رزومه: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Restinoka (بحث | مشارکت‌ها)
1- لینک تبلیغاتی به وبسایت lingutranslation حذف شد. 2- قسمت «بخشها و عناصر رزومه» تکمیل شد با استناد به مقاله دکتر ماهر در وبسایت وزارت کار
Ra1373 (بحث | مشارکت‌ها)
جز اضافه کردن 2 نکته در خصوص نوشتن رزومه
خط ۳۵: خط ۳۵:
* روی توانایی های حال حاضر فرد تاکید شود.
* روی توانایی های حال حاضر فرد تاکید شود.
* اگر همراه با رزومه [[انگیزه‌نامه|'''انگیزه نامه''']] نیز ارسال می شود، از ارائه اطلاعات تکراری خودداری شود.
* اگر همراه با رزومه [[انگیزه‌نامه|'''انگیزه نامه''']] نیز ارسال می شود، از ارائه اطلاعات تکراری خودداری شود.
*اگر می‌خواهید رزومه انگلیسی بنوسید باید با ادبیات این زبان آشنایی کامل داشته باشید.
*تا آنجا که می‌توانید به وسیله سیستم‌های رزومه‌ساز اقدام به ساخت رزومه کنید.


== جستارهای وابسته ==
== جستارهای وابسته ==

نسخهٔ ‏۳۱ دسامبر ۲۰۲۰، ساعت ۱۵:۱۵

کارنامک[۱] یا رزومه (فرانسوی:résumé) به نوشته‌ای گفته می‌شود که پیشینهٔ تحصیلی، مهارتی و شغلی و برخی جزئیات زندگی یک شخص در آن درج می‌شود تا شرکت‌ها و کارفرماها بتوانند با مطالعهٔ ان در مورد استخدام یک شخص تصمیم بگیرند. یک رزومه معمولا اطلاعات تحصیلی و شغلی فرد را در بر می گیرد. رزومه اطلاعاتی است که در مورد یک کارمند بالقوه توسط کارفرما بررسی می شود و کارفرما بر اساس آن کاندیداهای مناسب تصدی شغل را غربال کرده و افراد مناسب را برای مراحل بعدی و دعوت به مصاحبه انتخاب می کند. بنابراین برای موفقیت در کاریابی، معمولاً تهیهٔ یک کارنامک (رزومه) مناسب اهمیت زیادی دارد. درستی نوشتاری و بی‌غلط بودن کارنامک نیز از موارد مهم تهیهٔ یک کارنامک می باشد.

تاریخچه

رزومه یک واژه فرانسوی به معنی "خلاصه" است. گفته می شود اولین شخصی که رزومه نوشته است لئوناردو داوینچی بود که متنی تقریبا با مضمون یک رزومه را برای یک کارفرمای بالقوه ارسال کرد. این متن در حدود سال های 1481 تا 1482 نوشته شده است. تا 450 سال بعد، رزومه به صورت یک نامه نوشته می شد که در آن شخص توضیحات مختصری در مورد خود و توانایی هایش ارائه می کرد. در اوایل قرن بیستم در رزومه اطلاعاتی مانند سن، وزن، وضعیت تاهل، قد، و مذهب هم نوشته می شد. از حدود سال 1950 رزومه اهمیت بیشتری پیدا کرد و تقریبا اجباری شد، و اطلاعاتی مانند علایق و تفریحات شخصی نیز به آن اضافه شد. در دهه 1970 و با شروع عصر دیجیتال رزومه ظاهری حرفه ای تر پیدا کرد و اطلاعات و ارائه آن به فرم امروزی خود نزدیکتر شد. [۲]

بخش‌ها و عناصر رزومه

هر فرد با توجه به اهداف، شخصیت، گذشته و دستاوردهایش رزومه‌ی منحصربه‌فردی خواهد داشت و از این رو بخش‌های یک رزومه حرفه ای می‌تواند از فردی به فرد دیگر، و برای اهداف مختلف متغیر و متفاوت باشد. به عنوان مثال در یک رزومه برای اهداف شغلی حتماً بخش پیشینه‌ی موقعیت‌های شغلی حائز اهمیت ویژه است، در حالی که برای رزومه‌ای با اهداف آکادمیک، بخش‌های پیشینه‌ی تحصیلی، سوابق تحقیقاتی، و انتشارات علمی اهمیت بیشتری خواهند داشت. هم‌چنین نحوه‌ی بیان هر بخش نیز برای افراد مختلف می‌تواند کاملاً متفاوت باشد که نیازمند بررسی شخص پیش از شروع به نگارش و ساخت رزومه انگلیسی است.  با این حال، بخش‌هایی که معمولاً در رزومه‌ها رایج‌تر هستند، عبارتند از:[۳]

  • بخش معرفی شخصی:

شامل موارد: نام و نام خانوادگی، تاریخ و محل تولد، وضعیت تأهل، نشانی، شماره تلفن و پست الکترونیکی.

  • بخش پیشینهٔ تحصیلی:

ذکر دوره‌های تحصیلیِ گذرانده (به‌ترتیب از قدیم تا آخرین دورهٔ تحصیلی)، دوره‌های آموزشی و سمینارهایی که فرد در آن شرکت کرده‌است نیز می‌تواند در این بخش ذکر شود.

  • بخش پیشینهٔ شغلی:

ذکر موقعیت‌های شغلی پیشین (از قدیم تا آخرین موقعیت شغلی و یا به ترتیب عکس). هم‌چنین دوره‌های کارآموزی که فرد گذرانده‌است نیز می‌تواند در این بخش ذکر شود.

  • بخش مهارت‌ها:

ذکر مهارت‌های گوناگون، ازجمله تسلط داشتن یا آشنایی با زبان‌های گوناگون، برنامه‌های رایانه‌ای و غیره.

  • بخش متفرقه:

شامل توضیح مهارت‌ها و علاقه‌مندی‌های شخصی


رزومه و سی‌وی گاهی در یک معنا به کار می‌روند اما در واقع کمی با هم تفاوت دارند. سی‌وی حروف اختصاری اصطلاح لاتین curriculum vitae به معنی "سیر زندگی" است. به طور کلی رزومه‌ها مختصرتر نوشته می‌شوند و فقط فعالیتهای شغلی و مدارک تحصیلی مرتبط با شغل درخواستی در آن‌ها نوشته می‌شود اما سی‌وی مفصل‌تر است و تمام تجربیات کاری شخص در آن پوشش داده می‌شود. رزومه بیشتر برای ارائه به کارفرما نوشته می‌شود اما از سی‌وی برای درخواست پذیرش در دانشگاه، دریافت بورسیه و کمک‌هزینه و درخواست برخی انواع ویزا استفاده می‌شود.

چگونگی ساخت رزومه

با نرم‌افزار Microsoft Word میتوان به راحتی با دانلود قالب رزومه، اقدام به ایجاد رزومه کرد ولی راه‌های راحت‌تری مثل استفاده از وبسایت های رزومه‌ساز رایگان مانند امضا (emza.app) نیز برای اینکار وجود دارد که حتی وبسایت‌ شخصی به صورت رایگان در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

نکات مهم در نوشتن رزومه

  • متن رزومه باید حرفه ای و خلاصه نوشته شود و بیش از دو صفحه نباشد.
  • املاء صحیح، نکات دستوری و نگارشی و علامتگذاری به درستی رعایت شود.
  • از کلمات کلیدی مناسب برای شغل جدید در نوشتن رزومه استفاده شود.
  • تمیز نوشته شده و از فونت مناسب استفاده شود.
  • روی توانایی های حال حاضر فرد تاکید شود.
  • اگر همراه با رزومه انگیزه نامه نیز ارسال می شود، از ارائه اطلاعات تکراری خودداری شود.
  • اگر می‌خواهید رزومه انگلیسی بنوسید باید با ادبیات این زبان آشنایی کامل داشته باشید.
  • تا آنجا که می‌توانید به وسیله سیستم‌های رزومه‌ساز اقدام به ساخت رزومه کنید.

جستارهای وابسته

پانویس

  1. واژهٔ مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی http://www.persianacademy.ir/fa/words.aspx بایگانی‌شده در ۱ مه ۲۰۰۸ توسط Wayback Machine
  2. Collins، Dona. «The 500-Year Evolution Of The Resume». Business Insider. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۲-۲۶.
  3. دکتر امیر ماهر. «بخش ها و عناصر رزومه». وزارت رفاه، کار و تامین اجتماعی.

منابع

Wikipedia contributors, "Résumé، Wikipedia, The Free Encyclopedia, http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Résumé&oldid=183272904 (accessed January ۱۲، ۲۰۰۸).