باشگاه فوتبال پرسپولیس: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
[نسخهٔ بررسی‌نشده][نسخهٔ بررسی‌نشده]
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
خط ۲۴۷: خط ۲۴۷:
==پیوند به بیرون==
==پیوند به بیرون==
*[http://www.perspolis-club.net سایت رسمی باشگاه]
*[http://www.perspolis-club.net سایت رسمی باشگاه]
*[http://www.perspolisnews.com سایت خبری باشگاه]
*[http://www.ghermezeteh.com پایگاه هواداران باشگاه]
*[http://www.ghermezeteh.com پایگاه هواداران باشگاه]
*[http://www.Perspolisnews.net خبرگزاری پرسپولیس نیوز - معتبرترین خبرگزاری رسمی باشگاه پرسپولیس بر روی وب]
*[http://www.bbc.co.uk/persian/sport/story/2007/04/070430_teams-iran-perspolis.shtml معرفی پرسپولیس، بی‌بی‌سی فارسی]
*[http://www.bbc.co.uk/persian/sport/story/2007/04/070430_teams-iran-perspolis.shtml معرفی پرسپولیس، بی‌بی‌سی فارسی]



نسخهٔ ‏۲۰ ژوئیهٔ ۲۰۰۸، ساعت ۱۹:۰۷

پرسپولیس تهران
پرونده:Persepolisfclogo.png
تاریخ بنیان‌گذاریدی ۱۳۴۷
نام ورزشگاهآزادی
گنجایش۱۰۰هزار نفر
مدیرعاملداریوش مصطفوی
مربیافشین قطبی
لیگلیگ برتر ایران
۱۳۸۷-۱۳۸۷اول

پرسپولیس باشگاه پرطرفدار فوتبال از شهر تهران است که نماد آن رنگ سرخ می‌باشد. به گزارش کنفدراسیون فوتبال آسیا، تیم فوتبال پرسپولیس تهران پرطرفدارترین باشگاه فوتبال آسیا است.[۱][۲]

پیشینه

نمایی از طرفداران سرخ پوش تیم فوتبال پرسپولیس در ورزشگاه آزادی تهران.پرسپولیس تهران۲-۱سپاهان اصفهان. بازی پایانی لیگ برتر. ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۷.

پرسپولیس باشگاهی است که در سال ۱۳۴۲ به دست علی عبده بنا شد و درآن رشته‌های بولینگ، والیبال و بسکتبال فعال بود. عبده از آمریکا به ایران آمده بود و درجامعه ورزشی آمریکا در رشته بوکس صاحب عنوان قهرمانی شده بود. عبده مدت‌ها اندیشه ایجاد تیم فوتبال پرسپولیس را با خود داشت و تیم فوتبالی را نیز ایجاد کرده بود که تیمی ضعیف در رده دوم باشگاههای کشور محسوب می‌شد و از اعضای محبوب و ماندگار از آن محمود خوردبین را می‌توان نام برد. الگو:ارقام لاتین بعد از انحلال شاهین با فعالیت امیر مسعود برومند و رایزنی‌های پرویز دهداری، چند تن از بازیکنان قبلی شاهین در ترکیب تیم دسته دومی پرسپولیس قرار گرفته و ترتیب یک مسابقه با تیم جم آبادان (که در آن زمان تیم صاحب نامی بود) را دادند و پس از آن تمامی اعضای شاهین به پرسپولیس پیوستند و محبوبیت تیم شاهین را به پرسپولیس هدیه نمودند.

پرسپولیس کار خود را در سال ۱۳۴۷ با مربیگری دهداری (کاپیتان پیشین شاهین) و سرپرستی دکتر برومند آغاز کرد. مطابق مقررات این تیم می‌بایست کار خود را در فوتبال از دسته سوم و یا حداکثر از دسته دوم باشگاه‌ها شروع کند اما انحلال چند تیم در این زمان باعث گردید تا به جای مسابقات لیگ یک سری مسابقات رده بندی در سطح باشگاه‌های پایتخت برگزار شود در آن زمان مسابقات ۴۴ تیم به رقابت پرداختد که ۴ تیم پرسپولیس، تاج، عقاب و پاس سرگروه گردیدند.

از آن پس پرسپولیس رسماً وارد مسابقات باشگاهی ایران گردید این تیم در سال ۱۳۴۷ به عنوان قهرمان باشگاههای تهران جهت شرکت در مسابقات آسیایی تایلند عازم بانکوک گردید.

پرسپولیس در ۵ دوره برگزاری لیگ تخت جمشید، با کسب دو قهرمانی (لیگ اول و دوم) و سه نایب قهرمانی، به عنوان پرافتخارترین باشگاه کشور شناخته شد.

پرسپولیس بعد از انقلاب ۱۳۵۷

با وقوع انقلاب اسلامی، بازیکنان این تیم به کلی عوض شدند و تعداد بسیار اندکی از بازیکنان قدیمی باقی ماندند.برگزاری مسابقات «جام شهید اسپندی» درسال ۱۳۵۸ و دیگر مسابقات، باعث گردید تا بازیکنان مستعد و جوان کشور نگذارند این باشگاه بلند آوازه از رونق بیفتد.

نام پیروزی

باشگاه پرسپولیس در سال ۱۳۶۵ تحت پوشش بنیاد مستضعفان و جانبازان قرار گرفت که نام آن به «آزادی» تغییر یافت، پس از مدت زمان اندکی بنیاد از اداره این باشگاه خودداری کرد و دراین زمان با توجه به موقعیت این باشگاه، سازمان تربیت بدنی خود اداره آن را عهده‌دار گردید و نامش را نیز به «پیروزی» تغییر دادند که تاکنون نیز با همین نام در برخی میادین ورزشی حضور می‌یابد.

لیگ آزادگان

باشگاه پرسپولیس از سال ۱۳۷۰ با آغاز مجددلیگ برتر فوتبال ایران تحت عنوان «لیگ آزادگان» دور جدیدی از فعالیتهای خود را آغاز نمود و پیوسته با وجود تغییرات گسترده و متعدد در مدیریت باشگاه توانست موقعیت خود را به عنوان یکی از سه باشگاه برتر کشور و کسب مقامهای نخست، دوم و یا سوم حفظ کند.

لیگ برتر فوتبال ایران

نخستین دوره (۸۱-۱۳۸۰)

این باشگاه در سال ۱۳۸۰ با آغاز لیگ حرفه‌ای فوتبال ایران به عنوان اولین قهرمان لیگ برتر شناخته شد.[۳] این قهرمانی در حالی رقم خورد که استقلال تهران تا هفته پایانی در صدر جدول قرار داشت و تنها با کسب یک مساوی در دیدار آخر خود با ملوان بندانزلی می‌توانست قهرمان نخستین دوره لیگ حرفه‌ای ایران شود که با شکست استقلال و پیروزی پرسپولیس برابر فجر سپاسی شیراز، پرسپولیس به عنوان قهرمانی رسید. [۴]

هفتمین دوره (۸۷-۱۳۸۶)

طرفداران پرسپولیس بعد از دومین قهرمانی این تیم، در لیگ برتر در فصل ۸۶-۸۷

تیم فوتبال پرسپولیس تهران در هفتمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران نیز توانست به عنوان قهرمانی این مسابقات دست پیدا کند. در این دوره از مسابقات نیز پرسپولیس رقابت بسیار شدیدی با تیم فوتبال سپاهان اصفهان داشت و این دوتیم در حالی در آخرین مسابقه به مصاف یکدیگر رفتند که سپاهان با کسب تساوی نیز به عنوان قهرمانی دست پیدا می‌کرد، اما تیم پرسپولیس با گل دقیقه ۹۶ سپهر حیدری توانست با نتیجه ۲ بر ۱ سپاهان را شکست دهد و اولین تیمی باشد که ۲ بار به مقام قهرمانی لیگ برتر فوتبال ایران دست یافته‌است.

رکوردها

پرسپولیس در این مسابقات با ۵ باخت در مقابل سپاهان اصفهان(۲-۱)، پگاه گیلان(۱-۰)، ذوب آهن اصفهان(۲-۰)، راه‌آهن تهران(۲-۱) و استقلال اهواز(۴-۱) کم ترین باخت را در بین ۱۸ تیم شرکت کننده در این پیکارها کسب نمود.

پرسپولیس با ۱۸ برد و با ۵۵ گل زده و ۳۴ گل خورده و تفاضل گل +۲۱ از حیث تفاضل گل و تعداد برد نیز به عنوان برترین تیم شناخته شد.[۵]

محسن خلیلی از پرسپولیس با ۱۸ گل زده به همراه هادی اصغری از راه‌آهن به عنوان آقای گلی این مسابقات رسید.[۶]

کسر ۶ امتیاز

تیم فوتبال پرسپولیس به خاطر عدم پرداخت بدهی خود به شکرت کوپیان به خاطر خرید رافائل بازیکن پیشین این تیم در زمان مدیریت محمد حسن انصاری‌فرد و هم چنین عدم توجه به اخطاریه فیفا در خصوص تاریخ پرداخت بدهی، با جریمه کسر ۶ امتیاز از فیفا روبرو گشت. علی رغم این کسر امتیاز که تاثیر بسزایی در روند حرکتی این تیم در هفتمین دوره لیگ برتر داشت، این مسابقات با قهرمانی این تیم به پایان رسید.[۷]

باشگاه پرسپولیس مدعی گشت که فیفا در این قضیه اشتباه کرده‌است و به همین دلیل اعتراض خود را به دیوان داوری ورزش اعلام کرد. در لایحه دفاعی باشگاه پرسپولیس عمده ترین بحث استناد به رعایت نشدن قواعد و ضوابط شکلی در اجرای رای کمیته انضباطی فیفا است که در اجرای حکم مهلت‌های مقرر زمانی رعایت نشده و همچنین رضایت طلبکار (شرکت کوپیان) و درخواست بازگشت امتیاز کسر شده در صدور رای نادیده گرفته شده‌است.

حبیب کاشانی مدیر عامل وقت باشگاه پرسپولیس از ادامه اعتراضات پس از قهرمانی پرسپولیس بدون آن ۶ امتیاز تاکید کرد و آن را منافع ملی خواند. درپی اعتراض رسمی و درخواست تجدید نظر باشگاه پرسپولیس به دیوان داوری ورزش دادگاه CAS در نامه‌ای به فیفا خواستار تشکیل جلسه رسیدگی و تجدید نظر پیرامون این پرونده شد.[۸]

پرسپولیس بدون احتساب کسر ۶ امتیاز، از ۳۴ بازی خود در لیگ برتر صاحب ۶۵ امتیاز شده‌است.

افشین قطبی

افشین قطبی سرمربی ایرانی-آمریکایی پرسپولیس در این فصل (۸۷-۸۶) بود که در تاریخ ۱۸ مرداد ۱۳۸۶ وارد ایران شد و به سرمربی گری این تیم انتخاب شد. این سرمربی از ابتدای عقد قرارداد، قول قهرمانی پرسپولیس در مسابقات لیگ برتر فصل ۸۶-۸۷ را داده بود. از نظر کارشناسان و طرفداران فوتبال، او مربی‌ای در سطح بالا و فراتر از فوتبال ایران چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ شخصیتی است. افشین قطبی پس از ۶ سال توانست پرسپولیس را به مقام قهرمانی مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران برساند و این تیم را راهی مسابقات جام باشگاه‌های آسیا کند. پس از این قهرمانی او به دلایل فنی و خانوادگی حاضر به همکاری با باشگاه پرسپولیس برای فصل دیگری نشد و این تیم را ترک کرد. او جزء معدود مربیانی است که در بین بیشتر اهالی فوتبال محبوب است. هواداران پرسپولیس او را «امپراطور» لقب دادند. او سرانجام در تاریخ ۱۲ خرداد ۱۳۸۷ و پس از ۲۹۷ روز حضور در ایران، این کشور را ترک کرد.[۹]ولی در روز ۱۳۸۷/۴/۱۳ با مذاکراتی که با او صورت گرفت اعلام شد که به مدت دو فصل سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس خواهد بود.

پرطرفدارترین تیم آسیا

نمایی از هوادارن پرسپولیس در ورزشگاه آزادی تهران

در هفتمین دوره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران، پرسپولیس با میانگین ۷۰۰۰۰ تماشاگر در هر بازی توانست به عنوان پرتماشاگرترین تیم آسیا معرفی شود[۱۰][۱۱] قبل از این نیز در سال ۱۳۸۵ کنفدراسیون فوتبال آسیا پرسپولیس را به عنوان پرطرفدارترین تیم فوتبال آسیا معرفی کرده بود.[۱۲] از بازی این تیم با سپاهان اصفهان ۱۲۰۰۰۰ نفر، بازی با راه‌آهن تهران دور رفت ۹۵۰۰۰ نفر، بازی با تیم سایپا تهران دور رفت ۹۰۰۰۰ نفر و بازی با صباباتری تهران دور برگشت ۱۰۰۰۰ نفر دیدن کردند.

بازی پرسپولیس-سپاهان در دور برگشت هفتمین دوره رقابت‌های لیگ برتر به خاطر حضور ۱۲۰۰۰۰ نفر تماشاگر، رکورد حضور تماشاگر در مسابقات لیگ برتر را شکست.

پرافتخارترین تیم ایران

سرخپوشان پایتخت تا سال ۱۳۸۷ با ۹ بار قهرمانی در تاریخ لیگ ایران پرافتخارترین تیم تاریخ لیگ محسوب می‌شوند. تیم استقلال ۶ بار، پاس ۵ بار و تیم سایپا با ۳ بار قهرمانی از این حیث در مکانهای بعدی قرار دارند.[۱۳]

ورزشگاه اختصاصی

باشگاه پرسپولیس ورزشگاه اختصاصی ندارند و بازی‌های خانگی خود را در ورزشگاه یک صد هزار نفری آزادی تهران انجام می‌دهد.
این ورزشگاه، ورزشگاه اختصاصی تیم ملی فوتبال ایران محسوب می‌شود.

بازیکنان موفق باشگاه

علی دایی یکی از بازیکنان موفق باشگاه پرسپولیس

بسیاری از بازیکنان نامدار فوتبال ایران از سال ۱۹۹۴ تاسال ۲۰۰۱ یا بازیکن این تیم بودند و یا توسط این تیم یه فوتبال آسیا و جهان معرفی شدند. این بازیکنان بزرگ عبارتند از:

  1. علی پروین
  2. علی دایی (پس از مصدومیت شدید او در بازی مقابل بحرین با تلاش خود و یاری باشگاه پرسپولیس از مصدومیت خلاص شد وبا بازیهای درخشان خود درلیگ ۱۳۷۵ باعث قهرمانی پرسپولیس شد و از طریق پرسپولیس به فوتبال بوندسلیگا در آلمان پیوست)
  3. احمدرضا عابدزاده
  4. خداداد عزیزی (درسال ۱۳۷۵ به عنوان یار کمکی به همراه پرسپولیس در مسابقات جام باشگاههای آسیا شرکت کرد و بازیهای درخشانی برای پرسپولیس انجام داد و باعث صعود پرسپولیس به مرحله نیمه نهایی شد او که در مرحله اول جام ملت‌های ۱۹۹۶ در ترکیب تیم ملی نبود با این بازیهای درخشانش به تیم ملی دعوت شد)
  5. مهدی مهدوی‌کیا (او درسن ۱۶ سالگی به عضویت پرسپولیس در آمد و جوان ترین بازیکن تاریخ فوتبال پرسپولیس شد.)
  6. علی کریمی (علی پروین او را از لیگ منطقه‌ای به باشگاه پرسپولیس آورد و در نخستین دقایق ورود خود در لیگ آزادگان برای پرسپولیس هنرنمایی کرد و گل زد. و در نخستین روزهای حضورش در پرسپولیس به تیم ملی دعوت شد)
  7. کریم باقری

افتخارات

پرسپولیس تهران پرافتخارترین تیم باشگاهی فوتبال در ایران است. تعدادی از افتخارات کسب شده توسط این تیم در ذیل آمده‌است:[۱۴]

مقام‌های قهرمانی و نایب قهرمانی کسب شده توسط پرسپولیس عبارتند از:

بعد از انقلاب ایران

قبل از انقلاب ایران

مربیان پرسپولیس تهران

در ۹ قهرمانی پرسپولیس، علی پروین ۳ بار، راجرز و استانکو هر کدام دو بار، وطنخواه و افشین قطبی نیز هر کدام یک بار هدایت این تیم را بر عهده داشته‎اند.

قهرمانی پرسپولیس به همراه مربیان وقت این تیم:

  • آلن راجرز در سال‌های ۱۳۵۰ و ۱۳۵۲
  • بیوک وطنخواه در سال ۱۳۵۴
  • استانکو در سال‌های ۱۳۷۴و ۱۳۷۵
  • پروین در سال‌های ۱۳۷۷، ۱۳۷۸و ۱۳۸۰
  • افشین قطبی در سال ۱۳۸۶
 

بازیکنان انتقال یافته در فصل ۸۶-۸۷

بازیکنان انتقال یافته در فصل ۸۷-۸۸

مدیر عامل‌های پیشین باشگاه

مدیرعامل کنونی

داریوش مصطفوی

منابع

  1. روزنامه ورزشی گل، شنبه بیست و هشتم اردیبهشت هزار و سیصد و هشتاد و هفت
  2. همشهری آنلاین
  3. قهرمانان لیگ‌های فوتبال ایران
  4. نخستین دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران
  5. شبکه ورزش ایران
  6. خلیلی و اصغری به‌طور مشترک آقای گل شدند (فارس نیوز)
  7. کوتاهی باشگاه پرسپولیس باعث کسر ۶ امتیاز شد
  8. احتمال لغو کسر۶ امتیاز پرسپولیس
  9. روزنامه البرز ورزشی، ۱۲ خرداد ۱۳۸۷، صفحهٔ ۸
  10. روزنامه ورزشی گل، شنبه بیست و هشتم اردیبهشت هزار و سیصد و هشتاد و هفت
  11. همشهری آنلاین
  12. وب‌سایت پرسپولیس نیوز
  13. پرسپولیس همچنان پر افتخارترین تیم تاریخ لیگ
  14. افتخارات پر افتخارترین تیم ایران؛ پرسپولیس تهران افتخارات باشگاه پرسپولیس
  15. پرسپولیس قهرمان لیگ برتر ایران شد (بی‌بی‌سی فارسی)
  16. پرسپولیس قهرمان لیگ هفتم فوتبال ایران شد (رادیو فردا)
  17. عباس آقایی به تیم فوتبال پرسپولیس پیوست
  18. حسن رودباریان به پرسپولیس پیوست
  19. حیدری به تیم فوتبال پرسپولیس تهران پیوست
  20. محمد نصرتی با عقد قراردادی یکساله به پرسپولیس پیوست.

پیوند به بیرون