strategic position in the valley". CNN. Retrieved 26 November 2022.
  23. "Taliban flags proliferate as Afghan tricolour becomes resistance symbol". Agence France-Presse. France 24. 23 اوت 2021. Retrieved 26 November 2022.
  24. Smith, Whitney (25 مارس 2004). "Flag of Afghanistan". Encyclopaedia Britannica. Archived from the original on 10 August 2019. Retrieved 11 February 2020.
  25. "Afghanistan Flag – colors & meaning – history & info". Facts.co. Archived from the original on 23 June 2018. Retrieved 31 December 2017.
  26. "Field Listing :: Flag Description". The World Fact Book. Central Intelligence Agency. Archived from the original on 17 July 2017. Retrieved 11 February 2020.
  27. Leitão, João. "Flags of Asia – Meaning of the Asian country flags". Nomad Revelations. Archived from the original on 3 October 2019. Retrieved 28 August 2019.
  28. Healy, Don (1994). "Evolutionary Vexillography: One Flag's Influence in Modern Design" (PDF). Raven. North American Vexillogical Association. 1: 41–64. doi:10.5840/raven199415. ISSN 1071-0043. Archived from the original (PDF) on 10 August 2019. Retrieved 11 February 2020.
  29. "Afghanistan 2002–2004". www.crwflags.com. Retrieved 18 June 2021.
  30. "Deadly protest in Jalalabad against removal of Afghan flag".

پیوند به بیرون[ویرایش]