مزدا ۳: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
Sasaniran (بحث | مشارکت‌ها)
جز ←‏جایگزینی با [[وپ:اشتباه|اشتباه‌یاب]]: حداکثرقدرت⟸حداکثر قدرت، دوردردقیقه⟸دور در دقیقه،
خط ۳۸: خط ۳۸:


نوع موتور : ۲ لیتر ۴ سیلندر خطی{{بر}}
نوع موتور : ۲ لیتر ۴ سیلندر خطی{{بر}}
حداکثرقدرت : ۱۴۷ اسب بخار در۶۵۰۰ دوردردقیقه{{بر}}
حداکثر قدرت : ۱۴۷ اسب بخار در۶۵۰۰ دور در دقیقه{{بر}}
حداکثر گشتاور : ۱۸۷ نیوتن متردر۴۰۰۰ دوردردقیقه{{بر}}
حداکثر گشتاور : ۱۸۷ نیوتن متردر۴۰۰۰ دور در دقیقه{{بر}}
نوع انتقال قدرت : دیفرانسیل جلو{{بر}}
نوع انتقال قدرت : دیفرانسیل جلو{{بر}}



نسخهٔ ‏۱۹ سپتامبر ۲۰۱۶، ساعت ۱۳:۰۳

مزدا ۳
نسل اول

مزدا ۳ خودرو سواری کامپکت ژاپنی با موتور جلو و محور جلو است که از سال ۲۰۰۳ در شرکت مزدا موتور تولید می‌شود. خودروسازی گروه بهمن نیز اقدام به مونتاژ نسل اول این خودرو در سالهای 1386-1389 (2007-2010)و نسل دوم این خودرو در سالهای 1389-1394 (2010-2015)در ایران نمود که به دلیل کمبود قطعات مورد نیاز، تولید این خودرو، به مرور کاهش یافت و در مرداد ۱۳۹۳، رسما متوقف شد.[۱] در مجموع در سال 1393 تنها تعداد 110 دستگاه مزدا3 از خط تولید این خودرو در خودروسازی گروه بهمن خارج شد.با تغییر شرایط تجاری و بین المللی در سال 1394،قطعات این خودرو محبوب که عنوان پرفروش ترین مدل تاریخ خودروسازی شرکت مزدا را کسب کرده،مجددا به تهران ارسال شد و گروه خودروسازی بهمن،برنامه مونتاژ 2000 دستگاه از خودرو مزدا3 را در دستور کار خود قرار داده.

در سال ۲۰۰۳ کمپانی مزدا اولین نسل مزدا۳ را بعنوان مدل ۲۰۰۴ روانه بازار خودروهای کوچک نمود و آنرا جانشینی برای مزدا ۳۲۳ قرار داد .این خودرو در پلت فرم سی ۱ فورد قرار دارد که از دیگر خودروهای هم پلت فرم می توان به فورد فوکوس اشاره کرد. مزدا ۳ در ژاپن با نام اکسلا عرضه می گردد. در سال 2006 نسخه فیس لیفتی از نسل اول مزدا3 در بازار های جهانی عرضه شد که نسخه مونتاژی نسل اول این خودرو در ایران،از مدل فیس لیفت شده بودند که تنها در نسخه سدان و در 3 تیپ تجهیزاتی عرضه شدند که بخش فنی هر 3 تیپ از پیشرانه یکسان 2.0 لیتری بنزینی بهمراه گیربکس یکسان اتوماتیک 4 دنده با قابلیت تعویض دنده بصورت دستی (توسط راننده)بهره مند بودند که این مدل در ایران با تیراژ 32,000 دستگاه کار خودش رو پایان داد. با عرضه نسل دوم این خودرو در سال 2010 در بازار جهانی،جایگزینی نسل دوم هم در دستور کار گروه خودروسازی بهمن قرار گرفت و از بهار 1389 مزدا3 نسل دوم در دو نسخه سدان و هاچبک عرضه شد که نسخه سدان دارای 3 تیپ تجهیزاتی و نسخه هاچبک نیز دارای 2 تیپ تجهیزاتی بودند که همگی دارای پیشرانه 2.0 لیتری و گیربکس 5 دنده اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده بصورت دستی(توسط راننده)بهره مند بودند. درسال 2012 نسخه فیس لیفت مزدا3 نسل دوم در بازارهای جهانی عرضه شد که در ایران از پاییز 1391 نمونه فیس لیفت این خودرو در ایران عرضه شد. در سال 1392 نیز مزدا3 با موتور 1.6 لیتری بهمراه گیربکس 5 دنده دستی و تنها در نسخه سدان از طرف گروه خودروسازی بهمن با تیراژ محدودی عرضه شد. تیراژ مونتاژ نسل دوم مزدا3 در ایران به بیش از 34000 دستگاه رسید. گفتنی است که در آستانه عرضه سومین نسل این خودرو که مصادف بود با دهمین سال تولید این خودرو که از مدل 2004 تا مدل 2014 عرضه شده بود،تعداد تیراژ این خودرو از مرز 4,000,000 دستگاه در سراسر دنیا عبور کرد.


مشخصات فنی

تمام مدل‌های این خودرو از موتورهای ۴ سیلندر MZR MAZDA با حجم ۱۴۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی استفاده می‌کنند. این خودرو در دو نوع ۶ دنده و ۵ دنده دستی و ۴ دنده و ۵ دنده اتوماتیکی تولید می‌شود و بدنه آن در دو شکل چهار درب سدان (صندوق‌دار) و پنج درب هاچ‌بک است.

مشخصات مدل مونتاژ شده مزدا ۳ در گروه خودروسازی بهمن ایران به شرح زیر است:

نوع موتور : ۲ لیتر ۴ سیلندر خطی
حداکثر قدرت : ۱۴۷ اسب بخار در۶۵۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور : ۱۸۷ نیوتن متردر۴۰۰۰ دور در دقیقه
نوع انتقال قدرت : دیفرانسیل جلو

منابع

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Mazda3». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۲۸ ژانویه ۲۰۱۲.

-اطلاعات و مستندات منتشره از MaZi Zo0M Z0oM