صابون اصلاح

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
یک قطعه صابون اصلاح در یک کاسه سرامیکی

صابون اصلاح (انگلیسی: Shaving soap) صابون سختی است که برای تولید کف با فرچه اصلاح استفاده می‌شود. کفی که تولید می‌کند برای پوشاندن صورت در هنگام اصلاح استفاده می‌شود و موها را برای اصلاح نرم آماده می‌کند. [۱]

در حالی که صابون اصلاح کف بسیار متراکم و طولانی مدت تولید می‌کند، استفاده از آن در دوران مدرن کمتر رایج است و انواع مختلف کرم اصلاح از آن سبقت گرفته است. [۱]

تاریخچه[ویرایش]

بسته صابون اصلاح کولگیت متعلق به دهه ۱۹۳۰

صابون‌های اصلاح سخت به شکل امروزی، حداقل از اوایل قرن نوزدهم وجود داشته است. ویلیامز (یک صابون اصلاح معمولی آمریکایی که برای استفاده در لیوان به‌جای کاسه در نظر گرفته شده است) از سال ۱۸۴۰ تولید شده است،[۲] و به آن یک حق اختراع ایالات متحده برای کاسه اصلاح برای استفاده با صابون سخت در سال ۱۸۶۷ اعطا شد.[۳] تخته‌های اصلاح (صابون اصلاح به شکل استوانه) حداقل از اواسط قرن نوزدهم وجود داشته است.

قرن بیست و یکم شاهد یک رنسانس فرهنگی اصلاح مرطوب بوده است و بنابراین، صابون‌های اصلاح به‌طور فزاینده‌ای محبوب شده‌اند و برندهای متعددی برای فروش انحصاری این نوع محصول تأسیس شده‌اند.

ظاهر[ویرایش]

تخته‌های اصلاح بسته‌بندی شده در فویل و کاغذ

صابون اصلاح سنتی غالباً به عنوان یک تخته گرد کامل، با کفی گرد برای استفاده با کاسه اصلاح یا کف صاف برای استفاده در لیوان فروخته می‌شود. صابون‌های گران‌قیمت ممکن است با ظروف مخصوص به خود (معمولاً از چوب یا سرامیک) که به شکل همان تخته صابون می‌باشد فروخته شوند. صابون اصلاح ممکن است در شکل‌های استیک، تیوب پلاستیکی، فویل یا کاغذ پیچیده شود. صابون اصلاح به ندرت به صورت تخته‌های مستطیلی فروخته می‌شود (همان‌طور که در صابون بدن معمول است).

استفاده[ویرایش]

یک صابون اصلاح سخت همراه با فرچه برای ایجاد کف برای اصلاح استفاده می‌شود. برای استفاده به شکل قطعه ای یا میله ای، فرچه ابتدا در آب خیس می‌شود و سپس به شدت روی سطح صابون می‌چرخد و باعث می‌شود که صابون خمیری شده موهای برس را بپوشاند. سپس فرچه به یک کاسه جداگانه یا به محل ریش منتقل می‌شود تا آن را کفی کند.

استیک‌های اصلاح معمولاً با مالش انتهای باز استیک روی صورت ریش دار و پوشاندن صورت با کف استفاده می‌شود. به دلیل فرم فشرده و سهولت استفاده، استیک‌های اصلاح برای استفاده در سفر محبوب هستند.

عناصر[ویرایش]

صابون اصلاح مانند یک صابون سنتی با انتخاب مواد تشکیل دهنده برای تولید یک کف صاف و پایدار تولید می‌شود. ساخت آن اغلب کمی با صابون معمولی حمام متفاوت است زیرا می‌توان از پتاسیم هیدروکسید و سدیم هیدروکسید به عنوان عوامل صابون‌سازی استفاده کرد. سدیم هیدروکسید صابون سخت تری را ایجاد می‌کند، مانند آنچه که در کاسه‌ها استفاده می‌شود، در عوض پتاسیم هیدروکسید باعث ایجاد صابون نرم تری می‌شود که راحت تر روی فرچه بارگیری می‌شود. از لحاظ تاریخی، پیه یک ماده محبوب در صابون‌های اصلاح بوده و هنوز هم در برخی از محصولات سنتی استفاده می‌شود. روغن نخل و روغن نارگیل اغلب به عنوان جایگزینی برای پیه در جایی که چربی حیوانی مورد نظر نیست استفاده می‌شود. اسیدهای چرب جزئی، مانند اسید استئاریک نیز در صابون‌های اصلاح به دلیل خواصی که در آنها نقش دارند استفاده می‌شود. اسید استئاریک به یک کف متراکم پایدارتر کمک می‌کند.

مزایا و معایب[ویرایش]

مزیت اصلی صابون اصلاح نسبت به کرم‌های اصلاح اسپری شونده، هیدراته اضافی است که توسط صابون‌های اصلاح ارائه می‌شود.[نیازمند منبع]

صابون‌های اصلاح نیز توسط اداره امنیت حمل و نقل و سایر آژانس‌های امنیتی فرودگاه تأیید شده‌اند که در چمدان‌های دستی مجاز هستند.[نیازمند منبع]. علاوه بر این، خطر تخلیه تصادفی محصول در حین حمل و نقل بسیار پاییناست.

معایب اصلی صابون اصلاح عدم راحتی و فضا است. ایجاد کف و آماده‌سازی صورت نسبت به سایر کرم‌های اصلاح زمانبرتر است. علاوه بر این، استفاده از لیوان اصلاح و در صورت تمایل یک کاسه کف، فضای بیشتری را مصرف می‌کند و زمان بیشتری را نسبت به اکثر کرم‌های اصلاح می‌برد. برخی از افراد لیوان و کاسه را کنار گذاشته و کف صابون اصلاح را مستقیماً روی پوست صورت ایجاد می‌کنند.

هنگامی که لیوان اصلاح و صابون خریداری می‌شود، صابون‌های اصلاح معمولاً در ابتدا هزینه بیشتری دارند. این هزینه‌ها را می‌توان با استفاده از لیوان‌ها و کاسه‌هایی که در آشپزخانه یا با مبلغ کمی از مغازه دست‌دوم‌فروشی یافت می‌شود به میزان قابل توجهی کاهش داد. حتی اگر صابون‌های اصلاح در ابتدا هنگام خرید خودش و تجهیزات آن، هزینه بیشتری داشته باشند ولی در مدت زمان طولانی‌تر از نظر قیمت یکسان یا حتی ارزان‌تر از بسیاری از کرم‌های اصلاح هستند. علاوه بر این، صابون‌های اصلاح تأثیرات زیست‌محیطی کمتری نسبت به کرم‌های اصلاح هواپخش (اسپری) دارند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Schoen 1978, p. 125–126.
  2. "Williams Mug Soap product website". Archived from the original on 2011-07-18. Retrieved 2010-11-05.
  3. J. P. Brooks and J. McGrady "Improvement in shaving-cups" U.S. Patent ۶۶٬۷۸۸ Issue date: July 1867

کتابشناسی[ویرایش]