درگاه:ایالات متحده آمریکا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از درگاه:آمریکا)
United States portal logo
United States portal logo

درگاه ایالات متحده آمریکا

پرچم ایالات متحده آمریکا
پرچم ایالات متحده آمریکا


پرچم ایالات متحده آمریکا

نشان بزرگ ایالات متحده آمریکا
نشان بزرگ ایالات متحده آمریکا

نشان ملی

ایالات متحده آمریکا (به انگلیسی: United States of America و به اختصار: USA) کشوری در آمریکای شمالی، و به پایتختی شهر واشنگتن دی‌سی است. آمریکا سومین کشور پر جمعیت دنیا و چهارمین کشور پهناور جهان است، و از لحاظ نژادی و گوناگونی مردم، متنوع‌ترین کشور جهان شناخته می‌شود. آمریکا با تولید ناخالص داخلی بیش از ۱۳٬۰۰۰ میلیارد دلار در سال و ۱۹٪ قدرت خرید جهان، بزرگترین اقتصاد در میان کشورهای جهان را دارا است. نام «آمریکا» اقتباسیست از نام آمریگو وسپوچی جهانگرد و کاشف ایتالیایی که توسط یک نقشه ساز آلمانی در سال ۱۵۰۷ میلادی ثبت گردید. نظام حکومتی آمریکا در چارچوب قانون اساسی، و بر اساس سیستم جمهوری فدرال بنیان نهاده شده‌است. این کشور در سال ۱۷۷۶ میلادی (۱۱۵۵ ه. خ.)، در پی اعلام استقلال و اتحاد ۱۳ مستعمرهٔ سابق بریتانیا شکل گرفت.

کشور آمریکا از شرق با اقیانوس اطلس، در غرب با اقیانوس آرام، از شمال با کشور کانادا، و از جنوب با مکزیک همسایه‌است. این کشور از راه پایگاه دریایی گوانتانامو نیز مرز مشترک اندکی با کوبا دارد. آمریکا همچنین از طریق آلاسکا با روسیه مرز آبی دارد. به علاوه، مجموعه‌ای از جزیره‌ها، ناحیه‌ها، و مناطق متعلق به آمریکا در سراسر جهان پراکنده‌اند. کشور آمریکا ۵۰ ایالت دارد که هر کدام از آنها بنا بر سامانه فدرالی حاکم، دارای سطح بالایی از خودگردانی هستند. ایالات متحدهٔ آمریکا اقتصاد کاپتالیستی از نوع سرمایه‌داری انحصاری دارد. ویژگی بارز اقتصاد ایالات متحدهٔ آمریکا عبارتست از تسلط انحصارها در رشته‌های مختلف، که بر مبنای منابع طبیعی فراوان، زیربنای توسعه‌یافته، تولید انبوه، و مصرف زیاد استوار است. تولید ناخالص داخلی ایالات متحدهٔ آمریکا با بیش از ۱۳ تریلیون دلار، یعنی حدود ۲۰٪ تولید ناخالص جهان، نخستین اقتصاد بزرگ جهان است. بزرگ‌ترین اقلام صادراتی آمریکا بترتیب تجهیزات صنعتی (۲۹٫۸٪)، ماشین‌آلات (۲۹٫۵٪)، کالاهای مصرفی غیر اتومبیل (۱۲٫۴٪)، خودرو و تولیدات وابسته (۹٫۳٪)، تولیدات صنایع غذایی (۸٫۳٪)، و تولیدات صنایع هوایی (۶٫۶٪) هستند، در حالی که بزرگ‌ترین اقلام وارداتی به آمریکا کالاهای مصرفی غیر اتومبیل (۲۳٪)، سوخت (۲۲٫۱٪)، ماشین‌آلات (۱۹٫۹٪)، تجهیزات صنعتی (۱۴٫۸٪)، تولیدات خودرو (۱۱٫۱٪)، صنایع غذایی (۴٫۲٪)، و صنایع هوایی (۱٫۷٪) هستند.

آمریکا به طور رسمی یک کشور سکولار می‌باشد. در ایالات متحده آمریکا بر اساس متمم اول قانون اساسی ایالات متحده آمریکا، هیچ دینی بطور رسمی وجود ندارد، اما همین متمم نیز آزادی تمام ادیان را تضمین کرده‌است. به همین دلیل است که مثلاً زنان محجبهٔ مسلمان آمریکایی اجازه حضور در مراکز دولتی و دانشگاهی کشور را از نظر قانونی دارند. از قرن نوزدهم بیسبال به عنوان ورزش ملی آمریکا شناخته شد. در وهله بعدی فوتبال آمریکایی، بسکتبال و هاکی روی یخ ورزش‌های ملی آمریکا به شمار می‌رود. فوتبال کالجی و بسکتبال کالجی نیز پرطرفدارند. فوتبال آمریکایی اکنون پرطرفدارترین ورزش در آمریکاست.

بیشتر بخوانید دربارهٔ… تاریخ و نمای کلی ایالات متحده آمریکا

نوشتار برگزیده

یک از بسیار یا واحدی متشکل از تعدد عبارتی‌ است که به همراه کنش به تأیید اوست و نظم نوین اعصار از سال ۱۷۸۲ به موجب مصوبهٔ کنگره بر روی نشان بزرگ ایالات متحدهٔ آمریکا نقش بست. این عبارت مشابه ترجمهٔ لاتین قطعهٔ دهم از هراکلیتوس است: «از میان همه چیز، یکی و یکی از میان همه چیز». شکل تغییر یافته‌ای از عبارت در موتورم دیده می‌شود. موتوروم شعری است که به ویرژیل منتسب است ولی در حقیقت سراینده‌اش ناشناس است. در شعر آمده‌است: color est e pluribus unus که به معنای «اختلاط رنگ‌ها در یک رنگ واحد» است. سنت اوگوستین، مشابه این عبارت یعنی ex pluribus unum را در رسالهٔ اعترافاتش به کار برده‌است. در دورهٔ انقلاب آمریکا، عین این عبارت بر روی جلد مجلهٔ مشهور نجیب‌زادگان چاپ می‌شد. مجلهٔ نجیب‌زادگان مقالاتش را از منابع متعددی در یک مجله جمع‌آوری و چاپ می‌کرد. واحدی متشکل از تعدد توسط پیر اوژن دوسیمیتیر به کمیتهٔ مسئول طراحی نشان پیشنهاد شد.


ادامه...

گفتاورد

«اگر آزادی بیان را از ما بگیرند، همچون گوسپندانی خواهیم شد که در سکوت و حماقت به پای قربان‌گاه برده می‌شوند.»

جورج واشنگتن


رده‌ها

نوشتارهای برگزیده

نیروهای مسلح

نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا با داشتن بیش از ۲۷۰ کشتی جنگی بزرگترین نیروی دریایی در جهان است. تناژ (وزن) ناوگان نبرد این نیرو از مجموع ۱۳ نیروی دریایی بعد ازخود بیشتر است. این نیرو همچنین بزرگترین ناوگان ناوهای هواپیمابر را با ۱۱ ناو درحال خدمت و یک ناو در حال ساخت در جهان داراست. نیروی دریایی ایالات متحده دارای ۳۲۸۵۱۶ پرسنل در حال خدمت و ۱۰۱۶۸۹ پرسنل ذخیره در تاریخ ژانویه ۲۰۱۱ بوده است و شامل ۲۸۶ کشتی فعال و بیش از ۳۷۰۰ هواپیماست. فرمانده نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا از سوی رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا و با تأیید مجلس سنای ایالات متحده آمریکا انتخاب می‌شود.


ادامه...

اقتصاد


لاوز، (به انگلیسی: Lowe's) شرکت خرده‌فروشی آمریکایی است، که در زمینه فروش و توزیع طیف وسیعی از لوازم خانگی و ساختمانی فعالیت می‌نماید و در حال حاضر پس از شرکت هوم دیپو به‌عنوان دومین شبکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای لوازم خانگی و سخت افزار، در جهان شناخته می‌شود.

شرکت لاوز در سال ۱۹۲۱ توسط لوسیوس اس. لاو در شهر نرت ویلکسبورو، کارولینای شمالی راه‌اندازی شد و در حال حاضر دارای شبکه‌ای از ۱٫۷۵۰ شعبه، در کشورهای ایالات متحده آمریکا، کانادا، مکزیک و استرالیا می‌باشد.

دفتر مرکزی این شرکت در شهر مورسویل، کارولینای شمالی، ایالات متحده آمریکا قرار دارد و سهام آن در بازار بورس نیویورک معامله می‌شود و جزئی از شاخص اس اند پی ۵۰۰ به‌شمار می‌آید. شرکت لاوز در سال ۲۰۱۲ درآمدی بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار کسب نمود، که در فهرست فرچون ۵۰۰، رتبه ۴۳ از بزرگترین شرکت‌های ایالات متحده را، به خود اختصاص داد.


ادامه...

پرچم‌ها

پرچم گدزدن (به انگلیسی: Gadsden flag) پرچمی است که در تاریخ آمریکا بر علیه سلطه گری بریتانیا مورد استفاده قرار گرفت. این پرچم توسط ژنرال کریستوفر گدزدن ابداع گردید، اما مفهوم و سمبلیسم پرچم کار یکی از بنیانگذاران مشهور آمریکا بنام بنجامین فرانکلین است. وی در ۱۷۵۱ در نشریه پنسیلوانیا گازت اشاره بدین مفهوم کرد. پرچم یک مار زنگی پشت الماسی شرقی را نشان می‌دهد که برای حمله خیز برداشته. فرانکلین در نشریه فوق (به تمسخر) پیشنهاد کرد که از آنجایی که سیاست بریتانیا مبنی بر ارسال تبهکاران به آمریکا است، آمریکاییان نیز در ازا برای تشکر، مار زنگی پشت الماسی شرقی به انگلیس بفرستد. مار زنگی نامبرده، بومی جنگلهای کوههای آپالیشین است.


ادامه...

جغرافیای طبیعی

کوه‌های راکی (به انگلیسی: The Rocky Mountains) رشته کوهی است در قاره آمریکای شمالی. این رشته کوه به عنوان یک طیف عمده و وسیع در شمال غرب آمریکا قرار دارد با کشش و گستردگی بیش از ۳ هزار مایل (۴۸۰۰ کیلومتر) که از بخش شمالی بریتیش کامبیا در غرب کانادا آغاز و به نیومکزیکو در جنوب غربی ایالات متحده گستردگی دارد،

رشته کوه راکی در ۵۵ تا ۸۰ میلیون سال پیش در دورهٔ کوه‌زایی لارامید شکل گرفت که در آن تعدادی از صفحات شروع به حرکت در زیر صفحهٔ آمریکای شمالی با یک زاویهٔ فرورانش کم‌عمق نموده و باعث شکل‌گیری این رشته کوه شدند که نتیجهٔ آن ایجاد یک کمربند گسترده از سمت شمال غرب آمریکا شد. با گذشت سال‌ها و دوره‌های متعدد از جمله فعالیت‌های زمین‌ساختی و بیشتر فرسایش توسط یخچال‌های طبیعی، دره‌ها و قله‌های مختلفی از لحاظ عمق و ارتفاع در این رشته کوه پدید آمد.


ادامه...

نمادها

یادبود ملی کوه راش‌مُر (به انگلیسی: Mount Rushmore National Memorial) یک پارک و یادبود ملی در ایالت داکوتای جنوبی در ایالات متحده آمریکا است.

بر روی کوهی در این مکان، چهره چهار تن از مشهورترین رئیسان جمهور آمریکا بر روی سنگ کوه در مقیاس بزرگ کنده کاری شده است. از راست به چپ: آبراهام لینکلن، تئودور روزولت، توماس جفرسون، و جرج واشینگتن هستند.

این یادبود که در سال ۱۹۲۵ میلادی تأسیس گردید، بر روی زمین‌های سرخ‌پوستان قبیلهٔ لاکوتا قرار دارد.


ادامه...

آموزش و پژوهش

نشنال جئوگرافیک (به انگلیسی: National Geographic، «جغرافیای ملی») نشریه رسمی انجمن جغرافیای ملی است که از سال ۱۸۸۸ میلادی و دقیقاً ۹ ماه پس از آغاز فعالیت انجمن جغرافیای ملی، شروع به انتشار کرد و امروزه یکی از مشهورترین و پراعتبارترین مجلات مرتبط با علوم طبیعی در جهان است.

بنیاد نشنال جئوگرافیک در ۲۷ ژوئن سال ۱۸۸۸ (تیرماه ۱۲۶۷) توسط ۳۳ دانشمند و جهانگرد که علاقه‌مند به تشکیل انجمنی برای افزایش و توسعه علم جغرافیا بودند، در واشنگتن دی‌سی تأسیس شد. یکی از مؤسسان این بنیاد الکساندر گراهام بل مخترع تلفن بود که پس از هابارد گرین گاردینر ریاست این مؤسسه را به عهده گرفت.. ایده استفاده از عکس در کنار مقالات که از عوامل اصلی محبوبیت این مجله به شمار می‌رود را «بل» ارائه داد. آقای جان ام. فاهی رئیس نشنال جئوگرافیک دربارهٔ هدف نشنال می‌گوید: هدف ما تشویق مردم برای علاقه‌مند کردن آنان جهت توجه و مواظبت از سیاره‌شان است.


ادامه...

زندگی‌نامه برگزیده

استیون پاول جابز (به انگلیسی: Steven Paul Jobs) (زادهٔ ۲۴ فوریهٔ ۱۹۵۵ در سان‌فرانسیسکو — درگذشتهٔ ۵ اکتبر ۲۰۱۱ در پالوآلتو) کارآفرین، مخترع، بنیان‌گذار و مدیر ارشد اجرایی شرکت رایانه‌ای اپل و یکی از چهره‌های پیشرو در صنعت رایانه بود. در سال ۱۹۷۶، جابز ۲۱ساله به‌همراه دوستش استیو وزنیاک ۲۶ساله، شرکت اپل را تأسیس کردند. اولین رایانهٔ شخصی‌ای که شرکت اپل به بازار معرفی کرد، اپل I نام داشت. یک سال پس از آن در سال ۱۹۷۷ اپل II نیز راهی بازار شد. در سال ۱۹۸۵ طی یک اختلاف مدیریتی، جابز اپل را ترک و در همان سال شرکت نکست را تأسیس کرد. از مهمترین محصولات شرکت نکست می‌توان به نکست کامپیوتر اشاره کرد که بعدها میزبان اولین مرورگر وب شد. در سال ۱۹۹۶ شرکت اپل، شرکت نکست را به مبلغ ۴۲۹ میلیون دلار خرید. طی این معامله استیو جابز، مجدداً به اپل بازگشت. از اتفاقات مهم پس از این مسئله در اپل می‌توان به معرفی آی‌پاد در سال ۲۰۰۱، پرده‌برداری از آی‌تیونزاستور در سال ۲۰۰۳ و معرفی آی‌فون و آی‌پد در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۰ اشاره کرد.


ادامه...

نگاره برگزیده

تاریخ

اعلامیهٔ استقلال ایالات متحدهٔ آمریکا (به انگلیسی: United States Declaration of Independence)، بیانیه‌ای بود که در ۴ ژوئیهٔ ۱۷۷۶ به تصویب کنگرهٔ قاره‌ای رسید. این اعلامیه، استقلال سیزده مستعمره‌نشین را که در حال جنگ با بریتانیای کبیر بودند بیان می‌دارد و به صراحت از تصمیم این مستعمره‌نشین‌ها به جدایی از امپراتوری بریتانیا سخن می‌گوید. هدف این اعلامیه که عمدتاً توسط توماس جفرسون نگاشته شده بود، توضیح رسمی این واقعیت به جهانیان بود که چرا تقریباً یک سال پس از آغاز جنگ‌های انقلاب آمریکا، کنگرهٔ این کشور در ۲ ژوئیه رأی به استقلال از بریتانیا داد. همه ساله چهارم ژوئیه—سالروز تأیید متن و عبارت‌بندی اعلامیه توسط کنگره—به عنوان روز استقلال آمریکا جشن گرفته می‌شود.

پس از تأیید متن اعلامیه در ۴ ژوئیه، کنگره اعلامیهٔ استقلال را به طرق مخلتفی منتشر کرد. در ابتدا تعدادی نسخه از آن را به چاپ رساند که به صورت گسترده توزیع شدند و برای عموم مردم خوانده شدند. مشهورترین نسخهٔ اعلامیهٔ استقلال، رونوشت امضاشده‌ای است که اغلب به عنوان اعلامیهٔ استقلال در نظر گرفته می‌شود و در دفتر ملی بایگانی آمریکا در واشینگتن دی‌سی به نمایش گذارده شده‌است.


ادامه...

شهرها

نیویورک پرجمعیت ترین شهر ایالت نیویورک و ایالات متحده آمریکاست که از ۵ ناحیه شامل برانکس، بروکلین، منهتن، کوینز و استاتن آیلند تشکیل شده‌است. این شهر یکی از قطب‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جهان است. عده‌ای به دلیل اهمیت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی منحصربه‌فرد نیویورک، این شهر را پایتخت جهان نامیده‌اند.

ابرشهر نیویورک با مساحت ۱۱٬۳۲۷ کیلومتر مربع، وسیعترین شهر جهان است. در میان شهرهای بزرگ جهان، تولید ناخالص داخلی نیویورک در زمره بیشترین‌ها قرار دارد که از نظر ارزش اسمی، می‌توان به تنهایی آنرا با کشور بزرگی مثل روسیه مقایسه کرد. شهر نیویورک با داشتن بیش از ۵۳ آسمانخراش با ارتفاع بیش از ۲۰۰ متر، بیشترین تعداد آسمانخراش را در میان شهرهای دنیا داراست. برج آزادی، اولین بنایی است که در مکان مرکز تجارت جهانی نیویورک ساخته شده است.


ادامه...

ورزش

در زمینه ورزش آمریکاییان بیش از دیگر ورزش‌ها به فوتبال آمریکایی، بیسبال، و بسکتبال توجه و علاقه نشان می‌دهند.

برخی لیگهای ورزشی همانند آیوی لیگ دارای سابقه‌ای کهن و پر افتخارند. و نیز ورزش‌هایی همانند والیبال، لاکراس، بیسبال، و بسکتبال ابداعاتی آمریکایی به شمار می‌روند.

فوتبال آمریکایی هر ساله در دو لیگ ان اف ال (در سطوح حرفه ای) و بی سی اس (بین دانشگاه‌های آمریکا) توسط میلیون‌ها آمریکایی دنبال می‌شود. در واقع، مسابقات لیگ ان اف ال از نظر میانگین تعداد تماشاچیان در هر بازی رتبه اول جهان در میان تمام ورزشها را دارد. بطور مثال در سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ میانگین حضور تماشاچیان در هر بازی بیش از ۶۷٬۰۰۰ نفر بود.


ادامه...

فرهنگ و هنر آمریکا

کتابخانهٔ ملی کنگرهٔ آمریکا (به انگلیسی: Library of Congress) کتابخانهٔ ملی دوفاکتوی ایالات متحده آمریکا، بازوی تحقیقاتی کنگره ایالات متحده، قدیمی‌ترین انستیتوی فرهنگی دولت فدرال آمریکا و بزرگ‌ترین کتابخانهٔ جهان است که در پایتخت ایالات متحدهٔ آمریکا، شهر واشنگتن دی‌سی، قرار دارد.

رئیس کتابخانهٔ کنگره «کتابدار کنگره» نامیده می‌شود و درحال‌حاضر جیمز بیلینگتون این سِمَت را بر عهده دارد. در ۲۴ آوریل سال ۱۸۰۰ میلادی جان آدامز، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، لایحه‌ای به کنگرهٔ آمریکا فرستاد که بر اساس آن علاوه بر انتقال پایتخت این کشور از فیلادلفیا به شهر جدید واشنگتن، با اختصاص مبلغ ۵۰۰۰ دلار برای تأسیس کتابخانه‌ای حاوی کتب قابل استفاده و مفید برای اعضای کنگرهٔ آمریکا نیز موافقت می‌شد.


ادامه...

آیا می‌دانید

ویکی‌پروژه‌ها

آن‌چه می‌توانید انجام دهید

سراسرنما

مانیومنت ولی یا دره یادبود واقع در مرز ایالت یوتا و آریزونا

موضوعات

درگاه‌های وابسته

در دیگر پروژه‌های ویکی‌مدیا

حافظهٔ نهان سرور را پاکسازی کنید