فرودگاه بوشهر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فرودگاه بین‌المللی بوشهر
برج مراقبت فرودگاه بوشهر
خلاصه
مکانبوشهر، ایران
ارتفاع از سطح دریا۶۸ فوت / ۲۱ متر
مختصات۲۸°۵۶′۴۱٫۳۲″ شمالی ۰۵۰°۵۰′۰۴٫۶۹″ شرقی / ۲۸٫۹۴۴۸۱۱۱°شمالی ۵۰٫۸۳۴۶۳۶۱°شرقی / 28.9448111; 50.8346361
نقشه
Map
باندهای فرود
جهت درازا سطح
فوت متر
13R/31L ۱۴۶۶۴ ۴۴۷۰ آسفالت
13L/31R ۱۴۶۶۳ ۴۴۶۹ آسفالت
Source: World Aero Data[۱]

فرودگاه بوشهر یا فرودگاه بین‌المللی شهدای بوشهر[۲] فرودگاه اصلی شهر و استان بوشهر است. فرودگاه بوشهر در سال‌های پیش از انقلاب کانون پروازهای زیادی به ایران بوده‌است و یکی از دو فرودگاه اصلی کشور در دوران خود محسوب می‌شد. با توجه به شرایط جغرافیایی بوشهر فرودگاه به یکی از مهمترین عوامل پیشرفت اقتصاد بوشهر مبدل شده‌است. فرودگاه بوشهر نخستین مقصد دو شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز انگلستان و کی‌ال‌ام هلند در ایران بوده‌است. گفتنی است که نخستین هواپیمایی که در این فرودگاه به زمین نشست، هواپیمای از نوع یونکرس و ساخت کشور آلمان بود.

در سال ۲۰۱۶ میلادی ۳٬۰۵۵ نشست و برخاست هواپیما در این فرودگاه انجام شد و ۴۴۷٬۸۷۰ نفر مسافر و ۴٬۵۶۷٬۱۳۲ کیلوگرم بار از طریق آن جابجا شدند.[۳]و با هواپیمای ایران ایر به مدینه و جده پرواز دارد.

تاریخچه[ویرایش]

فرودگاه قدیمی بوشهر

از سال ۱۲۹۸ هجری شمسی که اولین پروازهای بین‌المللی با هواپیمای کوچک شکل می‌گرفت، فرودگاه بوشهر نیز فعال بوده‌است.[۴] در سال ۱۹۱۹ میلادی اولین پرواز که از اروپا عازم هندوستان بود، در مسیر پروازی جدید و در فرودگاه‌های خاکی بغداد – بوشهر- بندرلنگه و کراچی برا ی سوخت گیری و سرویس، نشست و برخاست داشت و از اولین پروازهایی بودند که از خاک و آسمان ایران استفاده می‌کردند. با این حال از سوی دولت وقت ایران هیچ‌گونه نظارت و کنترلی بر روی این قبیل پروازها وجود نداشت تا اینکه در سال ۱۳۰۴ بر اساس مصوبه ای که دولت آن زمان داشت؛ اجازه احداث فرودگاه و پرواز را به یک شرکت خارجی در چند شهر ایران از جمله بوشهر، بندرانزلی، کرمان و بندرعباس دادند.

فرودگاه قدیم بوشهر

شرکت‌های هواپیمایی و مقصدهای پروازی[ویرایش]

شرکت‌های هواپیماییمقصدهای پروازی
ایران ایرتهران، اصفهان، شیراز
هواپیمایی ایران ایرتور تهران، مشهد
هواپیمایی آسمان تهران
هواپیمایی ساها تهران
هواپیمایی وارش تهران
هواپیمایی زاگرس تهران
هواپیمایی قشم خارگ ، تهران
هواپیمایی آتا تهران،مشهد
هواپیمایی قشم دبی

جستارهای وابسته[ویرایش]

فهرست فرودگاه‌های ایران

منابع[ویرایش]

  1. Iranian Airports Holding Company (Feb 2016). International Traffic Report (Report). گروه آمار و اطلاعات هوانوردی و فرودگاهی. Archived from the original (PDF) on 24 February 2016. Retrieved February 18, 2016.
  2. «نام‌گذاری ۳۹ فرودگاه کشور به اسم شهدا». عصر ایران. ۲۰ مرداد ۱۳۹۹.
  3. «آمار عملکرد فرودگاه‌های کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی و مقایسهٔ آن با سال۲۰۱۵ میلادی». شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران. ۳۰ بهمن ۱۳۹۵. دریافت‌شده در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶.[پیوند مرده]
  4. «فرودگاه بوشهر ۱۰۰ سالگی را پشت سر گذاشت». www.yjc.news. ۲۰ اسفند ۱۳۹۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۲۸.

پیوند به بیرون[ویرایش]