احمدرضا عابدزاده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
احمدرضا عابدزاده
اطلاعات شخصی
نام کامل احمدرضا عابدزاده
زادروز ۴ خرداد ۱۳۴۵ ‏(۵۷ سال)
زادگاه آبادان، ایران
قد ۱٫۹۰ متر (۶ فوت ۳ اینچ)
پست دروازه‌بان
اطلاعات باشگاهی
باشگاه کنونی
باشگاه‌های جوانان
۱۹۸۳–۱۹۸۱ هلال‌احمر اصفهان
باشگاه‌های حرفه‌ای*
سال‌ها باشگاه‌ها بازی (گل)
۱۹۸۵–۱۹۸۳ آبادان ۴۲ (۰)
۱۹۸۷–۱۹۸۵ منتخب اصفهان ۳۷ (۰)
۱۹۸۹–۱۹۸۷ ژاندارمری تهران ۳۹ (۰)
۱۹۹۳–۱۹۹۰ استقلال ۵۸ (۰)
۱۹۹۴–۱۹۹۳ سپاهان ۱ (۰)
۲۰۰۰–۱۹۹۴ پرسپولیس ۱۱۸ (۱)
تیم ملی
۱۹۹۸–۱۹۸۷ ایران ۷۳ (۰)
دوران مربیگری
۲۰۰۱ سایپا (مربی دروازه‌بانان)
۲۰۰۵ استقلال اهواز (مربی دروازه‌بانان)
۲۰۰۹–۲۰۰۸ پرسپولیس (مربی دروازه‌بانان)
۲۰۱۰–۲۰۰۹ استیل‌آذین (دستیار)
۲۰۱۵–۲۰۱۴ راه‌آهن (دستیار)
  • تعداد بازی‌ها و گل‌ها فقط مربوط به بازی‌های لیگ داخلی است و آمار به روز شده در تاریخ ۲۶ مه ۲۰۲۳.

احمدرضا عابدزاده (متولد ۴ خرداد ۱۳۴۵ آبادان) دروازه‌بان سابق تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه استقلال تهران و باشگاه پرسپولیس تهران است. او به همراه تیم ملی فوتبال ایران به قهرمانی در مسابقات فوتبال بازی‌های آسیایی ۱۹۹۰ در پکن با سرمربیگری علی پروین و همچنین دو مقام سومی در جام ملت‌های آسیا در سالهای ۱۹۸۸ و ۱۹۹۶ رسیده‌است و همراه با تیم ملی به جام جهانی ۱۹۹۸ صعود کرده‌است. او همچنین همراه با باشگاه استقلال (دومین عنوان) به قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا ۹۱–۱۹۹۰ و در جام باشگاه‌های آسیا ۱۹۹۱ به مقام نایب قهرمانی دست پیدا کرده‌است.

دوران ورزشی[ویرایش]

احمدرضا عابدزاده فوتبال خود را در سال ۱۳۶۰ از تیم فوتبال هلال احمر اصفهان شروع کرد سپس به تیم تام اصفهان منتقل شد و در سال ۱۳۶۲ موفق به کسب عنوان قهرمانی اصفهان با این تیم شد و در سال ۱۳۶۴ به تیم جوانان اصفهان دعوت شد.

وی در سال ۱۳۶۴ (۱۹ سالگی) به اردوی تیم ملی جوانان دعوت شد و اوللین بازی خود را در مسابقات جام بین‌المللی دهه فجر انجام داد و در سال ۱۳۶۵ موفق به کسب عنوان قهرمانی با تیم فوتبال منتخب اصفهان در دومین دوره از مسابقات فوتبال لیگ استانی قدس شد. در سال ۱۳۶۶ عابدزاده برای انجام خدمات سربازی به تیم ژاندارمری تهران پیوست و پس از دو سال در سال ۱۳۶۸ مجدداً به تام بازگشت.

او در سال ۱۳۶۹، به تیم استقلال تهران پیوست و وی در همین سال ازدواج کرد و به مقام قهرمانی لیگ فوتبال ایران رسید؛ عابدزاده در همان سال موفق به کسب عنوان قهرمانی (با مهار سه ضربه پنالتی از او برابر کره شمالی در فینال) با تیم ملی فوتبال ایران در بازی‌های آسیایی ۱۹۹۰ پکن شد.

او در سال ۱۳۷۰ موفق به کسب قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا با تیم استقلال تهران شد و بعد از پیروزی استقلال تهران در فینال مسابقات برابر لیائونینگ چین، کاندیدای برترین دروازه‌بان آسیا شد و در همان سال موفق به کسب قهرمانی جام باشگاه‌های تهران همراه استقلال تهران شد.

وی در سال ۱۳۷۲ به تیم سیمان سپاهان اصفهان پیوست و برای این تیم تنها یک بازی انجام داد. تنها بازی عابدزاده در سپاهان در مسابقات جام حذفی و در بازی برگشت برابر تیم بانک صادرات کرمانشاه بود. او در سال ۱۳۷۳ به تیم پرسپولیس پیوست و تا آخر دوران بازیگری در این تیم ماند وی در ۷۸ بازی ملی شرکت نموده و مجموعاً ۵۲ گل دریافت کرده‌است که از این جهت رکورد باقی گذاشت. وی در بازی‌های مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه یکی از ارکان موفقیت تیم ملی فوتبال ایران در راه صعود به جام جهانی بود.[۱][۲]

اوج شهرت احمدرضا در بازی‌های آسیایی ۱۹۹۰ پکن اتفاق افتاد که با وجود آسیب دیدگی از ناحیهٔ انگشتان دست، با مهار سه ضربه پنالتی در فینال مسابقات در برابر کره شمالی ایران را به قهرمانی آسیا رساند او در طول این مسابقات جمعاً ۲ گل دریافت کرد که هر دو گل نیز از روی نقطه پنالتی وارد دروازه عابدزاده شد. در آن دوره از مسابقات علی پروین سرمربی تیم ملی فوتبال ایران بود.[۳] پس از درخشش او در این مسابقات بود که عابدزاده عنوان عقاب آسیا لقب گرفت.عابدزاده در بازی‌های مرحله نهایی انتخابی جام جهانی فوتبال ۱۹۹۸ فرانسه در بازی آخر در مقابل استرالیا که در شهر ملبورن و در حضور پرشمار تماشاگران استرالیایی برگزار شد با درخشش فوق‌العاده در بسیاری از لحظات بازی یکی از ارکان اصلی صعود ایران به جام جهانی بود.

در نظرسنجی برنامه نود در سال ۱۳۸۸ وی به عنوان محبوب‌ترین بازیکن سه دهه اخیر فوتبال ایران انتخاب شد.[۴]

وی سرانجام روز جمعه ۲۳ دی ماه سال ۱۳۸۴ در حالی که چند سال بود که فوتبال را کنار گذاشته بود، به صورت افتخاری در دیدار دوستانه پرسپولیس با بایرن مونیخ مدت کوتاهی بازی کرد و به صورت رسمی از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. الیور کان (دروازه‌بان تیم ملی فوتبال آلمان و باشگاه بایرن مونیخ) و احمدرضا عابدزاده، یکدیگر را در آغوش گرفتند. با بازی خدا حافظی احمد رضا عابدزاد در آپارات

تقویم افتخارات ورزشی[ویرایش]

احمدرضا عابدزاده در سال ۱۳۸۷

مهر ۱۳۶۲: کسب قهرمانی اصفهان با تیم «تام» در هفده سالگی

دی ۱۳۶۵: قهرمانی با تیم فوتبال منتخب اصفهان در دومین دوره از مسابقات فوتبال لیگ استانی قدس

اردیبهشت ۱۳۶۹: عزیمت به تهران و حضور در تیم فوتبال استقلال تهران و کسب قهرمانی لیگ کشور با آبی پوشان در روز چهارم خرداد ۶۹

مهرماه ۱۳۶۹: قهرمانی با تیم ملی در بازی‌های آسیایی ۱۹۹۰ پکن، با مهار سه ضربه پنالتی برابر کره شمالی در فینال

مرداد ماه ۱۳۷۰: قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا با استقلال بعد از پیروزی دو بر یک برابر تیم لیائونینگ چین

دی ماه ۱۳۷۰: نایب قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا با استقلال بعد از شکست مقابل الهلال عربستان در ضربات پنالتی

بهمن ماه ۱۳۷۰: قهرمانی با تیم استقلال در مسابقات فوتبال جام باشگاه‌های تهران

دی ماه ۱۳۷۴: قهرمانی با پرسپولیس تهران در مسابقات فوتبال لیگ پنجم آزادگان و رکورد هجده بازی متوالی بدون گل خورده

تیرماه ۱۳۷۶: قهرمانی با پرسپولیسدر مسابقات فوتبال لیگ ششم آزادگان

آذر ماه ۱۳۷۶: صعود با تیم ملی فوتبال به مسابقات جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه بعد از مساوی با تیم ملی استرالیا به دلیل گل زده بیشتر در خانه حریف

خرداد ماه ۱۳۷۸: قهرمانی با پرسپولیس در لیگ هشتم آزادگان

اردیبهشت ۱۳۷۹: قهرمانی با پرسپولیس در لیگ نهم آزادگان.[۵]

افتخارات[ویرایش]

باشگاهی

ملی

آسیب دیدگی و کما[ویرایش]

احمدرضا عابدزاده در ۱۲ اسفند ۱۳۸۰ به دلیل سردرد شدید در بیمارستان کسری تهران بستری شد و به کما رفت و مردم و هواداران او که نگران سلامتی وی بودند، چندین روز بیرون بیمارستان تجمع کردند تا او مورد عمل جراحی قرار گرفت و بعد از جراحی در ناحیه مغز، تا مدتی توان تکلم خود را ازدست داد. او پس از این عمل برای ادامه درمان و خارج کردن لخته خونی که در سرش ایجاد شده بود به سوئد رفت و چندین عمل جراحی انجام داد تا بعد از طی کردن دوران نقاهت، به زندگی عادی بازگشت.[۶]

حضور در سینما[ویرایش]

احمدرضا عابدزاده در فیلم ازدواج غیابی در نقش خودش بازی کرد.

مربی‌گری[ویرایش]

عابدزاده مربی‌گری را در سال ۱۳۷۹ در تیم سایپا به عنوان مربی دروازه‌بانان شروع کرد، وی در سال ۱۳۸۳ به تیم استقلال اهواز رفت و از تیر ۱۳۸۷[۷] تا دی ۱۳۸۸[۸] به عنوان مربی دروازه‌بانان باشگاه پرسپولیس فعالیت داشت. وی در سال ۲۰۱۰ با سمت مربی به تیم استیل‌آذین رفت.[۹][۱۰] در سال ۲۰۱۴ به دنبال مشکلات بابک زنجانی مالک باشگاه راه‌آهن و خرید امتیاز این تیم توسط حمید استیلی با سمت مربی دروازه بانان این تیم به فوتبال و لیگ برتر برگشت.

آمار ملی[ویرایش]

بازی‌های ملی[ویرایش]

ایران
سال بازی کلین شیت گل خورده
۱۹۸۸ ۹ ۶ ۵
۱۹۸۹ ۱۰ ۵ ۸
۱۹۹۰ ۵ ۴ ۱
۱۹۹۱ ۲ ۰ ۲
۱۹۹۲ ۴ ۲ ۲
۱۹۹۳ ۳ ۱ ۲
۱۹۹۶ ۱۴ ۸ ۷
۱۹۹۷ ۲۰ ۹ ۱۷
۱۹۹۸ ۶ ۰ ۸
مجموع ۷۳ ۳۵ ۵۲

احمدرضا عابدزاده برترین دروازه‌بان پس از انقلاب[ویرایش]

در نظرسنجی پیامکی برنامه ۹۰ با شرکت یک میلیون و ۸۰۲ هزار نفر احمدرضا عابدزاده با ۵۹ درصد آرا عنوان برترین دروازه‌بان پس از انقلاب را کسب کرد، ناصر حجازی با ۳۲ درصد دوم شد و سید مهدی رحمتی و ابراهیم میرزاپور با ۸ و ۱ درصد آرا سوم و چهارم شدند.[۱۱]

منابع[ویرایش]

  1. «آلبوم افتخارات عابدزاده در فوتبال ایران». تبیان. دریافت‌شده در ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۱.
  2. «احمدرضا عابدزاده». وبگاه آفتاب. دریافت‌شده در ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۱.
  3. «زندگینامه احمدرضا عابدزاده». همشهری آنلاین. دریافت‌شده در ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۱.
  4. «عابدزاده، محبوب‌ترین فوتبالیست ایران». جام‌جم آنلاین. ۶ آبان ۱۳۸۸. دریافت‌شده در ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۲.
  5. «آلبوم افتخارات عابدزاده در فوتبال ایران». تبیان. دریافت‌شده در ۲ ژوئن ۲۰۱۳.
  6. ناگفته‌های همسر عابدزاده از عارضه مغزی عقاب آسیا/ خاتمی دستور داد احمدرضا را جراحی کنند. خبرآنلاین
  7. «عابدزاده به عنوان مربی دروازه‌بان‌های پرسپولیس انتخاب شد». فارس نیوز. دریافت‌شده در ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۱.
  8. «عابدزاده از کادرفنی پرسپولیس کنار گذاشته شد». فارس نیوز. دریافت‌شده در ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۱.[پیوند مرده]
  9. «عابدزاده به استیل آذین پیوست». وب سایت رسمی باشگاه استیل آذین. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۱.
  10. «عابدزاده مربی استیل آذین شد». خبر آنلاین. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ آوریل ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۱.
  11. «مشروح برنامه ۳۰ شهریور نود / احمدرضا عابدزاده برترین دروازه‌بان پس از انقلاب». بایگانی‌شده از اصلی در ۲ سپتامبر ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۸ اکتبر ۲۰۱۵.

پیوند به بیرون[ویرایش]