۵۰۰ روز سامر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
۵۰۰ روز سامر
پوستر فیلم
کارگردانمارک وب
تهیه‌کنندهمیسون نویک
جسیکا تاکینسکی
مارک واترز
استیون وولف
نویسندهاسکات نویشتاتر
مایکل وبر
بازیگرانجوزف گوردون-لویت
زویی دشانل
موسیقیمیخائل دانا
راب سیمونسن
فیلم‌برداراریک استیل‌برگ
تدوین‌گرآلن ادوارد بل
توزیع‌کنندهسرچلایت پیکچرز
تاریخ‌های انتشار
۱۷ ژانویه ۲۰۰۹
(سان دنس)
۱۷ اوت ۲۰۰۹
(ایالات متحده)
مدت زمان
۹۵ دقیقه
کشورآمریکا
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۷٫۵ میلیون دلار[۱]
فروش گیشه۶۰٬۷۲۲٬۷۳۴ دلار[۲]

۵۰۰ روزِ سامر (به انگلیسی: 500 Days of Summer) فیلمی رمانتیک کمدی درام محصول سال ۲۰۰۹ است. داستان آن توسط اسکات نویشتاتر و مایکل اچ. وبر نوشته، توسط مارک وب کارگردانی و توسط مارک واترز تولید شده‌است. در این فیلم جوزف گوردون لویت و زویی دشانل نقش‌های اصلی را بر عهده داشتند. فیلم از ساختار روایت غیر خطی استفاده کرده، با داستانی تکیه بر شخصیت مرد و حافظهٔ او که به گذشته بازمی‌گردد و شکست‌های خود را بررسی می‌کند.[۳] فیلم‌برداری اصلی آن در آوریل ۲۰۰۸ در لس‌آنجلس، کالیفرنیا آغاز شد.

فیلم به موفقیتی گسترده و تحسین بسیاری از سوی منتقدان روبرو شد و با درآمد بیش از ۶۰ میلیون دلار به صورت جهانی، با بودجه ۷٫۵ میلیون دلار موفقیت فروش بسیار خوبی نیز داشت. بسیاری از منتقدان فیلم را به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های سال ۲۰۰۹ انتخاب کردند.[۴][۵]

داستان[ویرایش]

فیلم در ساختار روایت پست مدرن غیرخطی ارائه شده‌است، بدین معنی که داستان به روزهای مختلف آشنایی و کارهای تام و سامر در ۵۰۰ روز ارتباطشان می‌پردازد؛ این خلاصه یک نسخه خطی از حوادث فیلم است. در شروع فیلم، راوی اعلام می‌کند که، «پیش از اینکه فیلم را ببنیدید، باید بدانید که این یک فیلم عاشقانه نیست».

داستان فیلم از یکی از روزهای پایانی فیلم، روز ۴۸۸ شروع می‌شود و یکباره همه چیز به روز اول بازمی‌گردد. داستان اصلی از تاریخ ۸ ژانویه هنگامی که تام هانسن (جوزف گوردون-لویت) با سامر فین (Summer) (زویی دشانل)، (سامر به معنی تابستان است) دستیار جدید رئیسش (کلارک گرگ) در دفتر دیدار می‌کند شروع می‌شود. تام به عنوان یک معمار آموزش دیده، اما به عنوان یک نویسنده در شرکت کارت پستال لس آنجلس کار می‌کند. پس از یک شب موسیقی که تام همراه با دوستش مکنزی (جفری آرند) و سامر سپری می‌کند، مکنزی در حالی که مست است اذعان می‌کند که تام به سامر علاقه‌مند است. سامر و تام شروع به آغاز دوستی می‌کنند، اما سامر به عشق حقیقی اعتقاد ندارد و به تام می‌گوید که هیچ وقت نمی‌خواهد دوست پسر داشته باشد.

تام به سامر بهترین نقطه مورد علاقه‌اش را در شهر را نشان می‌دهد و مدت زیادی را با سامر سپری می‌کند اما سامر همیشه به همین جمله که آن‌ها فقط دوست هستند و به عشق واقعی اعتقاد ندارد بسنده می‌کند. سرانجام در روز ۲۹۰ تام و سامر فیلم فارغ‌التحصیل را می‌بینند و به رابطه‌شان پایان می‌دهند. سامر از شرکت خارج می‌شود و تام در افسردگی باقی می‌ماند.

چندین ماه بعد، تام، سامر را در راهش به سوی مجلس عروسی می‌بیند و دوباره با یکدیگر یکجا می‌شوند، در مجلس عروسی شرکت می‌کنند و سامر او را به یک مهمانی در خانه‌اش دعوت می‌کند. در روز مهمانی هنگام وارد شدن تام به منزل سامر، دو دید تام به مهمانی دیده می‌شود. یکی دید غیرواقعی و چیزی است که او انتظارش را داشت و دیگری دید واقعی و چیزی که او انتظار آن را نداشت. تام حلقه نامزدی را در دست سامر می‌بیند و به افسردگی‌اش افزوده می‌شود. بعدها تام با مشورت دوستان و خواهرش (کلی مورتز) بهتر می‌شود. از شرکت کارت پستال خارج می‌شود و به حرفه اصلی‌اش، معماری روی می‌آورد.

روزهای سپری می‌شوند و به روز ۴۸۸ (اولین روز فیلم) می‌رسد، سامر، تام را در نقطهٔ مورد علاقه‌اش در شهر که قبلاً به او نشان داده بود می‌بیند و آن‌ها حرف می‌زنند. تام از سامر در مورد نحوه رفتار او می‌پرسد، اینکه چرا با اینکه به عشق اعتقاد نداشته او را اینطور رها کرده و بعداً نامزد فرد دیگری می‌شود. سامر توضیح می‌دهد که با وجود اینکه تام در مورد عشق واقعی درست می‌گفت اما در مورد او اشتباه فکر می‌کرد. او گفت که در مورد تام هیچ وقت مطمئن نبوده و به همین خاطر یکباره همه چیز تغییر می‌کند. چند روز بعد در ۲۳ مه، روز چهارشنبه، تام می‌خواهد برای پستی در زمینه معماری مصاحبه‌ای انجام دهد که در جایی که نشسته، دختر دیگری (مینکا کلی) نیز برای همان پست انتظار می‌کشد. آن‌ها صحبت می‌کنند و تام پیش از وارد شدن برای مصاحبه، از او می‌خواهد که با هم قهوه‌ای بنوشند، دختر اول قبول نمی‌کند اما بعد از لحظه‌ای دوباره تجدید تصمیم کرده و قبول می‌کند. هنگامی که تام نام او را جویا می‌شود، او می‌گوید نامش آتم (Autumn)است (آتم به معنی پاییز است) و داستان در همین‌جا ختم می‌شود.

بازیگران[ویرایش]

گوردون لویت و دوشانل در نمایش فیلم

جوایز[ویرایش]

فیلم از نظر منتقدین بسیار موفق بود و توانست جوایز بسیاری را کسب کند و نامزد بسیاری از دیگر جوایز شود. اسکات نویشتاتر و مایکل وبر به خاطر نوشتن نمایشنامه فیلم نیز جوایز بسیار را دریافت کردند و نامزد شدند.

جوایز
جایزه رده دریافت‌کنندگان نتیجه
انجمن نقد فیلم برادکست بهترین فیلم کمدی نامزدشده
بهترین نمایشنامه اصلی اسکات نویشتاتر
مایکل وبر
انجمن نقد فیلم شیکاگو امیدبخش‌ترین فیلم‌ساز مارک وب نامزدشده
انجمن کلوترودیس برای فیلم مستقل بهترین نمایشنامه اصلی اسکات نویشتاتر
مایکل وبر
نامزدشده
انجمن نقد فیلم دنوور بهترین نمایشنامه اصلی اسکات نویشتاتر
مایکل وبر
نامزدشده
جامعه منتقدان فیلم دیترویت بهترین فیلم نامزدشده
بهترین کارگردان مارک وب
بهترین بازیگر جوزف گوردون لویت
۶۷امین جوایز گلدن گلوب بهترین فیلم سینمایی نامزدشده
جوایز گلدن گلوب برای بهترین بازیگر جوزف گوردون لویت
فستیوال فیلم‌های هالیوود بهترین نمایشنامه نویس اسکات نویشتاتر
مایکل وبر
برنده
انجمن نقدر فیلم هوستون بهترین فیلم نامزدشده
جوایز ایندیپندنت اسپیریت بهترین ویژگی‌ها نامزدشده
بهترین نمایشنامه اسکات نویشتاتر
مایکل وبر
برنده
بهترین بازیگر مرد جوزف گوردون لویت نامزدشده
انجمن نقد فیلم ایندیانا ۱۰ فیلم برتر سال
انجمن نقد فیلم لاس‌وگاس بهترین نمایشنامه اسکات نویشتاتر
مایکل وبر
برنده
بررسی نشنال برد ۱۰ فیلم برتر سال
بهترین کارگردانی مارک وب برنده
انجمن نقد فیلم اوکلاهاما بهترین فیلم نامزدشده
بهترین نمایشنامه اسکات نویشتاتر
مایکل وبر
برنده
جایزه انتخاب مردم فیلم مورد علاقه مستقل نامزدشده
انجمن نقد فیلم سن دیگو بهترین ویرایش آلن ادوارد بل برنده
جایزه ستلایت ۱۰ فیلم برتر سال
بهترین نمایشنامه اسکات نویشتاتر
مایکل وبر
برنده
بهترین بازیگر زن زو دشانل نامزدشده
جایزه نقد فیلم جنوبی ۱۰ بهترین فیلم‌های سال
بهترین نمایشنامه اسکات نویشتاتر
مایکل وبر
برنده
انجمن نقد فیلم سینت لویز بهترین فیلم نامزدشده
بهترین کمدی
بهترین نمایشنامه اسکات نویشتاتر
مایکل وبر
برنده
بهترین فیلم اصلی، ابتکاری و خلاقانه نامزدشده
بهترین صحنه "پیش‌بینی و حقیقت"
"صبح بعدی"
انجمن نقد فیلم اوتاه بهترین نمایشنامه اسکات نویشتاتر
مایکل وبر
نامزدشده
انجمن نقد فیلم واشینگتن دی. سی بهترین نمایش‌نامه اسکات نویشتاتر
مایکل وبر
نامزدشده

منابع[ویرایش]

  1. "(500) Days of Summer (2009)". Box Office Mojo. Archived from the original on 3 September 2009. Retrieved 2009-08-26.
  2. "(500) Days of Summer - Box Office Data". The Numbers. Retrieved 2010-01-22.
  3. "500 Days of Summer (2009)". Rotten Tomatoes. Flixster. Retrieved 2009-09-07.
  4. Buchanan, Jason. "500 Days of Summer> Overview". AllMovie. Retrieved 2010-01-07.
  5. Puig, Claudia (2009-07-19). "Bask in the warmth of delightful '(500) Days of Summer'". USA Today. Retrieved 19 July 2009. {{cite news}}: Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (help)