کیوان مزدا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کیوان مزدا
زادهٔ۳۱ مرداد ۱۳۳۸
آبادان، ایران
درگذشت۱۱ مهر ۱۳۹۷ (۵۹ سال)
پاریس، فرانسه
محل زندگیفرانسه
ملیت ایران
 فرانسه
دیگر نام‌هاپروفسور مزدا
تحصیلاتجراحی ارتوپدی و ستون فقرات
پیشهپزشک، جراح
عنوانفرشته نجات کودکان اسکولیوزیس جهان

کیوان مزدا (زاده ۳۱ مرداد ۱۳۳۸، آبادان - درگذشت ۱۱ مهر ماه ۱۳۹۷، پاریس)، پزشک و جراح فرانسوی و ایرانی‌تبار بود، وی از اعضای فعال سازمان پزشکان بدون مرز و عضو مؤسسه «زنجیره امید فرانسه» بود.[۱] دین اجدادی او نیز زرتشتی بود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

کیوان مزدا در سال ۱۳۳۸ در آبادان زاده شد. پدرش از زرتشتیان ایران بود و سیروس نام داشت و مادرش فرانسوی بود.[۲] اصالت پدری او از زرتشتیان یزد بود .وی در سن ۷ سالگی به همراه خانواده‌اش به فرانسه مهاجرت کرد و تحصیلات عالی خود را در رشته پزشکی و جراحی ارتوپدی و فلوشیپ جراحی ستون ستون فقرات به اتمام رساند.[۳]

فعالیت حرفه‌ای[ویرایش]

کیوان مزدا[۴] رئیس بخش ارتوپدی کودکان «بیمارستان روبرت دوبره» پاریس[۵] و همچنین عضو سازمان پزشکان بدون مرز و مؤسسه «زنجیره امید فرانسه» بود.

او از سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را با نام مؤسسه زنجیره امید ایران در کشور زادگاهش نیز آغاز کرد و هر سال ۴ بار برای معاینه و معالجه رایگان کودکان فاقد توان مالی و دارای بیماری‌های سخت و پیچیده به ایران سفر می‌کرد و در طی این سفرها سالی ۲ بار نیز با همراهی تیم جراحی خود عمل‌های جراحی را در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران و بیمارستان نورافشار انجام می‌داد. وی در این سفرها علاقه‌ای به مصاحبه با رسانه‌ها نداشت و فعالیتش را در سکوت کامل و بدور از هرگونه بازتاب خبری انجام می‌داد و به فرانسه بازمی‌گشت. او در شهریور ۱۳۹۷ توانست ۲۸ کودک را با کمک تیم جراحی خود عمل جراحی کنند. این سفر آخرین مراجعت وی به ایران بود.

درگذشت[ویرایش]

کیوان مزدا سرانجام در ۱۱ مهرماه ۱۳۹۷ و در سن ۵۹ سالگی در پاریس بعد از یک جلسه پرفشار کاری بر اثر حمله قلبی درگذشت. آرزو و کلام آخر وی برای دنیا و مردمانش این بود: «جنگ نباشد، غذا باشد. زندگی بدون هیچ‌گونه تبعیض.»[۶] سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر وقت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی[۷] و بهرام قاسمی سخنگوی وقت وزارت امور خارجه ایران در پیام‌های جداگانه ای درگذشت وی را تسلیت گفتند.[۸]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. تالاب - بیوگرافی پروفسور کیوان مزدا جراح و پزشک.
  2. «گزارش و تصاویری از بزرگداشت دکتر کیوان مزدا، جراح بین‌المللی زرتشتی». تارنمای برساد. ۲۵ مهر ۱۳۹۷. دریافت‌شده در ۱۹ ژانویه ۲۰۱۹.
  3. روزنامه همشهری - کیوان مزدا، پدر ستون فقرات از میان ما رفت. ۱۴ مهر۱۳۹۷[پیوند مرده]
  4. «دکتر کیوان مزدا متخصص جراح استخوان و مفاصل (ارتوپد) کودکان در تهران». دکتر یاب. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۱-۳۱.
  5. سرپوش پزشکی - دکتر کیوان مزدا از جراحان بنام دنیا و رئیس بخش ارتوپدی اطفال بیمارستان روبرت دوبره پاریس
  6. ایسنا - درگذشت پروفسور کیوان مزدا.
  7. ایسنا - پیام تسلیت وزیر بهداشت در پی درگذشت «کیوان مزدا»، جراح نیکوکار. ۱۲ مهر ۱۳۹۷
  8. ایسنا - تسلیت رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه در پی درگذشت دکتر مزدا. ۱۳ مهر ۱۳۹۷

دکتر کیوان مزدا متخصص ارتوپدی در تهران

پیوند به بیرون[ویرایش]