کی‌اف‌سی

مختصات: ۳۷°۳۸′۴۶″شمالی ۱۱۵°۴۵′۰۳″غربی / ۳۷٫۶۴۶۰°شمالی ۱۱۵٫۷۵۰۷°غربی / 37.6460; -115.7507 (KFC logo)
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کی‌اف‌سی
نوعشرکت تابعه
صنعترستوران
گونهغذای فوری
بنا نهاده
بنیانگذارانکلنل ساندرز
دفتر مرکزیگاردینر لین، شماره ۱۴۴۱
لوییویل، کنتاکی
ایالات متحده
شمار موقعیت‌ها۱۸٬۸۷۵ (۲۰۱۳)[۱]
افراد کلیدی
محصولات
درآمد۲۳ بیلیون دلار آمریکا (۲۰۱۳)[۳]
مادریام! برندز
وبگاه
www.kfc.com

کی‌اف‌سی (به انگلیسی: KFC) مخفف کلمه Kentucky Fried Chicken (به معنای مرغ سوخاری کنتاکی)، نام یک رستوران زنجیره‌ای آمریکایی است که در سال ۱۹۵۲ میلادی توسط کلنل هارلند پیتر ساندرز در ایالت کنتاکی آمریکا آغاز به کار کرد و هم اکنون در بیش از یکصد کشور جهان دارای بیش از سیزده هزار شعبه رستوران است. در حدود هفتصد و پنجاه هزار نفر در سراسر جهان در رستوران‌های کی‌اف‌‌سی به صورت مستقیم و غیرمستقیم کار می‌کنند.

تاریخچه[ویرایش]

کلنل ساندرز معروف در سال ۱۸۹۰ میلادی متولد شد، و مشاغل مختلفی را از جمله فروشندگی، کارمندی بیمه، کار در مزرعه و جایگاه سوخت پمپ بنزین انجام داد. در ۴۰ سالگی یعنی ۱۹۳۰ کارش را با یک رستوران کوچک بین‌راهی در اتاقکی در یک پمپ بنزین شروع کرد و از ابتدا خودش سرآشپز و صاحب‌امتیاز بود. او به زودی معروف شد و در سال ۱۹۳۶ فرماندار ایالت به او لقب افتخاری کلنل داد (به همین دلیل او به نام سرهنگ ساندرز شناخته شده است). در ۱۹۳۷ یک هتل شیک در کنار مجموعه‌رستورانش ساخت. در ۱۹۴۰ اولین دستور مرغ کنتاکی را خلق کرد. سرهنگ ساندرز در سال ۱۹۸۰ میلادی در زمانی که حدود ۶۰۰۰ شعبه در سراسر جهان داشت، بر اثر سرطان درگذشت و پرچم‌های ایالت کنتاکی ۴ روز تمام به احترام او به حالت نیمه‌افراشته درآمد.

انتقادات[ویرایش]

یکی از مهم‌ترین سازمان‌های حمایت از حقوق حیوانات به نام مردم برای درمان اخلاقی جانوران (PETA) از سال ۲۰۰۱ میلادی کمپین بزرگی را در سراسر جهان علیه رستوران‌های زنجیره‌ای کی‌اف‌سی در اعتراض به قتل سالیانه بیش از هفتصد و پنجاه میلیون مرغ، آغاز کرده‌است و رفتار شرکت کی‌اف‌سی را «ضدبشری و غیراخلاقی» می‌نامد.[۴]

نمایندگی در ایران[ویرایش]

در سال ۱۳۹۴ هجری شمسی، شعبه‌ای از رستوران کی‌اف‌سی که در غرب تهران افتتاح‌ شده بود چند روز پس از شروع به‌کار پلمپ شد، شرکت کی‌اف‌سی آمریکا در واکنش به تأسیس شعبه‌ای از این رستوران زنجیره‌ای در ایران اعلام کرد هیچ حق امتیازی به افرادی در ایران برای ایجاد شعبه کی‌اف‌سی داده نشده‌ است و از گشایش رستوران کی‌اف‌سی در تهران شوکه شده‌ است. شرکت کی‌اف‌سی در آمریکا دارای ۳۳ بازرس ارشد میباشد. آقای علی شفیعی صابر به عنوان اولین و تنها مدیر ایرانی که دارای مدرک تایید صلاحیت مدیریت از آمریکا میباشند، در سمت بازرس ارشد این شرکت مشغول بکار هستند. ایشان نیز گویا تاکید کردند که این شرکت تحت هیچ شرایطی در کشور ایران دارای هیچ‌گونه نمایندگی نمی‌باشد. ایشان در ادامه خاطر نشان کردند: در خصوص شرکت کی‌اف‌سی ( حلال ) که مدعی هستند در ترکیه ثبت شده، اگر کلمه [حلال ] را قبل از نام شرکت کی‌اف‌سی آورده باشند آن موقع از نظر ثبت، ایرادی به ایشان گرفته نخواهد شد. اما اگر نام ثبت شده با کی‌اف‌سی شروع شود، امکان ثبت آن ممکن نمی‌باشد. ترکیه یکی از اعضای مجمع تجارت جهانی و تابع قوانین این مجمع است و نمی‌تواند شرکتی که نامش با کی‌اف‌سی آغاز می شود را ثبت نماید حتی اگر بعد از آن نام حلال آورده شود. و چون طبق ادعای این افراد توانستند در کشور ترکیه به ثبت برسانند، می توان با اطمینان گفت که باید قبل از نام کی‌اف‌سی کلمه یا نام دیگری وجود داشته باشد اما در ایران با کمی جابجایی همراه شده است. در ادامه ایشان به این مسئله که در حال حاضر در کشورهای متعددی که اکثریت مردم مسلمان هستند شعب کی‌اف‌سی از نام حلال بعد از نام شرکت بهره میبرند نیز اشاره کردند. از نظر ایشان این شرکت یقیناً نمی‌تواند در کشورهای عضو تجارت جهانی این نام تجاری را به ثبت برساند. اما اگر موفق به ثبت شده اند ترتیب این نام طور دیگری بوده است. به‌طور نمونه حلال کی‌اف‌سی.

ایشان ذکر این نکته را ضروری دانستند که شرکت ثبت شده در کشور ترکیه (با هر نام و ترتیبی اعم از کی‌اف‌سی حلال یا حلال کی‌اف‌سی) هیچ‌گونه ارتباطی با شرکت کی‌اف‌سی مادر در آمریکا نداشته و نخواهد داشت. همچنین هیچ‌گونه نظارتی مورد تایید شرکت کی‌اف‌سی بر روی محصولات آنان صورت نمی‌پذیرد و فاقد دستورالعمل های ضروری شرکت هستند، که لازمه ایجاد کمیت و کیفیت بالا و مشهور کی‌اف‌سی می باشد. در پایان ایشان خاطر نشان کردند که هموطنان عزیز بدانند که شرکت کی‌اف‌سی هیچ‌گونه نمایندگی در ایران ندارد و نخواهد داشت. در صورت تغییر در این روال حتماً اطلاع رسانی به هموطنان خواهد شد و از هموطنان عزیز و گرامی درخواست کردند که جهت اطلاع از اینگونه اخبار فقط به سایت اختصاصی شرکت کی‌اف‌سی مراجعه نمایند. اخبار مبتنی بر دستیابی به فرمول اوریجینال پودرهای مورد استفاده در کی‌اف‌سی و یا فروش پودرهای اصل کی‌اف‌سی تماماً جعلی و غیر واقعی است و هیچ‌گونه استانداردی ندارند. فرمول اورجینال این پودرها تحت شدیدترین تدابیر امنیتی مراقبت میشوند تا جایی درز نکند. به همین سبب شرکت کی‌اف‌سی مادر برای تمام عاملان قانونی خود در تمام دنیا طبق نیازشان به صورت آماده در بسته های چند کیلویی پودر ارسال میکند.[۵][۶][۷]

بازگشایی[ویرایش]

علی فاضلی که از وی به‌عنوان رئیس اتاق اصناف یاد می‌شود[۸] در اظهار نظر در رابطه با کی‌اف‌سی ایرانی به رسانه‌ها اعلام نمود: «با توجه به تعهدی که این واحد صنفی داده و لوگوی خود را تغییر داده‌است؛ دوباره شروع به‌کار می‌کند». وی در این رابطه اشاره داشت، کی‌اف‌سی حلال ایرانیان، با مجوز ایرانی فعالیت می‌کند.[۹]

منابع[ویرایش]

  1. "Restaurant counts". Yum! Brands. Retrieved April 3, 2014.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ "Yum! Brands: Senior Officers". Yum! Brands. Retrieved September 8, 2013.
  3. Iconic Global Brand (PDF). Louisville: Yum! Brands. 2014. p. 98.
  4. Kentuckey Fried Cruelty (به انگلیسی) Retrieved on 2007-02-26.
  5. «پلمب کی‌اف‌سی سوءتفاهم بود / کی اف سی حلال در ترکیه ثبت شده‌است». صفحه نخست - خبرآنلاین. ۲۰۱۵-۱۱-۰۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۵-۱۱-۰۹.
  6. هود، رابین (۲۰۱۵-۱۱-۰۴). «کی اف سی تهران، شرکت آمریکایی را شوکه … - ارانیکو». ارانیکو - Eranico. دریافت‌شده در ۲۰۱۵-۱۱-۰۹.
  7. «کی‌اف‌سی ترکیه هم کی‌اف‌سی ایران را رد کرد». صفحه نخست - خبرآنلاین. ۲۰۱۵-۱۱-۰۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۵-۱۱-۰۹.
  8. «فاضلی رئیس موقت اتاق اصناف ایران شد». Mehr News Agency. ۲۰۱۴-۰۶-۰۷. دریافت‌شده در ۲۰۱۵-۱۱-۳۰.
  9. «کی اف سی حلال با تغییر لوگو شروع به کار کرد .جناب فاضلی گرانقدر ، از انجا که استفاده از نام برندهای جهانی فقط با مجوز رسمی آن برند مجاز میباشد ، با توجه به اینکه برند کی اف سی ایرانیان در نفس عمل ، از نام و شهرت جهانی کی اف سی قصد سواستفاده دارد ، از جایگاه و مقام جنابعالی انتظار است که جلوی این حرکت را بگیرید نه اینکه انجام آنرا مجاز بدانید. ایا هموطنان عزیز کشورمان به اعتبار نام کی اف سی مشهور به این رستوران مراجعه میکنند یا به اعتبار نام کی اف سی ایرانیان که به هیچ عنوان دارای اعتباری نمی‌باشد, کدامیک ؟چرا به‌جای استفاده های غیر مجاز از ثمره تلاش کمپانی های بزرگ نباید خودشان به‌فکر برند سازی باشند.؟ امیدوارم حمایت ها در جهت خلق برند باشد تا در جهت جعل برند. برای شما آرزوی سلامتی و توفیق در انجام وظایف را از پروردگار یکتا خواستارم. علی شفیعی صابر بازرس ارشد کمپانی یام ( کی اف سی، ایالت کنتاکی )». پایگاه خبری ایران خبر. ۲۰۱۵-۱۱-۳۰. دریافت‌شده در ۲۰۱۵-۱۱-۳۰. کاراکتر line feed character در |عنوان= در موقعیت 611 (کمک)

Wikipedia contributors, "KFC," Wikipedia, The Free Encyclopedia, http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=KFC&oldid=151781361 (accessed August 17, 2007):

پیوند به بیرون[ویرایش]