نازک‌نی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نازک‌نی
استخوان‌های اندام تحتانی.
سطح داخلی انتهای تحتانی نازک‌نی.
شناسه‌ها
MeSHD005360
TA98A02.5.07.001
TA21427
FMA24479

نازُک‌نِی[۱] یا فیبولا (به انگلیسی: Fibula) استخوانی است که هم‌راستا با استخوان درشت‌نی ساق پا و در سمت خارج آن قرار دارد و میان زانو و مچ پا قرار گرفته‌است.

در ساختار مچ پا سه استخوان درشت‌نی، نازک‌نی و قاپی شرکت دارند که توسط رباط‌هایی مثل رباط دالی، رباط قاپی‌نازک‌نئی (تالوفیبولار) پیشین و پسین و غیره پشتیبانی می‌شوند.[۲]

توصیف[ویرایش]

نازک‌نی استخوانی تقریباً هم‌طول درشت‌نی ولی نازک‌تر از آن است که در کنار درشت‌نی قرار گرفته است. بالاترین و پایین‌ترین قسمت نازک‌نی یعنی پهنه استخوان (متافیز)، حجیم‌تر از وسط آن است. پهنه بالایی نازک‌نی را سر نازک‌نی می‌نامند. سر نازک‌نی در کنار لقمه (کندیل) بیرونی درشت‌نی قرار گرفته و مفصل درشت‌‌نئی‌نازک‌نئی (تیبیوفیبولار) بالایی را می‌سازد. پهنه (متافیز) پایینی نازک‌نی در واقع قوزک بیرونی را می‌سازد. قوزک خارجی و سر نازک‌نی هر دو در زیر پوست قابل لمس هستند. سطح داخلی قوزک خارجی با سطح خارجی استخوان قاپ (تالوس) مفصل می‌شود.

کمی بالاتر از سقف درشت‌نی، استخوان نازک‌نی در یک فرورفتگی مقعر که در سطح خارجی استخوان درشت‌نی است قرار گرفته و مفصل درشت‌‌نئی‌نازک‌نئی زیرین را می‌سازد که به آن بند (سندسموز) درشت‌‌نئی‌نازک‌نئی هم می‌گویند.

منابع[ویرایش]

  1. «انتقال استخوان نازک‌نی با پوست روی آن و عضله تاکننده شست /، کمال سیدفروتن، احمد مغاری». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ اکتبر ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۹ ژوئن ۲۰۰۸.
  2. «رادیولوژی و طب ورزشی». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ آوریل ۲۰۰۸. دریافت‌شده در ۹ ژوئن ۲۰۰۸.