رفیع (هویزه)

مختصات: ۳۱°۳۵′۵۰″شمالی ۴۷°۵۳′۳۲″شرقی / ۳۱٫۵۹۷۱°شمالی ۴۷٫۸۹۲۳°شرقی / 31.5971; 47.8923
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از رفیع (شهر))
رفیع
کشور ایران
استانخوزستان
شهرستانهویزه
بخشنیسان
نام(های) پیشینکاویان
رشد جمعیت۳٪+ (۵سال)
اطلاعات شهری
شهردارمدلول سواری[۱]
تأسیس شهرداری۱۳۷۲
شناسهٔ ملی خودرو ایران
کد آماری۲۳۱۳
رفیع بر ایران واقع شده‌است
رفیع
روی نقشه ایران
۳۱°۳۵′۵۰″شمالی ۴۷°۵۳′۳۲″شرقی / ۳۱٫۵۹۷۱°شمالی ۴۷٫۸۹۲۳°شرقی / 31.5971; 47.8923

رُفَیِّع شهری در بخش نیسان شهرستان هویزه استان خوزستان ایران است. این شهر غربی ترین نقطه استان خوزستان از لحاظ مختصات جغرافیایی است.

این شهر در۲۵ کیلومتری غرب هویزه و ۵۰ کیلومتری جنوب غرب سوسنگرد، مرکز شهرستان دشت آزادگان و در نوار مرزی واقع است. فاصله رفیع از تالاب هورالعظیم حدود سه کیلومتر است.

جمعیت[ویرایش]

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر ۳٬۷۹۷ نفر (در ۱٬۰۰۶ خانوار) بوده‌است.[۲]

جمعیت تاریخی
سالجمعیت±%
۱۳۸۵۳٬۸۱۰—    
۱۳۹۰۳٬۶۹۰۳٫۱٪−
۱۳۹۵۳٬۷۹۷۲٫۹٪+

همه ساکنان این شهر از مردم عرب و شیعه خوزستان می‌باشند. لهجه مردم همانند لهجه استان‌های جنوبی عراق مثل بصره و عماره و ناصریه است. طایفه های بزرگ ساکن این شهر «سُواری» و «سواعد» و... هستند.

وضع نامناسب اقتصادی مردم این منطقه هر روز بر دامنه پدیده مهاجرت می‌افزاید. در گذشته نه چندان دور این ش‍هر به دلیل داشتن امکانات و منابع سرش‍ار و غنی از قبیل اراضی کش‍اورزی، دامداری، دامپروری، تالاب هورالعظیم صید و صیادی از مهمترین مراکز اقتصادی دشت آزادگان بود به نحوی که از نظر کار هیچگونه مش‍کلی در این منطقه احساس نمی‌شد.

این شهر از نظر تولیدات محصولات کش‍اورزی، لبنی مواد پروتئینی نه تنه‍ا خودکفا بود بلکه مقدار قابل توج‍ه‍ی به ش‍هرستانه‍ای دیگر صادر می‌کرد. اما با شروع جنگ ایران و عراق و هج‍وم نیروه‍ای عراقی ساکنان این ش‍هر مج‍بور به ترک خانه و کاش‍انه خود شدند. حدود ۶۰ درصد جوانان شهر رفیع از توابع دشت آزادگان بیکار هستند. اولین مسجدی که در این شهر بنا شد توسط علامه آیت‌الله شیخ علی کرمی فرزند آیت‌الله شیخ محمد طه کرمی حویزی و برادر مرجع تشیع آیت‌الله العظمی شیخ محمد کرمی حویزی می‌باشد.

منابع[ویرایش]

  1. https://www.irna.ir/news/85025886
  2. «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۹۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از اصلی (اکسل) در ۲۰ شهریور ۱۴۰۲.