آدولف گرونبام

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آدولف گرونبام
زادهٔ۱۵ مهٔ ۱۹۲۳
کلن، پروس
درگذشت۱۵ نوامبر ۲۰۱۸ (۹۵ سال)
محل تحصیلدانشگاه ییل
دورهفلسفه معاصر
حیطهفلسفه غرب
مکتبتحلیلی
پایان‌نامهفلسفه تداوم: تفسیری فلسفی از پیوستار متریک رویدادهای فیزیکی در پرتو مفاهیم ریاضی معاصر (1951)
استاد راهنماکارل گوستاو همپل
دانشجویان دکتراباس ون فراسن
علایق اصلی
فلسفه علم، فلسفه فیزیک، فلسفه روان‌کاوی
ایده‌های چشمگیر
ذهن-وابستگی به شدگی موقت
تأثیرگرفته از

آدولف گرونبام (به انگلیسی: Adolf Grünbaum)؛ (زاده ۱۵ مه ۱۹۲۳ – درگذشته ۱۵ نوامبر ۲۰۱۸) فیلسوف علم آلمانی-آمریکایی و منتقد روان‌کاوی و همچنین فلسفه علم کارل پوپر بود. او استاد فلسفه در دانشگاه پیتسبرگ از سال ۱۹۶۰ تا زمان مرگش بود و همچنین به‌عنوان رئیس مشترک مرکز فلسفه علم (از ۱۹۷۸) و استاد پژوهش روان‌پزشکی (از ۱۹۷۹) و استاد پژوهش‌گر گروه تاریخ و فلسفه علم (از سال ۲۰۰۶) خدمت کرد. آثار او عبارتند از مسائل فلسفی فضا و زمان (۱۹۶۳)، مبانی روان‌کاوی (۱۹۸۴)، و اعتبارسنجی در نظریه بالینی روان‌کاوی (۱۹۹۳).

زندگی و حرفه[ویرایش]

خانواده آدولف گرونبام که یهودی بودند در سال ۱۹۳۸ آلمان نازی را ترک کردند و به ایالات متحده مهاجرت کردند.[۱] گرونبام در سال ۱۹۴۳ مدرک لیسانس خود را با ممتاز دوگانه در فلسفه و ریاضیات از دانشگاه وسلین میدل‌تاون، کنتیکت دریافت کرد.

در طول جنگ جهانی دوم، گرونبام در کمپ ریچی، مریلند آموزش دید و یکی از سربازان ریچی بود. او در برلین مستقر شد و از نازی‌های دارای موقعیت عالی بازجویی کرد و در سال ۱۹۴۶ به ایالات متحده بازگشت.[۲]

گرونبام مدرک کارشناسی ارشد خود را در فیزیک (۱۹۴۸) و دکترای خود را در فلسفه (۱۹۵۱) از دانشگاه ییل دریافت کرد. او پس از ارتقاء به رتبه‌های بالاتر در دانشگاه لیهای، بتلهم، پنسیلوانیا (۱۹۵۶–۱۹۶۰)، از سال ۱۹۵۰ شروع کرد و در سال ۱۹۵۵ استاد تمام شد.

در پاییز ۱۹۶۰، گرونبام دانشگاه لیهای را ترک کرد تا به هیئت علمی دانشگاه پیتسبرگ بپیوندد، جایی که او اولین استاد فلسفه شد. در آن سال او همچنین مدیر مؤسس مرکز فلسفه علم آن دانشگاه شد و تا سال ۱۹۷۸ به‌عنوان مدیر فعالیت کرد. او و همکارانی که به خدمت گرفته شدند، دپارتمان‌های فلسفه و تاریخ و فلسفه علم در سطح جهانی ایجاد کردند. جذب تعدادی از این همکاران از دپارتمان فلسفه دانشگاه ییل از سال ۱۹۶۲ شروع شده بود. در طول این دوره استخدام، دانشگاه پیتسبرگ کسانی ماند نیکلاس رشر، ویلفرد سلارز، ریچارد گیل، نوئل بلنپ، آلان راس اندرسون و جرالد ماسی به چشم می‌خورند.

در سال ۲۰۰۳، گرونبام از دپارتمان فلسفه در دانشگاه پیتسبورگ استعفا داد، درحالی‌که در طول عمر کرسی استادی و سایر وابستگی‌هایش در آن دانشگاه حفظ شد.[۳]

گرونبام به‌نوان رئیس انجمن فلسفی آمریکا و انجمن فلسفه علم خدمت کرد. او از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۸ مدیر مرکز فلسفه علم بود.[۴] او رئیس بخش منطق، روش‌شناسی و فلسفه علم اتحادیه بین‌المللی تاریخ و فلسفه علم (IUHPS) در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵ بود و سپس به‌طور خودکار از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷ رئیس IUHPS شد. او همچنین عضو آکادمی هنر و علوم آمریکا است.

او جایزه دانشمند ارشد ایالات متحده را از بنیاد الکساندر فون هومبولت (آلمان، ۱۹۸۵)، جایزه فرژن برای علم از پارلمان ایتالیا (۱۹۹۸) و مدال صلیب ویلبر لوسیوس را برای دستاوردهای برجسته از دانشگاه ییل (۱۹۹۰) دریافت کرد. همچنین در می ۱۹۹۵ دکترای افتخاری از دانشگاه کنستانس آلمان و در سال ۲۰۱۳ دکترای افتخاری فلسفه را از دانشگاه کلن آلمان دریافت کرد. در سال ۲۰۱۳، نشان افتخار شایستگی جمهوری فدرال آلمان را از جمهوری فدرال آلمان دریافت کرد.[۱]

گرونباوم یک یهودی بود.[۵] و در نوامبر ۲۰۱۸ در سن ۹۵ سالگی درگذشت.[۶]

کار فلسفی[ویرایش]

گرونبام نویسنده نزدیک به ۴۰۰ مقاله و فصل کتاب و همچنین کتاب‌هایی در مورد فضا-زمان و نقد روان‌کاوی بود. او به‌عنوان بخشی از تجربه‌گرایی منطقی آمریکایی تلقی می‌شود که با هانس رایشنباخ مرتبط است.[۷]

گرونبام فلسفه علم پوپری را که در دهه ۱۹۶۰ توسط فیزیک‌دان ریچارد فاینمن به تمسخر گرفته شد را قبول نکرد.[۸] به دنبال پیشنهاد نئولایبنیتس گرونبام یک مبادله نقل‌قولی بین آن‌ها شکل گرفت، که جریان زمان ممکن است فقط در موجودات آگاه یک توهم باشد، و در آن فاینمن می‌پرسید که آیا سگ‌ها و سوسک‌ها به اندازه کافی موجودات آگاه هستند یا خیر.[۹] گزارش شده که به‌عنوان نشانه‌ای از تحقیر بیش‌تر،[۱۰] فاینمن از چاپ نام خود امتناع کرد و به «آقای ایکس» که به‌راحتی قابل‌تشخیص بود، تبدیل شد.[۸]

حدود ۴۰ سال بعد، نویسنده جیم هولت، گرونبام را در دهه ۱۹۵۰ به‌عنوان «مهم‌ترین متفکر در فضا و زمان» توصیف کرد و گفت «تا دهه ۲۰۰۰، مسلماً بزرگ‌ترین فیلسوف زنده علم» بود. هولت گرونبام عقل‌گرا را این‌گونه به تصویر می‌کشد که هرگونه نشانه‌ای از اسرارآمیز بودن در کیهان را رد می‌کند.[۱۱]

آثار برگزیده[ویرایش]

  • علم مدرن و پارادوکس‌های زنو (نسخه اول، ۱۹۶۷؛ ویرایش دوم، ۱۹۶۸)[۱۲]
  • هندسه و کرونومتری در دیدگاه فلسفی (۱۹۶۸)[۱۳]
  • مسائل فلسفی فضا و زمان (نسخه اول، ۱۹۶۳؛ چاپ دوم، ۱۹۷۳)[۱۴]
  • مبانی روان‌کاوی (۱۹۸۴)[۱۵]
  • اعتبارسنجی در نظریه بالینی روان‌کاوی: مطالعه‌ای در فلسفه روان‌کاوی (۱۹۹۳)[۱۶]
  • مجموعه آثار، جلد ۱ (ویرایش توماس کوپکا): عقلانیت علمی، شرایط انسانی و کیهان‌شناسی قرن بیستم، انتشارات دانشگاه آکسفورد، ۲۰۱۳. جلد ۲: فلسفه فضا و زمان (ویرایش‌گر توماس کوپکا)، در سال ۲۰۱۹ منتشر می‌شود. جلد ۳: سخنرانی‌های روان‌کاوی (ویرایش توماس کوپکا و لیان لانگ‌ویل)، همچنین در سال ۲۰۱۹ منتشر می‌شود.

یادنامه[ویرایش]

سه کتاب تجلیل (جلد «یادنامه») که به آثار او می‌پردازد تا به امروز منتشر شده‌است:

  • (۱۹۸۳) فیزیک، فلسفه و روان‌کاوی: مقالاتی به افتخار آدولف گرونبام. آر.اس. کوهن و ال. لاودن (ویرایش‌گران). دوردرخت، هلند: شرکت انتشارات ریدل.
  • (۱۹۹۳) مسائل فلسفی دنیای درونی و بیرونی: مقالاتی در مورد فلسفه آدولف گرونبام. جی. ارمن، ای.آی. جانیس، جی.جی. مسی، و ان. رشر (ویرایش‌گران). پیتسبورگ، پی‌ای/کنستانز، آلمان: انتشارات دانشگاه پیتسبرگ/انتشارات دانشگاه کنستانز.
  • (۲۰۰۹) فلسفه دین، فیزیک و روان‌شناسی: مقالاتی به افتخار آدولف گرونبام. مجموعه مقالات کنفرانس بین‌المللی، «سمپوزیوم آدولف گرونباوم به افتخار آثار پروفسور آدولف گرونباوم»، سانتا باربارا، کالیفرنیا، اکتبر ۲۰۰۲. امهرست، نیویورک: کتاب‌های پرومتئوس.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ "پیت، فلسفه آدولف گرونبام توسط وزارت امور خارجه آلمان تجلیل شد". پیت کرونیکل. دانشگاه پیتسبورگ. September 23, 2013. Retrieved September 25, 2013.
  2. "مصاحبه تاریخ شفاهی با آدولف گرونبام". مجموعه موزه یادبود هولوکاست ایالات متحده.
  3. "گرونباوم از دانشکده فلسفه استعفا داد". دانشگاه پیتسبرگ. May 1, 2013. Retrieved January 9, 2015.
  4. "مرکز فلسفه علم: افسران گذشته".
  5. "دانشگاه پیتسبرگ: مجله پیت". Archived from the original on 2016-10-04. Retrieved 2016-04-11.
  6. دانشگاه پیتسبرگ: اطلاعیه مرگ آدولف گرونباوم
  7. "تجربه‌گرایی منطقی". دایرةالمعارف فلسفه استنفورد. آزمایشگاه تحقیقات متافیزیک، دانشگاه استنفورد. 2021.
  8. ۸٫۰ ۸٫۱ جیمز گلیک، نابغه: زندگی و علم ریچارد فاینمن (نیویورک: کتاب‌های پانتئون، 1992، صفحات 123-4)
  9. توماس گلد (ویرایش)، ماهیت زمان (ایتاکا، نیویورک: انتشارات دانشگاه کرنل، 1967).
  10. هرمان باندی، «توماس گلد. 22 مه 1920 - 22 ژوئن 2004»، خاطرات بیوگرافی اعضای انجمن سلطنتی، 2006 52، 117-35
  11. جیم هولت، چرا جهان وجود دارد؟ یک داستان معمایی وجودی (نیویورک: نورتون، 2012)
  12. (1967) «علم مدرن و پارادوکس‌های حرکت زنو» در: آر ام. گیل (ویرایش)، فلسفه زمان. مجموعه مقالات. نیویورک: Anchor Doubleday Books, صص 422-494. (1968) علم مدرن و پارادوکس‌های زنو. لندن: جورج آلن و آنوین با مسئولیت محدود.
  13. (1968) هندسه و زمان‌سنجی در دیدگاه فلسفی. مینیاپولیس، ام‌ان: انتشارات دانشگاه مینه‌سوتا.
  14. (1963) مسائل فلسفی فضا و زمان. نیویورک: آلفرد آ. ناپف، شرکت. یک نسخه بریتانیایی توسط راتلج و کیگان پل، لندن (1964) منتشر شد. (1973) «مسائل فلسفی فضا و زمان»، مطالعات بوستون در فلسفه علم، جلد. XII. دوردرخت، هلند: شرکت انتشارات ریدل
  15. (1984) مبانی روان‌کاوی: نقد فلسفی. برکلی، کالیفرنیا: انتشارات دانشگاه کالیفرنیا. این کتاب همچنین در ترجمه‌های فرانسوی، آلمانی، مجارستانی، ایتالیایی، ژاپنی و لهستانی منتشر شده‌است.
  16. (1993) اعتبارسنجی در نظریه بالینی روان‌کاوی، مطالعه‌ای در فلسفه روان‌کاوی. مدیسون، سی تی: انتشارات دانشگاه‌های بین‌المللی.

پیوند به بیرون[ویرایش]