سرگئی باندارچوک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سرگئی باندارچوک
باندارچوک و اورسن ولز در افتتاحیه اکران فیلم جنگ نرتوا، سارایوو، ۱۹۶۹
زادهٔ۲۵ سپتامبر ۱۹۲۰
بیلوزرکا، جمهوری شوروی سوسیالیستی اوکراین
درگذشت۲۰ اکتبر ۱۹۹۴ (۷۴ سال)
مسکو، روسیه
ملیتروس
سال‌های فعالیت۱۹۴۸–۱۹۹۲
همسر(ها)ایرینا اسکوبتسووا
جایزه(ها)قهرمان کار سوسیالیست
نشان لنین نشان پرچم سرخ کار نشان جنگ میهنی
هنرمند مردمی اتحاد جماهیر شوروی هنرمند افتخاری جمهوری شوروی فدراتیو سوسیالیستی روسیه جایزه استالین جایزه لنین جایزه دولتی اتحاد شوروی

سرگئی فیودورویچ باندارچوک (به روسی: Серге́й Фё́дорович Бондарчу́к) کارگردان فیلم، فیلم‌نامه‌نویس و بازیگر برجسته اهل اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

سرگئی باندارچوک در ۲۵ سپتامبر ۱۹۲۰ در شهر بیلوزرکا واقع در اوکراین زاده شد. کودکی خویش را در شهرهای ییسم و تاگانروگ سپری نمود؛ فعالیت بازیگری را اولین بار در سال ۱۹۳۷ بر روی صحنه تئاتر تاگانروگ تجربه نمود. در بین سال‌های ۱۹۳۸–۱۹۴۲ در «مدرسه تئاتر روستوف-نا-دونو» (Rostov on Don) به تحصیل پرداخت. پس از پایان تحصیل به خدمت ارتش سرخ پیوست و در جنگ جهانی دوم برضد آلمان نازی شرکت نمود. در سال ۱۹۴۸ در اولین نقش سینمایی خود بنام نگهبان جوان به کارگردانی سرگئی گراسیموف بازی کرد و در ۱۹۵۹ نخستین فیلم خود را با عنوان سرنوشت یک انسان کارگردانی نمود و خود نیز در آن بازی نمود. وی در سال ۱۹۵۱ برای بازی در فیلم تاراس شوچنکو به عنوان جوانترین بازیگر مشهور در «هنرمند مردمی اتحاد شوروی» نایل شد. همچنین در سال ۱۹۵۹ برای بازی در فیلم سرنوشت یک انسان برنده «جایزه بزرگ» جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو شد. سرگئی باندارچوک در ۲۰ اکتبر ۱۹۹۴ در سن ۷۴ سالگی در مسکو درگذشت.

گزیدهٔ فیلم‌شناسی[ویرایش]

جوایز[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Sergei Bondarchuk». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی.
  • شهیدی، علی‌اصغر (زمستان ۱۳۶۷سینماگران جهان، موسسه انتشارات تلاش