محمدرضا هاشمی گلپایگانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محمدرضا هاشمی گلپایگانی
وزیر فرهنگ و آموزش عالی
دوره مسئولیت
۲۵ مرداد ۱۳۷۲[۱] – ۲۹ مرداد ۱۳۷۶
رئیس‌جمهوراکبر هاشمی رفسنجانی
قائم‌مقامسعید سهراب‌پور
پس ازمصطفی معین
پیش ازمصطفی معین
نخستین دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی[۲]
دوره مسئولیت
۲۷ فروردین ۱۳۶۴ – ۲ شهریور ۱۳۷۲
رئیس‌جمهورسید علی خامنه‌ای
اکبر هاشمی رفسنجانی
پس ازایجاد جایگاه
پیش ازسید مصطفی میرسلیم
اطلاعات شخصی
زاده۱۴ دی ۱۳۲۵
نجف، عراق
ملیتایرانی
پیشهاستاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر، بنیانگذار مهندسی پزشکی در ایران، سیاستمدار
تخصصمهندسی پزشکی
هیئت دولتدولت ششم
جایزه‌هاچهره ماندگار سال ۱۳۸۳[۳]

سید محمدرضا هاشمی گلپایگانی (متولد ۱۴ دی ۱۳۲۵، نجف)، وزیر فرهنگ و آموزش عالی در دولت دوم اکبر هاشمی رفسنجانی و عضو پیوسته فرهنگستان علوم می‌باشد[۴]. وی فرزند سید احمد هاشمی گلپایگانی و نوهٔ سید جمال‌الدین گلپایگانی است.

وی از سال ۷۲ استاد تمام دانشگاه صنعتی امیرکبیر و عضو هیئت علمی گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد مشهد[۵] است. او همچنین در دورهٔ چهارم چهره‌های ماندگار همراه با استادان دیگری مثل فتح‌الله مضطرزاده و محمدحسن گنجی به عنوان چهره ماندگار معرفی شد.[۶][۷]

او در زمینه آشوب در مهندسی پزشکی تحقیقات گسترده‌ای انجام داده و کتب زیادی در این زمینه و مباحث دیگر مهندسی پزشکی بیوالکتریک به چاپ رسانده‌است.[نیازمند منبع] به پیشنهاد او بود که در سال ۱۳۷۷، مرکزی به نام باشگاه پژوهشگران جوان، که در سال ۱۳۹۱، اسم آن با پیشنهاد دکتر کریم زارع رئیس وقت باشگاه و جمعی از اعضاء و تصویب دکتر فرهاد دانشجو، به باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، تغییر یافت؛ در دانشگاه آزاد اسلامی تأسیس شد. این مرکز به صورت هیات امنایی اداره می شود و رئیس هیات امناء آن رئیس دانشگاه آزاد اسلامی است. قبل از سال ۱۳۷۷ تنها نهادی که از نخبگان آنهم در حد دانش آموزی حمایت می کرد و عمده کار آن متوجه المپیادهای علمی، نظیر المپیاد ریاضی، شیمی و فیزیک بود، باشگاه دانش پژوهان جوان بود. این تشابه اسمی، الگو گیری تاسیس باشگاه پژوهشگران جوان را از باشگاه دانش پژوهان جوان، می رساند؛ لاکن این باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان بود که برای اولین بار به عنوان نهادی مطرح شد که وظیفه آن حمایت از دانش آموزان و در عین حال دانشجویان پژوهشگر و نخبه بود. با وجود آنکه باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، زیر مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی است، لاکن وظیفه خود را حمایت گسترده از دانش آموزان و دانشجویان پژوهشگر و نخبه چه عضو دانشگاه آزاد اسلامی باشند و یا نباشند، می داند. دکتر سید محمد رضا هاشمی گلپایگانی، در فاصله زمانی سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۹۲ به عنوان عضو هیات امناء باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، در جهت رشد و تعالی نهادی که خود پیشنهاد تاسیس آن را داده بود، فعالیت کرد.

منابع[ویرایش]

  1. «مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی دوره ۴ جلسه ۱۳۹». کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵.
  2. «دبیران شورای عالی انقلاب فرهنگی». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۱۴ ژانویه ۲۰۲۰.
  3. «در چهارمین همایش «چهره‌های ماندگار» از مقام 23 پیشکسوت و نام‌آور علمی و فرهنگی کشور تجلیل شد». ایسنا.
  4. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۱ آوریل ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۳.
  5. "دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد". ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد. 2022-05-23.دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد
  6. «دکتر سید محمد رضا هاشمی گلپایگانی». بایگانی‌شده از اصلی در ۳ مارس ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۱۷-۰۳-۰۲.
  7. «مستند زندگی دکتر محمد رضا هاشمی گلپایگانی». سامانه دستیار مجازی دانشجویان مهندسی پزشکی ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۳ مارس ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲ مارس ۲۰۱۷.