مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز (فیلم)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز
Spider-Man, wounded, is covered in a spider web with New York City in the background and as a reflection in his mask. Text at the bottom of the reveals the title, release date, official site of the film, rating and production credits.
پوستر انتشار سینمایی
کارگردانمارک وب
تهیه‌کننده
فیلمنامه‌نویس
داستانجیمز وندربیلت
بر پایه
بازیگران
موسیقیجیمز هورنر
فیلم‌بردارجان شوارتزمن
تدوین‌گر
شرکت
تولید
توزیع‌کنندهگروه سینمایی سونی پیکچرز
تاریخ‌های انتشار
  • ۱۳ ژوئن ۲۰۱۲ (۲۰۱۲-0۶-۱۳) (توکیو)
  • ۳ ژوئیه ۲۰۱۲ (۲۰۱۲-0۷-۰۳) (ایالات متحده)
مدت زمان
۱۳۶ دقیقه[۲]
کشورایالات متحده
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۲۰۰–۲۳۰ میلیون دلار[۳][۴][۵][۶][۷]
فروش گیشه۷۵۸ میلیون دلار[۶]

مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز (انگلیسی: The Amazing Spider-Man) فیلمی آمریکایی در ژانر ابرقهرمانی است که بر پایهٔ کاراکتر مرد عنکبوتی از مارول کامیکس ساخته شده و در سال ۲۰۱۲ منتشر شد. این چهارمین فیلم سینمایی مرد عنکبوتی است که توسط کلمبیا پیکچرز و مارول انترتینمنت ساخته شده و یک بازراه‌اندازی از این مجموعه بعد از سه‌گانهٔ مرد عنکبوتی ۲۰۰۲–۲۰۰۷ ساختهٔ سم ریمی است و اولین فیلم از دو فیلم مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز به‌شمار می‌رود. این فیلم به کارگردانی مارک وب و نویسندگی جیمز وندربیلت، آلوین سارجنت و استیو کلاوز بر پایهٔ داستانی از وندربیلت ساخته شده و در آن اندرو گارفیلد در نقش پیتر پارکر / مرد عنکبوتی در کنار اما استون، ریس ایفانز، دنیس لری، کمپبل اسکات، عرفان خان، مارتین شین و سالی فیلد ایفای نقش می‌کند. در این فیلم پس از اینکه پارکر توسط یک عنکبوت تغییر یافتهٔ ژنتیکی نیش می‌خورد، قدرت‌های تازه‌ای مانند عنکبوت به دست می‌آورد و برای نجات شهر از دسیسه‌های یک دشمن خزنده مرموز با خطراتی مواجه می‌شود.

توسعه این فیلم همراه با لغو فیلم مرد عنکبوتی ۴ در ژانویهٔ ۲۰۱۰ آغاز شد و مجموعه‌فیلم‌های مرد عنکبوتی سم ریمی که در ابتدا توبی مگوایر را در نقش ابرقهرمان اصلی معرفی می‌کرد، به پایان رسید. کلمبیا پیکچرز تصمیم گرفت این فرنچایز را با همان تیم سازنده و جیمز وندربیلت بازراه‌اندازی کند تا نوشتن فیلم بعدی مرد عنکبوتی را ادامه دهد و سارجنت و کلووز نیز در نوشتن فیلم‌نامه کمک کردند. در طول مراحل پیش تولید، شخصیت‌های اصلی در سال ۲۰۱۰ انتخاب شدند. تصویربرداری اصلی در دسامبر ۲۰۱۰ در لس آنجلس آغاز شد و بعد از آن در نیویورک فیلم‌برداری شد.

این فیلم عمدتاً با استقبال مثبتی روبرو شد و اجرای گارفیلد، کارگردانی وب، سبک بصری و موسیقی جیمز هورنر با ستایش منتقدان همراه بود اما در زمینهٔ چند خط داستانی توسعه نیافته انتقاد شد.[۸] این فیلم با فروش ۷۵۸ میلیون دلاری در گیشه با موفقیت همراه بود و هفتمین فیلم پرفروش ۲۰۱۲ شد. دنباله‌ای از فیلم با عنوان مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۲ در سال ۲۰۱۴ منتشر شد. گارفیلد و ایفانز نقش‌هایشان را بار دیگر در فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (۲۰۲۱) ایفا کردند.[۹]

خلاصه داستان[ویرایش]

پیتر پارکر نوجوانی است که در بچگی توسط پدر و مادرش رها شده و در عوض توسط عمو و زن عمویش بزرگ شد. او اوقات فراغت خود را با عکاسی پر می‌کند. پیداکردن کیف پدرش و تحقیقات پیچیده او را به ساختمان آسکورپ می‌کشاند. جایی که توسط یک عنکبوت جهش یافته نیش زده می‌شود.

بازیگران[ویرایش]

بازیگر نقش توضیحات
اندرو گارفیلد پیتر پارکر / مرد عنکبوتی دانش آموز دبیرستان میت داون و عکاس آزاد برای دیلی بیوگل، او همچنان وظیفه محافظت از نیویورک را بر عهده دارد.
اما استون گوئن استیسی همکلاسی پیتر و دوست دختر او در دبیرستان است.
ریس ایفانز کرتیس کانرز / مارمولک او یک شیمیدان و دوست پدر پیتر پارکر است.
مارتین شین بن پارکر همسر می پارکر و عموی پیتر پارکر، او توسط یک سارق که پیتر نتوانست جلویش را بگیرد کشته می شود.
سالی فیلد می پارکر زن عموی پیتر پارکر
کریس زیلکا فلش تامپسون یکی از همکلاسی‌های پیتر پارکر
استن لی کتابدار مدرسه در سکانس نبرد مرد عنکبوتی و مارمولک در کتابخانه‌ مدرسه، در حال موسیقی گوش‌دادن بود
دنیس لری جورج استیسی رئیس پلیس شهر نیویورک و پدر گوئن استیسی
کمپبل اسکات ریچارد پارکر پدر پیتر پارکر / مرد عنکبوتی
عرفان خان دکتر راجیت راتها دستیار نورمن آزبورن
زوئی دویچ دختر شایعه پراکن صحنه حذف شده
تیا تکسادا شیلا در سکانس مترو

دنباله‌[ویرایش]

در ۲ مه ۲۰۱۴، سونی دنباله فیلم مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز را به کارگردانی مارک وب با عنوان مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۲: خیزش الکترو اکران کرد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Mintzer, Jordan (June 21, 2012). "The Amazing Spider-Man: Film Review". The Hollywood Reporter. Archived from the original on June 21, 2012. Retrieved June 21, 2012.
  2. "The Amazing Spider-Man". هیئت رده‌بندی سنی فیلم‌های بریتانیا. August 8, 2012. Retrieved August 10, 2012.
  3. Dodes, Rachel (June 29, 2012). "Spinning a Tangled Web—Again". وال‌استریت جورنال. Retrieved July 12, 2012.
  4. Grover, Ronald; Richwine, Lisa (May 29, 2012). "Sony's big summer bet starts strong with "MIB 3" debut". رویترز. Retrieved July 27, 2012.
  5. Graser, Marc (June 27, 2012). "Spider-Man campaign aims to snare femmes". ورایتی. Retrieved July 27, 2012.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ "The Amazing Spider-Man (2012)". باکس آفیس موجو. Retrieved July 16, 2012.
  7. Horn, John (June 20, 2012). "Sony's new 'Spider-Man' poised for amazing opening". لس آنجلس تایمز. Retrieved July 6, 2012.
  8. "The Amazing Spider-Man (2012)". Rotten Tomatoes. Fandango Media. Retrieved June 13, 2021.
  9. Coggan, Devan (November 16, 2021). "New Spider-Man: No Way Home trailer swings headfirst into the multiverse". Entertainment Weekly. Archived from the original on November 17, 2021. Retrieved November 16, 2021.

پیوند به بیرون[ویرایش]