ببر خیزان، اژدهای پنهان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ببر خیزان، اژدهای پنهان
پوستر فیلم
کارگردانانگ لی
تهیه‌کنندهلی-کنگ هسو
ویلیام کانگ
انگ لی
نویسندههوی-لینگ وانگ
جیمز شیمس
کو جونگ تسای
بر پایهببر خیزان، اژدهای پنهان
اثر وانگ دولو
بازیگرانچو یون فات
میشل یئو
جانگ زئی
چانگ چن
چنگ پی-پی
موسیقیتان دان
فیلم‌بردارپیتر پائو
تدوین‌گرتیم اسکوایرز
شرکت
تولید
کلمبیا پیکچرز
ادکو فیلمز
گود ماشین
توزیع‌کنندهسونی پیکچرز کلاسیکس
تاریخ‌های انتشار
  • ۶ ژوئیه ۲۰۰۰ (۲۰۰۰-۰۷-۰۶) (هنگ کنگ)
  • ۸ دسامبر ۲۰۰۰ (۲۰۰۰-۱۲-۰۸) (ایالات متحده)
مدت زمان
۱۲۰ دقیقه
کشورچین
هنگ کنگ
تایوان
آمریکا
زبانماندارین
هزینهٔ فیلم۱۷ میلیون دلار
فروش گیشه۲۱۳.۵ میلیون دلار

ببر خیزان، اژدهای پنهان (به چینی ساده: 卧虎藏龙، به چینی سنتی: 臥虎藏龍، به پین یین: Wòhǔ Cánglóng) نام یک فیلم رزمی سبک ووشیا به کارگردانی انگ لی محصول مشترک کشورهای چین، هنگ کنگ، تایوان و آمریکا در سال ۲۰۰۰ است. در این فیلم بازیگران بین‌المللی از قوم هان همچون چو یون فات، میشل یئو، جانگ زئی و چانگ چن ایفای نقش می‌کنند. دنباله‌ای بر این فیلم با عنوان ببر خیزان، اژدهای پنهان: شمشیر سرنوشت در فوریه ۲۰۱۶ اکران شد.

این فیلم در نگاه اول یک اثر ورزش های رزمی به سیاق سنتی سینمای هنگ کنگ است؛ اما لحن شاعرانه و آرامی که لی برای همین روایت به کار گرفته و نوع ساختار صحنه های رزمی، فیلم را تبدیل به یک الگوی تازه برای این نوع سینما می کند.[۱] ببر خیزان، اژدهای پنهان تاکنون بیش از ۴۰ جایزه سینمایی را به‌دست آورده است. این فیلم برنده جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان (تایوان) و نیز سه جایزه اسکار و شش نامزدی جایزه اسکار دیگر شامل بهترین فیلم شده است. این فیلم همچنین برنده سه جایزه بفتا (و ده نامزدی بفتا) و دو جایزه گلدن گلوب، شامل گوی طلایی بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان شده است.

منابع[ویرایش]

  1. راهنمای فیلم روزنه. بهزاد رحیمیان. ۱۳۹۱.

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Crouching Tiger, Hidden Dragon». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۶ ژانویهٔ ۲۰۱۰.

پیوند به بیرون[ویرایش]